korjaamokäsikirja 525

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

pihlavan
Viestit: 247
Liittynyt: 05 Marras 2008, 13:15
Paikkakunta: Kiihtelysvaara

korjaamokäsikirja 525

Viesti Kirjoittaja pihlavan »

Onkos tuo 525 progressin korjaamokäsikirja miten yhtenevä 526 agrossin vastaavan kanssa? Jos eroavaisuudet ovat huomattavat, mistähän 526een saisi moisen opuksen? :?:
Belarus 526 Agross Turbo -89 + Inter Tech IT 1600- etukuormain, ZTS 14245 -97.
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: korjaamokäsikirja 525

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Tuo progressin korjaamokäsikirja käy vallan hyvin, kirjassahan käsitellään 505-825 mallit jolloin moottorinkin osalta tiedot ovat 526 malliin yhteneväiset.
Suurin ero on tietysti hytti joka agross-mallissa on tehtaan alkuperäinen.
Agross-hytin sähköjen kytkentäkaavakin löytyy tältä foorumilta haulla jos tarvitsee :wink:
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Jones
Viestit: 333
Liittynyt: 11 Syys 2007, 20:40
Paikkakunta: Kokkola

Re: korjaamokäsikirja 525

Viesti Kirjoittaja Jones »

Kyllä sillä pärjää, tekniikan puolellahan sitä enemmän tarvitsee.
Ja taitaa olla ettei suomen kielistä opusta agrossiin taida löytyä.
mtz-50 501 & 526 HX
pihlavan
Viestit: 247
Liittynyt: 05 Marras 2008, 13:15
Paikkakunta: Kiihtelysvaara

Re: korjaamokäsikirja 525

Viesti Kirjoittaja pihlavan »

Juuri pihaan kurvaamani 526 tuntuu kaipaavan termostaatin uusimista, kabiini on kohtuullisen viileä ja moottorin lämmöt 50-60 astetta. Katsoin Greenen sivuilta termareita ja siellä oli ainaskin kahta mallia. Mikäs on tuohon käypäinen?

Jatkokysymyksenä sitten kysyisin termostaatin vaihto-ohjeita ja koordinaatteja :D

Muuten;melko neitseellisenä Belaruskuskina täytyy todeta, että 50 km:n kotiinajomatka oli positiivinen yllätys! Ohjaus oli napakka ja tarkka ja jarrutkin toimi :shock: Nelikon automaattiasentohan on sitä paitsi mainio talvisessa maantieajossa. Ja koneessa on vääntöä aivan uskomattomasti :!: :!:
Belarus 526 Agross Turbo -89 + Inter Tech IT 1600- etukuormain, ZTS 14245 -97.
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: korjaamokäsikirja 525

Viesti Kirjoittaja katoi »

Onneksi olkoon, että olit rohkea ja ostit belaruksen. Hyvä ja järki ostos :D
kronos
Viestit: 591
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 20:39
Paikkakunta: kotka

Re: korjaamokäsikirja 525

Viesti Kirjoittaja kronos »

:D Onnea uudelle hankinalle rahat paremmassa tallessa kuin pankissa :D Kannatas varmaan laittaa uudenmallinen termostaattikotelo ja termari katso juttua haulla (termostaatti)
=MTZ=
Viestit: 621
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 23:12
Paikkakunta: Kuopio

Re: korjaamokäsikirja 525

Viesti Kirjoittaja =MTZ= »

pihlavan kirjoitti:Juuri pihaan kurvaamani 526 tuntuu kaipaavan termostaatin uusimista, kabiini on kohtuullisen viileä ja moottorin lämmöt 50-60 astetta. Katsoin Greenen sivuilta termareita ja siellä oli ainaskin kahta mallia. Mikäs on tuohon käypäinen?

