Belarus teki tenät

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

Darksmoke
Viestit: 39
Liittynyt: 31 Touko 2008, 10:45

Belarus teki tenät

Viesti Kirjoittaja Darksmoke »

Elikkä eilinen elukoiden ruonkintareissu ei mennyt aivan putkeen. Koneesta oli edellisellä käynnistyskerralla hajonnut hehku, joka maadottaessa haittasi starttaamista. Laitoin sitten koneen pitkäksi ajaksi roikan päähän. Lähti hienosti käymään. Tosin yksi sylinteri ei lähtenyt. Roiskisi paljon polttoöljyä pakoputken kautta. No jatkoin rehupaalin vientiä elukoille. Meni nelivedon vetotappi poikki paalia ottaessa? vaihteiston kyljestä. Tämän kaiken vielä kruunasi melkeen keittäminen, mutta kun ei sammuttaakkaan oikeen voinut. En tiedä oliko syynä yhden sylinterin toimimattomuus vai termostaatin jumittaminen.

Mutta jokatapauksessa hyvää joulua :lol:
Belarus 525 -86
Darksmoke
Viestit: 39
Liittynyt: 31 Touko 2008, 10:45

Re: Belarus teki tenät

Viesti Kirjoittaja Darksmoke »

Darksmoke kirjoitti:Elikkä eilinen elukoiden ruonkintareissu ei mennyt aivan putkeen. Koneesta oli edellisellä käynnistyskerralla hajonnut hehku, joka maadottaessa haittasi starttaamista. Laitoin sitten koneen pitkäksi ajaksi roikan päähän. Lähti hienosti käymään. Tosin yksi sylinteri ei lähtenyt. Roiskisi paljon polttoöljyä pakoputken kautta. No jatkoin rehupaalin vientiä elukoille. Meni nelivedon vetotappi poikki paalia ottaessa? vaihteiston kyljestä. Tämän kaiken vielä kruunasi melkeen keittäminen, mutta kun ei sammuttaakkaan oikeen voinut. En tiedä oliko syynä yhden sylinterin toimimattomuus vai termostaatin jumittaminen.

Mutta jokatapauksessa hyvää joulua :lol:
Ei niin hyvää joulua :cry:

Belkkuun tulossa ilmeisesti koneremontti. Ei meinaa jaksaa startti pyörittää käymään. Olisiko tämä oire männänrenkaista? No jos koneen saa käymään, savuttaa aivan törkeästi ja roiskii polttoöljyä riittävästi konepellille. Ilmeisesti ainakin yhden sylinterin venttiilit vuotaa? No annoin hetken käydä, lämmöt nousi alle 10min tonne 100 asteeseen. Taitaa koneen aukaisu olla ainoa vaihtoehto. :roll:

Tuli remontti pahaan aikaan. Kuukauden päästä olisi belkku päässyt eläkkeelle ja silloin olisi ollut aikaa remontoida. Nyt täytyy keksiä erilaisia tapoja saada eläimille ruokaa eteen. :x
Belarus 525 -86
lannenmies
Viestit: 172
Liittynyt: 26 Kesä 2010, 12:12
Paikkakunta: Turku

Re: Belarus teki tenät

Viesti Kirjoittaja lannenmies »

Voisko olla vesipuristus eli kansipahvi tai sylinteriputken ylärenkaat.
Kotikylän maatalouskalustosta 35% on meillä.
kronos
Viestit: 591
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 20:39
Paikkakunta: kotka

Re: Belarus teki tenät

Viesti Kirjoittaja kronos »

:?: Elääkö nestepinta jäädyttimessä kun koittaa startata :idea:
Darksmoke
Viestit: 39
Liittynyt: 31 Touko 2008, 10:45

Re: Belarus teki tenät

Viesti Kirjoittaja Darksmoke »

kronos kirjoitti::?: Elääkö nestepinta jäädyttimessä kun koittaa startata :idea:
Täytyy tutkia viikonloppuna. On hukannut jo hetken jäähdytinnesteitä, mutta kun ollut "jatkuvassa" käytössä, niin en ole ottanut auki. Piti tuon koneen päästä eläkkeelle jo syksyllä.
lannenmies kirjoitti:Voisko olla vesipuristus eli kansipahvi tai sylinteriputken ylärenkaat.
Kuulostaa mahdollisilta vioilta. Täytyy tutkia asiaa.

