425:n (D144) ennakonsäätö

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

DslCat
Viestit: 132
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:59
Paikkakunta: N-järvi

Viesti Kirjoittaja DslCat »

Nii, en tiedä ajoa vaan edessä...

Kattelin noita räjäytyskuvia ja huoltomanuskaa tuosta jakopäästä; pumppu on 3:n tai 4:n rattaan välittämänä kampuralta, että varmaan jo tehtaalta tullessa jonkinlainen löysä hammaskosketusten takia - nyt sitä on tietty kertynyt lisää :lol:

Laitoin tuon kiekka/tunti mittarinkin toimimaan 8) 1817 h tuli eilen lasiin..
Monenkohan (kymmenen)vuoden tauon jälkeen.. :shock:

Kimmoan kommentteja olisi hyvä kuulla - hällä kun tästä vedettömästä vehkeestä remppamielessä on kokemusta.
kimmoa
Viestit: 725
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Hei vaan.

Eipä mulla tuohon paljoa kommentoitavaa ole. Itse en kyllä muista, että omassani olisi ollut tuollaisia välyksiä, vaikka koneessa oli jo liki 3500h. Etukuormaaja kuulemma on 400-sarjan koneelle myrkkyä: paineiskut sieltä hajottaa jakopään. Varmaan se näkyy sitten välyksinäkin. Toisaalta, koneen käydessä välyksethän menee aina toiseen laitaan joten ajoittamisen pitäisi silti olla mahdollista. Itselläni ei ole ajoittamisen eikä pumpun kanssa mitään ongelmia ollut (ei etukuormaajaa) eikä jakopäälle ole ikinä tarvinnut tehdä mitään. Itse pumpun vaihdoin, kun sain liki ilmaiseksi aikanaan Agromalta uuden, iskemättömän 400-sarjan pumpun. Vanhakin kyllä toimi hyvin ja on nyt myynnissä.

Paljon tuossa merkkaa se että miten kone käy. Jos sen ääni kuulostaa terveeltä, lähtee hyvin käyntiin eikä työnnä tyhjäkäynnillä sinistä niin se on silloin OK. Eihän nämä 60-luvulla suunnitellut vehkeet nyt ikinä käy niin tasaisen nätisti kuin nykypäivän common rail-systeemein varustetut 4-venttiiliturbokoneet. Siihempä näiden uusien vehkeiden edut sitten melkein loppuukin. :)

Metallisempi ääni + kiihdytettäessä tuleva harmaa kielivät mielestäni hieman liian aikaisesta ennakosta. Mustaa sen kuuluukin työntää vedättäessä.

Tuo ääni on näissä 400-sarjan laitteissa vähän hankalampi indikaattori sen vesivaipan puuttumisen takia. Moottorin ääni on sen takia aina melkoisen voimakas jos sitä vertaa tuohon 800-sarjalaiseen.
DslCat
Viestit: 132
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:59
Paikkakunta: N-järvi

Viesti Kirjoittaja DslCat »

Hello vaan pikku-belkun kanssa pelaajille!

Noista aiemmista välysasioista vielä.
Tuo 1/4 kiekka oli liioittelua - järkytys siitä loi tuollaisen mielikuvan :oops: Mutta on sitä ehken puolet siitä (~1/8 ). Jakopään rattaista tulee kyllä pieni löysä, mutta suurin tulee pumpun rattaan päittäisvälyksestä. Tuossa mekaniikassa ei oikein muu kuin kotelo pysäytä välystä :shock: Eli koska rattaissa on vinohampaat, niin pumpun ajoituksen pultteja kiristäessä tuntemani löysästä suurin osa tuli tuosta vinohampaiden takia päittäisvälyksen antamasta "löysästä"..
Mutta kuluneisuuttakin hammaskosketuksessa on, ja se hankaloitti ajoistusta 4. kerta todennsanoi.. nokka-akseli ja/tai pumppu potkivat aina takaisin juuri kriittisellä hetkellä.

Ennakko ennen uudelleen säätöä oli n. 15° - eli puolet, ja kone kävi tasaiseen, pehmeästi ja tuprutellen, mutta römpötti max 1700..1800rpm. Kierrosten nousu ei ollut yhtä terävää kuin oikealla ennakolla.
Nyt 31° ennakolla kylmänä antaa harmaata hetken, mutta sitten häviää. Mustaakin jo löytyy, joskin sinistäkin seassa on. Pitänee käydä maantiellä torvia avaamassa :wink:
Oli hankaluus löytää 31° merkki, kun noita viivoja oli kaikkiaa 6 kpl ja 2. kohdalla oli "T". Noh, piirsin AutoCADillä "astelevyn", jonka perusteella löysin, että 5. viiva on 31° (viivat 2° välein) :D
kimmoa
Viestit: 725
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Tuota, huomaa että jos se putki, minkä laitoit siihen pumpun ulostuloon, on ollut hiukkakaan liian iso niin ajoitukset menee heti liian aikaiselle. Paksussa putkessa kun ei näe niin helposti pientä nestepinnan nousua. Ja tuo pumpun nokka-akseli on tosiaankin hyvä potkimaan takaisin. Aikalailla fakiirin hommaa saada se ajoitus prikulleen kohdalleen.

Ainakaan itselläni ei tuu kummastakaan moottorista savua kuin sekunnin, kaks käynnistyksen jälkeen. Jos tuota harmaata tulee pitempään niin voi olla että on aavistuksen aikaisella. Taikka polttoaineessa vettä. Taikka kone harva = alhainen puristuspaine.

Mitähän nuo lienevät nuo muut merkit? Omassani on tosiaankin vain 3 merkkiä.
Vastaa Viestiin