Jatkokysymyksenä sitten kysyisin termostaatin vaihto-ohjeita ja koordinaatteja :D

Muuten;melko neitseellisenä Belaruskuskina täytyy todeta, että 50 km:n kotiinajomatka oli positiivinen yllätys! Ohjaus oli napakka ja tarkka ja jarrutkin toimi :shock: Nelikon automaattiasentohan on sitä paitsi mainio talvisessa maantieajossa. Ja koneessa on vääntöä aivan uskomattomasti :!: :!:
Onnittelut vain järkikaupoista. D-243:n termostaatti passaa ihan hyvin, lämpenee moottori paremmin kuin originaalilla. Kaihdinta kärsii myös käyttää suoraruiskukoneessa ihan huoletta, kunhan ei vaan unohda kiinni sitä.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: korjaamokäsikirja 525

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Onnittelut täältäkin nähtävästi onnistuneen hankinnan johdosta :D
Hommaat vaan sen uudemman mallisen termarikotelon niin voit uhotaa kaihtimella temppuilun :wink:

Kuva
Varaosanumero 245-1306040
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
jazzy78
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Heinä 2010, 19:28
Paikkakunta: tenhola

Re: korjaamokäsikirja 525

Viesti Kirjoittaja jazzy78 »

pihlavan kirjoitti:Juuri pihaan kurvaamani 526 tuntuu kaipaavan termostaatin uusimista, kabiini on kohtuullisen viileä ja moottorin lämmöt 50-60 astetta. Katsoin Greenen sivuilta termareita ja siellä oli ainaskin kahta mallia. Mikäs on tuohon käypäinen?

Jatkokysymyksenä sitten kysyisin termostaatin vaihto-ohjeita ja koordinaatteja :D

Muuten;melko neitseellisenä Belaruskuskina täytyy todeta, että 50 km:n kotiinajomatka oli positiivinen yllätys! Ohjaus oli napakka ja tarkka ja jarrutkin toimi :shock: Nelikon automaattiasentohan on sitä paitsi mainio talvisessa maantieajossa. Ja koneessa on vääntöä aivan uskomattomasti :!: :!:
onnea vaan uudelle belarus kuskille belkku on aina järki ostos :D
aja millä ajat mutta belaruksella ajat varmimmin
belarus mtz 50 vm 69
Hiace 2.4 4x4 99
Transit 2.5 91
Vectra 1.8 95

useita kanarotuja ja 5x suomenvuohia
Siberiahysky ja labbis.
pihlavan
Viestit: 247
Liittynyt: 05 Marras 2008, 13:15
Paikkakunta: Kiihtelysvaara

Re: korjaamokäsikirja 525

Viesti Kirjoittaja pihlavan »

Jeps, tilasin Agri-Kymiltä tuon uuden termostaattikotelon, n60€ hintaa. Mutta mistäs niitä varaosia hommataan jos tarvitaan nopeasti? Tuollakin on toimitusaika väh.2 viikkoa. Se on sesonkiaikaan eli kesällä hieman liian pitkä aika.
Itse tottunut esim. JD:n osissa korkeintaan muutaman päivän toimitusaikoihin, jos esim.Saksasta joutuu tilaamaan(agrimarketin kautta siis).
Belarus 526 Agross Turbo -89 + Inter Tech IT 1600- etukuormain, ZTS 14245 -97.
kronos
Viestit: 591
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 20:39
Paikkakunta: kotka

Re: korjaamokäsikirja 525

Viesti Kirjoittaja kronos »

:D Greeneltä olen kahessa päivässä osat saanut :D
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: korjaamokäsikirja 525

Viesti Kirjoittaja katoi »

Hyvin on kyllä osat tullut jo seuraavana päivänä klo 14 kun olen AgriKymiltä tilannut 5 kertaa vuoden aikana. Ei voi muuta kuin kehua, vaikka on vm. 77 traktori. Kys. uuden mallinen termostaattikotelon vaihdoin myös itse ja seuraavana päivänä tuli. Näitä belkun osia saa kaikkein halvimmalla Virosta Greeneltä http://www.greene.ee/index.php?page=sho ... &Itemid=20 ja sinnekin voi soittaa tai tilata netin kautta. Suomen Käyttökone myy myös http://www.suomenkayttokone.fi/3 ja ttp://www.newtec2100.com/. Ei osien saanti ole mikään ongelma. Sivuilla on paljonkin juttua näistä kun etsii vain :D Vielä tälläinen Ecuport Finland Oy.
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: korjaamokäsikirja 525

