Belarus teki tenät

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

Rokressi
Viestit: 459
Liittynyt: 28 Marras 2007, 11:23
Paikkakunta: Juuka

Re: Belarus teki tenät

Viesti Kirjoittaja Rokressi »

Saattaa hyvinkin olla, että tarjotaan vain suoraruiskuun teflonrengasta. Oma oli 820 mihin tuli tiiviste vaihdettua. Tuli vain mieleen miksei tuota voisi laittaa noihin pyörrekammio-koneisiinkin, vai olisko jotain teknistä estettä?
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
lannenmies
Viestit: 172
Liittynyt: 26 Kesä 2010, 12:12
Paikkakunta: Turku

Re: Belarus teki tenät

Viesti Kirjoittaja lannenmies »

Mites mulla olis muistikuva että noi renkaat oli renkaan malliset ja niinkuin männän renkaat yhestä kohtaa poikki.Toi jatkokohta oli leikattu viisteeksi jolloin se painoi itseään piukkaan ja ulospäin.Tossa ainakin kansipahvi murheet loppu kun seinään.remontista on varmaan jo 25 vuotta ja 2000 tuntia.
Kotikylän maatalouskalustosta 35% on meillä.
Rokressi
Viestit: 459
Liittynyt: 28 Marras 2007, 11:23
Paikkakunta: Juuka

Re: Belarus teki tenät

Viesti Kirjoittaja Rokressi »

Semmoinen poikki oleva rengas oli minullakin, vaan ainaskin sentin verran piti lyhentää, eikä siinä ollut viistettyjä päitä. Lie ollut valmistajilla noissa vähän eroja.
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: Belarus teki tenät

Viesti Kirjoittaja ukki »

Ei sitä saa yhtän lyhentää! Mutta on se tosi veikee laittaa paikoilleen, onnistuu josku kerralla toisinaan ei sitten sataan ensimmäiseen kertaan. Olen kerran laittanut 500 sarjan moottoriin, mutta en tiedä oliko siitä mitään hyötyä.

ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Rokressi
Viestit: 459
Liittynyt: 28 Marras 2007, 11:23
Paikkakunta: Juuka

Re: Belarus teki tenät

Viesti Kirjoittaja Rokressi »

Noinhan se pitääkin olla, että teflonrengas on tehty jo valmistusvaiheessa oikean mittaiseksi. Mikäpä tee se itse sarja lie minulla silloin aikoinaan ollut. Sillä renkaalla ei ollut toivoakaan mahtua liekkirenkaan ympärille, ainakin se sentti pois ja silti meinasi olla vielä liian pitkä.
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
jukkanor
Viestit: 30
Liittynyt: 19 Kesä 2012, 12:15

Re: Belarus teki tenät

Viesti Kirjoittaja jukkanor »

Mitenkäs semmonen ajatus, jos laittas ton vastapaino akselin esikammio koneeseen ja nostas kierroksia. Tämmönen kuningas ajatus tuli mieleen kun menneenä kesänä olin veteraani traktorien vetokisassa mukana ja pitäis saada enemmän kierroksia ulos, nyt en saanut sieltä yhtään lisää vaikka kuinka käänsin kierros tai syöttö ruuvia. Belarus kyllä veti vakionakin ihan hyvin, kaikki nuhvit jäi taakse, pari majoria ja joku ford oli parempia. Mulla oli kyllä tekniikka virhe kun vedin liian pienellä vaihteella(6 olis pitäny olla 8) no tietysti siinä syöttöpumpussa tuntuu olevan elementit väljiä kun se työntää polttoainetta pumpun öljytilaan, mutta onnistuiskoha sellanen. Muuten olin 5 omassa luokassa, oli 14 vetäjää. Vertailtiin siinä belkkua ja nuhvia, nuhvissa oli 7 hv. enemmän mutta kuutio tilavuus jäi litraa pienemmäksi
Vilske
Viestit: 3038
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Belarus teki tenät

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Vuolenkoskellako olit kisaamassa?
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
jukkanor
Viestit: 30
Liittynyt: 19 Kesä 2012, 12:15

Re: Belarus teki tenät

Viesti Kirjoittaja jukkanor »

Siellä juuri, se ainoa idän ihme niinku ne sano.
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Belarus teki tenät

