Puunajoo

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

MarkToi
Viestit: 76
Liittynyt: 23 Huhti 2010, 22:42

Re: Puunajoo

Viesti Kirjoittaja MarkToi »

Nyt kun ajelin peräkärryn kanssa pitempää matkaa ja olen tuota jyrinää seurannut niin ei sitä ilmene kuin käynnistäessä kylmänä ja pienellä vaihteella ajettaessa tietyllä kierrosnopeudella. Joten ei sitä onneksi ilmene hirveän paljon. Pitää vältellä.
Darksmoke
Viestit: 39
Liittynyt: 31 Touko 2008, 10:45

Re: Puunajoo

Viesti Kirjoittaja Darksmoke »

Belkku puunajoon

Tuli tämmöinen vastaan, ei ole ainakaan hinnalla pilattu harrastelijalle :wink:
Belarus 525 -86
Nikuzai
Viestit: 406
Liittynyt: 17 Tammi 2011, 22:08
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Puunajoo

Viesti Kirjoittaja Nikuzai »

Ovelasti aisa kolmipiste kiinityksessä, eikä vetokoukussa, luulisin laitteen haluavan keulia herkemmin.
952Gl isme 140L kuormain
Jones
Viestit: 333
Liittynyt: 11 Syys 2007, 20:40
Paikkakunta: Kokkola

Re: Puunajoo

Viesti Kirjoittaja Jones »

Nikuzai kirjoitti:Ovelasti aisa kolmipiste kiinityksessä, eikä vetokoukussa, luulisin laitteen haluavan keulia herkemmin.
Taitaa kuitenki olla nivelaisalla varustettu kärry jonka kiinnitys työntövarren paikalla tai kuormaajan sovitteissa sitte ketjuilla kääntää, joten ei luulisi keulivan kovin herkästi :wink:
EDIT: Ei sillä etteikö keulis herkemmin kuin jos olis koukussa.
mtz-50 501 & 526 HX
Nikuzai
Viestit: 406
Liittynyt: 17 Tammi 2011, 22:08
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Puunajoo

Viesti Kirjoittaja Nikuzai »

Eikö nuo ketjut ole rajoitin jotta aisa kääntyy nivelestä? Samalla tavalla kuin Hakki tukkireessä, siinä aisan etuosan kääntymisen estimenä on nostovarren silmiin tuleva tanko. Jotkut on kuulemma sillä rajoittimella keventäneet traktorin keulaa nostattamalla nostolaitteilla, en sitten tiedä saako niin tehdä.


Itse ainakin olen käsittänyt, että mitä ylempänä vetopiste sen enemmän keulaa keventää. Sen takia vetokoukkukin on alhaalla jotta keula ei nousisi ilmaan.

Olikohan leyland joka oli käyttänyt vuosia insinööri työtä laskemaan vetokoukulle optimaalista korkeutta jotta vedon paine lisäisi mahdollisimman paljon painoa takarenkaille keulaa kuitenkaan nostamatta.
952Gl isme 140L kuormain
Jones
Viestit: 333
Liittynyt: 11 Syys 2007, 20:40
Paikkakunta: Kokkola

Re: Puunajoo

Viesti Kirjoittaja Jones »

Nikuzai kirjoitti: Eikö nuo ketjut ole rajoitin jotta aisa kääntyy nivelestä?
Kyllä vaan.
Nikuzai kirjoitti:Itse ainakin olen käsittänyt, että mitä ylempänä vetopiste sen enemmän keulaa keventää. Sen takia vetokoukkukin on alhaalla jotta keula ei nousisi ilmaan.
Olisko tässä belkun tapauksessa poistettu koukku korkeuden lisäämiseksi?
Nikuzai kirjoitti: Olikohan leyland joka oli käyttänyt vuosia insinööri työtä laskemaan vetokoukulle optimaalista korkeutta jotta vedon paine lisäisi mahdollisimman paljon painoa takarenkaille keulaa kuitenkaan nostamatta.
Ei tainnut olla kovin maastokelpoinen leukku :wink:
mtz-50 501 & 526 HX
ts2
Viestit: 3
Liittynyt: 05 Joulu 2014, 17:37

Re: Puunajoo

Viesti Kirjoittaja ts2 »

er3004 kirjoitti:
katoi kirjoitti:
MarkToi kirjoitti:Olin ensimmäistä kertaa ihan oikeasti metsässä belkun (501) kanssa
Etupyörät välillä kääntyy vähän niinkuin yli eli niille varmaan pitäisi tehdä jotain, säätöäkö?
Taitaa olla ominaisuus tuo etupyörien kääntyminen tavallaan linkkuun ja ei jaksa kääntää ratista takaisin kuin liikkeessä. Tuo murheenkryyni ohjausvarsi ei taida hyvää tykätä kun menee linkkuun renkaat ja jos vielä ajaa eteenpäin. Tulee melkoinen rasitus sinne ohjausvarren pooreihin :?: Senpä vuoksi olen ajatellut joskus laittaa sen orbitroli ja ohjaussylinteri ohjauksen niin on kevyempi käännellä linkusta ja otan pois käytöstä koko ohjausvarren yhdistämällä raidetangon yhtenäisellä tangolla niinkuin kun on uudemmissa tehty. Muuta moitittavaa kuin ohjausvarsi/ohjaus en ole vielä löytänytkään tästä 501:sta kun ottaa traktorin valmistusajankohdan huomioon ja vertaa muihin merkkeihin. Kun ajoin metsässä nyt puita niin se ohjausvarsi piti heti kiristellä ja tuolla tiellä ajaessa ei tarvinnut niin tiheään. Se metsässä ajo rasittaa sitä paljon.
Laita tällainen toppari, joka estää yli kääntymisen. Nelivetoisessa melkein välttämätön, kun vanhemmat 500 sarjan belarukkset kytkee
peruuttaessa etupään vedon, joka peruuttaessa jarruttaa ja pyrkii yli kääntään pyöriä, näitä asennettiin aikanaan myös myyjän toimesta.
Kääntyessä toppari pitää osua raidetankon nivelen alaosaan.

Kuva
Terve, vähän vanha juttu tämä mutta on tuo sama ongelma omassa 4-vedossa eli vetää helposti linkkuun. Löytyykö vaikka tuota kuvaa vielä jostain, olisin kiitollinen tiedosta. Säästyisi aikaa varmaan kun tietäisi mihin kohtaan se rajoitin kannattaa laittaa.
ratikkakuski
Viestit: 45
Liittynyt: 11 Loka 2019, 14:12

Re: Puunajoo

Viesti Kirjoittaja ratikkakuski »

Samaa pyydellään täälläkin.

Onko tietäjiä vielä kuulolla ? (kts edellisen viestin lähetysvuosi 2016)
Mihin kohtaan eturenkaiden kääntymisen rajoitin ?
Vastaa Viestiin