sylinteri kannen kieroudet

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

lannenmies
Viestit: 172
Liittynyt: 26 Kesä 2010, 12:12
Paikkakunta: Turku

Re: sylinteri kannen kieroudet

Viesti Kirjoittaja lannenmies »

Tuossa mun 80 joskus 80 luvulla aktiivi työvuosina tuli vesipuristus eli aamuisin joutui ottamaan kakkosen tai kolmosen suuttimen auki ja pyöräyttämmään pari kierosta.Sitten tulille ja päivän pelasi aina hyvin.Otettiin kuitenkin kansi pois ja vietiin koneistamoon ja kansi oli kyllä suora mutta putki alhalla.Samaan aikaan oli Turussa oisko ollut Farma näyttely jossa juttelin Konelan poikien kanssa .He lähettivät alkuperäisen kansipahvin joka oli kaksikertaa niin paksu kun Hankkijan myymä,sekä nylon tai teflonrenkaat pyttyjen yläpäähän.Kansi käskettiin vetää muitaakseni 5kg piukempaan kuin ohjeissa.Sen jälkeen ei kanteen ole tarvinnut koskea.Samassa selvisi hurja öljyn kulutus noin 2 litraa päivässä.Oli yksi ohjuri niin löysä että sen nosti käsin pois eikä yhdessäkään ollut kumeja paikalla.Kahvitauko tai perjantai?Voi olla Suomi vikakin kun tunteja oli alle 1000 meille tullessa.Oli pyörittänyt vesipumppua eli oli hyvinkin voinut keittää useastikin.
Kotikylän maatalouskalustosta 35% on meillä.
lannenmies
Viestit: 172
Liittynyt: 26 Kesä 2010, 12:12
Paikkakunta: Turku

Re: sylinteri kannen kieroudet

Viesti Kirjoittaja lannenmies »

Ei se vesipumpun pyöritys sitä varmaankaan rikokkaan mutta jossain ojan varressa yön kun yksin pistelee niin saattaapi olla toinen mittar h:ssa ja toinen 0:ssa.Kyllä mä ainakin liputan noiden renkaitten vuoksi.Tuo mun on suurimman osan elämästään pyörittänyt jotain.Ensin vesipumppua sitten 13 hydoria ja sitten täyttöruuvia.No viimeistä hydrauliikalla mutta kumminkin.Tästä johtuen takakumitkin on alkuperäiset.Aika moni lähipiiristä on kyllä lopettanut sen vappumerkki v...ttuilun kun tuo ei vaan hajoa millään.
Kotikylän maatalouskalustosta 35% on meillä.
asova

Re: sylinteri kannen kieroudet

Viesti Kirjoittaja asova »

Tuli mieleen tuosta sylinterikannen vääntymisesta, että kuinka tarkka on moottorin puoleinen taso työstö, vai onko siinäkin jotain sanomista.
kaikkonen
Viestit: 284
Liittynyt: 29 Loka 2010, 01:33

Re: sylinteri kannen kieroudet

Viesti Kirjoittaja kaikkonen »

suonsyrjä kirjoitti:niin ja sen verta jotta tämä yksilö ei ollut oireillut muuten kuin vuotelemalla kannen välistä ulospäin, vedet ja öljyt omilla puolillaan, käynnistyvyy ja käyntiilähtö hyvä... kansipahvi oli kyllä sen verta korppu että kuumana on käynnyt jossain vaiheessa..

eli ei oli lie mennyt kouluopit hukkaan, silloin jo taottiin päähän että aina suoruuden tarkistus ja alumiini kannen joutuu taatusti keittämisen jälkeen oikaisemaan ja valurautaisen melko varmasti.. niillä menty vaikkakin sitkeä uskomus on että valurautainen ei itsensää ottaisi.
Jos onpi nokka-akseleita kannessa nii kannatta miettiä monenko millin heittoja höyläilee.. Tää nyt nuista auton kansista.
Timukka
Viestit: 816
Liittynyt: 17 Helmi 2010, 08:41

Re: sylinteri kannen kieroudet

Viesti Kirjoittaja Timukka »

suonsyrjä kirjoitti: koulusta sen verran, ei enään diiseli työt kuuluneet opinto suunnitelmaan, mutta meillä oli opettajan vahvasti vanhan kansan diesel mies.. meitä oli pieni ryhmä kelle hommaa opetti, hiukan oli olo aikanaan että tarteekohan näitä mihinkään. No tosin voitti see jarrupalojen vaihdon. näin jälkikäteen ajateltuna ja kantapään kautta oppeja todistaneena voin sanoa että ei mennyt
konkreettisempana jotta saa olla suuttimessa kuinka nätti sumu tahansa jos see ei narahda niin turha ruuvata paikaleenkaan
En ole työkseni tehny auton tai koneiden asennuksia, koulutusta kyllä vähän on, mutta hattua nostan tarvittaessa semmoiselle joka taitaa nuo perinteiset perusasiat. Eli saa vanhatkin moottorit ja koneet pelaamaan.
Timukka
Viestit: 816
Liittynyt: 17 Helmi 2010, 08:41

