D60 moottorin turbottaminen.

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

MtZ525
Viestit: 88
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 18:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: D60 moottorin turbottaminen.

Viesti Kirjoittaja MtZ525 »

asova kirjoitti:Melkoinen värkkyy ainakin tuon Keletagron osa kuvan perusteella.
No en tuosta kyllä muuta "viitsi lukea" ? ja peukaloa en kehtaa paskaansotkea.
802
Viestit: 12
Liittynyt: 15 Joulu 2015, 20:45

Re: D60 moottorin turbottaminen.

Viesti Kirjoittaja 802 »

Niin Toverit ja kylänmiehet, putkitukset tehty, ja pääsin koeajolle. Muuttui moottorin käytös nykyaikaisempaan suuntaan,. Savutus hävisi pois ja vedot korjaantui parempaan suuntaan. En koskenut syötön säätöihin. Joutuu varmaan ennakkoa myöhästyttämään, käyntilämmöt nousee nopeasti 85"asteeseen.
Toisilla voi se""peukalo olla vaikka siellä pepussa, mut meikäläisellä se ei taida olla.
Olen korjannut raskasta kalustoa noin 25 vuotta ammatikseni.
Olen todennut et belarukset on Tosi konemiehien traktoreita, aina jos päivän työt saa tehtyä niin jostain öljyä tihkuu tai joku osa putoaa irti
asova

Re: D60 moottorin turbottaminen.

Viesti Kirjoittaja asova »

Tuo juttu tuli siitä, että ilmoitit "puuhalevasi" putkitukset itse. Ymmärsin asian, että teet tosiaankin kevytmetalliin ja pakosarjaan putkilähdöt omin käsin, sitä tarkoitin tuolla työmäärällä. Ketagron paketti on legopalojen kokoamista. Heinähatut tekee youtubessa "puuhailut" , tekevät lähes kaikki itse. Moni rakentaa talon "itse" ja työn itseasiassa tekävät ulkopuoliset kirvesmiehet, toki se on talon rakentamista. Itse olen rakentanut traktorin peräkärryn, muuttanut ohjauksen, rakentanut etukuormaajan, perälevyn jne... se peukaloista.
MtZ525
Viestit: 88
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 18:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: D60 moottorin turbottaminen.

Viesti Kirjoittaja MtZ525 »

"Kaveri" kännipäissään aina kehui kuinka rakensi mersun, ku porukalla vaihdettiin tiisselin tilalle bensakone :lol:
HL-Zetor
Viestit: 125
Liittynyt: 12 Huhti 2011, 21:25

Re: D60 moottorin turbottaminen.

Viesti Kirjoittaja HL-Zetor »

Eikös se ole noiden vermeiden kasailu paremminkin valmistusta kuin rakentamista vai ihanko raaka-aineetkin on omin käsin tullu louhittua tai puut kasvatettua ja sahattua? :wink:
MtZ525
Viestit: 88
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 18:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: D60 moottorin turbottaminen.

Viesti Kirjoittaja MtZ525 »

HL-Zetor kirjoitti:Eikös se ole noiden vermeiden kasailu paremminkin valmistusta kuin rakentamista vai ihanko raaka-aineetkin on omin käsin tullu louhittua tai puut kasvatettua ja sahattua? :wink:
Nyt ei oikein aukea tuo väite? Isä oli sitten vissiin "rakentaja" kun omasta mettästä puut kaato,sahas ja talon värkkäs, vaikka sahurina kyllä itse itseään piti? siitä tuli mieleen moinen, on vielä jotakin puutavaraa tuolla ladossa jotka Isä on sahannut vuosikymmeniä sitten, että kun vertaa näihin mitä olen esim,- Buggmaksista ostanut niin nämä omasta metsästä tehdyt laudat tuntee jo painosta ja naulankin uskaltaa lyödä reunaan niin ettei ole pelkoa että heti halkeis.
asova

Re: D60 moottorin turbottaminen.

