nostolaitteen keppi

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

nokka kone
Viestit: 804
Liittynyt: 01 Elo 2015, 18:33
Paikkakunta: Asikkala

nostolaitteen keppi

Viesti Kirjoittaja nokka kone »

elikkä 525sa on hyhrayliikan keppejä 2 ja nostolaitteen keppi sitten reuninmaisena on lyhyempi mistä vissiin säädetään nostolaitteen sielunelämää. On nyt sellasessa asennossa missä nostolaite pelaa hyvin kummastakin kepistä.
Kyselisinkin mitä tästä säätö kepistä tapahtuu ja ennen kaikkea mitä asentoa kannattaa käyttää kussakin työssä (esim kynto, äestys ja muut vastaavat) tässä traktorissa ei ole enään paineakkua. Kiitos neuvoista etukäteeen :D
Belarus sen olla pitää.

https://www.youtube.com/channel/UCVL4Mk ... e0TIy1TuGA" onclick="window.open(this.href);return false;
asova

Re: nostolaitteen keppi

Viesti Kirjoittaja asova »

Minulla 525 vuosimallia -83. Tässä vehkeessä keppeja/vipuja on neljä. Laitinmainen oven puolella on lukkovipu, jos vipuja on neljä. Minulla oli "korjailtu" tuon lukon toimintaa poistamalla jousi ja luisti, jolloin nostolaite toimi yksitoimisena. Mutta asiaan nostoalite pitäisi toimia yhdestä vivusta, kun ns. nollakohta pääkäyttölaitteen kaarella on säädetty oikein. Tämä teksi oli korjausoppaasta. Tietenkin edellyttää, että traktorissa on tuo pääkäyttölaite. Vehe sijaitsee penkin kohdalla suojapellin alla. Kyntö ja muut agraari toiminnan edellyytämät vinkeet on kerrottu korjauskäsikirjassa ja omistajan oppaassa - suosittelen tutustumaan ko. opuksiin. Enpä löytänyt mistään tuohon lukkolaitteeseen tuota luistia ja jousta, mutta enpä taida tuota lukitusta tarvita.
nokka kone
Viestit: 804
Liittynyt: 01 Elo 2015, 18:33
Paikkakunta: Asikkala

Re: nostolaitteen keppi

Viesti Kirjoittaja nokka kone »

Juu nostolaite pelaa hyvin sillä penkin viereisellä vivulla yksi toimisena ja kun tämä vipu on ns nolla asennossa toimii myös kaksitoiminen nostolaitekkin
mutta mitä sillä oikean puoleisella pikku kepillä tehään :D .
Belarus sen olla pitää.

https://www.youtube.com/channel/UCVL4Mk ... e0TIy1TuGA" onclick="window.open(this.href);return false;
asova

Re: nostolaitteen keppi

Viesti Kirjoittaja asova »

Se on ollut alunperin paineakun latausventtiili, kun kehitys meni eteenpäin siitä poistettiin säätönuppi ja (paineakku) ja sen tehtäväksi jäi toiminta lukkoventtlinä eli lukitsee lisäkäyttölaitteen. Tämä asento pitäisi olla vivun yläasento. Minulla ei toimi, kun heitin siitä sen kuulan pois, koska luisti ja jousi puuttui. Tätä lukitusta tarvitaan, kun on hitonmoinen taakka vetovarsissa. 825 ei tätä venttiiliä tietääkseni ole ollenkaan. 825 en ole nähnyt kuin kuvasta, joten tietoni ovat tältä osin puutteellisia
nokka kone
Viestit: 804
Liittynyt: 01 Elo 2015, 18:33
Paikkakunta: Asikkala

Re: nostolaitteen keppi

Viesti Kirjoittaja nokka kone »

Täytyy ihmetellä.
Belarus sen olla pitää.

https://www.youtube.com/channel/UCVL4Mk ... e0TIy1TuGA" onclick="window.open(this.href);return false;
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: nostolaitteen keppi

Viesti Kirjoittaja ukki »

Hyvä mies, älä ihmettele, vaan hanki kirjallisuutta, sieltä selviää moni muukin asia. Belarus on lukutaitoisen ihmisen traktori, joka ei tutustu huolto- tai korjaamokirjoihin ei saa Belaruksen ominaisuuksia lainkaan esille.


Ja sitten hyvä juttu

Kuulin tämän viikolla. Eräässä oppilaitoksessa oli aikanaan Belarus 826 traktori ( hyljeksittynä). Henkilökunta neuvoi tietenkin ensin Valmetit, verkut ja viimeisenä Belaruksen, miten niitä käytetään ja esimerksi tankataan. No valmetissa on ollut yli 50 vuotta tankki siinä kytkin kopan seutuvilla, mutta kun oppilas X meni tankkaamaan sitten Belarusta, olikin ihmetellyt, että tämähän ei syö paljon mitään, kun tankkiin meni vain heiman yli 10 litraa...

