Uuvempien Pelkkujen 12V/24V systeemi
Valvoja: pelarusmaisteri
Uuvempien Pelkkujen 12V/24V systeemi
Vilske kun tuolla pikkujouluviestissä otti puheeksi ja muutenkin maalimalta on tullu aika paljon kysymyksiä uusien pelkkujen 12/24V systeemistä, niin aattelin, että jos tekis siitä oman topikkinsa tänne foorumille. Kuvia kopioitu Greenen ja tehtaan sivuilla julkaistuista materiaaleista.
Miksi yleensäkään käytetään sekajärjestelmää? Sitähän sillä on ajettu takaa, että päällepäin samankokoisista starteista saahaan enempi tehoa irti (esim magneton 12V/2,7kW ja 24V/3,5kW). Kylmäkäynnistyksessähän moottori käynnistyy sitä ripeämmin, mitä nopeammin sitä pyöritetään.
Vanhemmissa pelkuissa käytetään salamarautaa, joka kytkee akut sarjaan (24V) käynnistyshetkeksi, muutoin on akut on rinnankytkennässä (12V) ja lataus on yksinkertaista ja helppoa. Mulla on aukko sivistyksessä vuosilta –88 viiva –06, jolloin en ole ollu pelkun kans tekemisissä, mutta sitä ennen tilanne oli karkeasti ottaen se, että 500-srj oli ainoastaan 12V ja 800-srj oli sitten 12V tai 12V/24V. Sen jälkeen salamarauta on levinnyt myös 500-sarjalaisissa . Ottakaapa kantaa tähän.
Tämän vuosituhannen puolella sitten tulikin uusi järjestelmä, joka on sillä tapaa eksoottinen, että eipä ole tullu muissa vehkeissä vastaan. Lyhyesti kerrottuna tässä järjestelmässä pääkytkimen ollessa kytkettynä on akut aina kytkettynä sarjaan, eli startin päävirtapulttiin tulee silloin 24V. Tämä kannattaa muistaa erityisesti apuvirran anto/otto tilanteissa (koskee tietenkin myös vanhempia salamarauta koneita). Osassa kolmossarjaa myös hehkutus toimii 24V:lla. Kun sitten aletaan puhua latauksesta, pitää muistaa se mitä täällä foorumillakin on jauhettu, että tehtaan jäljiltä laturi pyörii liian hitaasti, eli pienemmät hihnapyörät käyttöön. Nyt tuleekin sitten se jippo, miten 12V laturilla saahaan ladattua 24V?
Siihen on keksitty vähintään avaruustekninen laite, palikka, joka pompsauttaa jännitteen 12V>24V. Lataus 12V järjestelmässä tarkoittaa jännitettä n.14V ja pelkun tapauksessa näyttää uusien laturin säädin olevan asetettu arvoon 14,4V.
Homma menee näin: Laturi syöttää virtaa sarjassa alempaan akkuun (eli siihen, mikä on maadotettu suoraan runkoon). Tämä syöttöjohto tulee pääkytkimelle (eli saahaan yhteys poikki, kun kone seisoo, ettei laturiin jää herätevirta päälle, avaimesta virrankatkasu ei siis riitä). Laturi syöttää myös saman 14,4V jäähyttäjän etupuolella olevaan palikkaan, joka nostaa jännitteen nimellisesti 28,8V:iin, joka sitten syötetään startin päävirtapulttiin ja sitä kautta menee sarjassa ylemmän akun plusnapaan. Palikka koostuu ilmeisesti muuntajasta ja hakkurista, koska oikeasti se ei tunnustele, eikä säätele kokonaisjännitettä (n.28V), vaan pyrkii pitämään sarjassa ylemmän akun napajännitteen 14,4V myös silloin, kun sille laturilta tuleva jännite on alhainen !!! Tämän takia on suositeltavaa vaihella akkujen paikkaa, koska kuormitukset ja lataukset on erilaisia, että ne vanhenis samaa tahtia. Virtaahan nuo palikat ryystää maksimissaan noin kaks kertaa sen, mitä ne antaa ulos ja myös lämpenevät kovasti työskennellessään pitkään maksimikuormalla (niin, että kättä polttaa), siksi niissä on tuo alumiininen jäähytyslevy ja on sijottettu tuuliseen paikkaan.
