Belarus ПТУ-4,0 varaosakirja

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

Rokressi
Viestit: 459
Liittynyt: 28 Marras 2007, 11:23
Paikkakunta: Juuka

Re: Belarus ПТУ-4,0 varaosakirja

Viesti Kirjoittaja Rokressi »

Eikös ne aika selkeesti ole nuilla sivuilla :wink: http://www.pmkaubamaja.ee/index.php?opt ... 20&lang=fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
nuffieldmaster
Viestit: 97
Liittynyt: 27 Heinä 2007, 19:33
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Re: Belarus ПТУ-4,0 varaosakirja

Viesti Kirjoittaja nuffieldmaster »

No kun minä en vain tuolta löydä sitä kierreakselia missä on se 24 neliskanttipää ja sitä oudonmallista vastamutteria, en sitten millään :?:

Mikäs se on se ketjuliitos näistä?

http://www.pmkaubamaja.ee/index.php?pag ... 20&lang=fi" onclick="window.open(this.href);return false;
vai
http://www.pmkaubamaja.ee/index.php?pag ... 20&lang=fi" onclick="window.open(this.href);return false;
vai
http://www.pmkaubamaja.ee/index.php?pag ... 20&lang=fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Kolat tulee näillä kiinni?

http://www.pmkaubamaja.ee/index.php?pag ... 20&lang=fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Rokressi
Viestit: 459
Liittynyt: 28 Marras 2007, 11:23
Paikkakunta: Juuka

Re: Belarus ПТУ-4,0 varaosakirja

Viesti Kirjoittaja Rokressi »

Eipä taida kuvastossa olla kiristyspulttia ja vastakappaletta, mutta eikös tuo synny ihan kierretangosta tekemällä ja hitsaa siihen vastakappaleeseen pari mutteria jenkaosaksi, jos kerta kierteet menneet.

Ketjuliitos on ensimäinen linkki http://www.pmkaubamaja.ee/index.php?pag ... 20&lang=fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Kolan kiinitys http://www.pmkaubamaja.ee/index.php?pag ... 20&lang=fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
nuffieldmaster
Viestit: 97
Liittynyt: 27 Heinä 2007, 19:33
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Re: Belarus ПТУ-4,0 varaosakirja

Viesti Kirjoittaja nuffieldmaster »

Minä olen tottunut siihen, että koneita ei pajoteta aina miten sattuu, vaan ostan alkuperäiset tai käyvät tarvikevaraosat, koska se on yleensä helpoin ja halvin tie. Sitten kun osia ei saa, aletaan tekemään hartaasti alkuperäisen kaltaista särkyneen mallin mukaan...

Ensinnäkin lähde hakemaan 8.8 kierretankoa joensuusta 150 km kun ilomantsissa ei ole, hanki mutterit, tuli väärät, seuraavan kerran oikeat. Hitsaa jonkinlainen kötös, ja koeta, no ei kestänyt sauma. Lisäksi seuraavan kerran kun noita kiristää, niin jumissa on...

Helpoin kun vain saisi sen varaosanumeron ja tiedustelisi varaosia.

Uskoisin, että näitä on sen verran vielä maailmalla, että ko. varaosia saa :?:
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Belarus ПТУ-4,0 varaosakirja

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Autosoft.ru-sivujen tuon kärryn valmistajan osasivut ilmaisosiossa ovat päivittyneet uudempiin kärryihin mutta tuolla maamiehen tavaratalossa on toimiva puhelin- sekä sähköpostineuvonta josta voit kysyä kärryysi osia.
Virossa rus-6 (tempo7) osat käy tuohon pienempään (tempo5) yleisperäkärryyn melkein kaikki paitsi että pohjakuljettimen ketjut lyhyemmät sekä kolia vähemmän.
Yleensä tuohon kolien vinoon vetämiseen syynä on liian löysä pohjakuljettimen ketjut sekä takana olevien vetopyörien kuluminen joilloin vetoratas lyö huttaa ja kola ketjuineen vinossa kulkusuuntaansa.
Toiset ovat hitsanneet lisää tavaraa vetopyöriin ja saaneet näin käyttöikää lisää ilman akselin ja vetorattaiden vaihtoa joita kyllä saa tuolta edellä mainitusta liikkeestä kyllä.
Tuohon pohjakuljetinketjujen venymiseen auttaa säätää syöttönopeus pienemmälle epäkeskolimpusta joka käyttää säppikoneistoa, itse olen käyttänyt 4 nopeutta säätökehältä jolloin ketjujen kiristystarve jää vähemmälle.
Viimeksi muokannut Vilske, 16 Huhti 2014, 20:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
nuffieldmaster
Viestit: 97
Liittynyt: 27 Heinä 2007, 19:33
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Re: Belarus ПТУ-4,0 varaosakirja

