Isme 140L

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

kaikkonen
Viestit: 284
Liittynyt: 29 Loka 2010, 01:33

Re: Isme 140L

Viesti Kirjoittaja kaikkonen »

Eläpä lyhennä https://youtu.be/fvwoRdrfvvE tuossa videossa 1.50 kohdalla näkyy kuormaajaa laskiessa kuinka kippi kulmalle tulee lisää tilaa. Olettaisin että öljyn pitäisi päästä pakenemaan varon kautta nostaessa.
tkyngas
Viestit: 57
Liittynyt: 28 Loka 2010, 12:01

Re: Isme 140L

Viesti Kirjoittaja tkyngas »

Mulla "kylmää" selkärangassa kun katson tuota videota ja pelkään milloin kolahtaa. :) Tietty jos siihen laittas varoventtiilin mutta miten se sitten reagoisi kun tarttee voimaa. Kieltämättä toimii videolla hienosti tuo systeemi...
TapsaK

Belarus 820 -84
Belarus 826 -94
Belarus 952.3 -08
Liebherr 911
Ford 6600
kaikkonen
Viestit: 284
Liittynyt: 29 Loka 2010, 01:33

Re: Isme 140L

Viesti Kirjoittaja kaikkonen »

No nyt kokeilin työmaan zetorissa ja kyllä se öljy pakenee nostaessa kippi kaadetuna jotainkautta (quicke) siinä on semmonen molokki mistä jakaa kauhan kipin letkut..
kaikkonen
Viestit: 284
Liittynyt: 29 Loka 2010, 01:33

Re: Isme 140L

Viesti Kirjoittaja kaikkonen »

Ismen sivuilta kopioitu "Pitkät soviteosat, hitsausliitoksin.
1-vipuhallinta, laitteiston suojaus pääpaineenrajoitusventtiilillä ja kääntösylinterien varoilla.
Nostosylintereille kellunta-asento.
Mekaaniset vakaimet vakiona.
Kuormaimessa moderni hydraulilohko, yksivalutyyppiä, letkulähdöt yläpuolelta kaaressa." eli sulla pitäs olla kääntösylinterien varot. Elikkä tuolta tieto http://www.ismesales.fi/FIN/suomi.htm
tkyngas
Viestit: 57
Liittynyt: 28 Loka 2010, 12:01

Re: Isme 140L

Viesti Kirjoittaja tkyngas »

Tuohan on Walvoil tai joku sen suuntainen (Italialainen) venttiili. Voiko ne varot olla rakennettu siihen itteensä? Josko minulla on vaihtunu letkujen paikat eri karoille...
TapsaK

Belarus 820 -84
Belarus 826 -94
Belarus 952.3 -08
Liebherr 911
Ford 6600
kaikkonen
Viestit: 284
Liittynyt: 29 Loka 2010, 01:33

Re: Isme 140L

Viesti Kirjoittaja kaikkonen »

Jos kellunta toimii kauhan käännössä eikä nostossa nii sillähä se on hyvä todeta :lol:
tkyngas
Viestit: 57
Liittynyt: 28 Loka 2010, 12:01

Re: Isme 140L

Viesti Kirjoittaja tkyngas »

Köh, tuota öhöm... Kevätkihän tuo tulloo, muuttolintujakin näkyy. :oops:
(No joo oli ne väärin)
TapsaK

Belarus 820 -84
Belarus 826 -94
Belarus 952.3 -08
Liebherr 911
Ford 6600
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Isme 140L

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Aamulla tutkiskelin tota omaa Ismen kuormainta totesin että samaahan tuokin tekee kuin "tkyngas" etukuormaimessa :o
Se poikkeuksena että aisoja nostaessa ja varustelevyn pohjatessa kääntörautaan nostosylinterit ei nostakkaan enepää eli painerajoitin astuu peliin.
Tarkistappa venttiilin paineensäätöventtiili että paljonko se antaa painetta, tuli mullekkin yllätyksenä tuo ominaisuus jota en oo aikaisemmin pannut merkille vaikka tuhansia tunteja
tuota ismeä oon käyttänyt.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
tkyngas
Viestit: 57
Liittynyt: 28 Loka 2010, 12:01

Re: Isme 140L

Viesti Kirjoittaja tkyngas »

Muistaakseni tiputin painetta 160 bariin, tehtaan jäliltä 175 bar. Samoin myös traktorissa on alempi paine kuin tehtaan ilmoittama samoilla kulmilla kun kuormainventtiilin paine.
TapsaK

Belarus 820 -84
Belarus 826 -94
Belarus 952.3 -08
Liebherr 911
Ford 6600
DexMasZet
Viestit: 20
Liittynyt: 29 Kesä 2019, 15:50
Paikkakunta: Vieremä

Re: Isme 140L

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

Saman ongelman kanssa itse paininut, mulla onneks vääntyy vakaajat..

Täältä saatujen ohjeiden mukaan säädin paineen 150bar, oli aiemmin liki 200bar. Ei ole alkuperäinen ismen venttiili, vaan tarvike lohko jossa pelkkä pää varoventtiili. En ole vielä hirvinnyt testata. Pitkään kyllä etsin vikaa, mutta on vissiin Ismen ominaisuus. Kauhan kääntö geometria mielestäni muutenkin kehno tuossa kuormaimessa.
Fordson Dexta
Volvo BM 400 Buster
Belarus LTZ-425
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Isme 140L

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Millä tavalla Ismen kääntögeometria on huono?
Mulla on käytössä kauhoja joiden takaseinä on pystysuorassa ja Ismellä pystyy tarvittaessa kuljettamaan sekä nostamaan hyvinkin nestemäistä tavaraa.
Toisessa uudemmassa kuormaimessa (Metall-Teknick) on myös sms-työväline kiinnike (turparauta) mutta sen liikeradat (täyttökulmat) on samanlaiset kuin Quikessa (Euro) ja vaatiikin kauhan takaseinän kaltevuutta eteenpäin 20-22 astetta. Eli uudempi kuormain tarvitsee oikealla takaseinän kallistuskulmalla olevan kauhan että saisi tehtyä saman homman kuin Ismellä.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
DexMasZet
Viestit: 20
Liittynyt: 29 Kesä 2019, 15:50
Paikkakunta: Vieremä

Re: Isme 140L

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

Tuolla lailla se vähän huono on. Toki tuo kauha on väärän mallinen ismeen, pitäisi olla suorassa takaseinässä kiinnikkeet.
Kuva
Mutta esimerkiksi paalipihdeillä kun otat paalin pystystä, ja käännät kyljelleen kärryyn, niin ei onnistu nätisti tällä, kun ei käänny tarpeeksi koukkuun alaspäin ylhäällä.
Quicke ja Ålö kuormaimilla pystyy vaikka trukkipiikit taittamaan traktorin alle, sen verran laajempi liikerata.
Vaan varmasti ismellä pärjään omat hommat, pitää hommata sopivat kauhat tähän. Ja paljon etukuormain elämää helpottaa. :wink:
Fordson Dexta
Volvo BM 400 Buster
Belarus LTZ-425
Vastaa Viestiin