KUVA järjestelmästä ja toinenni KUVA
Palikkaa on kolmea eri mallia tässä vanhin, joka antaa virtaa maksimissaan 12A. Tämä on ohjattu silleen, että laturista tulee sivulta ulos kaksi johtoa KUVA, jotka on yhen vaiheen päät. Nämä johot menee palikan ~napoihin ja siitä palikka tietää milloin pitää alkaa töihin. Navasta К on yhteys volttimittarin yhteyvessä olevaan merkkivaloon, eli merkkivalo antaa tietoa palikan toiminnasta, ei laturin. Tämän palikan yhteydessä tuppaa ilmenemään, että se lataa ylempää akkua liian suurella jännitteellä (jopa 17V), jolloin akku kiehuu ja kuivuu. On suositeltavaa vaihtaa se uudempaan malliin, joka näyttää toimivan luotettavammin. Tarvii vaan hiukan muuttaa kytkentää, siitä tuonnempana.
KUVA kahesta palikasta 1
Seuraava versio näyttää tältä ja on toiminut ainakin mulla hyvin (ei oo kylläkään rattorissa, vaan tuossa caddyn rotiskossa, kun siihen tuli asennettua köyhyyksissään 24V eberi). Se antaa vaan 8A virtaa ja se on kyllä vähän, jos käyttö on sitä, että iltaa aamua navetalla kone 15 min käynnissä, silloin käy niin, että ylemmästä akusta loppuu virta, tarvii ulkopuolisen latauksen. Tätä ohjataankin sitten laturista tulevalla D+:lla eli johto laturin navasta Д palikan napaan Д. (Eli tämä on se muutos, jos vaihetaan vanhimman mallin palikka uuvempaan.)
KUVA palikasta 2
Uusin versio näyttää sitten tältä, joka toimii samoin kun edellinen, oisko tavaran toimittaja vaihtunu tai jotain, kun ulkonäkö on muuttunu.
KUVA palikasta 3
Miksi yleensäkään käytetään sekajärjestelmää? Sitähän sillä on ajettu takaa, että päällepäin samankokoisista starteista saahaan enempi tehoa irti (esim magneton 12V/2,7kW ja 24V/3,5kW). Kylmäkäynnistyksessähän moottori käynnistyy sitä ripeämmin, mitä nopeammin sitä pyöritetään.
Vanhemmissa pelkuissa käytetään salamarautaa, joka kytkee akut sarjaan (24V) käynnistyshetkeksi, muutoin on akut on rinnankytkennässä (12V) ja lataus on yksinkertaista ja helppoa. Mulla on aukko sivistyksessä vuosilta –88 viiva –06, jolloin en ole ollu pelkun kans tekemisissä, mutta sitä ennen tilanne oli karkeasti ottaen se, että 500-srj oli ainoastaan 12V ja 800-srj oli sitten 12V tai 12V/24V. Sen jälkeen salamarauta on levinnyt myös 500-sarjalaisissa . Ottakaapa kantaa tähän.
Tämän vuosituhannen puolella sitten tulikin uusi järjestelmä, joka on sillä tapaa eksoottinen, että eipä ole tullu muissa vehkeissä vastaan. Lyhyesti kerrottuna tässä järjestelmässä pääkytkimen ollessa kytkettynä on akut aina kytkettynä sarjaan, eli startin päävirtapulttiin tulee silloin 24V. Tämä kannattaa muistaa erityisesti apuvirran anto/otto tilanteissa (koskee tietenkin myös vanhempia salamarauta koneita). Osassa kolmossarjaa myös hehkutus toimii 24V:lla. Kun sitten aletaan puhua latauksesta, pitää muistaa se mitä täällä foorumillakin on jauhettu, että tehtaan jäljiltä laturi pyörii liian hitaasti, eli pienemmät hihnapyörät käyttöön. Nyt tuleekin sitten se jippo, miten 12V laturilla saahaan ladattua 24V?
Siihen on keksitty vähintään avaruustekninen laite, palikka, joka pompsauttaa jännitteen 12V>24V. Lataus 12V järjestelmässä tarkoittaa jännitettä n.14V ja pelkun tapauksessa näyttää uusien laturin säädin olevan asetettu arvoon 14,4V.
