Täystuhon sähkökytkin + kiristysarvot

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

samovaari
Viestit: 19
Liittynyt: 29 Joulu 2010, 11:18

Täystuhon sähkökytkin + kiristysarvot

Viesti Kirjoittaja samovaari »

Tarvisin Täystuhon sähkökytkin tietoa;-HTZ 14 täysdiesel ja ohjaustolpassa kolme vipuinen sähkökytkinpaketti. kaksi vipua valoille (eteen ja työvalo) mutta mikä on se kolmas joka toimii eripäin kuin kaksi muuta. Tuo kone oli sähköiltään purettu kun tuli minulle. Miten päin tuo kytkin on alunperin eli kytkeekö ne valokytkimet ylä- vai ala-asennossa.Minulla on kuva 20 tuholaisen sähköistä mutta siinä vain kaksi osainen katkaisin eikä valovaihto katkaisinta ole ollenkaan.Äänimerkin katkaisin on erikseen ja tässä minun koneessa on valoille vaihtokytkin jalkakäyttöinen. Olisko kellään 14:sen kirjaa tai sähkökuvaa,olisin kiinnostunut ostamaan kopiot.Minulla on kyllä 14:sen suomenkieliset A4 kopiot käyttöohjeista mutta puutteelliset,niissä puhutaan magneeton kytkimestä eli voisko tuo kolmas kytkin olla se. Kiitos etukäteen. samovaari(at)kotinet.com
Viimeksi muokannut samovaari, 06 Tammi 2013, 13:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
samovaari
Viestit: 19
Liittynyt: 29 Joulu 2010, 11:18

Re: Täystuhon sähkökytkin kysymys

Viesti Kirjoittaja samovaari »

Sähköt alkas olleen selvillä mutta olisko kellään DT 14 syl. kannen-ja kiertokangen pulteille kiristysarvoja. Näistä minun puutteellisista papruista ei löydy. Kiitän
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Täystuhon sähkökytkin + kiristysarvot

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Yhdestä DT-14 korjaamotaulusta löytyy kuvia mutta siintä ei kiristysarvoja löydy :(
http://belkku.galleria.fi/kuvat/DT-14/
Muutamalla kerholaisella on omistajankäsikirjoja ja niistä suomennokset.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
samovaari
Viestit: 19
Liittynyt: 29 Joulu 2010, 11:18

Re: Täystuhon sähkökytkin + kiristysarvot

Viesti Kirjoittaja samovaari »

Omista arkistoista löysin seuraavat tiedot;-- uuden tai korjatun moottorin sisäänajon jälkeen kiristetään sylinterikansi. Kiristys suoritetaan avaimella jonka varren pituus on 300mm. Vastaisessa käytössä kiristetään kansi jokaisen 240-250 työtunnin jälkeen.------kiertokangen pulttien kiristysmomentti on 38-42 kgm ?????.Tarvittava momentti saadaan kun kiristys suoritetaan avaimella jonka varsi on 300mm. Sitä ei kerrota paljonko on otettava vodkaa työn aikana. Ainakin noissa kiertokangen momenteissa on vodka lisää. Taitaa vennäällä olla kaikissa työkaluissa 300mm varsi paitsi lapiossa kun siihen pitää pystyä nojaamaan. - Dt-20 kirjasta löysin kk pulteille 19-20 kg ---- Olispa mukavat tallin seinällä tommoiset DT kuvat --miten niistä sais kopiot,ovat aika isoja. ---Edelleen otan vastaan tietoa kansipulttien momentista,tai sitten on jonkun vennään kaverin kiristettävä kun kerran momentti on ilmoitettu heidän voimien mukaan----
tapsa 86
Viestit: 368
Liittynyt: 06 Syys 2008, 18:07
Paikkakunta: Kristiinankaupunki, Tervakoski

Re: Täystuhon sähkökytkin + kiristysarvot

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

Se Dt-20 kk-pulttien momentti 19-20kg on järkevämoi kuin se 38-42 kg, tuskin pultit edes kestää tuota 42kg:tä ?
Belarus MTZ 52 -69
Nikuzai
Viestit: 406
Liittynyt: 17 Tammi 2011, 22:08
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Täystuhon sähkökytkin + kiristysarvot

Viesti Kirjoittaja Nikuzai »

tapsa 86 kirjoitti:Se Dt-20 kk-pulttien momentti 19-20kg on järkevämoi kuin se 38-42 kg, tuskin pultit edes kestää tuota 42kg:tä ?