Viesti Kirjoittaja asova »

HL-Zetoristi on aivan oikeassa kaikki omatoiminen puuhastelu on rakentelua, tehtiinpähän se täysin valmiista osista tai teetettiin vaikkapa jollain toisella. "Itsetehdyssä" on se hyvä puoli, että tehtaan valitukset voi tehdä lähelle. Ennen kuuli monesti termiä rakensi itse, pilasi hyvät "rakennustarvikkeet". Samoin on kyllä nykyisinkin, amatöörit tekee paljon rakennusvirheitä sanoo rakennusalanammattilaiset. Suomen tuhannet koulut, sairaalat ja muut julkiset rakennukset ovat täynnä rakennusvirheitä, ei pitäsi päästää ämätöörejä hommiin.
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: D60 moottorin turbottaminen.

Viesti Kirjoittaja katoi »

Tuohon lisäisin, että ei ole monestikaan syypäitä ne rakentajat, valmistajat tai suunnittelijat vaan ne koneiden ja rakennusten huonot käyttäjät ja kunnossapitäjät on usein suurin syyllinen kun kone tai rakennus ei toimi ja pysy kunnossa niinkuin se on suunniteltu. Nykyään ei välitetä pitää rakennuksia tai koneita kunnossa vaan kutsutaan huoltomies paikalle kun katastrofi on jo päällä.
Jos itse ei huolla konetta tai rakennusta niin ei silloin huomaa sitä huollon tarvetta ajoissa ja sen jokainen tietää mitä siitä seuraa.
asova

Re: D60 moottorin turbottaminen.

Viesti Kirjoittaja asova »

Todistettvasti on ainakin D60 kone Suomessa turbotettu nykyaikana. Mukavaa olisi saada kuvat ja tarkemnmat käyttökokemukset, jos vain mahdollista. Olen samaa mieltä Belkusta jostain aina tippuu öljyä ja kiristyksen jälkeen tippuu sitten jostain toisesta paikasta. Talvella nelikko on lyämötön, kun lumi on taas sellaista hötöä ja vaikka paksuuttakaan ei ole 65 cm enempää.
802
Viestit: 12
Liittynyt: 15 Joulu 2015, 20:45

Re: D60 moottorin turbottaminen.

Viesti Kirjoittaja 802 »

Morjes, nyt pääsin testaamaan konetta. Ei lämpee, on uudet termarisysteemit, puhtaat jäähdytin systeemit niin ulkoa ja sisältä. Lämmöt mittarin mukaan noin 80-90c
Välillä, vaikka linkoaa noin 15 sentin painunutta lumikerrosta , 6 vaihteella loppuu voima lopulta vaihtaen 5 . Ei saa savutusta aikaan. Kone puottaa kierroksia jyrkissä mäkilöissä aika reippaasti niin kuin ennen mutta sitkeyttä on tullut reilusti lisää, ennen kierrokset ja vedättäminen toi vaan mustaa savua.nyt se on voimaa.
Voi reilusti sanoa että vaivan näkö kannatti.
Niin siitä osien puuhastelusta, ilmansuotimen ahtimen välisen putkikulman tein uuden siksi, olisi pitänyt muuttaa ilman suotimen pohjan kannakeruuvin paikkaa,
Olisi pitänyt kääntää suodatinta niin, linjaus imuputkessa olisi käynyt ahtimeen.
Ahtimen ja imusarjan välinen, 240 imuputken mutka ei käynyt laipaltaan d60 imusarjaan. Tein kulmaputken ja laipan uudet.
Öljyn paineen otin öljynlauhdutin piiristä, siitä mistä menee pääöljy kanavaan teflon letkulla, hydraulikka osia hyväksi käyttäen.
Ahtimen paluuöljyvirtaus laitoin menemään lohkossa olevan lommin reijästä, jossa on 240 moottorissa öljyntäyttö.
Osa paketti olis käynyt heittämällä 240 moottoriin,
Kuvia jossain välissä tulee..
nokka kone
Viestit: 804
Liittynyt: 01 Elo 2015, 18:33
Paikkakunta: Asikkala

Re: D60 moottorin turbottaminen.

