Nostolaitteista

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

Hasse
Viestit: 337
Liittynyt: 26 Syys 2007, 20:29
Paikkakunta: Kemiönsaari

Nostolaitteista

Viesti Kirjoittaja Hasse »

1025;sessa on nostovarsien asento ja tunnustelu toimintojen säätö hytissä,päävirtakytkimen vieressä.Onko 900-sarjalaisissa samanlailla?

Hyvin toimii asennonsäätö perälevyllä paitsi että ei nosta ylös asti,tyypillinen ominaisuus Belkuissa.Mua harmittaa tämä ja olen säätänyt omissa koneissa toiminnan paremmaksi.Vanhemmissa se on onnistunut mainiosti tankoja säätämällä.

Eilen sitten löi inspiraatio 1025 säätämiseen,mutta ei ollutkaan enään läpihuutojuttu.Sain kylläkin asentosäädön pelamaan ylös asti,mutta kun kokeilin muttaa työntötankotunnusteluun siitä pikkuvivusta se meni kyllä sille puolelle,mutta ei sitten enään mennyt takas asentotunnusteluun.Nostolaitteenhan pitää olla yläasenossa ennenkun vipu liikkuu,sen tiedän.
Ruuvailin säätöjä takasinpäin mistä lähdin,ja kun lähestyin alkuasetelmaa kas kummaa vipu liikkuu taas joka asentoon,mutta ei nosta vetovarsia ylös asti.
Onko mitään konstia jotta sais nostovarret asentosäädöllä pelamaan ylös asti,olisi paljon mukavampaa tehdä töitä perälevyllä kun ei tarvitse erikseen nostaa levyn yläasentoon,vaan se seuraa vivun liikettä ihan ylös asti?
Mitenköhän se mutikka toimii mistä saa sen säädön muutettua hytistä vajereiden avulla?
505-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
Vilske
Viestit: 3038
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Oon muutamissa 900-sarjan belkuissa tuota säätöä nähnyt mainitsemassasi paikassa.
Omissa ei oo "mutikkaa" eikä siten kokemuksia sen käytöstä.
Kuvan nro:47 vipuu varmaan tarkoitit.
http://www.autocat.ru/catalog/?model=169&group=167
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Hasse
Viestit: 337
Liittynyt: 26 Syys 2007, 20:29
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja Hasse »

Sitä mä aavistelin,ettei ole kaikissa malleissa.Just sitä vipua tarkoitin.
Onhan se kehitystä kun ei enään tartte avata mitään luukkuja kun muuttaa asetuksia :D ,tässä on vielä keskiasento jolloin voi miksata molempia tunnusteluja.
Näyttäs että vivulla kierrettäis vaijerien avulla levyä siinä säätömötikässä,muuta en saa selville antamastasi kuvasta.

Antaa asian hautua,mutta jos löytyy jostain sen mötikän kuva niin mielenkiintoa on miten se toimii.

Turhaa nipotteluahan tämä on,meinaan sain sen pelamaan niin hyvin että nostaa 3/4 vetovarsien liikevarasta vivusta asentosäädöllä.Kuitenkin haluaisin ratkaista sen,miksi säätövipu menee jäykäksi kun säädän noston ylös asti.

Tuli inspiraatio säätöihin kun edellisen omistajan jäljiltä myös kaasuvivusto oli ihan päin peetä.Oli vissiin metässä jäänyt oksa hytin alle ja vääntänyt vivuston vituralleen.Kaasu jäi päälle noin 1300rmp kuitenkin käsikaasuvivulla et saanut täysillä kun 1700rmp.Oli siinä hommaa saada ne kaikki vivut kohalleen,jos sait tyhjäkäynnin OK niin sitten ei ottanut kierroksia tai ei sammunut käsikaasusta.Löyty viimein kaksi vikaa,hytin ja rungon välissä on käsikaasun väli "sarana"se oli löystynyt ja sitten pari tankoa oli vääntynyt.Lopulta tein parannuksen koko systeemiin sain käsikaasun liikevaran lyhkäsemmäksi ja paremmaksi käyttää.3h meni ennen kun sain mieleiseksi.
505-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
Rimuli
Viestit: 24
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 08:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Rimuli »

Olen sen mötin joskus joutunut purkamaan, mutta siitä taas tovi vierähtänyt.
Tuo säätöjen miksaus toimii ihan portaattomasti, siellä levy siirtää muistaakseni nivelpistettä tankojen välillä, en osaa hati sanoa, miksi se tekee mainitsemasi ongelman (Voi johtua kellon ajasta...) Ilmeisesti se vain saavuttaa täys noston korkeuden tankojen epäedullisessa kulmassa. Työntövarren tunnustelun vipujen säädöillä mahdollisesti korjattavissa? Rakenne selviää parhaiten, kun ottaa mötistä kannen auki.
että mää nään punasta
Hasse
Viestit: 337
Liittynyt: 26 Syys 2007, 20:29
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja Hasse »

Rimuli kirjoitti:Olen sen mötin joskus joutunut purkamaan, mutta siitä taas tovi vierähtänyt.
Tuo säätöjen miksaus toimii ihan portaattomasti, siellä levy siirtää muistaakseni nivelpistettä tankojen välillä, en osaa hati sanoa, miksi se tekee mainitsemasi ongelman (Voi johtua kellon ajasta...) Ilmeisesti se vain saavuttaa täys noston korkeuden tankojen epäedullisessa kulmassa. Työntövarren tunnustelun vipujen säädöillä mahdollisesti korjattavissa? Rakenne selviää parhaiten, kun ottaa mötistä kannen auki.
Työntötangon säätöä kyllä rukkasin,en havainnut vaikutusta,loppui aika säätöhommasta kun piti mennä nukkumaan(aikanen herätys töihin).
Mä luulen että mainitsemasi epäedullinen kulma on ongelmana,täytyypä joskus katella uudestaan kun inspiraatio iskee.
Kuitenkin tuo mötikän lisääminen on hiton hyvä oivallus suunnittelioilta.
505-80
820-82
805.1 turbo-87
1025t Carraro italia-99
t-150-86
DT-75 turbo-88
Belkulla vuodesta-80
Vastaa Viestiin