8kymppi kirjoitti:Kyllä uusien tarvikeosien laatu on sitten kaikkein vaihtelevinta,
esim. venttiilin lautasen tiivistepinta on onnistuttu tekemään vinoon.
Markalla saa markan osan, sanotaan. Huoleĺista tarkastelua nuo ainakin vaatii.
Tuota se on täälläkin ollut, melkeen sama mitä hankkii. Plus tietenkin sorvinlastut ja valuhiekat moottorissa. En kiistä etteikö inhimillinen tekijä olisi kaikkein voimakkaimmin vaikuttamassa työn laatuun mutta paskoilla vehkeillä ei huippuammattilainenkaan saa kunnollista lopputulosta aikaiseksi. Epäilen kyllä että tuolla olisi kaikki työntekijät olleet niitä huippuammattilaisia.
Se pumppu oli ukrainalainen, ei kiinalainen. Kiinasta saa halutessaan jo hyvääkin, mm. hiljattain hommaamani 3D-tulostin. Hyviä tuotteita tehdään kyllä Venäjälläkin, mutta kuten jo aiemmin totesin, voitte itse valo- ja videokuvista noista tehtaista huomata, että tuotantokoneet ovat aina lännestä. Jos venäläiset laitteet kovin huippua olisivat, kaipa he niitä edes itse käyttäisivät. Ongelma on siinä, ettei näiden 25:n vuoden aikana, mikä on kulunut Neuvostoliiton hajoamisesta, ei Venäjän, Ukrainan ja Valko-Venäjän metalli- ja konepajateollisuus ole pääsääntöisesti kyennyt uudistumaan. Tehdään samaa sontaa mitä tehtiin jo NL:n aikana, mutta jos mahdollista vielä kehnommin. Valitettavasti traktorinosateollisuus tuntuu kuuluvan tähän sektoriin. Lentokone- ja pommipuolella on sitten tehty jo investointejakin.
En arvannut, että näihin asioihin moni suhtautuu uskonnonomaisesti, vaikka tässä vain arvostellaan tuotteita. Samaa vikaa tuntuu olevan Saab-kansassa... Vaikka autot ovat melkoisia virityksiä, kestävät huonosti jne niin tuntuu että ne on maailman parhaita.