vm.-90 Belarus 526 turbottaminen

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

vm.-90 Belarus 526 turbottaminen

ViestiKirjoittaja oranssikyntäjä » 28 Loka 2017, 17:50

Hellou

Varaston hyllylle on aikanaan ajautunut Holset HX30, kookkaalla 12cm turbiinikotelolla. Pikkuhiljaa on herännyt ajatus vaimon (alas ajetulla) maatilalla olevan 526 Belaruksen turbottamiseksi. Moottorin läpi virtaavan ilman laskelmia verratessa Belarus vie 1700 rpm kierroksilla vain 10% vähemmin ilmaa kuin Cummins 4BT (3,9 litr) kierrokset tapissaan 2300rpm mille tämä ahdin on suunniteltu.

KORJAUS (28.10. klo 19:05) Belaruksen suorasuihkutusmoottorilla taitaakin max kierrokset olla 2200rpm. Näin ollen Belarus osaa syödä ilmaa noin 15% enemmän kuin Cummins 4BT max kierroksilla. Näyttää siltä että Holsetin kompressorin koko on on juuri hyvä Belaruksen tarpeisiin.

Kompressoripuoli on mielestäni kokolailla sopiva Belaruksen tarpeisiin (voi olla että kompurapuoli on ihan pikkuriikkisen liian iso Belarukselle mutta tarpeeksi lähelle sopiva että voidaan kokeilla).
12cm turbiinikotelo vaikuttaa kyllä ehkä liian isolta, mutta kokeilemalla selviää.

Kysymys: Mitäs kaikkea Belaruksen turbottamiseen nyt tarvitaan?

Varmaan syöttöpumppuun uusi kansi jossa olisi ahtopaineen tunnistava säätösysteemi, samaan tyyliin kuin aikanaan volkkareissa Boschin VE -syöttöpumpussa oli.

Minkäs tason ahtopainelukemia Belaruksen tehtaan turbomalleissa on, ja onkos traktoreissa minkäänlaisia ahtoilman jäähdyttimiä?

Ei kai puristussuhdetta tarvitse tiputtaa alaspäin?

-Arto
oranssikyntäjä
 
Viestit: 7
Liittynyt: 27 Touko 2014, 16:53
Paikkakunta: Hyvinkää, Miehikkälä, Polvijärvi

Re: vm.-90 Belarus 526 turbottaminen

ViestiKirjoittaja nokka kone » 29 Loka 2017, 10:52

viewtopic.php?f=1&t=2799&p=25270&hilit=Turbo#p24988

Tuossa on juttua etukammiokoneen turbottamisesta
Avatar
nokka kone
 
Viestit: 761
Liittynyt: 01 Elo 2015, 18:33
Paikkakunta: Asikkala

Re: vm.-90 Belarus 526 turbottaminen

ViestiKirjoittaja Vilske » 29 Loka 2017, 11:51

Belarus 526 on suoraruiskutusmoottorilla (D-242) 1950 r/min ja ilman kampiakselin tasapainotuslimppuja.
Helpoin tapa on etsiä esim. purkaamoilta scanturbon pakosarja jossa laippa on valmiina Holsetille tai Garretille.
Toinen tapa on ostaa alkuperäinen turbopakosarja joskin vaatii rakentelua tuolle holsetille.
Ostaa valmis turbosarja esim. täältä.
Puristukset moottorissa voi olla ennallaan kuten ruiskutuspumppukin josta lisää syöttöä ruuvista.
Tuolta lisää asiasta viewtopic.php?f=1&t=823
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Avatar
Vilske
 
Viestit: 2752
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: vm.-90 Belarus 526 turbottaminen

ViestiKirjoittaja nokka kone » 29 Loka 2017, 16:48

[quote="Vilske"]Belarus 526 on suoraruiskutusmoottorilla (D-242) 1950 r/min ja ilman kampiakselin tasapainotuslimppuja.



Aivan näinhän se olikin :) :D
Avatar
nokka kone
 
Viestit: 761
Liittynyt: 01 Elo 2015, 18:33
Paikkakunta: Asikkala

Re: vm.-90 Belarus 526 turbottaminen

ViestiKirjoittaja oranssikyntäjä » 29 Loka 2017, 16:59

Kiitos. Kysyn lisää kun aihetta ilmenee.

-Arto
oranssikyntäjä
 
Viestit: 7
Liittynyt: 27 Touko 2014, 16:53
Paikkakunta: Hyvinkää, Miehikkälä, Polvijärvi


Paluu Koneet

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron