Belaruksen ohjaus.

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

tapsa 86
Viestit: 368
Liittynyt: 06 Syys 2008, 18:07
Paikkakunta: Kristiinankaupunki, Tervakoski

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

Tuon vääntiön korjasin samalla kun vaihdoin sen rikkoman jäähdyttimen. Otin koko toteemin irti keulalta ja heitin sen seljälleen käsittelyyn, taikka se oli pakko ottaa kun se vääntiönmutteri ei sopinut pois paikaltaan, kun toteemi oli paikallaan.
Tuntuu vaan olevan noi raidetangot ja päät samaa rautaa, eihän niissä nivelissä ole mitään mikä estäisi raidetangon lämmitystä?
Belarus MTZ 52 -69
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Siis onko sulla jo raidetangot irrallaan traktorista?
Minski traktor paras traktor!
diesel
Viestit: 159
Liittynyt: 28 Heinä 2007, 17:21

"raidetankot"

Viesti Kirjoittaja diesel »

Kyllä voi lämmittää, jos uusii sisäkalut, nupin yläpuolella on nailon pusla ja alapuolella kumikuppi.
Jos sorvi käytössä kannattaa tehdä "messinkistä"(pronssista) ylähela.
Voi olla eri variatioita
tapsa 86
Viestit: 368
Liittynyt: 06 Syys 2008, 18:07
Paikkakunta: Kristiinankaupunki, Tervakoski

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

Raidetangot on vielä paikallaan, saattavat irrota ensiviikonloppuna. Elikkäs jos nivelet purkaa niin arvaa lämmittää.
Belarus MTZ 52 -69
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Onko sulla kunnon irrotushaarukkaa? Kyllä ne sillä pitäis lähtee kartioistaan.
Minski traktor paras traktor!
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Ajansaatossa kyllä se raidetangonpään säätökuppikin naittuu aika tiukasti kiinni, lämpö voi olla ainut apu siihen vaivaan.
Osta se korjaus-sarja raidetangon päihin niin homma sujuu :)

Kuva
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
tapsa 86
Viestit: 368
Liittynyt: 06 Syys 2008, 18:07
Paikkakunta: Kristiinankaupunki, Tervakoski

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

Nuo tankojen sisäpäät kyllä lähtee irti, ulkopäiden mutteritkin ovat aikas hyvin kiinni ruosteella tai katketa sen kierre enemmin kuin aukeaa.
Irroitus haarukka löytyy, sillä ja pikku lekalla nuo sisemmät irtosivat kun kääntö vartta laitoin.
Säätö kupit kyllä liikkuvat hyvin ja on sinne kurkittukin mitä se sisältää.

Voisihan tuosta säätää raideväliä, tuli vaan vedettyä ne toisen puolen kiila pultit turhan kovaa kiinni :oops: Ja tuo puoli on juuri se puoli mitä kannattaisi säätää että kääntyisi saman verran molemmille puolille.
Belarus MTZ 52 -69
er3004
Viestit: 341
Liittynyt: 02 Syys 2007, 07:09
Paikkakunta: Kanta-häme

Viesti Kirjoittaja er3004 »

On kokemusta vipattavista ja pompottavista etupyöristä.
Ostin ensimmäisen belaruksen, kun ei 165 ferkulla pystynyt salaojamaalla
maita levittää. Se ostos piti olla vain tähän hommaan tiesin, että se on vikoja täynnä, seoli vain 1 1/2 vuotta vanha, mutta se oli ollut järvessä, sen ohjaus oli mahdoton, kun toin sitä kotio niin täytyi välillä pysähtyä, että se rauhoittui. Sen oli toteemin päässä oleva ruuvi hellällä sen etupyörän pultin reiät oli kuluneet isoiksi ja hitsattu siihen missä satui oleen. Mutta pienen ensikunnostuksen jälkeen oli ilo vedellä ojamultia
tuntui, että sitä ei saa jumiin millään, mutta tuliha sekin pian koettua,
ruhkeuden puuskassa ajoin sarkaojassa päisteessä niin, että etupyörät oli rummulla vaakasuorassa ja toinen takapyörä ojassa. Seuraavaksi ferku sai lähteä ja belarus 825 tilalle, (vai minkä numeroinen oli - 82 mallin 800 sarjan neliveto).
Tämän kokemuksen jälkeen meillä on ollut paljaita belaruksia (majurihan
kuuluu taloon automaattisesti)
Viimeksi muokannut er3004, 01 Joulu 2008, 07:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
920GL
Viestit: 707
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:43
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja 920GL »

Tuohon liittyen samanlaista kokemusta täälläkin..ensimmäinen Belarus kun tuli meille niin oli se ihmeellinen tunne kun ojamaitten levityksessä se meni takalana maassa eikä sutinu paikallaan niinku oli 135 Massikan kanssa siihen asti taisteltu.. Sen jälkeen on ollukin vain Belaruksia. :D Ja onhan se 135 kyllä myöskin jäljellä...
cezeta man
Viestit: 74
Liittynyt: 01 Syys 2007, 18:43
Paikkakunta: Tampere

Re: Belaruksen ohjaus.

Viesti Kirjoittaja cezeta man »

Pitäisi vaihtaa 521 kaikki raidetangon päät.
Pitääkö irroittaa ohjausvarsi sektoriakselilta
nivelineen (eli ne sisemmät).
Uloimmat todennäköisesti lähtee kahdella lekalla.
Sektoriakselin mutteri ei mahdu tuleen välistä pois
ellei löysää toteemia hiukan ja nosta ylemmäs.
Onko menetelmäni väärä?
Korjaamo manuaali kyllä neuvoo em. tavalla
mutta ei puhu toteemin löysäämisestä mitään.
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Belaruksen ohjaus.

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Vääntövarren irrottaminenhan riippuu ihan siitä saatko kikkailtua ne sisemmät päät irti siellä alla. Ei taida oikein mahtua moskaa heiluttamaan, mutta raidetangon päiden irroitukseen tarkoitettu työkalu helpottaisi paljon. Tein joskus kiireessä kahdesta isosta ratanaulasta haarukan kun piti ladasta saaha raidetangon pää irti, kiilavaa haarukkaa siis lyötiin raidetangon pään ja vääntövarren väliin.
Minski traktor paras traktor!
cezeta man
Viestit: 74
Liittynyt: 01 Syys 2007, 18:43
Paikkakunta: Tampere

Re: Belaruksen ohjaus.

Viesti Kirjoittaja cezeta man »

Sain ohjausvarren irti tehostajan sektoriakselilta suhteellisen helposti.
Koko nivelvarsiston irroittaminen kerralla oli mielestäni helpompi homma kuin
alkaa alla ahtaassa lekaa heiluttamaan.(Jos uusii kaikki nivelet)
Säätotangon mutterit oli niin kiinni että piti pillillä antaa lämpöä ruuvipenkissä punahehkuiseksi..
Eli säätöjen irroittamisesta paikalla ei olisi tullut tässä tapauksessa mitään.
Samalla otin koko ojaustehostimen pöydälle ja hioin sektoriakselin poorien päästä n.2mm pois
että ohjausvarsi kiristyisi kunnolla karitiolleen.Tässä tapauksessa väliin pitää sorvata
n.5mm vahva aluslevy, sekä seevata tai sorvata kiristysmutterin sisältä n. 1,5 kierrettä pois .
Sektoriakselista loppuu kierre liian aikaisin, eikä ohjausvarsi muuten kiristyisi kunnolla.
=MTZ=
Viestit: 621
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 23:12
Paikkakunta: Kuopio

Re: Belaruksen ohjaus.

Viesti Kirjoittaja =MTZ= »

Nostetaampas vanhaa aihetta vähäsen. Eli minkä kokonen on tämä ohjausvarren mutteri. Pitäs kävästä ostamassa passeli avain, että vois kokeilla pystyykö sitä vielä tiukkaamaan, vai onko tehtävä samoja toimenpiteitä ku mitä edellisessä viestissä mainittiin.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Belaruksen ohjaus.

Viesti Kirjoittaja katoi »

=MTZ= kirjoitti:Nostetaampas vanhaa aihetta vähäsen. Eli minkä kokonen on tämä ohjausvarren mutteri. Pitäs kävästä ostamassa passeli avain, että vois kokeilla pystyykö sitä vielä tiukkaamaan, vai onko tehtävä samoja toimenpiteitä ku mitä edellisessä viestissä mainittiin.
Saattoi olla 41 mm en ole 100 % varma. Minä kiristin sen jakarilla. Minulla meinasi aina löyhtyä se mutteri ja lopulta hoksasin, että se peltirikka joka lukitsee sen ruuvin oli laitettu väärinpäin ja nyt ei ole löyhtynyt.
Omassa 501:ssa kävin ohjaustehostimen kaikki säädöt lävitse ja kyllä on ohjaus sen jälkeen tosi hyvä ja kevyt. Aluksi en uskaltanut raidetankojen päitä kiristää tarpeekis tiukalle ja renkaat vipatti.
Ei se toteemin säätö ole vaikea kun siihen perehtyy kunnolla. Olka-akselin kääntövarren välys jää myös herkästi huomaamatta ja renkaat vipattaa.
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Belaruksen ohjaus.

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Semmonen muistikuva on mullakin, että ois 41. Oma kone tuolla 56km:n päässä niin ei pääse heti mittaamaan.
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Vastaa Viestiin