Kaveria ei jätetä

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Kaveria ei jätetä

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Nostin tuolta TCF:n foorumilta yhen vanhan jutun esille, kun nimim. Kasakka on kysynyt neuvoa, mutta jäänyt täysin ilman vastausta :( . Kasakallehan tieto on jo myöhässä, mutta jos nyt kuitenkin asiaa ruodittaisiin, että vastasuuvven varalle ois tietoa jaettavana.

"Tulipa käytettyä 820 belarus kolmessa osassa, eli käytin vaihdelaatikon irti ja korjasin siinä ilmenneen hammasvian. Homma meni hienosti siihen saakka kunnes kaatelin uudet öljyt laatikkoon. Tarkistusroppuun asti (nelivedon kartaanin takana) lisäilin öljyä ja olin tyytyväinen työni tulokseen, kunnes maailma romahti.

Öljyä rupesi hiljalleen tihkumaan kytkinkopan etuosasta, pohjassa olevasta luukusta, ilmeisesti kytkimen tarkistusluukun raosta.

Missä meni vikaan, tuliko sittenkin lorautettua liikaa öljyä lootaan ???

Kuiva kytkinhän tässä on?

Onko kukaan tutkinut kytkinkoppaa ja sen sisuksia tarkemmin missä olisi voinut mennä vikaan. Kuriositeettina mainittakoon että kytkinakseli (se ylempi) käytettiin irti ja työnnettiin takaisin paikalleen.

Onko siellä kopassa jotain tiivisteitä estämässä öljyn eteneminen, asennusvaiheessa näytti että ainakaan siinä takapäässä (vaihteiston puoleisessa) ei olisi ollut, mutta syvemmälle ei tullut katsottua.

Onko jostain joku pakeliitti tiiviste päässyt kuivumaan? vai onko vain tullut kaadettua liikaa öljyä lootaan??

Jos jollakulla on hyviä visioita asiasta niin kiitoksella otetaan vastaan."

tuossa pari kuvaa aiheeseen liittyen
http://i108.photobucket.com/albums/n27/ ... an0060.jpg
http://www.autosoft.ru/online/acat/?idg ... 25&atype=3

Jos öljynpinta on ollut tarkastusropun tasolla, eihän sitä sillon liikaa oo ollu. Eli öljynpintahan sillon on suunnilleen voimalinjan alemman akselin keskilinjan tasolla, eli ei pitäisi päästä tunkeutumaan kytkinkoppaan kuin akselin etupään peittävän peltiluukun (kytkinkopan kuivalla puolella) välistä, paperitiivistehän siellä on, mutta jos kone ei oo ollu poikki siitä välistä, eikä peltiluukkua avattu niin mitenkähän se nyt siitä olis alkanu vuotaan, mutta kytkimen luukku alta auki, niin siitä pitäis päästä katsomaan em. ala-akselin pää luukkuineen.
Viimeksi muokannut EJH10, 14 Heinä 2008, 18:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Rokressi
Viestit: 459
Liittynyt: 28 Marras 2007, 11:23
Paikkakunta: Juuka

Näin kävi

Viesti Kirjoittaja Rokressi »

Itsellenikin tuli jokunen vuosi sitten pientä hammasvikaa 820-laatikkoon, kun linko rouhaisi kiven sisäänsä ja nivelakselin levykytkin oli tietysti umpiruosteessa. Silloinkin alkoi öljyä tihkua tuosta samaisesta luukusta. Oli tullut valulohkoon hiushalkeama laakeripesän juureen kun akselit olivat yrittäneet siirtyä etäämmälle toisistaan. Meni lohko vaihtoon, onneksi löytyi hajottamolta ehjä.
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
asova
Viestit: 159
Liittynyt: 12 Maalis 2018, 09:40

Re: Kaveria ei jätetä

Viesti Kirjoittaja asova »

Mielenkiinnosta kysäisen olisiko löytynyt uutta osaa. Tuo hajottamo homma kuulostaa jotenkin VAL... vai mikä se amerikkailainen (fin) traktori oli....
Rokressi
Viestit: 459
Liittynyt: 28 Marras 2007, 11:23
Paikkakunta: Juuka

Re: Kaveria ei jätetä

Viesti Kirjoittaja Rokressi »

2000-luvun alussa sattui tuo haveri. Itse olin vielä silloin nuorempana apuisäntänä, joten isäukon hommiksi jäi traktorin kuntoon saattaminen. Taisi Agroma olla silloin ainut kanava Suomessa Belarusten osille ja netistä ollut vielä tietoakaan. Kone-Hydro Joensuussa teki remontin ja hommasi osat.
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
Vastaa Viestiin