Voisko olla et se 19-20 kg on newtoneita eli metrin varrella ja noi 38-42 on sillä 30cm varrella?
Normaali kokoinen mies vääntää varmaan lujempaan pelkällä räikällä kuin tuo 40kg ja sitten kaivaa sen momentti avaimen esille.
952Gl isme 140L kuormain
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Täystuhon sähkökytkin + kiristysarvot

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Nikuzai kirjoitti:
tapsa 86 kirjoitti:Se Dt-20 kk-pulttien momentti 19-20kg on järkevämoi kuin se 38-42 kg, tuskin pultit edes kestää tuota 42kg:tä ?

Voisko olla et se 19-20 kg on newtoneita eli metrin varrella ja noi 38-42 on sillä 30cm varrella?
Normaali kokoinen mies vääntää varmaan lujempaan pelkällä räikällä kuin tuo 40kg ja sitten kaivaa sen momentti avaimen esille.
Eli normaalikokoinen mies on 130 kg ja kun hän nojaa koko painollaan räikän 30cm pituisen varren päähän päästään siihen 0,30m x 130kg = 40kgm:iin mikä on noin 400 Nm.

Meinaa kai mennä momentit ja voimat sekaisin... Momentti = Voima x Varsi
Newton on voiman yksikkö ja Newtonmetri on momentin yksikkö, samaten kg voidaan ymmärtää voiman yksikkönä ja taas kgm on momenttia.

Kaiketi tarkoitit, että se 38-42 kgm ei olisikaan momenttia vaan se 30 cm varteen kohdistuva voima joka olisi 38-42 kg, jolloin momentiksi tulisi: 0,3m x 40kg = 120kgm =120Nm.
Aika erikoinen tapa kyllä ilmoittaa momentit :?

Onhan tuo 120Nm jo lähempänä totuutta...
Minski traktor paras traktor!
Nikuzai
Viestit: 406
Liittynyt: 17 Tammi 2011, 22:08
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Täystuhon sähkökytkin + kiristysarvot

Viesti Kirjoittaja Nikuzai »

Pääkaupunki seudulla peruskoulut käynyt niin siellä tollaisia vaivauduttu opettamaan ja samalla valtavat määrät muutakin hyödyllistä jäi pois :roll:


Eli newtonit saadaan laskettua, että varren mitta kerrotaan voimalla joka sitä vääntää?

Kertokaahan viiisaammat, et miten saan mitattua momentti avaimen tarkkuuden? Siis sellainen pitkä varsi joka säädetään naksahtamaan tietyssä voimassa.
Vaikka 30cm varrella niin monta kiloa pitää olla painoa jotta määrätty newton määrä kohdalle tulee?
Ja tarpeeksi hyvät ohjeet niin kaikki saa testatua omat avaimensa ne kun pitäisi aika ajoin kuulemma tarkistaa :o




Joskus käsittääkseni venäläisten ohjekirjojen kiristys arvot annettiin joka kotiin soveltuvina määreinä eli varren pituus ja siihen kohdistuva paino ottaen huomioon, ettei joka sergeillä siperiassa ole momenttiavaimia mutta jonkinlainen vaaka varmasti löytyy jossei muuta niin kanistereita naruun ja vettä painon verran niihin.
952Gl isme 140L kuormain
johannes
Viestit: 83
Liittynyt: 23 Loka 2009, 18:09
Paikkakunta: halikko

Re: Täystuhon sähkökytkin + kiristysarvot

Viesti Kirjoittaja johannes »

Eikös se ole nii että siellä joku jousi löysty ajan myötä siellä momenttiavaimessa. Rupeaa sitte näyttää väärin momentin.
Belarus 820 1982
lannenmies
Viestit: 172
Liittynyt: 26 Kesä 2010, 12:12
Paikkakunta: Turku

Re: Täystuhon sähkökytkin + kiristysarvot

Viesti Kirjoittaja lannenmies »

Volkkarihan antaa kansipulteille astemäärän.Johannekselle pieni oppi momenttiavaimen jousesta aina pänni pois kun ei käytä kestää pidempään.Aika kovilta tuntuu momentit kun katsoin mittakirjasta niin 400 annetaan 12-14 kpm 500 ja 800 16 -18 kpm.Omassa 80ssä vedettiin viimeksi 24 kpm hankkijan miehen ohjeen mukaan.
Kotikylän maatalouskalustosta 35% on meillä.
=MTZ=
Viestit: 621
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 23:12
Paikkakunta: Kuopio

Re: Täystuhon sähkökytkin + kiristysarvot

Viesti Kirjoittaja =MTZ= »

