Kuorma-auton moottoreita Belaruksissa?

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Kuorma-auton moottoreita Belaruksissa?

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Olisi edullisesti saatavissa vanhasta scanian linjurista kone hilpetööreineen. Pyöreänokan peräpäitä kuuluu myös olevan tuttujen nurkissa siellä sun täällä. Eli tässähän joutuu pian ymppäämään scanian kutosta pelkun nokalle.

Onkos kenelläkään tietoa belaruksiin sovitetuista kuorma-auton moottoreista? Muutamia tapauksia olen kuullut, mutta lisää ja tarkempaa tietoa kaivattaisiin.
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Tottahan nyt joku on joskus kuullut jonkun kaverin puhuvan kaverista joka on nähnyt joskus valokuvassa kokoomabelaruksen?
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Tässäpä sitä on koekäytetty scanian kutosta, saa nähä ostaaako tuon pois...

Mitähän se belkun voimansiirto tuumaa kun pistetään keulille pikkasen reilummin vääntöä? Aattelin vaan että voishan sitä yrittää saaha momenttia pienemmäksi lisäämällä kierroksia voimansiirrossa ja hommais sitten ne portaalit normaalien takabanjojen tilalle, ja mulkkais ne alentaviksi. Liekö sitten mitään järkeä...?
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Kyllä varmaan kestää kun on suorat hammasrattaat lootassa, kytkin on ainoo mikä voi antaa periksi, voimanulosoton lisäksi :)
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
kimmoa
Viestit: 731
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Re: Kuorma-auton moottoreita Belaruksissa?

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Jos noinki työlääseen operaatioon on valmis lähtemään niin miksei samantien kannata hommata Eestin/Venäjän puolelta D260-konetta? Sopii ainakin kytkinkoppaan. Eikä mielestäni ole mitään tyyliä käyttää neuvostokoppaa, ellei sisällä ole myös neuvostotekniikkaa. Sitäpaitsi tehokkaimmat D260-mallit laulaa teholtaan suohon vanhat Scanian romut, ainakin jos ovat siltä aikakaudelta jolloin ei vielä ollut turboja.

Sopiikohan muuten se kaksilevykytkin tuohon "vanhaan" (MTZ-50, 80) kytkinkoppaan?

Kimmo
nokiotta
Viestit: 134
Liittynyt: 15 Tammi 2009, 19:15
Paikkakunta: POHOJANMAA

Re: Kuorma-auton moottoreita Belaruksissa?

Viesti Kirjoittaja nokiotta »

nyt alkoi kiinnostaa . MIkä moottori D260 on ja mikä lienee litratilavuus :?: Ja missähän mielessa :wink:
BELARUS RULES
MTZ
Viestit: 295
Liittynyt: 05 Joulu 2007, 22:21
Paikkakunta: Nastola

Re: Kuorma-auton moottoreita Belaruksissa?

Viesti Kirjoittaja MTZ »

501 -76 turbo
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
nokiotta
Viestit: 134
Liittynyt: 15 Tammi 2009, 19:15
Paikkakunta: POHOJANMAA

Re: Kuorma-auton moottoreita Belaruksissa?

Viesti Kirjoittaja nokiotta »

Ollut valmistuksessa mistä alkaen :?: Saatavuus käytettynä.
BELARUS RULES
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Kuorma-auton moottoreita Belaruksissa?

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Tuollainen versio oli näytillä D-260:stä Minskin kansainvälisessä maatalousnäyttelyssä 2007 :)
http://i100.photobucket.com/albums/m4/B ... G_0141.jpg
Villi arvaus olisi että kone olisi suunniteltu 1980-luvulla mutta Suomeen ei tolla koneella varustettuja belkkuja ole tuotu kuin muutama kpl :(
Käytettyjen moottoreiden etsintä on siis suunnattava Viroon ja Venäjälle mutta varmaan uusien moottoreiden saanti varaosana :?:
Elokuun Petroskoin matkan jälkeen ollaan viisaampia :D

Ps. Löysin tiedon tiedon että D-260:llä varustetun 1221 belkun valmistus olisi aloitettu tehtaalla 1994.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
kimmoa
Viestit: 731
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Re: Kuorma-auton moottoreita Belaruksissa?

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Ilmeisesti tuo on tosiaan 80-luvulla suunniteltu. Kansien kanavajärjestely tms. on aika menetetty, jos vertaa uudempiin vehkeisiin. Tuskin edes Belaruksella olisi tehty pataa noin jos se olisi 2000-luvun suunnittelua. Tuommoisesta on hankala saada kunnolla tehoa kun on kahdelle sylinterille yhteinen imukanava ja pakopuolella sama juttu. Jostain luin että common rail-koeversio tuosta moottorista kehittäisi 350hv. Mukava lukema, mutta ei pärjää valmetin koneille, ainakaan paperilla (6-syl 305kW, 7syl 367kW)

Ja kyllä, mielestäni tyyli kärsii jos belarukseen laittaa länsimoottorin, puhumattakaan siitä että semmoisen ylläpito ja elinkaarihallinta on aika perseestä, kun ei osista kuitenkaan tule tehtyä piirustuksia ja kaikki on sitten vähän niin ja näin... On tässä vuosien saatossa tullut nähtyä melkoisesti maaseppiä, jotka kuvittelevat olevansa fiksumpia kuin tehtaiden tuotekehitysosastot, ja lopputuloksena on sitten runkopalkkeihin hitsattuja laturin kiinnikkeitä, pysyvästi traktoriin hitsaamalla kiinnitettyjä työkoneita tms. :D Varsinkin, jos sattuu ostamaan (taikka muuten saamaan) tuommoisen käytettynä niin manaa kyllä sitten alimpaan helvettiin...
Vastaa Viestiin