Belarus syöttöpumpun säätö

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

jparta
Viestit: 9
Liittynyt: 12 Syys 2013, 18:00
Paikkakunta: Hammaslahti (Joensuu)

Belarus syöttöpumpun säätö

Viesti Kirjoittaja jparta »

Hei. belaruksen syöttöpumpun säädöstä.. perusennakko näyttäisi olevan ok. mutta onko normaalia että lähtee huonosti kylmänä käyntiin - asteilla ilman lämmitystä ei ollenkaan ja + asteillakin saa sahata? (hehkutus järjestelmä uusittu kokonaan)
sitten kun lähtee niin tiukkaan savuttaa sinistä savua n.2-3min. mutta käynt ääni kylmänä että lämpimänä kauhean kuuloinen (kuin joku pajavasaralla hakkaisi konetta). eli onko syöttö ok vai myöhäisellä/aikaisella ja mihin säätö eteenpäin pari pykälää vai??
Terv. Jari Partanen
Voiniementie 24
82200 Hammaslahti
040 6744 216
jarska80@gmail.com
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: Belarus syöttöpumpun säätö

Viesti Kirjoittaja ukki »

Milloin viimeksi säädetty venttiilit? Jos venttiili/-lit kantaa, saa "sahata" startilla käyntiin. Savuutus, onko ilman suodattimeen vaihdettu öljy, vai on siellä öljy/vettä liikaa? Onko ilmavuotoja polttoaine linjassa tai järjestelmässä vettä mukana, entä milloin suodattimet vaihdettu?

Siinä muutama vinkki alkuu.

ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Belarus syöttöpumpun säätö

Viesti Kirjoittaja katoi »

Kun aikoinaan ostin käytetyn belkun niin se myös kalkatti ilkeän kuulosesti. Säädin venttiilit, joissa oli välys liian pieni ja keinuvipujen akselin päässä oleva pultti oli perääntynyt lähes irti. Kiristin sen kiinni. Sen jälkeen on käynyt kone nätisti.
Nuo Ukin ohjeet on myös täyttä asiaa polttoaine puolelta.
=MTZ=
Viestit: 621
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 23:12
Paikkakunta: Kuopio

Re: Belarus syöttöpumpun säätö

Viesti Kirjoittaja =MTZ= »

Suosittelen myös tarkistamaan suuttimet. 521:n käynnistyvyys parani huomattavasti uusien kärkien ja venttiilien säädön myötä. Tarkoitus olisi vielä tarkistaa perusennakko.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Belarus syöttöpumpun säätö

Viesti Kirjoittaja katoi »

=MTZ= kirjoitti:Suosittelen myös tarkistamaan suuttimet. 521:n käynnistyvyys parani huomattavasti uusien kärkien ja venttiilien säädön myötä. Tarkoitus olisi vielä tarkistaa perusennakko.
Miten tuo uusien suutinkärkien vaihto menee... Onnistuuko jos vain ruuvaa uudet kärjet vanhojen tilalle vai pitääkö niitä säätää diesel-korjamossa esim. avautumispaine jne.
Olisi uudet kärjet hankittuna ja voisi samalla vaihtaa kesällä kun vaihtaa nuo pesän holkkien o-renkaat.
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Belarus syöttöpumpun säätö

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

katoi kirjoitti: pitääkö niitä säätää diesel-korjamossa esim. avautumispaine jne.
Kyllä vaan, aina kun suutin on ollut purettuna, esim. kärjen vaihdon yhteydessä, kannattaa avautumispaine tarkastaa/säätää.
Se on sitten makuasia, miten homman käytännössä tekee. Jos haluaa suuttimien toiminnasta täyden kuvan, niin nehän pitäs irrottaa, testata, vaihtaa kärjet ja säätää, sitten tietäis, mikä oli kärkien vaikutus käyntiin. Jos haluaa, että ainakin kärkien puolesta homma kunnossa ja on varmuutta asiaan tehdä itse, niin purkaa ne, vaihtaa kärjet ja vie pajalle säädettäväksi. Ovat helpot säädettävät, senkin tekee itse, jos työkalu käytettävissä. Elikkä luulis pelkän säädön olevan suht edullinen ammattilaisellakin.
Avautumispaine etukammiomoottorin tappisuuttimelle 130-135bar.
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Belarus syöttöpumpun säätö

Viesti Kirjoittaja katoi »

EJH10 kirjoitti:
katoi kirjoitti: pitääkö niitä säätää diesel-korjamossa esim. avautumispaine jne.
Kyllä vaan, aina kun suutin on ollut purettuna, esim. kärjen vaihdon yhteydessä, kannattaa avautumispaine tarkastaa/säätää.
Se on sitten makuasia, miten homman käytännössä tekee. Jos haluaa suuttimien toiminnasta täyden kuvan, niin nehän pitäs irrottaa, testata, vaihtaa kärjet ja säätää, sitten tietäis, mikä oli kärkien vaikutus käyntiin. Jos haluaa, että ainakin kärkien puolesta homma kunnossa ja on varmuutta asiaan tehdä itse, niin purkaa ne, vaihtaa kärjet ja vie pajalle säädettäväksi. Ovat helpot säädettävät, senkin tekee itse, jos työkalu käytettävissä. Elikkä luulis pelkän säädön olevan suht edullinen ammattilaisellakin.
Avautumispaine etukammiomoottorin tappisuuttimelle 130-135bar.
Kiitos EJH10 :D Nyt selvisi sekin asia kun jotkut väittivät, että eikun vain paikoilleen ja itse olin eri mieltä.
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Belarus syöttöpumpun säätö

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Kyllä vaan, nämä pitkän päälle tarkat osat, niin kuin suuttimet, kannattaa tarkastaa/tarkistuttaa, niin eipähän tuu huteja. Mutta ne on just niitä koneen käyttötuntimäärä/vuosi juttuja, mikä kannattaa, kenenni kohalla. Uskosin, että juuri tuo suuttimen avautumispaineen tarkastus pitäs olla paikkakunnittain sopuhintanen. Silloin ois ostajalla ja myyjällä yhteinen näkemys, jos paine on kohillaan. Edelleen, jos uusikin suutin poikkeaa arvoista, jää ratkaistavaksi, miten homma hoidetaan...
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Vastaa Viestiin