Homma menee näin: Laturi syöttää virtaa sarjassa alempaan akkuun (eli siihen, mikä on maadotettu suoraan runkoon). Tämä syöttöjohto tulee pääkytkimelle (eli saahaan yhteys poikki, kun kone seisoo, ettei laturiin jää herätevirta päälle, avaimesta virrankatkasu ei siis riitä). Laturi syöttää myös saman 14,4V jäähyttäjän etupuolella olevaan palikkaan, joka nostaa jännitteen nimellisesti 28,8V:iin, joka sitten syötetään startin päävirtapulttiin ja sitä kautta menee sarjassa ylemmän akun plusnapaan. Palikka koostuu ilmeisesti muuntajasta ja hakkurista, koska oikeasti se ei tunnustele, eikä säätele kokonaisjännitettä (n.28V), vaan pyrkii pitämään sarjassa ylemmän akun napajännitteen 14,4V myös silloin, kun sille laturilta tuleva jännite on alhainen !!! Tämän takia on suositeltavaa vaihella akkujen paikkaa, koska kuormitukset ja lataukset on erilaisia, että ne vanhenis samaa tahtia. Virtaahan nuo palikat ryystää maksimissaan noin kaks kertaa sen, mitä ne antaa ulos ja myös lämpenevät kovasti työskennellessään pitkään maksimikuormalla (niin, että kättä polttaa), siksi niissä on tuo alumiininen jäähytyslevy ja on sijottettu tuuliseen paikkaan.
KUVA järjestelmästä ja toinenni KUVA
Palikkaa on kolmea eri mallia tässä vanhin, joka antaa virtaa maksimissaan 12A. Tämä on ohjattu silleen, että laturista tulee sivulta ulos kaksi johtoa KUVA, jotka on yhen vaiheen päät. Nämä johot menee palikan ~napoihin ja siitä palikka tietää milloin pitää alkaa töihin. Navasta К on yhteys volttimittarin yhteyvessä olevaan merkkivaloon, eli merkkivalo antaa tietoa palikan toiminnasta, ei laturin. Tämän palikan yhteydessä tuppaa ilmenemään, että se lataa ylempää akkua liian suurella jännitteellä (jopa 17V), jolloin akku kiehuu ja kuivuu. On suositeltavaa vaihtaa se uudempaan malliin, joka näyttää toimivan luotettavammin. Tarvii vaan hiukan muuttaa kytkentää, siitä tuonnempana.
KUVA kahesta palikasta 1
Seuraava versio näyttää tältä ja on toiminut ainakin mulla hyvin (ei oo kylläkään rattorissa, vaan tuossa caddyn rotiskossa, kun siihen tuli asennettua köyhyyksissään 24V eberi). Se antaa vaan 8A virtaa ja se on kyllä vähän, jos käyttö on sitä, että iltaa aamua navetalla kone 15 min käynnissä, silloin käy niin, että ylemmästä akusta loppuu virta, tarvii ulkopuolisen latauksen. Tätä ohjataankin sitten laturista tulevalla D+:lla eli johto laturin navasta Д palikan napaan Д. (Eli tämä on se muutos, jos vaihetaan vanhimman mallin palikka uuvempaan.)
KUVA palikasta 2
Uusin versio näyttää sitten tältä, joka toimii samoin kun edellinen, oisko tavaran toimittaja vaihtunu tai jotain, kun ulkonäkö on muuttunu.
KUVA palikasta 3
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Re: Uuvempien Pelkkujen 12V/24V systeemi
Pojat, belkkupipo päästä ja syvä kumarrus Hyvinkään suuntaan
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Re: Uuvempien Pelkkujen 12V/24V systeemi
Ei ole oppi mennyt tuolla miehellä hukkaan. KIITOS !
Re: Uuvempien Pelkkujen 12V/24V systeemi
Tähän 88-06 aukkoon putoaa noi mun molemmat belkut, ne kun on kumpikin tuolta 90 luvulta kotosin, 526HX:ssä (tyyppikilven mukaan mtz-572) on salamarauta ja 24v startti.Vanhemmissa pelkuissa käytetään salamarautaa, joka kytkee akut sarjaan (24V) käynnistyshetkeksi, muutoin on akut on rinnankytkennässä (12V) ja lataus on yksinkertaista ja helppoa. Mulla on aukko sivistyksessä vuosilta –88 viiva –06, jolloin en ole ollu pelkun kans tekemisissä, mutta sitä ennen tilanne oli karkeasti ottaen se, että 500-srj oli ainoastaan 12V ja 800-srj oli sitten 12V tai 12V/24V. Sen jälkeen salamarauta on levinnyt myös 500-sarjalaisissa . Ottakaapa kantaa tähän.
