24voltinen ja apuvirta?

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

nokka kone
Viestit: 804
Liittynyt: 01 Elo 2015, 18:33
Paikkakunta: Asikkala

24voltinen ja apuvirta?

Viesti Kirjoittaja nokka kone »

Mitenkä jos belkku ei jaksakkaan pyörähtää käyntiin niin voikos johonki välii törkätä käykkiskaapeleilla apuvirtaa :?: sillai ettei koko kone palais :o
Niin tässä on 24volttinen startti :!: sillä meinaan
Belarus sen olla pitää.

https://www.youtube.com/channel/UCVL4Mk ... e0TIy1TuGA" onclick="window.open(this.href);return false;
joksu
Viestit: 87
Liittynyt: 07 Huhti 2010, 20:17

Re: 24voltinen ja apuvirta?

Viesti Kirjoittaja joksu »

Toiseen akkuun voi antaa 12 volttia käynnistys virtaa. .
belarusmestari
Viestit: 56
Liittynyt: 03 Huhti 2011, 15:10

Re: 24voltinen ja apuvirta?

Viesti Kirjoittaja belarusmestari »

Vasempaan akkuun vaan kaapelit kiinni.
nokka kone
Viestit: 804
Liittynyt: 01 Elo 2015, 18:33
Paikkakunta: Asikkala

Re: 24voltinen ja apuvirta?

Viesti Kirjoittaja nokka kone »

Vasempaan :?: tossa yksilössä on akut pitkittäin ohjaamon alla.
Belarus sen olla pitää.

https://www.youtube.com/channel/UCVL4Mk ... e0TIy1TuGA" onclick="window.open(this.href);return false;
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: 24voltinen ja apuvirta?

Viesti Kirjoittaja ukki »

No se vasen on starttiakku, mutta minä en tiedä mihin järjestykseen sinä ole sinne kopin alle laittanut?

ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
nokka kone
Viestit: 804
Liittynyt: 01 Elo 2015, 18:33
Paikkakunta: Asikkala

Re: 24voltinen ja apuvirta?

Viesti Kirjoittaja nokka kone »

Starttiakku eikös sen pitäs ottaa tasasesti kummastakin :shock:
Belarus sen olla pitää.

https://www.youtube.com/channel/UCVL4Mk ... e0TIy1TuGA" onclick="window.open(this.href);return false;
asova

Re: 24voltinen ja apuvirta?

Viesti Kirjoittaja asova »

Akuissa on semmoinen ominaisuus, että sarjassa mennään huonoimman akun mukaan. Lyijy akut, vaikka olisivat samasta tuontosarjasta eivät ole sähköisiltä ominaisuuksiltaan identtisiä - jompikumpi huonompi.
harasoo
Viestit: 126
Liittynyt: 28 Joulu 2008, 18:40
Paikkakunta: Iittala

Re: 24voltinen ja apuvirta?

Viesti Kirjoittaja harasoo »

nokka kone kirjoitti:Mitenkä jos belkku ei jaksakkaan pyörähtää käyntiin niin voikos johonki välii törkätä käykkiskaapeleilla apuvirtaa :?: sillai ettei koko kone palais :o
Niin tässä on 24volttinen startti :!: sillä meinaan
- Voipi antaa 12v järjestelmällä apuvirtaa vaikka 24v järjestelmään . Kaapelit vain on laitettava saman akun napoihin,eikä tökkiä sitä maajohtoa runkoon. Vuoronperään vaan toiseen ja taas toiseen . Eräänkin kerran ladattu tällai 24v (mtsäkone)järjestelmää. Sitä apuvirtaa ei pidä antaa siihen startin napaan jos kerta starttaus on 24v.Ne apukaapelit voi pitää starttauksen aikana kiinni jos ovat vain toisessa akussa. (saman akun navoissa)
Harasoo
asova

Re: 24voltinen ja apuvirta?

Viesti Kirjoittaja asova »

Nissan Patrolissa 24V oikean puoleinen akku vanhenee ennen aikojaan, pitäisi varmaan vaihtaa akkujen paikkaa kuukausittain. 12 V vehkeille ei kannata "ryöstää" virtaa akkujen välistä, jos on todellinen 24V systeemi.
nokka kone
Viestit: 804
Liittynyt: 01 Elo 2015, 18:33
Paikkakunta: Asikkala

Re: 24voltinen ja apuvirta?