Viesti Kirjoittaja nuffieldmaster »

Tuossa on ketjujen pois potkimisen syynä kyllä väärinlyhennys. Yhdessäkin välissä 15 lenkkiä toisessa, toisessa 12... eli toista lyhennetty, toista ei. Ruilautan koko höskät tallin lattialle ja lenkkikerrallaan laskuun.

Lisätavaraa on tuonkin takarattaisiin kokeiltu hitsailla, mutta hyvänen aika, jos levitinrullassa on tehdasmaalia, niin eikai se voi olla jo kulahtanut se takaratas?

Kyseisellä kärryllä on levitetty oletettavasti 93 vuodesta 2002 vuoteen pienen kanalan lannat. Uskoisin päässeen parilla kolmella kuormalla per kevät eli korkeintaan se 30-40 kuormaa ajettu kärry :!:

2002-2014 vuoteen asti maannut kanalan vieressä, josta kärryn pelastin pois. Aisakin oli 10 cm maan sisässä jo...
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Belarus ПТУ-4,0 varaosakirja

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Käyttömääräähän kärryllä tiedä mutta jos noin on niin voi olla että on lyhennetty väärin ketjut.
Oikea lyhennysmäärä on aina parillinen lenkkimäärä molemmista ketjuista alkuperäisestä pituudesta lyhentäen.
Tuota tehdasmaalia löytyy minunkin 1986 vuosimallin ptu7 kärryn levitin teloista vaikka lantaa on levinnyt monia tuhansia kuutioita pellolle.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
nuffieldmaster
Viestit: 97
Liittynyt: 27 Heinä 2007, 19:33
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Re: Belarus ПТУ-4,0 varaosakirja

Viesti Kirjoittaja nuffieldmaster »

Katotaan nyt, laitoin tilaukseen ne renkaat ym. hilppeet.

Kiristin juttua yritin kysellä sieltä, niin ne tarjosi vain tuota mikä tulee ketjuihin, siis liitos-osaa :roll: Kun olisi se varaosanummero, niin saisi suoraan sillä kyseltyä...

Ei vikoja, vaan ominaisuuksia. Niinhän ne joka vehkeessä :D Kyllä tuokin kun katselee, on hieno esitys "miten saan lannanlevittimen mahd. vähistä tarpeista". :wink:
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Belarus ПТУ-4,0 varaosakirja

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Yksinkertainen on "kaunista" :)
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
nuffieldmaster
Viestit: 97
Liittynyt: 27 Heinä 2007, 19:33
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Re: Belarus ПТУ-4,0 varaosakirja

Viesti Kirjoittaja nuffieldmaster »

No nyt kaupamajasta tuli viesti, että valitettavasti emme tarjoa :o :o :shock:

Mistäs niitä nyt kysellään seuraavaksi???
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Belarus ПТУ-4,0 varaosakirja

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Onkos Agri-Kymi pois suljettu vaihtoehto osien kyselyyn?
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Belarus ПТУ-4,0 varaosakirja

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Kuten arvelinkin, hakiessani muita osia ptu-7 kärryyn kyselin ohimennen myös noita nuffieldmasterin kaipaamia osia.
Molempia löytyy sekä kiristyspulttia n. 33€/kpl ja vastakappaletta n. 10€/kpl.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Rokressi
Viestit: 459
Liittynyt: 28 Marras 2007, 11:23
Paikkakunta: Juuka

Re: Belarus ПТУ-4,0 varaosakirja

Viesti Kirjoittaja Rokressi »

Jokos pistit nuffieldmaster osat tilaukseen?
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
nuffieldmaster
Viestit: 97
Liittynyt: 27 Heinä 2007, 19:33
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Re: Belarus ПТУ-4,0 varaosakirja

Viesti Kirjoittaja nuffieldmaster »

Kiitoksia vinkistä, tänään aamusella tilasin agrikymiltä osat.

Renkaat tulivat jo virosta, sekä läjä virallisia jarrupekkoja telineineen asennettavaksi eri koneisiin.
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Belarus ПТУ-4,0 varaosakirja

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Hyvä juttu :)
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Vastaa Viestiin