501/521 syvyyssäätö ja kojelauta

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

Kulakki
Viestit: 187
Liittynyt: 21 Marras 2015, 18:58
Paikkakunta: Etelä-Savo

501/521 syvyyssäätö ja kojelauta

Viesti Kirjoittaja Kulakki »

-76 valunumeroilla, Fernmo hytti, kantikas kojelauta. Kuuluuko syvyyssäätövipu olla rattiakselilla? Tässä ei ole. Painonsiirron käsipyörä on kojelaudan alla, ja nostolaitteen sylinterin etupuolella on säädin mutikka paikoillaan. (Kojelaudalta sille tuleva vipu on osittain eliminoitu) Ohjekirjasta en saa tolkkua mitä pitäisi olla ja mitä ei.
Myös työsyvyyden säädön tuntoelin mihin työntövarsi tulee, puuttui kokonaan, on vain punainen pultin kanta siinä paikalla. Kai siinä alun perin on se tuntoelin ollut?
Kuva ohjekirjan sivulla 9; rattiakselin vasemmalla puolella valkonuppinen koukkupäinen vipu, mikä se on?
Oliskohan kenelläkään kuvaa tuosta kantikkaasta kojelaudasta ja varsinkin alaosan peitelevyistä, ne kun puuttuu kokonaan?
nokka kone
Viestit: 804
Liittynyt: 01 Elo 2015, 18:33
Paikkakunta: Asikkala

Re: 501/521 syvyyssäätö ja kojelauta

Viesti Kirjoittaja nokka kone »

Olen nähnyt että se työsyvyyden vipu on siinä penkin vasemmallapuolella jossain, ja vaijerilla siirty liike penkinalle
Belarus sen olla pitää.

https://www.youtube.com/channel/UCVL4Mk ... e0TIy1TuGA" onclick="window.open(this.href);return false;
MTZ
Viestit: 295
Liittynyt: 05 Joulu 2007, 22:21
Paikkakunta: Nastola

Re: 501/521 syvyyssäätö ja kojelauta

Viesti Kirjoittaja MTZ »

Kuuluu olla rattiakselilla oikealla puolella.
501 -76 turbo
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
nokka kone
Viestit: 804
Liittynyt: 01 Elo 2015, 18:33
Paikkakunta: Asikkala

Re: 501/521 syvyyssäätö ja kojelauta

Viesti Kirjoittaja nokka kone »

Mutta onko orbitrol ohjaus se deluksmalli
Belarus sen olla pitää.

https://www.youtube.com/channel/UCVL4Mk ... e0TIy1TuGA" onclick="window.open(this.href);return false;
Kulakki
Viestit: 187
Liittynyt: 21 Marras 2015, 18:58
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: 501/521 syvyyssäätö ja kojelauta

Viesti Kirjoittaja Kulakki »

Juurikin samanlainen kuin Konedatan mustavalko kuvassa. Ja hytti on myös sama kuin ylimmässä kuvassa. Harmi kun en saa sitä ohjekirjan kuvaa nyt tähän, että mikä vipu vanhemmassa versiossa on siinä ratin vieressä.
Kulakki
Viestit: 187
Liittynyt: 21 Marras 2015, 18:58
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: 501/521 syvyyssäätö ja kojelauta

Viesti Kirjoittaja Kulakki »

Sainpas vissiin kuitenkin. Numero 16 vieressä vas, näyttää että vipu menee ratin vierestä lattiaan. Vai onko optinen harha?
Kulakki
Viestit: 187
Liittynyt: 21 Marras 2015, 18:58
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: 501/521 syvyyssäätö ja kojelauta

Viesti Kirjoittaja Kulakki »

Jaa ei sittenkään, liian iso tiedosto... Sjutton.
Kulakki
Viestit: 187
Liittynyt: 21 Marras 2015, 18:58
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: 501/521 syvyyssäätö ja kojelauta

Viesti Kirjoittaja Kulakki »

Aateekoolla internettiin
Liitteet
Tämä
Tämä
kaikkonen
Viestit: 284
Liittynyt: 29 Loka 2010, 01:33

Re: 501/521 syvyyssäätö ja kojelauta

Viesti Kirjoittaja kaikkonen »

