Köyhän miehen metsäkone

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

jazzy78
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Heinä 2010, 19:28
Paikkakunta: tenhola

Re: Köyhän miehen metsäkone

Viesti Kirjoittaja jazzy78 »

Onkohan tuo malli L1221 kutos mosalla? pelti vaan pistää silmään ku on pitkän oloinen :)
aja millä ajat mutta belaruksella ajat varmimmin
belarus mtz 50 vm 69
Hiace 2.4 4x4 99
Transit 2.5 91
Vectra 1.8 95

useita kanarotuja ja 5x suomenvuohia
Siberiahysky ja labbis.
=MTZ=
Viestit: 621
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 23:12
Paikkakunta: Kuopio

Re: Köyhän miehen metsäkone

Viesti Kirjoittaja =MTZ= »

jazzy78 kirjoitti:Onkohan tuo malli L1221 kutos mosalla? pelti vaan pistää silmään ku on pitkän oloinen :)
On D260.2 moottorilla.

http://belarus-tractor.com/en/main.aspx ... e=fullinfo
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Köyhän miehen metsäkone

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Jones kirjoitti:
EJH10 kirjoitti:Paljonkos muuten kasisataset kulkee navikaattorin mukaan?
Tuotannossa näyttäs olevan semmonen käytäntö, että 1800rpm turpomoottorisiin tulee tuo ylentävä ja 2200rpm koneisiin alentava.
Tästä ei ollut kyse mutta kun olen mitannut niin kerrotaan tämäkin oma 526HX on rajoitettu 1800rpm ja kulki navin mukaan huimat 32km/h vakio renkailla ja on alentava ainakin toistaiseksi. Tuli vähän remonttia muutenkin niin samalla muutetaan nopeammaksi.
Oikeassa olet, huolimattomuuttani en tullut kirjottaneeksi, että 1800rpm koneita on myös alentavalla.
Vilske kirjoitti:Mielestäni huippunopeuden nostossa jutun juoni on se että lämä tiskissä ajamisen sijaan tiesiirtymät voisi ajaa 40 km/h nopeudella pienemmillä kierroksilla samalla säästäen polttoainetta :)
Kierrosluvun säädin tapissa ajossa kun moottorin kulutus nousee aika rajusti verrattuna työkierroksiin.
Tätä minäkin lähin hakemaan ja toisena syynä oli että sai kasin ja ysin väliin puuttuvan vaihteen.
pelarouskis kirjoitti:Huolimattomuuttani kirjoitin nimimerkkisi väärin, sorry :x :oops: .
No tämähän ei haittaa sitten yhtään mittään :)
pelarouskis kirjoitti:
EJH10 kirjoitti:Takasiltaankin tein päivitykset, (niistä voin kertoa myöhemmin, jos jotakuta kiinnostaa) mutta siellä hammasluvut ei muuttuneet, eli välitys pysy samana.
No minua ainakin kiinnostaa, tottakai pitää kertoa.
Ja tarina jatkuu:

http://i108.photobucket.com/albums/n27/ ... G_1185.jpg

Oli nuo ison lautaspyörän pultit löysällä, lukkopellit kun taivutteli auki, niin sormin sai pyöritellä mutterit pois. Tasauspyörästössä oli ristitappi kulunut. Arvelutti, että oliko pultinreijät nyt sitten pilalla, niin laitoinpa uutta pinjonin ja ison lautasen (tulevat parina) ja tasauspyörästökin tuli vahvempi 85-alkusella varaosanumerolla, liekkö hänessä sitten ristitappi yhtään häävimpi, en tiijjä, mutta lautaspyörän puoleinen laakeri on leveämpi. Sehän vaati sitten sen, että http://www.agrodetale.lt/components/com ... ry/570.jpg renkulat 29 piti vaihtaa ohuempiin ja säätöpeltejä 17,18 sai laittaa vielä aimo nivaskat.
Jarruakselit vaihtu pisimpiin malleihin (eri malleja 4 per puoli) ja jarruiksi tuli alumperin 1522:een kehitetyt 3-levyiset ajojarrut isoilla levyillä http://www.agrodetale.lt/components/com ... y/7244.jpg ,toisesta vanhasta ajojarrusta tuli sitten erilliskäsijarru. Hienosti pelaa jarrut nyt, mutta ei varmaan kauaa, kun pölyäkin tulee enemmän, koteloihin porasin yläpuolelle pikku reijät, että saa ilmapistoolilla puhallella. Nyt jos olis tuota rakentelemassa, niin märkiin jarruihin pitäs satsata. Nyt on sitten molemmat lukot käytettävissä, eiköhän ala pyöriä takaset samaa tahtia tarvittaessa. :)

Menee jo ohi otsikon nämä meikäläisen kirjottelut, mutta älkää pahastuko, en kirjota vieläkään ihan kaikkia päivityksiä tähän samaan rytäkkään :twisted: video
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Hasse
Viestit: 337
Liittynyt: 26 Syys 2007, 20:29
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Köyhän miehen metsäkone

Viesti Kirjoittaja Hasse »