Kysymys kuuluu, mihin oppilas X tankkasi???
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: nostolaitteen keppi

Viesti Kirjoittaja Vilske »

ukki kirjoitti: Kysymys kuuluu, mihin oppilas X tankkasi???
Moottoriin, 826:ssa öljylingon jälkeen moottoriöljyn täyttöaukko aika passelisti otilla :)
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: nostolaitteen keppi

Viesti Kirjoittaja ukki »

Vilskeelle pisteeet. Joo moottoriin tankkasi.

ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
nokka kone
Viestit: 804
Liittynyt: 01 Elo 2015, 18:33
Paikkakunta: Asikkala

Re: nostolaitteen keppi

Viesti Kirjoittaja nokka kone »

[quote="ukki"]Hyvä mies, älä ihmettele, vaan hanki kirjallisuutta, sieltä selviää moni muukin asia. Belarus on lukutaitoisen ihmisen traktori, joka ei tutustu huolto- tai korjaamokirjoihin ei saa Belaruksen ominaisuuksia lainkaan esille.

Onhan tossa 501-521 korjaamo käsikirja ja sellanen pikku vihko missä kyllä on hyviä neuvoja mutta kyllähän niitä on toki parempiakin
pikku kirja sanoo että etuperässä on tasauspyörästön lukko ei kyllä siltä tunnu mutta mitä öljyä sitten sinne pitäisi laittaa :roll:
Belarus sen olla pitää.

https://www.youtube.com/channel/UCVL4Mk ... e0TIy1TuGA" onclick="window.open(this.href);return false;
nokka kone
Viestit: 804
Liittynyt: 01 Elo 2015, 18:33
Paikkakunta: Asikkala

Re: nostolaitteen keppi

Viesti Kirjoittaja nokka kone »

Mitäs foorumin käyttö opas kirjaa suosittelisitte 525 maitokopilliseen :D. sellanen mistä sai eri toiminnot ja kaikkea nippelitietoa selville vaikka sen nostolaitteen kepin toiminnan :lol:
Belarus sen olla pitää.

https://www.youtube.com/channel/UCVL4Mk ... e0TIy1TuGA" onclick="window.open(this.href);return false;
jazzy78
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Heinä 2010, 19:28
Paikkakunta: tenhola

Re: nostolaitteen keppi

Viesti Kirjoittaja jazzy78 »

Kyllä se vissiin olis korjaamokäsikirja. :)
aja millä ajat mutta belaruksella ajat varmimmin
belarus mtz 50 vm 69
Hiace 2.4 4x4 99
Transit 2.5 91
Vectra 1.8 95

useita kanarotuja ja 5x suomenvuohia
Siberiahysky ja labbis.
asova

Re: nostolaitteen keppi

Viesti Kirjoittaja asova »

Ei ehkä liity tähän, mutta vituttaa yleensä nämä suomenkieliset korjaamokäsikirjat aina jätetään kertomatta olleelisia asioita. Tuntuu välillä, että olisipa hyvä kun koulussa olisi opetettu vain englantia -olisi ainakin tiedon lähteitä.
kimmoa
Viestit: 731
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Re: nostolaitteen keppi

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Eikös noitten vehkeitten korjaamokäsikirjojen alkuperäiskieli ole venäjä, eikä englanti?

Pari kertaa oon törmännyt netistä imutettaessa venäläisiin autonkorjauskäsikirjoihin. Ne on aika paljon täydellisempiä kuin haynesin kirjat, kotimaisesta alfameristä puhumattakaan, jotka ovat alle kaiken arvostelun. Venäjällä on ilmeisesti ti-kulttuuri arvossaan kun kirjat ainakin on tehty kunnolla ja havainnollisesti. Tämä myös länsimerkkejä koskien, ei pelkästään venäläisiin autoihin.
nokka kone
Viestit: 804
Liittynyt: 01 Elo 2015, 18:33
Paikkakunta: Asikkala

Re: nostolaitteen keppi

Viesti Kirjoittaja nokka kone »

Itekki huomannu saman jus toi korjaamokäsikirja todella vaikea lukuinen ja puutteellinen. Esim kun lukee jonkun vivun toimintaa nii havainto kuva on 95 sitten etsimme sitä kuvaa vartin unohtaen mitä edes etsimme :P
Belarus sen olla pitää.

https://www.youtube.com/channel/UCVL4Mk ... e0TIy1TuGA" onclick="window.open(this.href);return false;
920GL
Viestit: 707
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:43
Paikkakunta: Kurikka

Re: nostolaitteen keppi

Viesti Kirjoittaja 920GL »

Jenkit ovat aikanaan tehneet (tai kääntäneet englanniksi) Belaruksiin loistavat kirjat, mulla on muutama sikäläinen käyttö-ja huolto-ohjekirja ja niitten teossa on kyllä nähty vaivaa. Tuo korjaamokäsikirja ei varmaan olisi pöllömpi sijoitus: http://www.ebay.com/itm/Belarus-500-800 ... 3f528e8e5f" onclick="window.open(this.href);return false;
Belarus 952.3 Isme 140L etukuormain
DT-14 vm.-57
Vastaa Viestiin