82.1:ssä (ilmeisestikin venäjän versio kun on progress näkösellä hytillä ja kantikkaalla peltisellä kojelaudalla) on 12v sähkövermeet kaikinpuolin. sitä en kyllä uskalla sanoa jos joku pelle peloton on muuttanu sen 12v vehkeeks matkan varrella, sen verran on "pieniä" virityksiä siellä täällä.
MTZ-82 vm 199? +James 61 ek
526HX vm 1995 pikkuvilskeellä
526HX vm 1995 pikkuvilskeellä
Re: Uuvempien Pelkkujen 12V/24V systeemi
Laita kuvia niin päätellään mikä versio on kyseessä.Kojo kirjoitti:Tähän 88-06 aukkoon putoaa noi mun molemmat belkut, ne kun on kumpikin tuolta 90 luvulta kotosin, 526HX:ssä (tyyppikilven mukaan mtz-572) on salamarauta ja 24v startti.Vanhemmissa pelkuissa käytetään salamarautaa, joka kytkee akut sarjaan (24V) käynnistyshetkeksi, muutoin on akut on rinnankytkennässä (12V) ja lataus on yksinkertaista ja helppoa. Mulla on aukko sivistyksessä vuosilta –88 viiva –06, jolloin en ole ollu pelkun kans tekemisissä, mutta sitä ennen tilanne oli karkeasti ottaen se, että 500-srj oli ainoastaan 12V ja 800-srj oli sitten 12V tai 12V/24V. Sen jälkeen salamarauta on levinnyt myös 500-sarjalaisissa . Ottakaapa kantaa tähän.
82.1:ssä (ilmeisestikin venäjän versio kun on progress näkösellä hytillä ja kantikkaalla peltisellä kojelaudalla) on 12v sähkövermeet kaikinpuolin. sitä en kyllä uskalla sanoa jos joku pelle peloton on muuttanu sen 12v vehkeeks matkan varrella, sen verran on "pieniä" virityksiä siellä täällä.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Re: Uuvempien Pelkkujen 12V/24V systeemi
Eli tämä lienee sama kuin tuossa omassa 920E:ssä. Kysymys kuuluukin, että onko palikan toiminnassa häiriötä, kun kuormaa kytkettäessä (ajovalot, yms.) tämä merkkivalo välähtää? Nyt huomasin kun traktori pyöri pihamaalla reilun varttitunnin puhallin täysillä, että tämä merkkivalo palaakin kokoajan. Onko siis palikassa vikaa, vai latausjännite liian onneton, eli pienempää siivaa kiinni?EJH10 kirjoitti: Palikkaa on kolmea eri mallia tässä vanhin, joka antaa virtaa maksimissaan 12A. Tämä on ohjattu silleen, että laturista tulee sivulta ulos kaksi johtoa KUVA, jotka on yhen vaiheen päät. Nämä johot menee palikan ~napoihin ja siitä palikka tietää milloin pitää alkaa töihin. Navasta К on yhteys volttimittarin yhteyvessä olevaan merkkivaloon, eli merkkivalo antaa tietoa palikan toiminnasta, ei laturin. Tämän palikan yhteydessä tuppaa ilmenemään, että se lataa ylempää akkua liian suurella jännitteellä (jopa 17V), jolloin akku kiehuu ja kuivuu. On suositeltavaa vaihtaa se uudempaan malliin, joka näyttää toimivan luotettavammin. Tarvii vaan hiukan muuttaa kytkentää, siitä tuonnempana.
KUVA kahesta palikasta 1
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Re: Uuvempien Pelkkujen 12V/24V systeemi
Kokemuksesta voin sanoa että lataukseen voi tulla häiriötä, antaa virtaa toisellelle akulle liikaa eli kuivaa sen ajan kanssa.
Maahantuojan suositushan oli että akujen paikkaa vaihdetaan huolllossa juuri tuon ilmiön takia.
Vaihda nyt heti akut nyt paikkaansa eli puolelta toiselle ja kommentoi kuin latausvalo nyt ilmoittaa itsestään.
Maahantuojan suositushan oli että akujen paikkaa vaihdetaan huolllossa juuri tuon ilmiön takia.