Tuossa koneessa on vielä etukuormain paikoillaan, tulee mielenkiintoinen homma senkin pois ottamisesta.
Belarus 525 -86
nokian mies
Viestit: 18
Liittynyt: 03 Kesä 2010, 20:02

Re: Belarus teki tenät

Viesti Kirjoittaja nokian mies »

olisin kiinnostunut belaruksesta mikäli olis myynnissä.040-5814331.
Nikuzai
Viestit: 406
Liittynyt: 17 Tammi 2011, 22:08
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Belarus teki tenät

Viesti Kirjoittaja Nikuzai »

venttiili koppa irti ja jollain painaa pakoventtiili auki ja kaveri käsin pyörittämään konetta samalla niin selviää ainakin se vesipuristus asia tai sitten jos on kansi hehkut ne irti ja kattomaan mistä sylkee nestettä startatessa.

Luulisi kestävän pakolliset ajot jos jättää vuotavan sylinterin kansihehkun irti jos nestettä valuttaa sylinteriin ja jos siellä nesteet pitkään on männän päällä pyörinyt on sen putken vaihto tai remppa kuitenkin edessä :|
952Gl isme 140L kuormain
Darksmoke
Viestit: 39
Liittynyt: 31 Touko 2008, 10:45

Re: Belarus teki tenät

Viesti Kirjoittaja Darksmoke »

Nikuzai kirjoitti:venttiili koppa irti ja jollain painaa pakoventtiili auki ja kaveri käsin pyörittämään konetta samalla niin selviää ainakin se vesipuristus asia tai sitten jos on kansi hehkut ne irti ja kattomaan mistä sylkee nestettä startatessa.

Luulisi kestävän pakolliset ajot jos jättää vuotavan sylinterin kansihehkun irti jos nestettä valuttaa sylinteriin ja jos siellä nesteet pitkään on männän päällä pyörinyt on sen putken vaihto tai remppa kuitenkin edessä :|
Ei viitsisi hajoittaa enempää moottoria kuin on pakko. Karvakorvat saavat ruokansa tällähetkellä muulla tapaa.

Mutta iso kiitos ohjeesta. :wink:
Kone ei ole ainakaan tällähetkellä myytävänä. Toki tarjouksen voi YV paiskata, mutta ensi-sijaisesti korjaataan näin aluksi.
Belarus 525 -86
Darksmoke
Viestit: 39
Liittynyt: 31 Touko 2008, 10:45

Re: Belarus teki tenät

Viesti Kirjoittaja Darksmoke »

Darksmoke kirjoitti:
Nikuzai kirjoitti:venttiili koppa irti ja jollain painaa pakoventtiili auki ja kaveri käsin pyörittämään konetta samalla niin selviää ainakin se vesipuristus asia tai sitten jos on kansi hehkut ne irti ja kattomaan mistä sylkee nestettä startatessa.

Luulisi kestävän pakolliset ajot jos jättää vuotavan sylinterin kansihehkun irti jos nestettä valuttaa sylinteriin ja jos siellä nesteet pitkään on männän päällä pyörinyt on sen putken vaihto tai remppa kuitenkin edessä :|
Ei viitsisi hajoittaa enempää moottoria kuin on pakko. Karvakorvat saavat ruokansa tällähetkellä muulla tapaa.

