Sivu 1/1

Belaruksen startti

Lähetetty: 05 Joulu 2010, 14:24
Kirjoittaja Samppa79
Nyt menee jo melkein hermot!
Ajattelin selvittää nyt perinjuurin mikä tuota 820 starttia vaivaa kun se ei jaksa pyörittää kunnolla. Ongelma on se että startissa ei ole voimaa. Virtaa se kyllä saa koska kaapelit meinaa sulaa mutta ei vaan pyöritä kunnolla. Tähän saakka tehty:
-Puhdistettu lukemattomia kertoja
-Hiiliä on ja ne on kunnossa
-solenoidi vaihdettu ja sorvattu sinne suurempi kupariprikka jotta kosketuspintaa on enemmän.

Järjestelmä 12V ja voihan olla että se on ainut syy mutta onko startti sellainen joka kuuluu 12v:n systeemissä olla?
Startin kyljessä tekstit:
-CT212A
-Jotain venäläistä tekstiä sen alla

Osaisiko joku antaa vinkkiä että on startti oikeaa tyyppi tähän sähköjärjestelmään?

Re: Belaruksen startti

Lähetetty: 05 Joulu 2010, 18:07
Kirjoittaja Samppa79
Nyt on koko startti osina pöydällä.
Kentät on irti ja tutkittu että suurempaa maavuotoa ei ole näkyvissä.
Puslat on ehjät, hieman väljät mutta luulisin että pitäisi toimia.
Liitokset oli kunnossa, löysää ei löytynyt.
Hiilissä on pituutta ja kaikki on ehjät.
Ihmetyttää tuo kommutaattorin kosketinpintojen leveys. Hiilihän on niin leveä että se yltää kahdelle kommutaattorin pinnalle yhtäaikaa. Lieneekö suunniteltu näin, ilmeisesti?
Startin teho on olevinaan 4kw, eli se tekee virraksi 12v:n systeemissä 330A. On aika kunnioitettava lukema :shock:
Mikä tätä vehjettä vaivaa ja kuinka startti saadaan pyörittämään niin että vehje lähtee käyntiin kohtuudella? Koneessa on puristusta ja käyntiin se lähtee heti kun pyörittää riittävästi, mutta tällä startilla se ei vaan tunnu onnistuvan edes heikostikkaan :evil:

Re: Belaruksen startti

Lähetetty: 09 Joulu 2010, 21:22
Kirjoittaja Samppa79
Startti on nyt kasattu ja toimii laiskasti kuten aina. Kummallinen vehje.
Kiinnostuneille tiedoksi, että kentät saa helposti irti kun bobbari-terällä poraa ruuvien lukitukset auki. Tämän jälkeen ruuvit aukeaa ilman suurta pieksämistä suurehkolla ruuvarilla.
Koska tutkimuksesta oli tarkoitus tehdä mahdollisimman täydellinen, käytin ankkurista irti myös teräksiset sidospannat varmistaakseni että ne eivät oikosulje ankkurikäämitystä. Ankkurikäämitys oli kunnossa. Lopputuloksena ei voi muuta todeta kuin että 12v:n startti on melko surkea vehje pyörittämään. Sähkötehoa se kyllä ottaa mutta voimaa ei välity akseliin asti. Uskoisin laitteen sopivan paremmin hytin lämmittimeksi kuin sähkömoottoriksi :?
Jos jollakulla on kokemusta kuinka startin saa pelaamaan kunnolla, otan tiedon mielenkiinnolla vastaan.
Lopullisena korjauksen olen päätynyt vaihtamaan startin toisentyyppiseen, jos se vaikka pelaisi paremmin :)

Re: Belaruksen startti

Lähetetty: 09 Joulu 2010, 21:41
Kirjoittaja tapsa 86
Samppa79 kirjoitti:Startti on nyt kasattu ja toimii laiskasti kuten aina. Kummallinen vehje.
Kiinnostuneille tiedoksi, että kentät saa helposti irti kun bobbari-terällä poraa ruuvien lukitukset auki. Tämän jälkeen ruuvit aukeaa ilman suurta pieksämistä suurehkolla ruuvarilla.
Koska tutkimuksesta oli tarkoitus tehdä mahdollisimman täydellinen, käytin ankkurista irti myös teräksiset sidospannat varmistaakseni että ne eivät oikosulje ankkurikäämitystä. Ankkurikäämitys oli kunnossa. Lopputuloksena ei voi muuta todeta kuin että 12v:n startti on melko surkea vehje pyörittämään. Sähkötehoa se kyllä ottaa mutta voimaa ei välity akseliin asti. Uskoisin laitteen sopivan paremmin hytin lämmittimeksi kuin sähkömoottoriksi :?
Jos jollakulla on kokemusta kuinka startin saa pelaamaan kunnolla, otan tiedon mielenkiinnolla vastaan.
Lopullisena korjauksen olen päätynyt vaihtamaan startin toisentyyppiseen, jos se vaikka pelaisi paremmin :)
Eikös tuo 12V startin ominaisuus/vika ole juurikin tuo laiska pyöritys?
Surkea se on pyörittämään mutta toisaalta tuntuu että siitä löytyy potkua myös kovalla pakkasella ja huonolla akulla, tätä ominaisuutta monesta startista ei mielestäni oikein löydy. Itse olen kyllä aina saanut belkun tuolla startilla käymään kelistä riippumatta.