Viesti Kirjoittaja nokka kone »

802 kirjoitti:Morjes, nyt pääsin testaamaan konetta. Ei lämpee, on uudet termarisysteemit, puhtaat jäähdytin systeemit niin ulkoa ja sisältä. Lämmöt mittarin mukaan noin 80-90c
Välillä, vaikka linkoaa noin 15 sentin painunutta lumikerrosta , 6 vaihteella loppuu voima lopulta vaihtaen 5 . Ei saa savutusta aikaan. Kone puottaa kierroksia jyrkissä mäkilöissä aika reippaasti niin kuin ennen mutta sitkeyttä on tullut reilusti lisää, ennen kierrokset ja vedättäminen toi vaan mustaa savua.nyt se on voimaa.
Voi reilusti sanoa että vaivan näkö kannatti.
Niin siitä osien puuhastelusta, ilmansuotimen ahtimen välisen putkikulman tein uuden siksi, olisi pitänyt muuttaa ilman suotimen pohjan kannakeruuvin paikkaa,
Olisi pitänyt kääntää suodatinta niin, linjaus imuputkessa olisi käynyt ahtimeen.
Ahtimen ja imusarjan välinen, 240 imuputken mutka ei käynyt laipaltaan d60 imusarjaan. Tein kulmaputken ja laipan uudet.
Öljyn paineen otin öljynlauhdutin piiristä, siitä mistä menee pääöljy kanavaan teflon letkulla, hydraulikka osia hyväksi käyttäen.
Ahtimen paluuöljyvirtaus laitoin menemään lohkossa olevan lommin reijästä, jossa on 240 moottorissa öljyntäyttö.
Osa paketti olis käynyt heittämällä 240 moottoriin,
Kuvia jossain välissä tulee..
Hieno homma :D viel ku etukammiot ja tiiviste kestää ni hyvä.
Belarus sen olla pitää.

https://www.youtube.com/channel/UCVL4Mk ... e0TIy1TuGA" onclick="window.open(this.href);return false;
asova

Re: D60 moottorin turbottaminen.

Viesti Kirjoittaja asova »

Vaihdoitko tuulettimen 6 lapaiseen. Ei mennyt ilman "peukalon" pyörittelyä, todellista puuhastelua. Omistat kyllä hyvän lingon, kun noin kovalla vauhdilla voi ruttuuttaa jopa 15cm tiivistä lunta. Odotellaan mielenkiinnolla kuvia ja mahdollisia muita havaintoja.
asova

Re: D60 moottorin turbottaminen.

Viesti Kirjoittaja asova »

Kyllä puhti loppuu D60 koneesta. Keli plussalla noin +3 ja lunta 8 - 10cm. Ei onnistunut kuin 1:lla ja alamäessä kakkosvaihteella. Linko ei ole kummoinen.
Liitteet
Linko1.jpg
802
Viestit: 12
Liittynyt: 15 Joulu 2015, 20:45

Re: D60 moottorin turbottaminen.

Viesti Kirjoittaja 802 »

Moikka.
Päästiin kevätkyntöjen kimppuun lopultakin.
Kyllä tehoja tuli tarpeeksi, 3×14 kvernelanttien kanssa voi käyttää kyntö vaihteena 6. Kivettömillä mailla. Kierrokset noin 1500 koneessa, tosin siitä ei jaksa nostaa enää,
Syöttöruuvi on sineetissään, tosin lämpömittari on vihreän ja punaisen rajalla kokoajan. 6 siipeä imee kuumaa jäähdyttjään läpi.
5 hehtaarin lohko tuli käännetyksi aloituksineen ja lopetuksineen lauantaipäivän ratoksi.
Kohtapuoliin saa joustopiikin ääressä lurjus näyttää mistä kana pissii kukko pierasee..
Todella uskomaton laite. Super sitkeä. Ja todella rankka kuskille.
Ps moni on ihmetellyt ja naureksinut tälle Neuvostoliiton ns traktorilla..
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: D60 moottorin turbottaminen.

Viesti Kirjoittaja ukki »

Täällä ei paljoa kynnetä, jos ei karhidetakaan. Lunta maassa, eilen tuli vielä lisää 18 cm.

Kyntö on taitolaji, ei nopeus!


t. ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Vastaa Viestiin