nelsatanen

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

Huimatepi
Viestit: 8
Liittynyt: 07 Huhti 2014, 12:31

nelsatanen

Viesti Kirjoittaja Huimatepi »

Kysäsin pirruuttaan kaverin isältä traktoria lainaan rankojen ajoa varten. Anto yhden ehdon "saat kuhan et tuo ikinä takasin!". Eli nyt ollaan sitten tukevasti belaruksen omistajia. Kone on seissy viimeset 2 vuotta. Pitää lähtä koittelemaan vieläkö kone pyörii. Ajosta se on jääny seisomaan.

Foorumilaisten apuja luultavasti lähitulevaisuudessa tarvitaan.
kimmoa
Viestit: 731
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Re: nelsatanen

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Olipa ainakin halpa. Tuskin kunnoltaan ihan uudenveroinen. :D Mutta eihän lahjahevosta oo suuhun kahtominen.
Huimatepi
Viestit: 8
Liittynyt: 07 Huhti 2014, 12:31

Re: nelsatanen

Viesti Kirjoittaja Huimatepi »

Onko tuossa muuten ollu vakiona kaks 6V 110Ah akkua niinku tuo kaiffarin isä muisteli. Yhellä 12V 100 Ah akulla aika laiskasti kone pyöri, mutta pyöri kuitenki. Käyntiin asti ei vielä saatu mut yritämmä viikonloppuna paremmalla aikaa uuvelleen.
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: nelsatanen

Viesti Kirjoittaja ukki »

Kahdella akulla alunperin. Jos käynnistys huonoa, vaikuttaa siihen seuraavat seikat ainakin:

- akku ja akun kengät
- päävirta kytkimen kunto
- virtalukko ja johtojen kunto
- startti likainen, hiilet kuluneet
- venttiili tai ventiilit kantaa
- polttoaineen saanti (suodattimet)

Onhan siinä puolipuristin joka helpottaa käyntiin lähtöä!

ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Huimatepi
Viestit: 8
Liittynyt: 07 Huhti 2014, 12:31

Re: nelsatanen

Viesti Kirjoittaja Huimatepi »

Päävirta kytkintä ja virtalukkoa ei ole. Mallia meisselillä startin päästä tämä belkku. Edellinen omistaja oli rukkasella solenoidin päästä laittanu. Pitää viikonloppuna varata toho mukaan ja antaa vähä tulta imusatsiin.
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: nelsatanen

Viesti Kirjoittaja ukki »

Toho polttaa ilmasta hapen, joten ei auta käynnistystä (tuli ei pala ilman happea). Jos lämmität toholla pitää liekin olla kaukana ilman otosta, oikea väline on lämpöpuhallin, se ei polta happea pois.

Muista myös se puolipuristimen käyttö käynnistyksessä.

ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
kimmoa
Viestit: 731
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Re: nelsatanen

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Mikäli pyörittää laiskasti, voi paskan akun lisäksi syynä olla myös paskaksi kulutettu startti. Puslat ja hiilet uusiksi niin pitäis kyllä lähteä melko hyvin tuon käyntiin.

Myös persiilleen säädetty ruiskutusennakko tekee aika laiskan pyörityksen, kun potkii vastaan.

Koetapa myös semmoista että startatessa varmistat vain että vaihteisto on vapaalla mutta ET paina kytkintä. Omassani on joku syy että kytkintä painettaessa pyörii tosi laiskasti. Noissa on yleensä aina kytkimessä jotain vikaa.
Huimatepi
Viestit: 8
Liittynyt: 07 Huhti 2014, 12:31

Re: nelsatanen

Viesti Kirjoittaja Huimatepi »

Koneen sai pienen houkuttelun jälkeen pyörimään. Pitkän aikaa starttailtiin ilman toivottua tulosta. Putkesta kyllä puhu jo mustaa, mutta liekö jääny joku imuvena kantamaan kun tupsutteli imusatsista takasippäi. Polttoainetta (joka luultavasti pilalla) rupes piipusta lentämään. Onko isohomma äkkinäiselle puotella kans irti ja venttiilit tarkastoo?
Huimatepi
Viestit: 8
Liittynyt: 07 Huhti 2014, 12:31

Re: nelsatanen

Viesti Kirjoittaja Huimatepi »

Vai millä logiikalla se toimii tuo belkun puolpuristin. Voisko olla tuon tupsuttelun syy. Ei tullu katottuu tutskaako ilman sitä
kimmoa
Viestit: 731
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Re: nelsatanen