Jäikö siihen vieläkin tuo vika minkä alussa mainitsit että kaapelit meinaa sulaa?
Jos startti on kunnossa niin olisiko kaapeleissa vikaa?

Mitäs eroa 12V ja 24V startilla olikaan?

Re: Belaruksen startti

Lähetetty: 09 Joulu 2010, 21:55
Kirjoittaja ukki
Onko muutettu 12V:lle, vaikka alun perin on 24V:a startissa?
Kytkentä rele poistettu?
Maadoitus akkukotelosta traktorin runkoon?
Johtojen kunto akulta/akuilta startille ja runkoon?
Päävirtakytkin, onko kunnossa?
Virtalukko ja johtimet sille?
Akun tai akkujen kunto/ikä?
Jossakin vastusta, startti ei saa tarpeeksi "soppaa"

t. ukki

Re: Belaruksen startti

Lähetetty: 09 Joulu 2010, 22:12
Kirjoittaja Samppa79
Samat oireet jäi, eli virtaa se saa mutta voimaa ei tunnu löytyvän. Kaapeleiden kunto on tutkittu vuosi sitten vaihdelootan vaihdon yhteydessä kun hytti oli irti. Ne on kunnossa. Akku on jo iäkäs 180Ah:n paristo mutta lisä-akutkaan sekä akkujen varaaminen ei tunnu auttavan. Myös pääkytkin ja liittimet on uusittu joten sekään ei voi vastustaa. Yleensä olen antanut sille lisää virtaa kytkemällä apu-akun suoraan startin napaan apukaapeleilla. Silti pyöritys on aina ollut laiskanpuoleinen. No ei voi mitään, kaikki on tehty mitä on voinut tehdä kotioloissa. Kyllähän sillä lähtee kone käyntiin mutta mielestäni noin 5 asteen pakkasella ei tarvitse moottoria lämmittää tunti tolkulla ainoastaan siksi että starttimoottori jaksaisi pyörittää juuri sen verran rivakkaammin että kone käynnistyy :D . Kyllä startin tulee hangata kone käyntiin myös alhaisemmilla lämpötiloilla. Jos ei niin siinä on silloin jotakin vikaa. Hyvin on belkku kaikki hommat lopulta suorittanut. Eli ei syytä masennukseen, eikun kohti uusia haasteita :wink:

edit:
Ilmeisesti tämä on alunperinkin 12V:n systeemi. Startin tyypillä löytyy googlettamalla 12v:n vehkeitä joten päättelin että tyyppi on 12v:n systeemiin käypäinen malli. Ankkurin todelliseen kuntoon tarvitaan sitä varten tehty mittalaite jota minulla ei ole käytössä. Mittaukset olen tehnyt yleimittarilla ja kuormittamalla h3-testi-lampulla.

Re: Belaruksen startti

Lähetetty: 09 Joulu 2010, 22:28
Kirjoittaja Vilske
tapsa 86 kirjoitti:Eikös tuo 12V startin ominaisuus/vika ole juurikin tuo laiska pyöritys?
Taisitpa osua ongelman oikeaan kohtaan, olen samaa mieltä että tuo 12V startti oo mikää pikapyörittäjä ennemminkin hidas puurtaja :)

Re: Belaruksen startti

Lähetetty: 10 Joulu 2010, 19:12
Kirjoittaja Torsti
Itellä pyöritti ainakin omasta mielestä tuo 12 voltin startti melkosta haipakkaa 180 ampeerin kuorma-auton akulla. Saman olen kyllä huomannut että virtaa nappaa. 20 mm2 apukaapeleilla startti ei jaksa pyöriä oikein mitenkään ellei ole koneen omassakin akussa edes jonkinverran virtaa.

Mutta jos sulla vieläkin johdot lämpenee jostakin niin silloinhan siinä kohtaa ei virta kulje, eikä startti saa kaikkea virtaa mitä se voisi saada. Kannattaa tutkia oikein varman päälle ja harkinnan kanssa kaikki nuo kohdat jotka ukki jo luetteli. Jos siellä kerran on uusittua vehjettä, niin tutkii sitten startatessa ettei vaan lämpene mistään liitoksesta. Ehkä niitä pusliakin kannattaisi kokeilla jos ovat siinä niukin naukin väljät.

