Sivu 1/3

voimansiirron äänet normaalia vai ei

Lähetetty: 04 Elo 2015, 17:39
Kirjoittaja nokka kone
Ostettiin keväällä katkennut ja vaihteisto vikainen 525 belkku kun saatiin halvalla ja kotona olikin sopivasti kone vikainen 501 varaosiksi. Nyt onkin traktori kasassa vaihdettiin vaihteisto ja keskirunko sanovat belaruksen sulakkeeksi. Voiman siirosta kuuluu ulinan ja rallatuksen sekaista jurinaa onkos normaalia belaruksen ääntelyä vaiko pitäisköhän huolestua :roll:. Vanhasta metsä 52 kyllä kuuluu kanssa aikamoista ulinaa ainakin viimeset 30v.

Re: voimansiirron äänet normaalia vai ei

Lähetetty: 04 Elo 2015, 20:08
Kirjoittaja kaikkonen
Säädittekö perän hammasvälystä. Nythän siellä on pinioni ja lautaspyörä eri vehkeistä, vaikka itä koneissa nuo koneistukset on melko tarkkoja nii ei ne hammasvälykset välttämättä osu nuin kohilleen.

Re: voimansiirron äänet normaalia vai ei

Lähetetty: 04 Elo 2015, 22:55
Kirjoittaja kimmoa
Meillä on ollut Belarus muodossa tai toisessa viimeiset 45v ja kokemukseni mukaan huolestua kannattaa, jos ääntä ei kuulu. Hammasrattaat ulvoo, valittaa, rouskuttaa, kolisee, paukkuu ja vaikka mitä muuta. Lajinsa ne kestääkin, jos öljyt vaihtaa ja pitää varpaita täydenkuun aikaan oikeassa asennossa. Muuten hajoaa. :) NL:n teknologian taso ei mahdollistanut äänettömien hammaspyörävälityksien valmistamista. Asia, jonka jokainen voi todeta ajamalla vaikkapa Mossella, Volgalla tai Ladalla.

Re: voimansiirron äänet normaalia vai ei

Lähetetty: 05 Elo 2015, 09:38
Kirjoittaja Vilske
nokka kone kirjoitti:Ostettiin keväällä katkennut ja vaihteisto vikainen 525 belkku kun saatiin halvalla ja kotona olikin sopivasti kone vikainen 501 varaosiksi. Nyt onkin traktori kasassa vaihdettiin vaihteisto ja keskirunko sanovat belaruksen sulakkeeksi. Voiman siirosta kuuluu ulinan ja rallatuksen sekaista jurinaa onkos normaalia belaruksen ääntelyä vaiko pitäisköhän huolestua :roll:. Vanhasta metsä 52 kyllä kuuluu kanssa aikamoista ulinaa ainakin viimeset 30v.
Helpointahan olis käydä kuuntelemassa vastaavan belkun äänimaailmaa jossain ennenkuin alkaa tehdä korjaus toimenpiteitä.

Re: voimansiirron äänet normaalia vai ei

Lähetetty: 05 Elo 2015, 19:50
Kirjoittaja nokka kone
Jos tarkotat sillä pinomilla sitä ratasta mikä pyörittää tasauspyörästöä ni vaihdettiin alkuperäsestä laatikosta vaihto lootaan elikkä pitäs olla sama hammaskosketus. Perästä piti kanssa vaihtaa toisen puolen alennus rattaat kun olivat vähän lohkeilleet ja tasauspyörästö säädettiin sopivaksi elikkä pyöri kevyesti eikä lonksunut muuta kun nano millin. :lol:

Re: voimansiirron äänet normaalia vai ei

Lähetetty: 05 Elo 2015, 21:22
Kirjoittaja ukki
Perän ja vaihdelaatikon väliin pitää laittaa 2 kpl:ta paperitiivisteitä, laitoitko?
Tarkistitko hammasvälystä asennuksen jälkeen ko. kohdassa?
Miten laakerit laatikossa pitikö niitä uusia?
Onko jatkuva neliveto päällä? Silloin kyllä tie ajossa kuuluu ulina.


