52 taka-akselin kestävyys

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

Storm1
Viestit: 41
Liittynyt: 06 Tammi 2015, 14:49

52 taka-akselin kestävyys

Viesti Kirjoittaja Storm1 »

Tuli tehtyä 52:een tuppisovitteet ja huitastua 70-luvun 55:nen hiab traktorin perään. Nyt rupes mietityttämään tuo taka-akselin kestävyys. Tuo hiab painaa arviolta 700-800kg ja sovitteet akselin yli ja kytkin kaavelin alta tehtynä n. 100kg ja painopiste on noin takarenkaiden takareunassa. Ei näytä (vielä) pahalta, varsinkin kun puomi on kaaren päälllä eteenpäin, mutta kun ottaa tuon metsäkärryn perään ja latoo sen täyteen, niin takarenkaat (13.6x38) näyttäis kaipaavan jo 2 bar tai enemmän. Rupeeko akseli kohta poikimaan jostain, vai annanko mennä vaan? Kärryn akselia meinaan siirtää vähän eteenpäin, kun toi hiab antaa jo "riittävästi" pintapainetta renkaille. Missä ton akselin "raja" mahtaa tulla vastaan?
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: 52 taka-akselin kestävyys

Viesti Kirjoittaja ukki »

Ei ole ongelmia tiedossa, jos muuten pysyt kohtuudessa, ja kiinnitys on tehty tolkusti. Taka-akselit ovat vahvistettuja vm 1967. Onko omat pysty jalat ja "sammakko" jalat nosturissa.

Kappaletavara nosturi ei ole mikään ihanteellisin nosturi malli metsä käyttöön, painonsa ja kokonsa takia, mutta kyllä siinä ainakin tehoja on enemmän, mitä " kalapuntari" nostureissa.

Laittapa kuvia, niin nähdään millaisen toteuksen ole saanut aikaseksi.

ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Storm1
Viestit: 41
Liittynyt: 06 Tammi 2015, 14:49

Re: 52 taka-akselin kestävyys

Viesti Kirjoittaja Storm1 »

Kiinnitys maalaisjärjellä... (raumasterin yksi suunnittelija ei suostunu edes laskemaan, vaan totes että kestää..) Alkuperäiset jalat oli pystyt, nyt menee sammakoilla metsätukevuuden takia. Manuaaliseen kakkosjatkeeseen lisäsin tunkin, kun 5m tuntu hiukan lyhkäseltä ja sen letkut puuttuu vielä. Tuon tehon takia tuo tulikin ja 1100/5m lupaa lapuissa (+toista metriä lisää toisella jatkeella). viime keväänä tapeltiin tukkien kanssa kun triman etukuormaajallakaan ei saatu kyytiin kuin toinen pää kerrallaan, hidas kasvunen kuusitukki vesimärkänä, kun täällä ei ollu routaakaan n.6,5m/65cm eikä hajuakaan mitä painoi. 5kpl kun laitto 165 massikan perään 4m kärrylle niin alko perää nostelee... :) ois pitäny olla senkin eteen kunnon belkku. Otan kuvaus session, kun saan nuo kiireemmät asiat hoitoon.
Storm1
Viestit: 41
Liittynyt: 06 Tammi 2015, 14:49

Re: 52 taka-akselin kestävyys

Viesti Kirjoittaja Storm1 »

Nyt saatiin kuvia näkyviin... kaverin pihapuita harvenneltiin, niin oksasulpun takia toi laidallinen kärri... energia kiskoa jo kerran korjattu. Oma vika, kun tarvi kokeilla, kuvissa näkyy syy (oksa pääsi raapasemaan puomin yläpuolelle pyöriteltäessä.) Ei oo suunnittelussa copyrighteja, joten saa vapaasti kopioida. Tosin toi 8-10mm terästen taittelu koti konstein voi olla vaativaa. Voimaa tuntuu olevan sopivasti, Eikä tuljunu kuvien kuormituksessa ollenkaan. Lopullinen käyttöpituus on nyt 6,5m, mutta ahtaassa välissä tuntuu pirun näppärältä. Noilla jatkeilla puomin saa koukkuun siten, ettei traktorin ja puun välissä tarvi olla metriäkään, kun siitä välistä saa jo napittua tikut. https://www.flickr.com/photos/92620953@ ... 593681982/" onclick="window.open(this.href);return false;
pellepeloton
Viestit: 14
Liittynyt: 19 Loka 2014, 21:08