Re: sylinteri kannen kieroudet

Viesti Kirjoittaja Timukka »

suonsyrjä kirjoitti:kyllä nuo vanhat on huomattavasti helpompia elvyttellä elävien kirjoihin... noin miuluummin nyjyän 30v puun alla seiseen dieselin käymään kuin äimään johtoviidakosta katkonaista yhteyttä, jälkimäinen sitä nykypäivää ja pakko on ns,kehittyä..

no mänee nyt hiukan kansi asiasta ohi, koulun opettajan lisäksi menttoreina toimineet appiukko ja melkein naapurista höylän risto... ihailtavaa on katsella mitä saa pohjolan tallissa perustyökaluilla aikaiseksi.
itse hieman mukavuuden haluisempi kyllä edes lämmin talli tarttee mieluust olla

aika näyttee mitä saa jälkipolveen siirrettyä... aloitettaan samasta mistä jokkaisen työharjoittelijan kanssa, ahjossa takominen.. eikä tartte alkuun saada kuin kestävä rengasrauta aikaseksi
Joo, kyllä se kehittyminen ja aikaa seuraaminen on ihan suotavaa.
kronos
Viestit: 591
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 20:39
Paikkakunta: kotka

Re: sylinteri kannen kieroudet

Viesti Kirjoittaja kronos »

:) Itellä on autoja varten delphi ds150e diagnoosiohjelma hyvä apulainen :idea:
Storm1
Viestit: 41
Liittynyt: 06 Tammi 2015, 14:49

Re: sylinteri kannen kieroudet

Viesti Kirjoittaja Storm1 »

Reilu viikko sitten lauantaina jäähdytin alkoi pulputtaa täysillä kierroksilla, 1500 kieroksella nesteet pysyi vielä nätisti sisällä. Ei edes keittäny, kun mittarin anturi on siirretty kanteen syyläristä. Sunnuntaina auki. Kannesta löytyi 0.2mm notko ja pieni jälki sylinterin reunalta vesitilaan... Vuorokausi myöhemmin kansi plaanattuna pinnat putsattuna ja tarpeet suonsyrjältä tilattuna... nyt paljastui että remontti venyy pahasti... Posti ei ole perjantain jälkeen tiennyt missä paketti menee, eikä osannut kertoa mistä ruveta etsimään, kun ei erillisellä kyselyllä lähipostistakaan löytynyt. Onneksi ei ole lunta eikä routaa, niin ei ole auraamista, eikä kiirusta metsään. Tosin hiabin kanssa pitäisi käydä parin tonnin betonipilasteria nostelemassa, mutta sekään ei ole päivän päälle.

Muutenkin kaikki sujunut... Talon toinen auto lunastukseen ja emäntä sairaslomalle, kun tuli auto kolmion takaa suoraan emännän mondeon keulaan. Auton huolto osatkin ehdin hakea edellisenä päivänä valmiiksi prkl. Yöt kissa tiputtelee talon tavaroita kaulurin kanssa törmäillessään...
Kulakki
Viestit: 187
Liittynyt: 21 Marras 2015, 18:58
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: sylinteri kannen kieroudet

Viesti Kirjoittaja Kulakki »

Vähän aikaa sitten oli minun paketti myös hukassa. Ei ollut mahtunut automaattiin ja sitten jäljitystiedot loppuivat. Ei tiedetty postissakaan mitään. Viikon päästä menin uudestaan kysymään ja huomasin että hyllyssä on samasta firmasta tullut paketti. Siinähän se oli. Oli laitettu hyllyyn mutta ei merkattu järjestelmään. Asiamiespostissa on tuurin varassa kuka sattuu olemaan töissä silloin kun paketti saapuu. Ei vissiin kiinnosta tai sitten on liian kiire skannata paketti saapuneeksi.
kaikkonen
Viestit: 284
Liittynyt: 29 Loka 2010, 01:33

Re: sylinteri kannen kieroudet

Viesti Kirjoittaja kaikkonen »

Jostain syystä pakettien seuranta ei ole toiminut ainakaa minun kohdalla, kellon osia tilannu venäjältä ja ukrainasta. Kummassakin joka liike kirjattu suomen tullipostiin asti sitten hiljasempaa.. Latviasta tilattu kaasuläppäkotelo ollu kohta kuukauden autossa paikallaan, seuranta sanoo että on tampereella tulossa. Jos postilla ois jonkulainen vastuu nuista lähetyksistä nii luulis niitä kiinnostavan nuitten seurantatietojen kirjaaminen..
HL-Zetor
Viestit: 125
Liittynyt: 12 Huhti 2011, 21:25

Re: sylinteri kannen kieroudet

Viesti Kirjoittaja HL-Zetor »

Posti ja vastuu ei mahdu samaan lauseeseen.
Nyt kun alkavat Forssassa vanhuksia "hoitaan" niin kylmää tulokset etukäteen.
Anteeksi offitopikki. :oops:
Vastaa Viestiin