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Siis oliko sulla puolipuristin päällä?! Ei se lähde ikinä käyntiin jos sitä päällä pidät. Se avaa imuventtiilejä hieman ja ainakin mulla niin että kone ei edes lupaa. Ehkä et vetänyt vipua täysille. Se puolipuristin on vapautettava kun haluaa koneen käyntiin. Nuo on hyviä starttaamaan jos on paikat kunnossa, ja jos savu on mustaa niin se on merkki siitä että polttoaine on palavaa, ei siis vettä. Uskoisin että lähtee käyntiin kun et yritä puolipuristin päällä.
Huimatepi
Viestit: 8
Liittynyt: 07 Huhti 2014, 12:31

Re: nelsatanen

Viesti Kirjoittaja Huimatepi »

Oli vähän huonosti nuita amppeeriloita ni ei jaksana kunnolla ilman pp:tä pyöriä. Kovasti kyllä lupaili. Pitänee kokeilla vauhdista lyyä se pp pois päältä ja ehtii lisää virtasta ens yritystä varten.
Huimatepi
Viestit: 8
Liittynyt: 07 Huhti 2014, 12:31

Re: nelsatanen

Viesti Kirjoittaja Huimatepi »

Eikai tuo 400:n startti vain ole 24v? Oudon laiskasti tarttaa vaikka oli tänään lähemä 300ah 12V takana. Oisko siinä kuitenii ollu aikanaan kaks 12v akkua sarjassa? Kysyy nimim. Poltanko huomenna startin
=MTZ=
Viestit: 621
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 23:12
Paikkakunta: Kuopio

Re: nelsatanen

Viesti Kirjoittaja =MTZ= »

Huimatepi kirjoitti:Eikai tuo 400:n startti vain ole 24v? Oudon laiskasti tarttaa vaikka oli tänään lähemä 300ah 12V takana. Oisko siinä kuitenii ollu aikanaan kaks 12v akkua sarjassa? Kysyy nimim. Poltanko huomenna startin
Vaikkakaan lipetskiläiset ei oo ikinä ollu omaa erikoisalaa, niin uskallan väittää, että kaikissa (ainakin suomeen tuoduissa) on 12v startti.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
harasoo
Viestit: 126
Liittynyt: 28 Joulu 2008, 18:40
Paikkakunta: Iittala

Re: nelsatanen

Viesti Kirjoittaja harasoo »

Huimatepi kirjoitti:Eikai tuo 400:n startti vain ole 24v? Oudon laiskasti tarttaa vaikka oli tänään lähemä 300ah 12V takana. Oisko siinä kuitenii ollu aikanaan kaks 12v akkua sarjassa? Kysyy nimim. Poltanko huomenna startin
Vähän tuntuis siltä että starttimoottori on viimeisillään ? Jos on se alkuperäinen startti , niin tarvii ihan mahottomasti virtaa jos on huonossa kunnossa . Ei sitten ole toista raktoria millä vetää ? Nelos vaihde päälle ja puolipuristin vedettynä päälle vetää vähänmatkaa ja tönää puolipuristimen pois päältä . Niin lähtee justiinsa käyntiin jos vain saa puhdasta ( ei vettä ) polttoainetta . On suoraruisku kone , tosi hyvä lähteen käyntiin jos säädot niinkuin pitää . Ei tarvii hehkuakaan talvipakkasellakaan . Ne polttoainesuodattimet kantsiis kipata tyhjäksi ja sakkakuppi ja varmistaa että syöttöpumpulle tulee polttoaine ja suihkuputket suuttimien juuresta löysälle . Voi olla ilmaa vähän joka puolella jos ei ole ollut käynnissä pidempään aikaan .
Harasoo
kimmoa
Viestit: 731
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Re: nelsatanen

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Ei noita ole ikinä tehty 24V järjestelmällä tehtaalla mutta se ei tietenkään poissulje sitä, etteikö joku olisi voinut värkätä siihen 24V startin kotona. Mutta silloin varmasti olisi vaihdettu laturikin, ellei rakentaja nyt sitten ole ollut joku aivan täytisen tohelo.

Uskoisin itsekin enemmän siihen loppuun kulutettuun starttiin johon vihjasin jo tuolla aiemmin ketjussa.
Vastaa Viestiin