Vaihda nyt heti akut nyt paikkaansa eli puolelta toiselle ja kommentoi kuin latausvalo nyt ilmoittaa itsestään.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Re: Uuvempien Pelkkujen 12V/24V systeemi
Päällepäinhän se on tän näkönen http://www.belkku.fi/runkonumerokuvat/kojo1.JPG
Jos ehdin valosan aikaan kotiin otan kuvan kabiinin sisältä.
Akkulaatikossa ei muistaakseni oo muuta sisältöä kuin 1 12v akku niin sieltä ei kukaan viisastu..
Jos ehdin valosan aikaan kotiin otan kuvan kabiinin sisältä.
Akkulaatikossa ei muistaakseni oo muuta sisältöä kuin 1 12v akku niin sieltä ei kukaan viisastu..
MTZ-82 vm 199? +James 61 ek
526HX vm 1995 pikkuvilskeellä
526HX vm 1995 pikkuvilskeellä
-
- Viestit: 73
- Liittynyt: 28 Elo 2011, 22:38
- Paikkakunta: Vanajanranta
Re: Uuvempien Pelkkujen 12V/24V systeemi
katoi kirjoitti:Ei ole oppi mennyt tuolla miehellä hukkaan. KIITOS !
Ei nii, mut hää taitaaki olla koulutettu autosähköasentaja, vaik kyl heikii täytyy perehtyä tyyppikohtasest hallitaksee useit merkkei/tyyppei.
Päihteet ja moraalittomuus, tuovat ongelmia, eivätkä suinkaan ratkaise niitä - raittiina ratissa!
Re: Uuvempien Pelkkujen 12V/24V systeemi
Olen samaa mieltä vilskeen kanssaVilske kirjoitti:Pojat, belkkupipo päästä ja syvä kumarrus Hyvinkään suuntaan
aja millä ajat mutta belaruksella ajat varmimmin
belarus mtz 50 vm 69
Hiace 2.4 4x4 99
Transit 2.5 91
Vectra 1.8 95
useita kanarotuja ja 5x suomenvuohia
Siberiahysky ja labbis.
belarus mtz 50 vm 69
Hiace 2.4 4x4 99
Transit 2.5 91
Vectra 1.8 95
useita kanarotuja ja 5x suomenvuohia
Siberiahysky ja labbis.
Re: Uuvempien Pelkkujen 12V/24V systeemi
Vaihdoin akkujen paikkaa, on muuten veemäisessä kohassa oikeanpuoleisen akun kiinnikeraudan mutterit. Vähintäänkin on pikaliittimet tiellä Mutta jokatapauksessa, tutkailin samalla vähän enempi niitä, jännite oli oikeassa 13.5 ja vasemmassa melkein 14 volttia. Ei hirveää eroa. Mutta kun pistin akut sitten kiinni, niin tuntui, että lataisi vähän enemmän, mikä nyt on ihan ymmärrettävää, jos toista akkua kuormitetaan enempi ja nyt se sitten saa latausvirtaa enempi. Merkkivalo ainakin asettui, paloi jatkuvasti tänään yhdessä vaiheessa. Tosin aina kun kytkee jonkin kuorman päälle, niin merkkivalo välähtää. Tyhjäkäynnillä ilman kuormaa latausjännite on sen 14 volttia mittarin mukaan ja ajovalojen sekä puhaltimen kanssa putoaa vajaaseen 13 volttiin. Lienee paikallaan värkkäillä se hihnapyörä.Vilske kirjoitti:Kokemuksesta voin sanoa että lataukseen voi tulla häiriötä, antaa virtaa toisellelle akulle liikaa eli kuivaa sen ajan kanssa.
Maahantuojan suositushan oli että akujen paikkaa vaihdetaan huolllossa juuri tuon ilmiön takia.
Vaihda nyt heti akut nyt paikkaansa eli puolelta toiselle ja kommentoi kuin latausvalo nyt ilmoittaa itsestään.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Re: Uuvempien Pelkkujen 12V/24V systeemi
Joo, ei tarvi kaverit kiitellä sen kummemmin, halusin vaan jakaa tietoja, mitä on tullu tästä aiheesta opittua (on nimittäin ite joutunu kärsimään joskus töissä aivan riittävästi, kun on joutunu työskentelemään ihmisten kanssa, joitten mielestä jaettu tieto on menetetty tieto) ja eikä ne minun tievot välttämättä ole ihan pilkulleen oikein, kun ei taho löytyä ketään, jolta vois asioita varmistella. Minskin reissulla oli tilaisuus jututtaa asiantuntijoita, mutta kun olis ollu niin paljo asioita mitä kysyä, niin eihän siinä kerinny kovinkaan paljoa. Tuosta toisen akun alilatauksesta kun oli puhetta, niin meinasivat, että ei oo ollu ongelma. Noh, eipä ole kyllä nyt tullu pommitettua tehasta s-postilla, tiijä vaikka sieltä löytys joku, joka jaksais vastailla.
