Belarus ! Mutta mikä niistä?
Valvoja: pelarusmaisteri
Belarus ! Mutta mikä niistä?
Terve!
uutenä jäsenenä kysyn nyt asiantuntijoilta kun kiinnostais ostaa belkku mutta ei ole oikein hyvää tietoa asian suhteen. kiikarissa on mtz-501 nelikko -76 ja kysynkin mitkä ovat ne tyypillisimmät viat mitä niissä on ja mitä kannattaa katsoa kun menee koeajelulle. Jos ei kaupat siitä synny niin sitten jatketaan hakua. Onko jotain malleja, vuosia jne joita kannattaa etsiä tai varoa? Neliveto olis tosiaan kiikarissa, kopillinen malli. Ollaan siirtymässä Majurista Belarukseen, käyttö on enimmäkseen kotona lumen puskemista, kärryn kiskomista ja silloin tällöin lähtee raktori työmaalle tai mettään roudaamaan painavaa tavaraa.
Naapurin isännät nauraa koko ajatukselle ja sanoivat ettei kannata mennä lähelle koko laitetta mutta jos se on 40v vanha niin ei voi ihan huono olla. Tuntuu että on paljon ennakkoasenteita! Lisäksi olen oppinut tavallaan luottamaan itäblokin vehkeisiin, niissä kun sitä tiettyä yksinkertaista tekniikkaa joka kestää. Miten on varaosien suhteen? Saako edelleen ja ovatko hintavia?
Kaikki kommentit tervetulleita!
Kiitos,
timpuri
uutenä jäsenenä kysyn nyt asiantuntijoilta kun kiinnostais ostaa belkku mutta ei ole oikein hyvää tietoa asian suhteen. kiikarissa on mtz-501 nelikko -76 ja kysynkin mitkä ovat ne tyypillisimmät viat mitä niissä on ja mitä kannattaa katsoa kun menee koeajelulle. Jos ei kaupat siitä synny niin sitten jatketaan hakua. Onko jotain malleja, vuosia jne joita kannattaa etsiä tai varoa? Neliveto olis tosiaan kiikarissa, kopillinen malli. Ollaan siirtymässä Majurista Belarukseen, käyttö on enimmäkseen kotona lumen puskemista, kärryn kiskomista ja silloin tällöin lähtee raktori työmaalle tai mettään roudaamaan painavaa tavaraa.
Naapurin isännät nauraa koko ajatukselle ja sanoivat ettei kannata mennä lähelle koko laitetta mutta jos se on 40v vanha niin ei voi ihan huono olla. Tuntuu että on paljon ennakkoasenteita! Lisäksi olen oppinut tavallaan luottamaan itäblokin vehkeisiin, niissä kun sitä tiettyä yksinkertaista tekniikkaa joka kestää. Miten on varaosien suhteen? Saako edelleen ja ovatko hintavia?
Kaikki kommentit tervetulleita!
Kiitos,
timpuri
-86 Progress 825
Re: Belarus ! Mutta mikä niistä?
Terve vaan.
Tästäpä aloita tutkiminen:
- onko vuotoja miten paljon
- toimiiko valot
- miten kytkin toimii ja irroittaa
- entä jarrut
- vuotaako vesipumppu, entä nesteet
- renkaat
- välykset ohjaus laitteissa ja raidetangoissa
- milloin vaihdettu kaikki öljyt?
- yleiskunto, miten moottori käynnistyy hyvin ja onko vedot tallella
- nostolaitteen toiminta, jos nostaa hyvin painatuksella takaset ilmaan ja pitää ne siellä jonkin aikaa laskematta on silloin OK, voihan aina paineen mitata (145 - 150 bar)
- ohjaamon lasit ja lämmityslaite
- kauhtunut maalipinta ei haittaa, eikä kolhut pelleissä, sillä ne ovat vain kunniamerkkejä toiminnasta
Nämä kohdat olen itse aina käyttänyt läpi käytettyä traktoreita ostaessani, voihan siitä vielä jotain puutuakkin.
