belaruksen polttoaineen kulutus

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

Belkur
Viestit: 52
Liittynyt: 19 Kesä 2010, 09:03

Re: belaruksen polttoaineen kulutus

Viesti Kirjoittaja Belkur »

Belarus 825 Prokre Moottoriremontin jälkeen tunteja 111.45. Tuntikirja pidetty minuutin tarkkuudella. Työ enimmäkseen lumen linkousta, polanteen höyläystä, jonkin verran lanausta. Yksityisteitä hoidettavana 4 kilometriä, lisäksi 10 kiinteistötietä ja pihat. Polttoaineeen kulutus 5,22 l/tunti.
Seurasi sivussa mittarituntien kehitystä. Mittaritunnit pitää kertoa 1,6 niin saadaan lähes todellinen tuntilukema.
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: belaruksen polttoaineen kulutus

Viesti Kirjoittaja katoi »

Samoihin lukemiin olen minäkin päässyt 501:llä 6 l/h auratessa ja melko umpea yleensä 10 cm lunta.
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: belaruksen polttoaineen kulutus

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Se on aika mielenkiintonen juttu, että pelkku syö raskaissa töissä vähemmän, kuin moni muu merkki, vaikka voimaa on ja piipusta nousee sankka savu. Vaijeri kiekka/tuntimittarissa on sama linjaus toverin aikanaan hyväksi havaitsemassaan suunnitelmassa, että moottoria käytetään aina sen suunnitellulla nimelliskierrosluvulla, eli täysillä kierroksilla. Silloin pitäis tulla n. tunti tunnissa, silloin pyörii myös kaikki apulaitteetkin, esim. laturi, moottorin öljypumppu ja vesipumppu ja hydraulipumppu optimaalisilla kierroksilla. No sepä tuntuu meistä hassulta, kun moottorin ominaisuuvet on kuitenkin käytännössä puoltaa meistä pienillä kiekoilla ajoa, koska maksimi vääntöhän saavutettiin aikoinaan 800-sarjalaisissa alkaen alle 1000:lla kiekalla minuutissa. Myöhemmin, kun on menty kohti länsimaista sivistystä ja vähempiä päästöjä, on tuon mainion, 4,75 litran moottorin, muuttuneet, mutta onneksi siinä on jäljellä kaikki valmiudet palauttamiseksi vanhaan, jos tulisi esim. kova ukkonen, että common railit mykistysi :)
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Vastaa Viestiin