Viesti Kirjoittaja nokka kone »

Selvä eli kaapelit suoraan apuakusta akkuun :D . Mutta sitten vielä kun 12voltin traktoreilla ollaan sillontällön aina "ladattu" samalla kun koitetaan toista käyntiin.
Elikkäs otetaan tilanne että annan massikasta apuvirtaa belarukseen ja massikka käy tietenkin ladaten belkun akkuja vuorotellen, jos ja kun belarus tärähtää käyntiin niin tapahtuukohan jotain peruuttamatonta jos kummatkin käyvät nyt samaan aikaan massikassa on vaihtovirtalaturi. 12v belaruksilla ollaan kyllä pulattu ja ne eivät ole ainakaan sulaneet ja eikai tuossakaan ole mitään sen kummempaa.

Tottakai on varminta aina sammuttaa toinen kone siksi aikaa kun avuntarvitsijaa startataan ainakin uudemmissa autoissa.
Belarus sen olla pitää.

https://www.youtube.com/channel/UCVL4Mk ... e0TIy1TuGA" onclick="window.open(this.href);return false;
asova

Re: 24voltinen ja apuvirta?

Viesti Kirjoittaja asova »

Lataahan sinun 12/24V systeemisi molempia akkuja. Käynnistyksen jälkeen akut ovat rinnan eli molempiin pitäisi tulla noin "abou"t 14V virta tai meluummin vähän enempi, kun on kysymyksessä Suomen terveisiä perseestä talvi. Farenheitin mittarin keksijä piti miinus 18 pakkasastetta "ihmiselle" alinta mahdollista lämpötilana - on muuten harvinaisen viisas henkilö. About tarkoittaa, ettei keskikoulu ihan hänekseen mennyt, vaikka menikin.
nokka kone
Viestit: 804
Liittynyt: 01 Elo 2015, 18:33
Paikkakunta: Asikkala

Re: 24voltinen ja apuvirta?

Viesti Kirjoittaja nokka kone »

Juup mutta ettei mikään mötikkä säikähdä kun länsi ja itä laturit kohtaavat :D
Belarus sen olla pitää.

https://www.youtube.com/channel/UCVL4Mk ... e0TIy1TuGA" onclick="window.open(this.href);return false;
audiq
Viestit: 45
Liittynyt: 10 Tammi 2014, 22:20

Re: 24voltinen ja apuvirta?

Viesti Kirjoittaja audiq »

nokka kone kirjoitti:--
Elikkäs otetaan tilanne että annan massikasta apuvirtaa belarukseen ja massikka käy tietenkin ladaten belkun akkuja vuorotellen, jos ja kun belarus tärähtää käyntiin niin tapahtuukohan jotain peruuttamatonta jos kummatkin käyvät nyt samaan aikaan massikassa on vaihtovirtalaturi. --

Diodit on kovilla, jos auttava kone on käynnissä silloin, kun avustettavaa startataan. Pätee kaikkiin vaihtovirtalaturilla varustettuihin koneisiin. Eli myös vanhempiin autoihin. Sellaisen havainnon olen tehnyt, että diodit hajoavat pääsääntöisesti vasta jonkin viikon päästä apuvirran antamisesta. En tiedä miksi näin.
Kulakki
Viestit: 187
Liittynyt: 21 Marras 2015, 18:58
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: 24voltinen ja apuvirta?

Viesti Kirjoittaja Kulakki »

Pilkkua nylkyttäen, V eli voltti on jännitteen yksikkö, A eli ampeeri virran yksikkö. Tätähän ei tietenkään tiennyt kukaan muu kuin minä.
asova

Re: 24voltinen ja apuvirta?

Viesti Kirjoittaja asova »

Virta ei kulje ilman potentiaalieroa, kuten vesi koskessa, putouskorkeus on voltti ja vesi määrä on virta. Potentiaalierolla saadaan virta kulkemaan esim jos akun jännite 11.58V ja laturin jännite on samanlainen 11,58V ei latausta tapahdu vaikka kuinka vitusti visssastelisi sähkötietämyksillään.
Vastaa Viestiin