Viesti Kirjoittaja Vilske »

pihlavan kirjoitti:Juuri pihaan kurvaamani 526 tuntuu kaipaavan termostaatin uusimista, kabiini on kohtuullisen viileä ja moottorin lämmöt 50-60 astetta. Katsoin Greenen sivuilta termareita ja siellä oli ainaskin kahta mallia. Mikäs on tuohon käypäinen?

Jatkokysymyksenä sitten kysyisin termostaatin vaihto-ohjeita ja koordinaatteja :D

Muuten;melko neitseellisenä Belaruskuskina täytyy todeta, että 50 km:n kotiinajomatka oli positiivinen yllätys! Ohjaus oli napakka ja tarkka ja jarrutkin toimi :shock: Nelikon automaattiasentohan on sitä paitsi mainio talvisessa maantieajossa. Ja koneessa on vääntöä aivan uskomattomasti :!: :!:
Muista sitten että D-242 mallisessa moottorissa joka on tuossa 526:ssa, ei ole niitä pultattavia tasapainoituslimppuja kampiakselissa tehtaalta tullessa mistä syystä kierrokset on rajattu 1900r/min.
Varmaan täältä foorumilta löytyy joiltain ylimääräisiä limppuja jos haluat nostaa kierroksia samaan kuin D-240 moottorimallissa on eli 2200r/min.
Limput on helppo lisätä öljypohjan irroituksen jälkeen kampiakselille kierteillä oleviin kohtiin pulttiliitoksella.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
pihlavan
Viestit: 247
Liittynyt: 05 Marras 2008, 13:15
Paikkakunta: Kiihtelysvaara

Re: korjaamokäsikirja 525

Viesti Kirjoittaja pihlavan »

Ok, kiitos neuvosta. Pitää katsella onko tarvetta lisäkierroksille. Operaatio lisää kuitenkin jonkin verran polttoaineen kulutusta ja tuppaa tuo löpö olemaan nykyään kohtuullisen(kohtuuttoman)kallista.
Onkohan tuossa Pelastuksessa muuten miten hankala ottaa lisää hydr.liitäntöjä ulos? Löytyy vain kaksi tällä hetkellä ja esim.murskaimelle tarvitsee neljä... samoin paalaimelle, jos vaikka joskus paalaimen eteen kokeilisi. Jos en ole aivan väärin asiaa ymmärtänyt, tuossa on kuitenkin kahdelle lohkolle vivut, koskapa kolme vipua siinä on, joista yksi on nostolaitteelle :idea: :?:
Belarus 526 Agross Turbo -89 + Inter Tech IT 1600- etukuormain, ZTS 14245 -97.
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: korjaamokäsikirja 525

Viesti Kirjoittaja Vilske »

pihlavan kirjoitti:Onkohan tuossa Pelastuksessa muuten miten hankala ottaa lisää hydr.liitäntöjä ulos? Löytyy vain kaksi tällä hetkellä ja esim.murskaimelle tarvitsee neljä... samoin paalaimelle, jos vaikka joskus paalaimen eteen kokeilisi.
Ilmanputsarin puolella hydrauliöljysäiliön alaosassa sivulla on se toinen 2-toiminen hydr.liitinnän ulosotot tulpattuna, siintä letkut taakse pikaliittimille.
Samalla puolella hydesäiliön ja kytkinkopan yhtymäkohdassa myös hydraulipumpun irroitus/kytketty vipu :wink:
Myös vapaapaluun saa helposti tuotua takaa hydr.letkulla hydraulisäiliön kannessa olevan suodatin kotelon juureen.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Vastaa Viestiin