400:n VOA:n kuori murtui
Valvoja: pelarusmaisteri
400:n VOA:n kuori murtui
Onneton työtapaturma kävi ja kärryä peruuttaessa murtui VOA:n valukuori paukahduksen saattelemana. Sen voisi jopa saada saumat vastakkain väännettyä takaisin. Jos sen saisi hitsattua kasaan. Siinä on vielä palaset paikoilleen.
Miten tuo mötikkä pitäisi irrota? Lähteekö ihan vain pultit irrottamalla ja ulos vetämällä, vai vaatiiko isompia purkaamisia? Itse akseli saattaa olla kunnossa. Ainakin näytti pyörivän ihan suorassa. Mötikkä kun paukahti, niin sen jälkeen ei runtattu pitemmälle enää.
Kiinnostaisi myös, että onko ehjää osaa saatavissa järkevään hintaan rajan takaa? Tämä kysymys lähtee etenkin Suonsyrjän suuntaan?
Olisiko jonkinlaisia toimintaohjeita antaa?
Miten tuo mötikkä pitäisi irrota? Lähteekö ihan vain pultit irrottamalla ja ulos vetämällä, vai vaatiiko isompia purkaamisia? Itse akseli saattaa olla kunnossa. Ainakin näytti pyörivän ihan suorassa. Mötikkä kun paukahti, niin sen jälkeen ei runtattu pitemmälle enää.
Kiinnostaisi myös, että onko ehjää osaa saatavissa järkevään hintaan rajan takaa? Tämä kysymys lähtee etenkin Suonsyrjän suuntaan?
Olisiko jonkinlaisia toimintaohjeita antaa?
Re: 400:n VOA:n kuori murtui
270€ näyttää virossa olevan uusi ulosottoakselin jatko.voipi löytyä halvemmalla jotain muuta kautta venäjältä tai purkaamolta.irti lähtee kun ottaa mutterit irti ja vetää pois ulosottoakselilta.siellä on siis varsinaisen ulosottoakselin ja tuon jatkoakselin välissä booriholkki joka on haarasokalla kiinni jatkoakselissa.http://www.autoopt.ru/auto/catalog/trac ... t-40m/161/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: 400:n VOA:n kuori murtui
Kiitos ohjeista!
Tarkoitus on ottaa ensin töttörö irti ja tutkia, että saako vanhan korjattua. Tänä vuonna ei enää ulosottoa tarvitse ja ollut kaikenlaista muuta, niin tämä homma on ollut odotuksella. Onko sinulla tietoa, että tuleeko öljyt pihalle pultinrei-istä? Oletus on, että tulee ja varmaan kannattaisi vaihtaa vaihteistoöljyt samalla. Vanhat ei ole tavattoman vanhat, mutta on ne nyt useamman vuoden kuitenkin olleet. Tällä ei kyllä ajeta kovin paljoa vuodessa.
Tarkoitus on ottaa ensin töttörö irti ja tutkia, että saako vanhan korjattua. Tänä vuonna ei enää ulosottoa tarvitse ja ollut kaikenlaista muuta, niin tämä homma on ollut odotuksella. Onko sinulla tietoa, että tuleeko öljyt pihalle pultinrei-istä? Oletus on, että tulee ja varmaan kannattaisi vaihtaa vaihteistoöljyt samalla. Vanhat ei ole tavattoman vanhat, mutta on ne nyt useamman vuoden kuitenkin olleet. Tällä ei kyllä ajeta kovin paljoa vuodessa.
Re: 400:n VOA:n kuori murtui
ei ainakaan omissa koneissa tullu vaihteisto öljyt pihalle kun irroitin tuon ulosoton jatkoakselin.tuossa purkukoneessa tais olla vielä kesällä tuo akseli paikoillaan.http://www.belkku.fi/foorumi/viewtopic.php?f=4&t=608" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Viestit: 172
- Liittynyt: 26 Kesä 2010, 12:12
- Paikkakunta: Turku
Re: 400:n VOA:n kuori murtui
Ei ainakaan 80:ssä tullut öljyt ulos.
Kotikylän maatalouskalustosta 35% on meillä.