Jos edellä mainitut kohda kuta kuinkin täyttyvä, niin teet kaupat, jos hinta on kohillaan sinun pussille, etkä kuuntele NAAPUREITA. Jos jotain repsottaa, ja tunnet osaavasi sen korjata niin osta sittenkin ja taas NAAPUREITA kuulematta! Sillä sinähän sillä ajat, eivät naapurit, ovat vaan kateellisia.
ukki
Tästäpä aloita tutkiminen:
- onko vuotoja miten paljon
- toimiiko valot
- miten kytkin toimii ja irroittaa
- entä jarrut
- vuotaako vesipumppu, entä nesteet
- renkaat
- välykset ohjaus laitteissa ja raidetangoissa
- milloin vaihdettu kaikki öljyt?
- yleiskunto, miten moottori käynnistyy hyvin ja onko vedot tallella
- nostolaitteen toiminta, jos nostaa hyvin painatuksella takaset ilmaan ja pitää ne siellä jonkin aikaa laskematta on silloin OK, voihan aina paineen mitata (145 - 150 bar)
- ohjaamon lasit ja lämmityslaite
- kauhtunut maalipinta ei haittaa, eikä kolhut pelleissä, sillä ne ovat vain kunniamerkkejä toiminnasta
Nämä kohdat olen itse aina käyttänyt läpi käytettyä traktoreita ostaessani, voihan siitä vielä jotain puutuakkin.
Jos edellä mainitut kohda kuta kuinkin täyttyvä, niin teet kaupat, jos hinta on kohillaan sinun pussille, etkä kuuntele NAAPUREITA. Jos jotain repsottaa, ja tunnet osaavasi sen korjata niin osta sittenkin ja taas NAAPUREITA kuulematta! Sillä sinähän sillä ajat, eivät naapurit, ovat vaan kateellisia.
ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Re: Belarus ! Mutta mikä niistä?
Tervetuloa joukkoon
Mulle belarus on varmaan ainut traktori jota on "vara pitää"
Nuista vioista varmaan kokeneemmat osaa paremmin kertoa, oma vm 91 525 progress d-242 on palvellut nyt itsellä 6v ja muutamalla sukulaisella 3v.
Kytkin on pitänyt laittaa 2kertaa tänä aikana ensin kuluneisuuden takia ja toisella kertaa kiinalaisen painelaakerin hajottua.
Osia saapi todella hyvin (suomesta, venäjältä sekä virosta) joitain poikkeuksia lukuun ottamatta, esim jotku vanhemmat kytkimen paineasetelmat. Kytkimen voi korvata uudemman mallin kytkimellä ja vauhtipyörällä. Osien hinnat naurettavan halpoja länsivehkeisiin verrattuna.
Kaikin puolin mukava vekotin ajaa vääntöä ja sitkeyttä moottorissa vaikka naapureille asti.
Itse etsisin suorasuihku moottorilla varustetun belkun, jossain esikammio koneissa ilmeisesti kansi ongelmia en kuitenkaan asiasta paremmin tiedä muut valaiskoot.
Tekninen tuki täällä belkku foorumilla kertakaikkiaan loistava tällaiselle harrastaja traktoristille.
Koeajolla tarkistaisin perus jutut kytkimen pito/irrotus ,vaihteiston toimivuus, VOA toiminta ja tietty öljyt ja nesteet + hydrauliikan teho/toimivuus.
Mulle belarus on varmaan ainut traktori jota on "vara pitää"
Nuista vioista varmaan kokeneemmat osaa paremmin kertoa, oma vm 91 525 progress d-242 on palvellut nyt itsellä 6v ja muutamalla sukulaisella 3v.
Kytkin on pitänyt laittaa 2kertaa tänä aikana ensin kuluneisuuden takia ja toisella kertaa kiinalaisen painelaakerin hajottua.
Osia saapi todella hyvin (suomesta, venäjältä sekä virosta) joitain poikkeuksia lukuun ottamatta, esim jotku vanhemmat kytkimen paineasetelmat. Kytkimen voi korvata uudemman mallin kytkimellä ja vauhtipyörällä. Osien hinnat naurettavan halpoja länsivehkeisiin verrattuna.
Kaikin puolin mukava vekotin ajaa vääntöä ja sitkeyttä moottorissa vaikka naapureille asti.