Luin tätä viestiketjua läpi,oli juttua eri nopeuksista.Mulla henk.kokemusta kahdesta 820;sesta.Toinen vm 76 ja toinen 82.ovat ihan eri maatie nopeuksilla.
Vanhempi 820 kulki huomattavasti nopeamalla maatienopeuksella,taatusti yli 40 ehkä lähemmäs 50.Tämä yksilö ei ole enään minulla,joten en voi täsmentää.
Muistan kun silloin oli tapana ajaa viljakuormia osuukauppaan niin ohitin matkalla 3 traktoria ,meni ohi ihan heittämällä,80-luvulla kun oli harvinaista jos traktori kulki yli 30km/h.Ursuksen ohitti pikkupuolella :D .
Tämä 82 valmistettu sitten hidas,kulkee se 38km/h.Ero on pikavaihteessa, käyttö eripäin.Sitä en tiedä oliko tehtaalta asti vai joku muuttanut sen nopeamaksi.Mielestäni myös pakki oli erillainen.
505-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Köyhän miehen metsäkone

Viesti Kirjoittaja Vilske »

EJH10 kirjoitti: Menee jo ohi otsikon nämä meikäläisen kirjottelut, mutta älkää pahastuko, en kirjota vieläkään ihan kaikkia päivityksiä tähän samaan rytäkkään :twisted: video
Eipä tuo häiritse yhtään :)
Mutta sanompa vaan että erinomainen tuo perän sielunelämää selventävä youtube pätkä :D
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
=MTZ=
Viestit: 621
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 23:12
Paikkakunta: Kuopio

Re: Köyhän miehen metsäkone

Viesti Kirjoittaja =MTZ= »

Hasse kirjoitti:Luin tätä viestiketjua läpi,oli juttua eri nopeuksista.Mulla henk.kokemusta kahdesta 820;sesta.Toinen vm 76 ja toinen 82.ovat ihan eri maatie nopeuksilla.
Vanhempi 820 kulki huomattavasti nopeamalla maatienopeuksella,taatusti yli 40 ehkä lähemmäs 50.Tämä yksilö ei ole enään minulla,joten en voi täsmentää.
Muistan kun silloin oli tapana ajaa viljakuormia osuukauppaan niin ohitin matkalla 3 traktoria ,meni ohi ihan heittämällä,80-luvulla kun oli harvinaista jos traktori kulki yli 30km/h.Ursuksen ohitti pikkupuolella :D .
Tämä 82 valmistettu sitten hidas,kulkee se 38km/h.Ero on pikavaihteessa, käyttö eripäin.Sitä en tiedä oliko tehtaalta asti vai joku muuttanut sen nopeamaksi.Mielestäni myös pakki oli erillainen.
Tulipa tässä mieleen tämä keskustelu, kun tänään kävin viemässä 920:llä ruiskuorman konneveden myllylle. Se joka on ajanut 69- tietä, tietää, että mäkiä löytyy. Tulipa sitten puolivahingossa testailtua vähän tuota kulkupuoltakin. Kohtuu jyrkässä ja pitkässä alamäessä pääsin 41,3 km/h vauhtiin (oman mittarin mukaan), kierrosten rääkyen 2600rpm paikkeilla. Tämä legendaarinen 38km/h saavutettiin noin 2400 rpm kierroksilla. Tasaisella tiellä, oli kuormaa sitten tai ei, kulkee tuo oma yksilö vajaa 36km/h. Ainoa haitta (lähinnä omasta mielestäni) on tuo suoran etuakselin aiheuttama keulan pompotus siinä 29-32km/h nopeusalueella. Vähän jää kaipaamaan vanhempaa akselimallia.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Markus
Viestit: 544
Liittynyt: 24 Helmi 2008, 01:26
Paikkakunta: Salo, Eura

Re: Köyhän miehen metsäkone

Viesti Kirjoittaja Markus »

Harrastelua armeijan ohella :D Kyllä muuten toimii hienosti tuo T40 huoltotoimien jälkeen. Kaikki pelittää täydellisesti paitsi jarruvalot (katkaisin on rikki :D )

http://heinila.kuvat.fi/kuvat/Konekuvia/Kuva0287.jpg
T-40 -68 ml.1500h (käytössä), T-40 -69 ml.4000h (varaosakone, ollut suvussa uudesta asti)
"Belarus peloton, varma ja valoton"
Nikuzai
Viestit: 406
Liittynyt: 17 Tammi 2011, 22:08
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Köyhän miehen metsäkone

Viesti Kirjoittaja Nikuzai »

EJH10 kirjoitti:
http://i108.photobucket.com/albums/n27/ ... G_1185.jpg
Nyt on sitten molemmat lukot käytettävissä, eiköhän ala pyöriä takaset samaa tahtia tarvittaessa. :)
Miten bolt on periaatteella tollanen vetoakseli lukko passaisi 952Gl;ään jos laittaisi ilma levyjarrut ja lukon muuttaisi vetoakseleihin tasauspyörästön sijaan? Lukon kytkennänhän voisi tehdä vaikka kellolla joka olisi laatikon sisällä tai vaijerin päässä.
952Gl isme 140L kuormain
Timukka
Viestit: 816
Liittynyt: 17 Helmi 2010, 08:41