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Tuolla nimim. nokiotalla, olikohan vetopelkussa vakio kampiakseli??? Eli se vanhanmallin vastapainotonkin kestää varmaan aika hyvin, jos on sattunu se kestävä yksilö ja huonot sellaisethan on jo katkenneet ajat sitten.
Kierrostennosto on sitten semmonen juttu, että siinä alkuperäsessä etukammiokoneen syöttöpumpussa on niin veltto pääjousi, että kierrokset ei tuppaa nousemaan vaikka sitä jousta kiristäisi, mutta kannattaahan se kokeilla. Sehän on sinänsä helppo juttu, säätäjän kansi vain auki, jousen toisessa päässä on kierrettävä korvakko 1 kuvassa http://www.autosoft.ru/online/acat/data/mtz/80/016.gif , tappi irti ja kiertää puoli tai koko kierroksen kerrallaan lyhemmäksi ja kokeilemaan. No ekan kierroksen jälkeenhän se jousenpää jo tökkää siihen korvakon kohtaan, jossa ei oo enää reikää, sitten vaan siitä viimesestä reijästä pilkistävää päätä poikki. Vaikean kuulonen sepostus, mutta homma valkenee heti, kun aukasee sen säätäjän kannen.
Sen pääjousen 2 kun vaihtaa 2200rpm koneeseen tarkoitettuun jouseen УТН-5-1110187-Д (UTN-5-1110187-D), niin tilanne paranee huomattavasti, sitä jousta kiristimällä alkaa tapahtumaan. Autokäyttöön tarkotetun 2400rpm nimellisesti kiertävän koneen pumpun pääjousen numeroa en onnistunu heti löytämään, että eroaako tuosta aikasemmin mainitusta.
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
MTZ
Viestit: 295
Liittynyt: 05 Joulu 2007, 22:21
Paikkakunta: Nastola

Re: Belarus teki tenät

Viesti Kirjoittaja MTZ »

En tiedä millaset sisäkalut tuossa mun pumpussa on mutta kierti 2500rpm.
Tiputin 2200 ja kampi akselistakaan ei havaintoa onko ehta tasapaino limputon.Kai sillä jokunen reikä porattu reiluilla kierroksilla kuitenkin :D
501 -76 turbo
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
Vilske
Viestit: 3038
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Belarus teki tenät

Viesti Kirjoittaja Vilske »

jukkanor kirjoitti:Siellä juuri, se ainoa idän ihme niinku ne sano.
Silloin jo sanoin että lippis miehelle :D
Kato sopiva lippis myyntitorilta ja paiskaa yksityisviestinä osoitetiedot mulle niin saadaan tavara perille :)
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Vilske
Viestit: 3038
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Belarus teki tenät

Viesti Kirjoittaja Vilske »

jukkanor kirjoitti:Mitenkäs semmonen ajatus, jos laittas ton vastapaino akselin esikammio koneeseen ja nostas kierroksia. Tämmönen kuningas ajatus tuli mieleen kun menneenä kesänä olin veteraani traktorien vetokisassa mukana ja pitäis saada enemmän kierroksia ulos, nyt en saanut sieltä yhtään lisää vaikka kuinka käänsin kierros tai syöttö ruuvia.
Korialla varuskunnassa (1981) kun oli noita 525 pelkkuja niin kansiremonttia tehtiin palopesien tiivistyspinnan pettämisen ja venttiilijousien sakkaamisen vuoksi.
Venttiilit olivat sakanneet ylikierroksilla ajettaessa kuormalla liian isolla vaihteella vaihteella alamäkeen ja varmaan myös "huonoilla" jarruilla oli osaltaan vikaan vaikutus.
Pitäisin enemmänkin kannen venttiilinjousia rajana kierrosten nostolle ja kampuran limppuja pitempiaikaisessa käytössä tarpeelisena.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Darksmoke
Viestit: 39
Liittynyt: 31 Touko 2008, 10:45

Re: Belarus teki tenät

Viesti Kirjoittaja Darksmoke »

Belkku kotona ja kunnossa. Parani kummasti käyntiin lähteminenkin tuon remontin jälkeen. Vaikka taisi silti lähteä käymään paremmin vielä joulukuussa, kuin samanvuotinen Ford.

Hienosti toimii ja tuntui voimakin löytyneen takaisin. Oli aikaisemmin sellainen hieman nuhaisen oloinen. Belkun seuraava tehtävä taitaa olla vinssin liikuttelu. Omissa metsissä pahoja paikkoja, joista ei saa puita muuten pois.

Mutta jatkakaa vetokisoista juttelua, se on mielenkiintoista luettavaa. :D
Belarus 525 -86
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Belarus teki tenät

Viesti Kirjoittaja Torsti »

D-60 moottoriin käy D-240 moottorin venttiilijouset. Jousien lisäksi täytyy vaihtaa venttiilien yläpäähän tulevat vastinlaatat, koska suoraruiskun jousien halkaisijat eroavat tuosta esikammiokoneesta.

Itse vaihdoin nuo jouset, ja kiristin syöttöpumpusta pääjousta, en ole vielä kierroksia mitannut paljonko tuli, mutta eiköhän se kampiakseli siellä aikansa kestä ilman limppujakin...
Minski traktor paras traktor!
MTZ
Viestit: 295
Liittynyt: 05 Joulu 2007, 22:21
Paikkakunta: Nastola

Re: Belarus teki tenät

Viesti Kirjoittaja MTZ »

On mullakin venttiilin jouset vaihdettu sitä nyt vaan ei vois sanoa täällä ääneen mistä ovat :)
Ne alkuperäset ei välttämättä pysy kiinni asennossa venttiilit edes kilon ahdoilla :roll:
501 -76 turbo
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
Vastaa Viestiin