Itse etsisin suorasuihku moottorilla varustetun belkun, jossain esikammio koneissa ilmeisesti kansi ongelmia en kuitenkaan asiasta paremmin tiedä muut valaiskoot.
Tekninen tuki täällä belkku foorumilla kertakaikkiaan loistava tällaiselle harrastaja traktoristille.
Koeajolla tarkistaisin perus jutut kytkimen pito/irrotus ,vaihteiston toimivuus, VOA toiminta ja tietty öljyt ja nesteet + hydrauliikan teho/toimivuus.
Re: Belarus ! Mutta mikä niistä?
Ukki oli näköjään jo laittanut hyvän listan, näin se foorumi pelaa
Re: Belarus ! Mutta mikä niistä?
Niin sitä sanovat mullekkin reipas 10 vuotta sitten kun 501 läksin kattomaan,ostin silti oli kokemusta 800:sesta työn puolesta.
No on hiljentyneet epäilijät ja saatu kylälle jopa lisää Belaruksia
Toki oma on jo etäällä siitä mitä Minskistä lähtiessä mutta silti,en muuten vaihtais uuteen...
No on hiljentyneet epäilijät ja saatu kylälle jopa lisää Belaruksia
Toki oma on jo etäällä siitä mitä Minskistä lähtiessä mutta silti,en muuten vaihtais uuteen...
501 -76 turbo
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
Re: Belarus ! Mutta mikä niistä?
Tuosta mallimerkinnästä tuli mieleen, että jos se on nelikko, niin mallihan ois silloin 521. Mutta ei se mitään meinaa, sehän on voitu muuttaa nelikoksi, sehän on pelkussa helppoa. Ainoa asia missä sillä on merkitystä, on se, että mitä lukee rekisteriotteessa. Sielläkään se ei vaikuta mitenkään muuten, kuin että jos joutuu tienpäällä virkavallan kans keskustelemaan perävaunun painoista. Osta vaan pois, onhan siinä voimaa ja huomattavasti kankeampi kääntymään kuin majuri
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Re: Belarus ! Mutta mikä niistä?
asiasta poiketen meilekkin hommattiin belkku syksyllä ja on osottautunut hyväksi . vm.70 etukuormaimella kiinnostais tuo nelikoksi muuttaminen kun toi akseli on jo sen verta kärsinyt ja vaatis jo remonttia. eli mitä käikkea tarvitsee vaihtaa/lisätä.EJH10 kirjoitti:Tuosta mallimerkinnästä tuli mieleen, että jos se on nelikko, niin mallihan ois silloin 521. Mutta ei se mitään meinaa, sehän on voitu muuttaa nelikoksi, sehän on pelkussa helppoa. Ainoa asia missä sillä on merkitystä, on se, että mitä lukee rekisteriotteessa. Sielläkään se ei vaikuta mitenkään muuten, kuin että jos joutuu tienpäällä virkavallan kans keskustelemaan perävaunun painoista. Osta vaan pois, onhan siinä voimaa ja huomattavasti kankeampi kääntymään kuin majuri
Re: Belarus ! Mutta mikä niistä?
Vaatii vaihdelaatikon irroituksen, pitää saada yksi akseli lisää ja siihen hammaspyörä joka käytää nelivedon sivu-ulosottoa. Olen kuullut jonku sepän tehneen siihen akselin, jonka saa vaihdelaatikkoa irroittamatta pujotettua paikoilleen, kunhan irroittaa vain vaihteiston kannen.
Sitten vain asennetaan sivu-ulosotto, neliveto akseli, kannatin ja kardaanit paikoilleen. Lisäksi pitää ohjaustoteemin kääntövarsi vaihtaa, takavedon kääntöakseli ottaa kardaaniin kiinni.
Pitäis olla tälläinen. http://www.pmkaubamaja.ee/index.php?pag ... 20&lang=fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Yhden ole muuttanut nelivedoksi ja hyvin onnistui.
ukki
Sitten vain asennetaan sivu-ulosotto, neliveto akseli, kannatin ja kardaanit paikoilleen. Lisäksi pitää ohjaustoteemin kääntövarsi vaihtaa, takavedon kääntöakseli ottaa kardaaniin kiinni.