Re: Köyhän miehen metsäkone

Viesti Kirjoittaja Timukka »

Timukka kirjoitti:
Jones kirjoitti: kuis kovaa se 826:nen kulkee? jos yli 40km/h niin siinä on muutettu se nopeuttavaksi.. :?:
Alunperinhän se on alentava, tarkoitan vaan että konetta metsätöihin hankkivalle se on omasta mielestäni tärkeä tieto :roll:
Meillä oli 826 across ja muistaakseni kulki lähes 45km/h.
Tämä ikivanha keskutelu jäi häiritsemään, :( melko varmasti muistan itse asian väärin. Toisin on todistettu tässä keskustelussa.
Timukka
Viestit: 816
Liittynyt: 17 Helmi 2010, 08:41

Re: Köyhän miehen metsäkone

Viesti Kirjoittaja Timukka »

Timukka kirjoitti:
Jones kirjoitti: kuis kovaa se 826:nen kulkee? jos yli 40km/h niin siinä on muutettu se nopeuttavaksi.. :?:
Alunperinhän se on alentava, tarkoitan vaan että konetta metsätöihin hankkivalle se on omasta mielestäni tärkeä tieto :roll:
Meillä oli 826 across ja muistaakseni kulki lähes 45km/h.
Joo, se tuo minun muistini ja mielikuvitukseni taisi tehdä tepposet ja kepposet, kun väitin ihan omiani. Kai se lähemmäs 40kmh on lähempänä totuutta, kuten tässä keskustelussa on jopa todistettu :D . Faktaa minulla ei siis ole esittää. Näin jälkikäteen asiaan palatakseni 8)
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Köyhän miehen metsäkone

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Timukka kirjoitti:Joo, se tuo minun muistini ja mielikuvitukseni taisi tehdä tepposet ja kepposet, kun väitin ihan omiani. Kai se lähemmäs 40kmh on lähempänä totuutta, kuten tässä keskustelussa on jopa todistettu :D . Faktaa minulla ei siis ole esittää. Näin jälkikäteen asiaan palatakseni 8)
Elä veikkonen ole huolissasi.
Yksilöitähän nämä on kaikki ja käyttöohjekirjojen nopeustiedot perustuu laskentaan. Alkuperäisten kirjojen mukaan MTZ-80/82 mallien huippunopeus on 34,31kmh 15,5-38 renkailla ja sieltä asti tehtaan jäljiltä on 2200rpm moottoriset ovat olleet alentavalla pikavaihteella (muistetaanpa, että nyt siis puhutaan 800- ja 900-sarjoista). Tuo laskennallinen nopeus on saatu kaavalla 2200rpm x perävälitys (12/41x13/69 = 156/2829 = n. 0,05514) x 2 x renkaan säde kuormitettuna(750mm) x pii x 60min/1000000. Tähän kaavaan jos muutetaan moottorin kierroksiksi esim. 2350rpm ja kuormitetun renkaan säteeksi esim. 770mm (Belshina 16,9R38 F-52) saadaan nopeudeksi 37,61kmh.
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Timukka
Viestit: 816
Liittynyt: 17 Helmi 2010, 08:41

Re: Köyhän miehen metsäkone

Viesti Kirjoittaja Timukka »

Jep, en ole huolissani ja näköjään kirjoittelin kahteen kertaan :D .. Nyt teki muisti tosiaan tepposet.. :lol: ei voi laittaa edes promilleiden syyksi..
Rokressi
Viestit: 459
Liittynyt: 28 Marras 2007, 11:23
Paikkakunta: Juuka

Re: Köyhän miehen metsäkone

Viesti Kirjoittaja Rokressi »

Otsikon aihe on vieläkin ajankohtainen meikäläiselle, mutta taasen myöhästyin kyselyissäni. Pari Belkun nelivetoa huomasin netistä ja eikun kysymään, niin molemmat oli jo lähdössä Latviaan :( Taitaa kohta kaikki myyntiin tulevat lähteä maalimalle
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
Timukka
Viestit: 816
Liittynyt: 17 Helmi 2010, 08:41

Re: Köyhän miehen metsäkone

Viesti Kirjoittaja Timukka »

Rokressi kirjoitti:Otsikon aihe on vieläkin ajankohtainen meikäläiselle, mutta taasen myöhästyin kyselyissäni. Pari Belkun nelivetoa huomasin netistä ja eikun kysymään, niin molemmat oli jo lähdössä Latviaan :( Taitaa kohta kaikki myyntiin tulevat lähteä maalimalle

Mahtoivatkohan olla agross-hyttisiä kumpikin..? Hyvin tuntuvat kelpaavan maailmalle täältä..
Rokressi
Viestit: 459
Liittynyt: 28 Marras 2007, 11:23
Paikkakunta: Juuka

Re: Köyhän miehen metsäkone

Viesti Kirjoittaja Rokressi »

Toinen Progres toinen Agross :roll:
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
Vastaa Viestiin