Re: 400:n VOA:n kuori murtui
Kiitos ohjeista! Tuosta linkin koneesta kysyin kuorta, mutta tuntui turhan arvokkaalle tarpeeseen nähden. Aika turha mötikkä tuo on ollut, mutta nyt tänä kesänä tuli käytettyä pitkästä aikaa. Vaikka käyttöä ei juuri ole voimanulosotolle, niin haluaisi kuitenkin, että vehkeet on kunnossa. Näin ollen hyvä tilaisuus kytätä edullisempaa varaosaa, tai korjausta. Kuntoon tuon kyllä tulen laittamaan.
Re: 400:n VOA:n kuori murtui
Ja tämähän siis aidoissa Belkuissa...siis Minskiläisissäsuonsyrjä kirjoitti:400 sarja ja oikiammat belarukset eroavat paljonkin... ja kyllä jos belaruksen lootassa on oikia määrä öljyä ja rattori tasaisella niin ulos oton irrotaessa tulee taatusti öljyä, eturenkaat ojaan ajettuna pyörii siinä hilkulla..
Belarus 952.3 Isme 140L etukuormain
DT-14 vm.-57
DT-14 vm.-57
Re: 400:n VOA:n kuori murtui
jos löytyy ulosoton jatkoakselin verran pitempi murrosakseli niin toimii tuo ulosotto ilman tuota jatkoakseliakin.äkkiseltään katsoen näyttäs samanlainen ura-akseli olevan tuossa varsinaisessa ulosottoakselissa.
Re: 400:n VOA:n kuori murtui
Tässä kun on nyt puhuttu hieman sekavasti 400:sta ja sitten muista Belaruksista, niin onko sinulla juuri 400:n, josta ei tullut öljyä pihalle?jannuli kirjoitti:ei ainakaan omissa koneissa tullu vaihteisto öljyt pihalle kun irroitin tuon ulosoton jatkoakselin.--
Re: 400:n VOA:n kuori murtui
on 425 ja t40.
Re: 400:n VOA:n kuori murtui
Tähän väliin on ehkä hyvä laittaa selvennystä. Kun puhutaan ennen vuotta 2000 Suomeen tuoduista Minskissä (, Harkovissa, Pietarissa) ja Lipetskissä valmistetuista traktoreista, on niitä kaikkia myyty Suomessa ja muuallakin maailmassa Belarus-nimellä. Entisen Neuvostoliiton alueellahan on useita muitakin traktoritehtaita, joten siellä on tietenkin ollut luonnollista, että vain Valko-Venäjällä tehtyjä traktoreita on kutsuttu siellä Belaruksiksi. Nykyäänhän tuo ero vielä korostuu, kun ne ovat vielä eri valtioitakin.
Eli Lipetskissä tehdyt T-40 ja sen variaatiot ovat Suomessa tunnetut Belarus 40/400-sarjalaisina. Ja Minskissä tehdyt MTZ-50/52 ja niiden variaatiot ovat Suomessa olleet 50/500-sarjalaisia, MTZ80/82 ja niiden variaatiot 80/800-sarjalaisia. Joskus siellä vuosituhannen vaihteen kieppeillä (joku vois heittää tähän tarkempia vuosilukuja), alkoi Minskistä sitten tulla jo lähtiessään 500/800/900-sarjalaisia, joita sitten myytiin Suomessa vielä mallimerkintää jotenkin muutettuna, esim. 572 saattaa olla 526, noh - kuitenkin satasten tarkuudella samalla linjalla. 1000-sarjalaiset onkin sitten pääsääntöisesti Minskin traktoritehtaan antamilla antamilla mallimerkinnöillä, tosin sielläkin hienosäätöä löytyy. Että ei ihme, vaikka sekaannuksia tulee. Saa täydentää tätä esitelmää, joka huomaa siinä puutteita tai väärää tietoa .