Re: 52 taka-akselin kestävyys

Viesti Kirjoittaja pellepeloton »

komeet kuvat belkusta . 8) 8)
hyvän näköinen verstas :lol:
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: 52 taka-akselin kestävyys

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Todella hienot tilat tehdä ja hieno toteutus nosturilla :)
Eipä muuta kuin vanteet renkaineen puolelta toiselle ja navat sisäreunaan säädöllä akselin juureen.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Timukka
Viestit: 816
Liittynyt: 17 Helmi 2010, 08:41

Re: 52 taka-akselin kestävyys

Viesti Kirjoittaja Timukka »

Hyviä kuvia belaruksesta ja hiabista, ja varmasti kestävä toteutus. Remppatilat hyvät, kateeksi käy.
nokka kone
Viestit: 804
Liittynyt: 01 Elo 2015, 18:33
Paikkakunta: Asikkala

Re: 52 taka-akselin kestävyys

Viesti Kirjoittaja nokka kone »

Kyllä on hieno yhistelmä. Tolla kelpais kyllä jo kurvata baarille kal siis kahville 8) 8)
Belarus sen olla pitää.

https://www.youtube.com/channel/UCVL4Mk ... e0TIy1TuGA" onclick="window.open(this.href);return false;
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: 52 taka-akselin kestävyys

Viesti Kirjoittaja ukki »

Tuo kiinnitys panjoputkeen hieman huolettaa, on se kahdella - vai neljällä pultilla vain puoleltaan kiinni?
Kun nosturilla nostetaan, vääntää se traktorin runkoa, jolloin tuo kiinnitys vain kahdella tai neljällä pultilla sattaa vääntää panjoputken rikki. Olen muutamassa -60 luvun savotta traktorissa nähnyt halenneita panjoputkia (merkiin katsomatta), varsinkin noista kiinnityspulttien kohdalta. Suurin syy halkeamiin on ollut huono tai paremminkin löysä kiinnitys, joka on käytön aikan päässyt liikkumaan.

Muuten pidän rakennetta hyvän, jos vielä muutat tuon etupään siihen etukuormaajan takaosaa pulteilla kiinni. Voihan siinä olla myös pultti liitoskin, mistä lähde etenemään. Pitkistä kuormaimen tupesta tulee aika voimakas taivutus momentti tuohon vaihdelaatinkon pohjaan, jos on vain siitä kiinni?

Tässä JAKE kiinnikeiden sivut. Täällä paljon kuvia kiinnitys mahdollisuuksista eri traktori merkeihin.

http://en.jake.fi/album/jake600/mtz/1957451" onclick="window.open(this.href);return false;

Olen rankentanut yhden etukuormaajan takakiinnikeet 6 pultilla ja levy (16 mm) alapuolella panjoa, puolitelat 7 pultilla kiinni ja levyt (16 mm) kahtapuolta, maatilakaivurin jossa 8 pultilla (16 mm) levyt kahtapuolta. Tupet siitä sitten kytkinkopan kohdalle, josta jatkuen aina keulaan asti.

Voit katsoa osan kuvista etusivun kuvakalleria> Käyttäjien Galleriat>pelarusmasteri>tuppisovitekuvia ja puolitelakuvia.

ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Kulakki
Viestit: 187
Liittynyt: 21 Marras 2015, 18:58
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: 52 taka-akselin kestävyys

Viesti Kirjoittaja Kulakki »

Joskus näkee että Belaruksessa takavanteet on käännetty, liittyykö se akselien kestävyyteen vai onko siihen joku muu syy?
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: 52 taka-akselin kestävyys

Viesti Kirjoittaja ukki »

Lainaus "Joskus näkee että Belaruksessa takavanteet on käännetty, liittyykö se akselien kestävyyteen vai onko siihen joku muu syy?"