Pitäis olla tälläinen. http://www.pmkaubamaja.ee/index.php?pag ... 20&lang=fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Yhden ole muuttanut nelivedoksi ja hyvin onnistui.
ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Re: Belarus ! Mutta mikä niistä?
Etelä-Viron puolella nelikon etuakselisto etukehdolla 750€
http://www.kuldnebors.ee/41455625" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kuldnebors.ee/41455625" onclick="window.open(this.href);return false;
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Re: Belarus ! Mutta mikä niistä?
Esim. vaihteistoöljyn vaihon yhteyvessä on helppo ottaa vaihelaatikon oikealta sivulta tuo luukku auki. Yleensä siitä puuttuu tuo kuvassa nuolella merkitty välipyörä Se onkin hankalin osuus neliveoksi muuttamisessa. Tuon rattaan akseli, joka on tämän näköinen http://www.traktors24.lv/en/Catalog/Atr ... oduct/3545" onclick="window.open(this.href);return false; sehän tuupataan takapäin paikoilleen laatikon takaseinän reijästä, jonka peräkoppa sulkee laatikon ja perän ollessa yhteen pultattuna. Että kyllä tuon akselin voi rakentaa sinne osista silleen, että välttyy katkaisuhoidolta. Kuva ylhäältäpäinukki kirjoitti:Olen kuullut jonku sepän tehneen siihen akselin, jonka saa vaihdelaatikkoa irroittamatta pujotettua paikoilleen, kunhan irroittaa vain vaihteiston kannen.
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Re: Belarus ! Mutta mikä niistä?
Kyllä, jonkun tuommosen kun hommaa, sen voi kunnostella irtaallaan, sitte pulttaa lauvat tuohon etukehtoon aisoiksi ja tuuppaa alle.Vilske kirjoitti:Etelä-Viron puolella nelikon etuakselisto etukehdolla 750€
http://www.kuldnebors.ee/41455625" onclick="window.open(this.href);return false;
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Re: Belarus ! Mutta mikä niistä?
Tuota samaa olen minäkin ihmetellyt miten pieniruokainen on 500 -sarjan vanha malli. Olen seurannut kulutusta nyt 5 vuotta ja kulutus 6 - 10 l /h. Lingotessa keskim. 8 l/h ja tankki on 100 l. Maantiellä kaasupohjassa ajaessa 10 l ja metsässä puunajossa 6 l.
-
- Viestit: 907
- Liittynyt: 15 Syys 2007, 14:42
- Paikkakunta: Suomussalmi
Re: Belarus ! Mutta mikä niistä?
Löysin vanhasta varastosta kuvan, jossa näkyy millä vehkeillä tein haketta, oikein urakoitsijana, 1980-luvulla: MTZ-82 + FMV-kuormaaja + hakkihakkuri + MTZ-50 + velsaperävaunu. Sillä ketjulla tein Heinävedellä noin 20 kuutiota haketta päivässä paikalliseen suureen lämpökeskukseen.
___________________________
Lupinki-korpitila/Хутор "Лупинки"
МТЗ-50
ДТ-75
ПТУ-5
КРН-2.1
Урал 6х6
ГАЗ-21 Волга
Lupinki-korpitila/Хутор "Лупинки"
МТЗ-50
ДТ-75
ПТУ-5
КРН-2.1
Урал 6х6
ГАЗ-21 Волга
Re: Belarus ! Mutta mikä niistä?
Kyllä, kuva on erittäin silmää mielyttävä. Kiva nähdä Belaruksia töissä. ja 80-luku taitaa nykyaikana olla jo nostalgiaa joten pointsit siitäkin.
-
- Viestit: 907
- Liittynyt: 15 Syys 2007, 14:42
- Paikkakunta: Suomussalmi
Re: Belarus ! Mutta mikä niistä?
1980-luku oli (näin jälkikäteen tarkasteltuna) UPEA AIKA!
___________________________
Lupinki-korpitila/Хутор "Лупинки"
МТЗ-50
ДТ-75
ПТУ-5
КРН-2.1
Урал 6х6
ГАЗ-21 Волга
Lupinki-korpitila/Хутор "Лупинки"
МТЗ-50
ДТ-75
ПТУ-5
КРН-2.1
Урал 6х6
ГАЗ-21 Волга