Se on se harha. Siinähän yhdistyy mittariston valaistus ja käsikaasun "alapää" yhdeksi vivuksi. :D
lannenmies
Viestit: 172
Liittynyt: 26 Kesä 2010, 12:12
Paikkakunta: Turku

Re: 501/521 syvyyssäätö ja kojelauta

Viesti Kirjoittaja lannenmies »

Joo mulla on 77 80.n Fermon pöntöllä ja olen myös ihmetellyt tätä pyörylää.Missään 80.sten kirjoissa en ole sitä tavannut.
Kotikylän maatalouskalustosta 35% on meillä.
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: 501/521 syvyyssäätö ja kojelauta

Viesti Kirjoittaja ukki »

Lainaus "Olen nähnyt että se työsyvyyden vipu on siinä penkin vasemmallapuolella jossain, ja vaijerilla siirty liike penkinalle"

Kyllä nokka kone on oikeassa. Se on siinä oikella penkin vieressä, ja toimii vaijerilla. Varmaankin joku edellisestä omistajista poistanut sen.

Minulla on purku raato 521, jos se on paikoillaan.

ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
920GL
Viestit: 707
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:43
Paikkakunta: Kurikka

Re: 501/521 syvyyssäätö ja kojelauta

Viesti Kirjoittaja 920GL »

lannenmies kirjoitti:Joo mulla on 77 80.n Fermon pöntöllä ja olen myös ihmetellyt tätä pyörylää.Missään 80.sten kirjoissa en ole sitä tavannut.
Huomasinkin viime viikolla Turkuun mennessä varmaankin juuri sinun kaluston? Näkyy ilm.moottoritielle? Ihastelinkin kyytiläisille että tuolla näkyi aika harvinainen Belarus-malli :)

Niin ja risteilykin oli enemmän kuin onnistunut 8)
Belarus 952.3 Isme 140L etukuormain
DT-14 vm.-57
lannenmies
Viestit: 172
Liittynyt: 26 Kesä 2010, 12:12
Paikkakunta: Turku

Re: 501/521 syvyyssäätö ja kojelauta

Viesti Kirjoittaja lannenmies »

No eihän risteily voi mennä läskiksi jos kerran heti kaupunkiin tullessa näkee Belaruksen. :D Kyllähän ne meidän " romuja " olivat.Tilahan sijaitsee hyvien yhteyksien varressa Toijalan rataan 200m 9_tiehen 50m ja lentokentän laskeutumisalueella. :lol: .Tosiaan noita valkoisia Fermo hyttisiä 80.siä en ole nähnyt muita.Tämä oli 2 vuotta Ahvenanmaalla ennen kuin se tuli tähän meidän rinkiin.10 vuotta se pyöritti Hydorin c 6 kompuraa ja sitten 17 vuotta täyttövaunun ruuvia.2007 poika palasi kotiin.Tosin väliajankin se oli kaverillani joten melkoisen tuttu peli.
Kotikylän maatalouskalustosta 35% on meillä.
kaikkonen
Viestit: 284
Liittynyt: 29 Loka 2010, 01:33

Re: 501/521 syvyyssäätö ja kojelauta

Viesti Kirjoittaja kaikkonen »

lannenmies kirjoitti:Joo mulla on 77 80.n Fermon pöntöllä ja olen myös ihmetellyt tätä pyörylää.Missään 80.sten kirjoissa en ole sitä tavannut.
Se pyörylä on poistettu soomihytissä "turhana". Eli 500 sarjan käyttöohjeista löytyy tietoa suomeksi (1970-1978) Muun maalaisissa 80.sen kirjoissa varmaan tietoa myöskin.

fermo 82 http://sovavto.net/tra/cur/mtz-82se_3.jpg
lannenmies
Viestit: 172
Liittynyt: 26 Kesä 2010, 12:12
Paikkakunta: Turku

Re: 501/521 syvyyssäätö ja kojelauta

Viesti Kirjoittaja lannenmies »

Kiitos"Kulakki" tiedosta eihän tässä mennyt kuin 40 vuotta.Ehkä moottorisahan kaasari ja naisen sielun elämäkin selviää ennen äänestyspiirin vaihtoa. :lol:
Kotikylän maatalouskalustosta 35% on meillä.
Vastaa Viestiin