ukki

Re: voimansiirron äänet normaalia vai ei

Lähetetty: 06 Elo 2015, 19:59
Kirjoittaja nokka kone
tiiviste sarjan mukana tuli yksi ja siihen tyydyttiin vaikka ohjekirjakin suositteli kahta mutta oli kyllä paksun oloinen. Ei käyty uusimaan kun ei havaittu mitään vikaa. kyllä sitä perän väliäkin ihmeteltiin mutta eipä siinä mitään ihmeempää tainnut olla. etu perä kyllä vähäsen (raksuttaa :roll:) kun nostaa eturenkaat ilmaan ja pyörittelee. juu tien päällä neliveto vapaalla tai autolla :D

Re: voimansiirron äänet normaalia vai ei

Lähetetty: 06 Elo 2015, 21:33
Kirjoittaja MtZ525
kimmoa kirjoitti: NL:n teknologian taso ei mahdollistanut äänettömien hammaspyörävälityksien valmistamista. Asia, jonka jokainen voi todeta ajamalla vaikkapa Mossella, Volgalla tai Ladalla.
Ei se teknolokian puutteesta johtunut vaan ei katsottu moista mitenkään tarpeelliseksi tehdä niin tarkaksi, kun eihän niitä huvikäyttöön valmistettu.

Re: voimansiirron äänet normaalia vai ei

Lähetetty: 07 Elo 2015, 16:58
Kirjoittaja kimmoa
Ei ollut tarpeellisuudesta kiinni. Aika paljon tullut aikanaan tehtyä kaikenmoista sikäläisillä työkoneilla. Ei ne jyrsinkoneet suoraa tehneet, eikä sorvit pyöreää. Kun juoppo työntekijä tekee paskoilla vehkeillä huonosti suunniteltuja osia paskoista raaka-aineista niin lopputulos on mitä on. :D JOs katsot tämän päivän aikaan kuvia tai videota venäläisistä tehtaista, sellaisista jotka jollainkaan tapaa kelpoa tuotetta ulos suoltavat, huomaat että tuotantokoneet on AINA lännestä.

Re: voimansiirron äänet normaalia vai ei

Lähetetty: 07 Elo 2015, 17:50
Kirjoittaja MtZ525
kimmoa kirjoitti:Aika paljon tullut aikanaan tehtyä kaikenmoista sikäläisillä työkoneilla. Ei ne jyrsinkoneet suoraa tehneet, eikä sorvit pyöreää. Kun juoppo työntekijä tekee
? Kyllä se on ollut tekijästä kiinni! Ennen Suomessa konepajoissa (vielä -80 luvullakin) oli käytössä paljon Neuvostoliittolaisia koneistus koneita ja kyllä niillä vaan laadukasta työtä saatiin aikaan! Te juopot olitte yleensä vain hitsareita ja kuukaudestakin suurimman osan rokulissa.

Re: voimansiirron äänet normaalia vai ei

Lähetetty: 07 Elo 2015, 18:23
Kirjoittaja kimmoa
Suomi oli eri maata, älä sotki sitä tähän. NL:stä on tuossa ylemmässä kyse. Katsopa vaikka belkun hydrauliikan jakolaitteen karojen sorvausjälkeä, neuvostoaikaisia suutinkärkiä tms. niin et voi mitenkään välttyä vaikutelmalta, että siinä on raaka-aine pantu pilalle, ellet nyt kovin värillisten silmälasien läpi tätä maailmaa katsele. Sorvausjälki on esim. aina semmoista että terä "repii" aineen. Joko paskat terät taikka ajettu liian hitaalla lastuamisnopeudella taikka jotain sanomista ollut leikkuunesteessä. Laakeripesät on väljiä, nokka-akselien nokat valmiiksi kuluneen näköisiä tms. Ne hyvät osat tehtiin länsikoneilla, ei neuvosto-.

