Taas uusi 425 Belarus

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

rekko
Viestit: 13
Liittynyt: 22 Marras 2010, 17:51

Taas uusi 425 Belarus

Viesti Kirjoittaja rekko »

Hei vaan
Tosiaan tuore Belaruksen omistaja ilmoittautuu. Koneena on vuoden -87 Belarus 425.
Muutama juttu tosiaan askarrutta tässä koneessa, perus huollot kuten öljynvaihdot yms. olikin selvitetty hyvin omistajan kirjassa, mutta se nosto laitteen käyttö jäi vähän epäselväksi. Miten esimerkiksi tietä lanatessa pitää hantaakit säätää että työ sujuisi vaivattomasti, saako nostolaitteen pysymään uivassa asennossa niin ei tarvitsisi koko ajan olla seuraamassa miten lana menee tien pinnassa kun on aika mäkinen tuo tienpätkä. Samat asiat olisi hyvä tietää miten nostolaitetta käytetään kynnettäessä ??

Onko tosiaan niin että tähän koneeseen saa toisen ulkopuolisen 2-Toimisen hydrauliikka vain lisäämällä letkut ja liittimet??

Kolmas kysymys on kierroslukumittarista onko kokemuksia mikä sieltä yleensä hajoaa?? EI viitsisi tuolla pohjolan tallissa ruveta umpimähkään ruveta vikaa etsimään.

Kiitos vaan etukäteen :)
Jones
Viestit: 333
Liittynyt: 11 Syys 2007, 20:40
Paikkakunta: Kokkola

Re: Taas uusi 425 Belarus

Viesti Kirjoittaja Jones »

Onnea vaan uudelle ja tervetuloa tähän alati kasvavaan belkkuporukan joukkoon :P
En uskalla neuvoja sen kummemmin kun itellä on kokemuksia vaan minskiäisistä, mutta haulla löytyy varmasti
tietoa jos ei jaksa vastauksia ootella
Ja otathan heti asiaksi että ilmoitat tiedot niin tänne :wink: ---> http://www.belkku.fi/runkonumerot.html
mtz-50 501 & 526 HX
Jrussel
Viestit: 7
Liittynyt: 17 Loka 2009, 21:42

Re: Taas uusi 425 Belarus

Viesti Kirjoittaja Jrussel »

ainakin vm-83 sai toisen hydrauliikan letkut laittamalla.
on n.2 tunnin homma. oli ihan pirun ahdas paikka kun ei viitsinyt mitään vanhoja letkuja irrotella tilan saamiseksi.
Suoraan lohkoon sopivaa kierrettä ei löytynyt ainakaan sieltä mistä itse hankin letkut, mutta onneksi lohkossa oli ns jatko ( vai mikä lie, kierteet kummassakin päässä ) jonka toisessa päässä oli normi kierteet. itselläni käyttämätön lohko oli vas puoleinen vaikka korjausoppaassa mielestäni mainittiin että oik puoleinen olisi ílman letkuja.
rekko
Viestit: 13
Liittynyt: 22 Marras 2010, 17:51

Re: Taas uusi 425 Belarus

Viesti Kirjoittaja rekko »

Joo tosiaan täytyy noita runkonumeroita kattella tässä joku päivä.

Tänään taas koneen kimpussa ja huomasin että se tankohan on poikki mikä tulee säätökaarelta ventiilille. Toinen pää on tietenkin hävinnyt aikojen saatossa ja se venttilin pää oli lukittu raudanpalalla. Siihen tarvitsee rakennella jonkinlainen tanko. Tähän samaan varmaan liittyy se että nostolaiteet ei laske kuin puoleen väliin lisäkäyttövivusta, ilmeisesti on se 0-asento hukuksissa??
harasoo
Viestit: 126
Liittynyt: 28 Joulu 2008, 18:40
Paikkakunta: Iittala

Re: Taas uusi 425 Belarus

Viesti Kirjoittaja harasoo »

Lisäkäyttövivusta nostolaitteet pitäis laskea alas asti. Sen säätökaaren ei pitäis vaikuttaa kuin nostamiseen,jos ei ole 0-asennossa. Kantsii kurkata onko nostosylinterin varressa oleva laskun rajoitin varren yläpäässä? Se on normaalisti siipimutterilla lukittu.Sen kun nykäsee sinne varren yläpäähän niin pitäis laskea varret alasasti.Se pääkäyttöventtiilin varsi on alunperin lattaraudasta tehty. Vähän sellaista jäykempää plaatua hankkii niin on helppo rakentaa uusi.
Harasoo
rekko
Viestit: 13
Liittynyt: 22 Marras 2010, 17:51