Mutta iso kiitos ohjeesta. :wink:
Kone ei ole ainakaan tällähetkellä myytävänä. Toki tarjouksen voi YV paiskata, mutta ensi-sijaisesti korjaataan näin aluksi.
Kone auki paikallisella huoltomiehellä. Kansitiiviste mennyt ja kahta vaille, ettei ollut hehkun kuppi? tippunut männän päälle. Oli kuulemma aivan irti.
Belarus 525 -86
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Belarus teki tenät

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Sehän on nyt sitten harkinnan paikka, muuttaako samantien suoraruiskuksi. Putket, männät, laakerit, kansi, suuttimet, suihkuputket, venttiilikoppa kansineen ja imusarja ei välttämättä maksa kovin paljon yhteensä.
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
lannenmies
Viestit: 172
Liittynyt: 26 Kesä 2010, 12:12
Paikkakunta: Turku

Re: Belarus teki tenät

Viesti Kirjoittaja lannenmies »

80seen vaihdettiin pahveja urakalla silloin kun se pyöritti kompuraa.Sitten tuli jollain messuilla jutuksi itä-sovjetin eli konelan poikien kanssa siitä miksei pahvit kestä ja parin päivän päästä tuli postissa alkuperäinen pahvi ja nailonrenkaat putkien päälle.Kansi vedettiin muistaaksen 25teen 20n sijaan.Sen koomin ei ole kanteen koskettu.Eka kertaa kun kansi oli pois meinasi asentajalta päästä nauru kun alettiin hioa venttiilejä oli yhden imun ohjuri koneistettu sen verran väljäksi että hyvä ettei lautanen mennyt sisään :D .Konehan vei 2,5 litraa öljyä päivässä , kulutus putosi 100%.Se alkuperäinen pahvi oli kaksikertaa niin paksu kun hankkijan myymä.
Kotikylän maatalouskalustosta 35% on meillä.
jukkanor
Viestit: 30
Liittynyt: 19 Kesä 2012, 12:15

Re: Belarus teki tenät

Viesti Kirjoittaja jukkanor »

Morjens
Tässä on mielenkiintoisia kommentteja, kone suorasuihkutteiseksi, onnistuuko se noin helposti?.Keletagron sivuilta kun katsoin niin kampiakseli on kai erilainen, entäs syöttöpumppu, kertokaa jos joku on muuttanut. Toinen oli kannentiivisteeseen liittyvä juttu, oliko ne teflon renkaat tosiaan renkaita vai "nauhaa" jotka laitettiin ilmeisesti putken ja tiivisteen väliin. Jos ne oli nauhaa niin millä ne pysyy paikoillaan asennuksen aikana tuolla agron sivuilla oli sellaisia nauhoja jotka oli tarkoitettu sinne, mielenkiintoisia kirjoituksia ja haluaisin tietoa lisää, etenkin tuo tiivistejuttu kun meinaa mulla tehdä vähän paineita syyläriin
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Belarus teki tenät

Viesti Kirjoittaja Torsti »

jukkanor kirjoitti:Morjens
Tässä on mielenkiintoisia kommentteja, kone suorasuihkutteiseksi, onnistuuko se noin helposti?.Keletagron sivuilta kun katsoin niin kampiakseli on kai erilainen, entäs syöttöpumppu, kertokaa jos joku on muuttanut.
Kampiakselissa ei pitäisi muuta eroa olla kuin tasapainotuslimput, mutta eihän niitäkään välttämätöntä ole muutoksessa asentaa, jos ei moottorin kierroksia nosteta, vaan pidetään se D60:n 1800 rpm.

Syöttöpumpussa ei eroa, edes syöttömäärässä ei omien kokemusten mukaan merkittävää eroa.
Minski traktor paras traktor!
Rokressi
Viestit: 459
Liittynyt: 28 Marras 2007, 11:23
Paikkakunta: Juuka

Re: Belarus teki tenät

Viesti Kirjoittaja Rokressi »

Kyllä se teflontiiviste on sellainen irtonauha, joka leikataan asennettaissa oikeaan mittaan. Nauhan ulkosyrjässä on pienet huullokset, joiden avulla nauha pysyy kiinni liekkirenkaassa. Kannattaa muuten sitten katkaista tuo nauha himpun pitkäksi, että jää sitten ponnistamaan itseään tiukalle. Ainakin näin oli ennen.
Liitteet
tef.JPG
tef.JPG (17.46 KiB) Katsottu 14886 kertaa
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Belarus teki tenät

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Mulla on semmonen käsitys, että tuota teflonrengasta käytetään vain suoraruiskuissa, mutta ottakoon joku, jolla on varmaa tietoa asiasta, kantaa tähän
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Vastaa Viestiin