Re: Belaruksen startti

Lähetetty: 23 Joulu 2010, 17:38
Kirjoittaja belmatti
käytin 24v jännitettä 12v:n startissa toimii hyvin,maksimi starttaus
5 sekuntia eli noin 20 kampiakselin kierrosta ,jonka jälkeen jäähtymistauko ,ettei käämit pala

Re: Belaruksen startti

Lähetetty: 24 Joulu 2010, 14:51
Kirjoittaja Samppa79
Mietin jo tuota kytkemistä 24V:lle. Varmaan se sen kestää kun maltilla starttaa. Päädyin kuitenkin hankkimaan magneton startin entisen tilalle ja samalla vaihdoin 180Ah:n akun 90Ah:n akkuun. Muutaman käyttökerran kokemuksella vaikuttaa varsin lupaavalta. Jatketaan testiä tällä nyt toistaiseksi. Jos homma tuntuu toimivan, teen entisestä startista vaikka postilaatikon jalan. :wink:

Re: Belaruksen startti

Lähetetty: 26 Joulu 2010, 09:30
Kirjoittaja Gerbi
Laita kokeeksi akulta ennen starttia apukaapelit helppimään niitä omia piuhoja. Jos helpottaa niin tietää ainaki heti missä kusee.

Re: Belaruksen startti

Lähetetty: 06 Tammi 2011, 18:31
Kirjoittaja er3004
Luin mielenkiinnollastartti kokemuksiasi.
Minulla ensimmäisessä majurissani 60 luvulla oli sama onkelma. Majuria sanottiin hyväksi käynnistyyn,
mutta minä en saanut käymään, jos oli 3 astetta pakkasta, käytin sitä useammalla korjaajalla ilman parannusta.
70 luvun alussa asensin siihen fordin startin, joka on nykyisessäkin majurissani, käynnistyminen muuttui
oleellisesti. Nyt siinä on 120 amppeeritunnin akku ja on paras käynnistyyn meidän raktoreista.

Re: Belaruksen startti

Lähetetty: 06 Tammi 2011, 19:14
Kirjoittaja samovaari
Pistämpä minäkin lusikkani soppaan--mulla oli 80-luvulla työkoneena 525 vm 82, startti peevelin laiska mutta lähti kyllä kone käyntiin-starttiin kertyi hiilipölyä sisälle ja hiiliä vaihdettiin jatkuvasti-, akkujakin uusittiin-sitten viimein löysin vian--kaapelit oli ehyen näköiset päältäpäin mutta sisältä mustat ja hapettuneet. heitin piuhat lepikkoon ja tein kaikki uudet,kaikki liitokset juotin -vedin myös maajohdon akusta suoraan startille asti ja paksulla piuhalla--kuin eri kone ja akkuna riitti 110 A loota. Kaapelit oli jotain ihmeainetta,olisko kuparia nähneetkään--myös monesti juotos ankkurissa kollektoriin irtosi, niitä juotettiin--sekku toimi silloin merkin huoltomiehenä ja monesti olin keikoilla mukana niin monenlaista näki---

Re: Belaruksen startti

Lähetetty: 06 Tammi 2011, 19:59
Kirjoittaja katoi
Minulla on ollut Belaruksen startti ja Iskran startti ja molemmat pyörittää tosi nopeasti. Ei niissä ole käytännössä mitään eroa, paitsi Iskran startti (350 e) maksaa enemmän kuin Belaruksen alkuperäinen CT 212 A startti (300 e). Kokeilin alkuperäisellä startilla -20 asteen pakkasessa ja lähti ilman lämmitystä käyntiin eka yrittämällä n. 3 sek. starttauksella. Jos tekniikka on kunnossa, niin belarus lähtee käyntiin kovallakin pakkasella helposti oli startti alkuperäinen tai
joku muu vastaava vähint. 3 KW. Ostin joulukuussa n. 2000 h ajetun MTZ 501 ja se lähtee lämmityksen jälkeen käyntiin molemmilla starteilla heti välittömästi (2 - 3 sek) akut 2kpl 110 Ah akkuja. Ihmettelen kun täällä puhutaan, että 12 V alkuperäisellä startilla ei tee mitään, se ei pidä paikkaansa.
Jos startti pyörittää laiskasti, niin vika on yleensä siinä että kenttäkäämit on oikosessa runkoon jonne virta purkautuu ja startti lämpenee (normaalisti kunnossa oleva ei lämpene) ja ei pyöri kuin vähän aluksi startatessa tai ei lähde pyörimään ollenkaan. Myös likainen startti ja tietysti huonot hiilet ja kulunut kollektori sekä kuluneet puslat voivat olla syynä.

Re: Belaruksen startti

Lähetetty: 09 Tammi 2011, 22:06
Kirjoittaja Samppa79
Vanhasta startista ei löytynyt oikeastaan minkäänlaista vikaa. Liitokset kaapeleissa olen korjannut jo aiemmin, tai no en kaikkia, mutta kaikki on käyty läpi ja todettu niiden kunto. Virtaa tämä yksilö kyllä sai ja epäilen että ankkurissa on jotakin häikkää, mutta koska käytössä ei ole siihen soveltuvaa testauslaitetta, juttu jää mysteeriksi. Yleismittarilla ei voi ankkurin kuntoa käämikytkentöjä purkamatta luotettavasti mitata. Nyt on kahtena päivänä satanut lunta melko reippaasti ja on tullut lisää kokemusta magneton startista. 90Ah:n akulla lähtee kevyesti käyntiin kun on noin 15min piuhan jatkeena. Myyjä puhui että olisi teholtaan jotakin 2,3kW:n luokkaa. Starttien maailma on ihmeellistä. :D