Eli Lipetskissä tehdyt T-40 ja sen variaatiot ovat Suomessa tunnetut Belarus 40/400-sarjalaisina. Ja Minskissä tehdyt MTZ-50/52 ja niiden variaatiot ovat Suomessa olleet 50/500-sarjalaisia, MTZ80/82 ja niiden variaatiot 80/800-sarjalaisia. Joskus siellä vuosituhannen vaihteen kieppeillä (joku vois heittää tähän tarkempia vuosilukuja), alkoi Minskistä sitten tulla jo lähtiessään 500/800/900-sarjalaisia, joita sitten myytiin Suomessa vielä mallimerkintää jotenkin muutettuna, esim. 572 saattaa olla 526, noh - kuitenkin satasten tarkuudella samalla linjalla. 1000-sarjalaiset onkin sitten pääsääntöisesti Minskin traktoritehtaan antamilla antamilla mallimerkinnöillä, tosin sielläkin hienosäätöä löytyy. Että ei ihme, vaikka sekaannuksia tulee. Saa täydentää tätä esitelmää, joka huomaa siinä puutteita tai väärää tietoa .
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
-
- Viestit: 172
- Liittynyt: 26 Kesä 2010, 12:12
- Paikkakunta: Turku
Re: 400:n VOA:n kuori murtui
Joko puhutaan eri asioista mutta ei 80 pultin reijistä kyllä öljyä lirunut ovat viellä pinnapultteja.Voipi tietenkin olla että a: aski on kuiva b: piha niin vino että on kuin etuset olisi ojassa. Ei mulla muuta.
Kotikylän maatalouskalustosta 35% on meillä.
-
- Viestit: 172
- Liittynyt: 26 Kesä 2010, 12:12
- Paikkakunta: Turku
Re: 400:n VOA:n kuori murtui
Pitäisi varmaan vaihtaa kaikki tisleet että saisi tilanteen nollattua varsinkin kun tuo käyttö nykyään on vain kymmeniä tunteja vuodessa.Vaihteistoöljyt taitaa olla äitivenäjällä laitetut ,hydrauliikka öljyt vaihdettu viime vuosituhannella ja moottoriöljyt pari kesää sitten.Vaihtuuko belkussa koko peräpään öljyt samassa.
Kotikylän maatalouskalustosta 35% on meillä.
-
- Viestit: 804
- Liittynyt: 01 Elo 2015, 18:33
- Paikkakunta: Asikkala
Re: 400:n VOA:n kuori murtui
Sama öljy kokoperässä ja kytkinkopassa tyhjennys roppuja on pari kolme.lannenmies kirjoitti:Pitäisi varmaan vaihtaa kaikki tisleet että saisi tilanteen nollattua varsinkin kun tuo käyttö nykyään on vain kymmeniä tunteja vuodessa.Vaihteistoöljyt taitaa olla äitivenäjällä laitetut ,hydrauliikka öljyt vaihdettu viime vuosituhannella ja moottoriöljyt pari kesää sitten.Vaihtuuko belkussa koko peräpään öljyt samassa.
Jos oikein vanhat kannattaa ajella jonkinverran ennen tyhjennystä että sakat sekottuu ja tulis jopa öljynmukana pois
Belarus sen olla pitää.
https://www.youtube.com/channel/UCVL4Mk ... e0TIy1TuGA" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/channel/UCVL4Mk ... e0TIy1TuGA" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: 400:n VOA:n kuori murtui
Mötikän otin nyt irti. Ei ole pultit läpi asti, mikä täällä tuli jo aiemmin ilmi. Mötikkä lähti vetämällä pois. Sokkaa ei akselissa ollut, vaikka reikä sille olikin. Kuoressa oli kaksi reikää ylöspäin ja yksi alaspäin. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin nuo kaksi reikää kuuluisi olla alaspäin ja siitä taaimmaisesta operoidaan sokan kanssa. Koska se oli ylöspäin, niin sokan reiälle ei ole ollut pääsyä.
Mötikkä on sisältä melko törkyinen ja vaatii isomman puhdistusoperaation ennen kuin voi alkaa kokeilemaan hitsaamista. Koska ei ole puikkokonetta, niin jatkampa projektia joskus myöhemmin. Pääasia että sain osan irti ja homman alulle.
Mötikkä on sisältä melko törkyinen ja vaatii isomman puhdistusoperaation ennen kuin voi alkaa kokeilemaan hitsaamista. Koska ei ole puikkokonetta, niin jatkampa projektia joskus myöhemmin. Pääasia että sain osan irti ja homman alulle.