Täällä foorumillakin nuita sähköongelmia kans aina välillä on, niin huonoa omatuntoahan se pukkaa, kun ei muka ehi perehtyä asiaan ja vastaileen.
Koulutusta alalle oon saanu senverran, että oppisopimuksella tuli aikonaan suoritettua tuo raskaankaluston autosähkömekaanikon ammattitutkinto ja tietenni mitä merkkikohtasta koulutusta on talosta saanu. Eikä oo tarkotus pullistella omilla tievoillaan
Täällä foorumillakin nuita sähköongelmia kans aina välillä on, niin huonoa omatuntoahan se pukkaa, kun ei muka ehi perehtyä asiaan ja vastaileen.
Koulutusta alalle oon saanu senverran, että oppisopimuksella tuli aikonaan suoritettua tuo raskaankaluston autosähkömekaanikon ammattitutkinto ja tietenni mitä merkkikohtasta koulutusta on talosta saanu. Eikä oo tarkotus pullistella omilla tievoillaan
Muutama viikko sitten totesimme yhen 952:n latauksen heikoksi, niin pantiin siihen uutta sitten sekä laturi, että palikka ja vielä pienempi siivakin. Silti siihen jäi ominaisuus, että kun kaikki kuluttimet oli päällä ja löysäs kaasun kierroksilta, niin hiukan aina kerkes väläyttää sitä merkkivaloa. Eli se näyttää syttyvän aika herkästi. Ei tullu sitten kyseltyä myöhemmin, onko ilmiö vähentyny, jos akut on saatu välillä täyteen latinkiin. Suosittelisin, että uusinta mallia laturi (1400W) ja palikka ja siiva 65 milliseksi ulkohalkasijaltaan.=MTZ= kirjoitti:Kysymys kuuluukin, että onko palikan toiminnassa häiriötä, kun kuormaa kytkettäessä (ajovalot, yms.) tämä merkkivalo välähtää? Nyt huomasin kun traktori pyöri pihamaalla reilun varttitunnin puhallin täysillä, että tämä merkkivalo palaakin kokoajan. Onko siis palikassa vikaa, vai latausjännite liian onneton, eli pienempää siivaa kiinni?
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Re: Uuvempien Pelkkujen 12V/24V systeemi
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Re: Uuvempien Pelkkujen 12V/24V systeemi
Elikkäs jos haluaa 12 voltistaa uudemman belkun mitä tulee tehdä?
Startti vaihtaa tietenkin,
Kehitin raudasta johdot 12V ja 24V yhteen kehittimen ohi jolloin startille tulee 12 volt.
Pikku johto pääkatkaisijalta irti ja akun plussaan
Pääkatkaisija johdotetaan maakatkaisijaksi
Korjatkaa missä kohtaa olen väärässä.
Niin ja onnistuuko belkkua ladata päävirrat päällä startti eli 24V akusta 24V laturilla?
Vai päävirrat pois ja 12V molempiin akkuihin laturista?
Startti vaihtaa tietenkin,
Kehitin raudasta johdot 12V ja 24V yhteen kehittimen ohi jolloin startille tulee 12 volt.
Pikku johto pääkatkaisijalta irti ja akun plussaan
Pääkatkaisija johdotetaan maakatkaisijaksi
Korjatkaa missä kohtaa olen väärässä.
Niin ja onnistuuko belkkua ladata päävirrat päällä startti eli 24V akusta 24V laturilla?
Vai päävirrat pois ja 12V molempiin akkuihin laturista?
952Gl isme 140L kuormain
Re: Uuvempien Pelkkujen 12V/24V systeemi
Lueskelin tässä nuita vanhempia aiheen topikkeja ja kiinnitin huomioni siihen, että EHJ olit käynyt kymillä mittailemassa latausarvoja uudesta kolmossarjalaisesta. Minkälaisia arvoja sait? Hihnapyörä oli jotain 70mm luokkaa mitä mainittiin.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993