Kyllä ja Ei.

Ei tarkoittaa, että vanne on suunniteltu keskiöstään kuperaksi, joten kun vanne on ns. oikeinpäin, kohdistuu vääntö renkaan pinnasta akselin juureen, siis
panjon päähän ja sitä kautta laakereille.

Kyllä tarkoitta, että kun napa on juuressa ja vanne ns. väärinpäin jää vääntämomentti akselissa on suoraan panjon päähän ja sitä kautta laakereille. Jo -80 luvulta lähtien ei enää ole ollut akseleissä uritusta aivan akselin juureen asti "matopyörälle", jolla napaa siirretään akselilla. Tässä akselimallissa ei saa napaa aivan panjon päähän kiinni, kuin irroittamalla tuo matopyörä pois. Niin 2000- luvun malleissa ei enää ole ollutkaan sitä matopyörää.

Ohjekirjassa sanottiin aikoinaan, jos on raskaassa käyttö, niin vanteet on vaihdettava puolelta toisella napoineen. Mutta silloin vanteen kiinitys pultit 8 kpl:ta jäävät sisäpuolelle. Jos tulee rengastöitä, on silloin renkaan irroittaminen hankalaa.

Olen kääntänyt monesta traktorista vanteet toisin päin, syynä ketjujen ja telojen käyttö. Tuo lisää tilaa lokasuojan ja renkaan väliin. Parissa tapauksessa on aikaisempi omistaja ajellut navat löysällä, joka on sitten syönnyt akselista kiilauran sekä navan reijän muotopuoleksi. Silloin ei ole ollut muuta mahdollisuutta, kun laittaa navat juureen, jotta se pysyy kiinni.

Kääntämällä vanetta ja laittamalla napa juureen saadaan raideväliä kasvatettua, se on se päätarkoitus.

ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Kulakki
Viestit: 187
Liittynyt: 21 Marras 2015, 18:58
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: 52 taka-akselin kestävyys

Viesti Kirjoittaja Kulakki »

Haaveiluissa olis tuppisovitteiden värkkääminen 521seen Hakki kuormaimelle. Kuvagalleria josta ukki aiemmin mainitsee on vissiin hävinny bittiavaruuteen. Kaipaisin kuvia mm. miten kiinnitykset banjoihin olis hyvä toteuttaa. Ja onko tupet yleensä suorat vai kiilamaiset? En ole moisia päässyt luonnossa näkemään. Jos jollain olisi jonkinlaiset mittapiirustukset värkätä pientä korvausta vastaan, niin helpottaisi meikäläistä kun en oo mikään insinööri, ja toisekseen on ajan tuhlausta keksiä samaa ruutia monta kertaa.
asova
Viestit: 159
Liittynyt: 12 Maalis 2018, 09:40

Re: 52 taka-akselin kestävyys

Viesti Kirjoittaja asova »

Todella mielyttävän näköinen Belarus, muotoilu ei häpeä nykyajan traktoreille. Oikeissa töissä eikä mikään museo tai näyttely vehe.
asova
Viestit: 159
Liittynyt: 12 Maalis 2018, 09:40

Re: 52 taka-akselin kestävyys

Viesti Kirjoittaja asova »

Havupuun paino heti kaadon jälkeen taisi olla 700 - 900kg kiintokuutio ja koivu vähän enempi eli sukeltava, jos veteen laittaa. Nippuuitoissa laittoivat koivunippuihin kellukkeeksi kuusta en muista suhdetta. Järeä koivutukki keskivahuudeltaan 40cm painaa noin 630 kg ja kuusitukki noin 600 kg. Korjatkaa, jos olen hakoteillä.
asova
Viestit: 159
Liittynyt: 12 Maalis 2018, 09:40

Re: 52 taka-akselin kestävyys

Viesti Kirjoittaja asova »

Tarkoitin 5m tavaraa. Säde kertaa säde kertaa pii kertaa pituus.
Vastaa Viestiin