Re: Taas uusi 425 Belarus

Viesti Kirjoittaja rekko »

Ei ole siitä laskun rajoittimisesta kysymys, se on ihan sylinterin yläpäässä, kaukana siitä tapista mihin se pitäis rajoittua.
Pääkäyttöventtilin tanngosta puuttuu se pyörötangosta tehty säädettävä osio, Eilen äkkiä rakentelin sellaisen uuden, mutta kävi vissiin pieni suunnitteluvirhe kun siitä tuli liian pitkä ja säätökaaren liike ei oikein toimi :oops: Tänään taas mennään kattelöeen uudestaan jos ei joudu muuten lumitöihin. :?
Jones
Viestit: 333
Liittynyt: 11 Syys 2007, 20:40
Paikkakunta: Kokkola

Re: Taas uusi 425 Belarus

Viesti Kirjoittaja Jones »

Alas laskuun saattaa niinki helppo vika olla mikä mulla omassa on takertanu, nimittäin vetokoukun nostovarret jotka liukuu
sisäkkäin ja kun ovat vähä kierot niin välillä ei laske kuin painattamalla alas ja jos sulla ei muutenkaan nostolaitteet oikeen pelitä
niin ei se muuta tarvi. niin ja mikäli 400:sessa on samanlainen liuku systeemi koukulla.
mtz-50 501 & 526 HX
rekko
Viestit: 13
Liittynyt: 22 Marras 2010, 17:51

Re: Taas uusi 425 Belarus

Viesti Kirjoittaja rekko »

No niin nyt toimii nostolaitekkin siitä lisäkäyttövivusta :D Rakentelin siihen pääkäyttökaareen jonkinlaisen vivuston ja sitä säätämällä sain nostolaitteen laskemaan alas asti. Olisikohan jollakin kuvaa siitä millainen sen vivuston pitäisi oikesti olla.??

Tänään oli vaan niin kylmä ja lunta satoi ettei jaksanut pitämppään ulkona puuhastella, josko loppuviikosta sais öljyjä vaihdeltua ja muutenkin vähän paremmin tutustuttua uuteen ostokseen. Joutuu vaan työntövarsikaupoile menemään huomenna kun kaikki totona olleet olivat pienellä päällä, minkäköhän mittainen varsi olisi passeli tähän koneeseen?
rekko
Viestit: 13
Liittynyt: 22 Marras 2010, 17:51

Re: Taas uusi 425 Belarus

Viesti Kirjoittaja rekko »

No niin. Pakkaset on hellittänyt ja taas Belaruksen kimppuun. Yksi kysymys olis tuosta käsijarrun lukituksesta miten sen pitäisi lukittautua kun en ole saanut sitä mitenkään pysymään yläasennossa. Onko siinä joku kikka kolmonen vai pitääkä tässä ruveta sitäkin katselemaan??
DslCat
Viestit: 132
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:59
Paikkakunta: N-järvi

Re: Taas uusi 425 Belarus

Viesti Kirjoittaja DslCat »

Ehtoota!

Täällähän 425:n käyttäjäkunta kasvanut - ei ole tullut käytyä kun kone toiminut..
Kuvassa säätökaaren välitystangot.. vaan eipä mullakaan kaarelta nosto oo koskaan toiminut :oops:
Kuva

Niin, (mulla IKH) hydr.työntövarsi aivan ehdoton - sen pillit kuvassa kiinni. Belkustahan tekee kuormaimen tuon kera;
Kuva
Lingon kanssa tuo työntövarsi on kätevä kun ottaa kaks.lukkoventtiilin pois välistä, niin kellunta-asennoissa (nostro- ja hydr.työntovarret). Tulee mäkisilläkin osuuksilla linko hyvin mukana..

Nop./rpm-mittarin vaijerin kulmavaihteen kytkin pumpun päässä ilmeisesti särkyy helposti. Omassani ei alkujaa ollut kaikkia sisäkaluja tallella, niin keksin/tein ite kuljetinhihnakumista ropellin sinne väliin (ei oo kuvaa)..

Käsijarru mullakin lopetti lukkiutumisen - otin koko kepakon irti laatikon päältä, ja kemppi-liimalla ehjäsin kun toinen puoli oli pettänyt. Hienosti on sen jälkeen toiminut..
Vastaa Viestiin