Re: voimansiirron äänet normaalia vai ei

Lähetetty: 07 Elo 2015, 20:32
Kirjoittaja kaikkonen
Kyllä se nyt yks kiinan pumppu korpeaa.
Ladan voimansiirto ei ainakaan minun korvaan ole pitänyt ihmeempiä ääniä, ainakaan ihmeellisempää kuin esimerkiksi taunukset ja monet britit.

Re: voimansiirron äänet normaalia vai ei

Lähetetty: 08 Elo 2015, 01:06
Kirjoittaja MtZ525
kimmoa kirjoitti:Suomi oli eri maata, älä sotki sitä tähän. NL:stä on tuossa ylemmässä kyse. Katsopa vaikka belkun hydrauliikan jakolaitteen karojen sorvausjälkeä, neuvostoaikaisia suutinkärkiä tms. niin et voi mitenkään välttyä vaikutelmalta, että siinä on raaka-aine pantu pilalle, ellet nyt kovin värillisten silmälasien läpi tätä maailmaa katsele. Sorvausjälki on esim. aina semmoista että terä "repii" aineen. Joko paskat terät taikka ajettu liian hitaalla lastuamisnopeudella taikka jotain sanomista ollut leikkuunesteessä. Laakeripesät on väljiä, nokka-akselien nokat valmiiksi kuluneen näköisiä tms. Ne hyvät osat tehtiin länsikoneilla, ei neuvosto-.
Kannattaa varmaan lukutaitoa taikka ainakin luetun ymmärtämistä hiukan harjoitella? Tai ota ainakin ne värilliset lasit pois niin näet hiukan mitä kirjoitin? ( vaikka voi siinäkin olla kirjoitus virheitä?) Mutta niinkuin jo sanoin tarpeesta ja miehestä se koneistus jälki on kotoisin! Ei se minun vika ole jos sinusta ei sorvaria tullut? Virolainen työkaverini oli Neuvosto aikana ollut koneistajana paikallisessa pajassa ja kertoi ettei kukaan tarkkaillut laatua saati sitten ollut siitä vastuussa, pääasia oli että päivän päätteeksi oli varattu raakaaine muuttanut muotoaan ja siirtynyt "valmiiden" kasaan vaikka ne olisikin menneet suoraan sulattoon? Ja mistä ? Suomeen olis saatu konepajoihin -50-60 ja vielä -70 luvulla koneita jos ei Neuvostoliitosta?

Re: voimansiirron äänet normaalia vai ei

Lähetetty: 08 Elo 2015, 11:33
Kirjoittaja jazzy78
kimmoa kirjoitti:Ei ollut tarpeellisuudesta kiinni. Aika paljon tullut aikanaan tehtyä kaikenmoista sikäläisillä työkoneilla. Ei ne jyrsinkoneet suoraa tehneet, eikä sorvit pyöreää. Kun juoppo työntekijä tekee paskoilla vehkeillä huonosti suunniteltuja osia paskoista raaka-aineista niin lopputulos on mitä on. :D JOs katsot tämän päivän aikaan kuvia tai videota venäläisistä tehtaista, sellaisista jotka jollainkaan tapaa kelpoa tuotetta ulos suoltavat, huomaat että tuotantokoneet on AINA lännestä.
En allekirjottaisi tuotakaan väitettä. Ei se länsi ole ihmisen pelastus ja laadun tae
kyllä niillä sorveilla saadaan aikaan vastaavaa niin idässä kuin lännessäkin. Ei kannata olla rähmällään aina lännensuuntaan. Esim vaikka ranskanautot taikka ydinlaitokset ihan täyttä itteään kun taas idän laitteet toimii olosuhteista piittaamatta.

Re: voimansiirron äänet normaalia vai ei

Lähetetty: 08 Elo 2015, 23:48
Kirjoittaja 8kymppi
Kyllä uusien tarvikeosien laatu on sitten kaikkein vaihtelevinta,
esim. venttiilin lautasen tiivistepinta on onnistuttu tekemään vinoon.
Markalla saa markan osan, sanotaan. Huoleĺista tarkastelua nuo ainakin vaatii.