Koulussa aikoinaan käytettiin tätä viisarimallista momenttiavainta. Joka kerta kalibroitiin penkissä ennen käyttöä. Toimi puntariperiaatteella. On olemassa myös digitaalinen malli. Ja kuten arvaa, kalliita ovat. Ja tämä viisarimallinen sen takia, että lentokoneen sytytystulppa kun saattaapi mennä paskaksi kun tarppeksi kovaa tärähtää. 50€ kappalehinta ei houkuttele oikein kokeilemaan.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Täystuhon sähkökytkin + kiristysarvot

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Kuten momentin yksikkö Nm kertoo, niin siinä on voiman yksikkö (newton) kerrottu pituuden yksiköllä (metri). Jos puhutaan kilogrammoista voimana niin pyöreästi pitää paikkansa, että 10 kg = 100 N.

Näin ollen momenttiavaimen voi testata vaikka siten että asettaa avaimen vaikkapa 10 kgm ja asettaa 10 kg painon metrin varren päähän, pitäisi naksahtaa. Käytännössähän se avaimen jousen löystyminen tarkoittaa sitä, että se naksahtaa jo pienemmässä momentissa, mutta sittenhän voi testata avainta säätämällä, mikä avaimen asteikon arvo vastaa tuota 10 kgm. Newtonmetreinä ilmoitettuna homma toimii samoilla järjestelyillä, mutta momentti on tällöin 100Nm, siis voima 10 kg = 100 N metrin varrella => 100N x 1m = 100Nm.
Tai lyhennetään varsi vaikka puoleen metriin, ja tuplataan voima niin momentti pysyy samana: 20 kg eli 200 N ja 0,5 metrin varsi => 200N x 0,5m = 100Nm.


Löysin paikallisesta tarvikeliiteristä mielenkiintoisen momenttiavaimen. Merkki on Saab ja nähtävästi peräisin Hallista Saab-Draken ajalta. Toiminta ei perustu naksahdukseen, vaan varren taipuman mittaukseen. Vääntiön puoleiseen päähän on kiinnitetty viisari, jonka kärki on kahvan puoleisessa päädyssä vapaana. Kun sitten jousiteräksinen varsi avaimella väännettäessä taipuu, siirtyy kahvaosa suhteessa tuohon viisariin, ja tietyllä momentilla viisarin pää ottaa kiinni messinkiseen vastakappaleeseen, jolloin virtapiiri sulkeutuu ja kahvassa oleva lamppu syttyy!

Vähän aikaa piti ihmetellä mihin kummassa tuon toiminta perustuu, mutta sitten kun löytyi patteri kahvan sisältä niin alkoi valjeta.
Minski traktor paras traktor!
lannenmies
Viestit: 172
Liittynyt: 26 Kesä 2010, 12:12
Paikkakunta: Turku

Re: Täystuhon sähkökytkin + kiristysarvot

Viesti Kirjoittaja lannenmies »

Mulla on tollainen mekaaninen viisari momentti.Se tulee puolen tuuman vääntimen ja hylsyn väliin.On myös aste momentti jonka ostin joskus kun tehtiin volkkariin kansiremonttia.Asentaja saapui paikalle ja ojensin härpäkän hänelle" ihan kiva " sanoi hän ja väänsi pelkällä varrella pultit 90`kulmaan.Silloin hävetti :oops: Keep it simple.Sanoi ruotsalainen.
Kotikylän maatalouskalustosta 35% on meillä.
=MTZ=
Viestit: 621
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 23:12
Paikkakunta: Kuopio

Re: Täystuhon sähkökytkin + kiristysarvot

Viesti Kirjoittaja =MTZ= »

Tämä on juurikin tämä mainitsemani lentokoneteollisuudessa käytetty viisarimallin momenttiavain. Käytetään kohteissa, joissa tavan momenttiavaimen naksahdus saattaa tärähdyksellään särkeä paikkoja.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
samovaari
Viestit: 19
Liittynyt: 29 Joulu 2010, 11:18

Re: Täystuhon sähkökytkin + kiristysarvot

Viesti Kirjoittaja samovaari »

Kiitän mielenkiinnosta. Käytän ohjeena tuota 20:n arvoa hieman säveltäen. Kk pultithan on 16mm vahvat joten kestää jonkinverran. Mikähän olis suunnilleen sitten tuo kannentiukkuus,pultit 15mm (4kpl). --siirretään nuo suuret mettäajot vähän myöhempään niin ehtii rauhassa suunnitella--
Vastaa Viestiin