Kulkeeko belkku?

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

nuffieldmaster
Viestit: 97
Liittynyt: 27 Heinä 2007, 19:33
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Kulkeeko belkku?

Viesti Kirjoittaja nuffieldmaster »

Tuolla pottupellossa.com:ssa joku uhoaa kertoen, että hänen belaruksensa kulkee 70km/h. Onkohan aivan totta, ja miten belaruksen ylipäätään voi saada kulkemaan niin kovaa?

Linkki sivulle jos toimii:

http://www.pottupellossa.fi/galleria/di ... pos=-20930
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Tuota nopeutusta on jonkinverran puitu. EJH10 on ainakin perehtynyt asiaan. Ilmeisesti tuossa 400 sarjassa onnistuisi ryömintävaihteisto muuttaa nopeuttavaksi, ja muistaakseni laskennallinen nopeus olisi juuri tuota luokkaa. Joskus aikaisemmin oli nettikoneessa myynnissä samanmoinen 400 jolle povattiin nopeutta 80 km/h. 500 sarjassa ryömintäalue ei vaikuta kaikkiin vaihteisiin, joten sillä ei nopeutus onnistu, mutta 400 käsittääkseni vaikuttaa kaikkiin vaihteisiin ja välitys kääntämällä hidastavasta nopeuttavaksi vauhtia tulee.

Jos ohjaus ei ole ihan kunnossa, niin se noin 30 km/h tuntuu jo ihan riittävän huimalta :wink:

Kyllähän kertojilla kikkailemalla saa muutettua vauhtia lähes vehkeessä kuin vehkeessä. Jos muuttaa 800 sarjan kertojan välityksiä niin johan nopeus lisii.
=MTZ=
Viestit: 621
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 23:12
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja =MTZ= »

Mutta eikös 800- sarjalaisessa olisi käytännössä mahdollista tehdä sama temppu muokkaamalla pikavaihdetta ylentäväksi?
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

=MTZ= kirjoitti:Mutta eikös 800- sarjalaisessa olisi käytännössä mahdollista tehdä sama temppu muokkaamalla pikavaihdetta ylentäväksi?
Niin, vaan siinä on semmonen pieni ongelman tynkä että se on jo ylentävä. Kuis muuten 800:nen kulkis 500:sta kovempaa?

Eli vaikuttaisi siltä että ei ole muuta vaihtoehtoa kuin mulkata niitä pikavaihteen rattaita. Nim. ukki se mulle tätä selvitti.
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Joo sitä tuli joskus kateltua niitä 400:n ryömintävaihteen rakenteen kuvia ja ainakin teoriassa, jos sen sais käännettyä, olis huippunopeus tuotaluokkaa, mitä tuolla on ilmoitettu. Asiaan ei ole sitten kuitenkaan tullut paneuvuttua käytännöntasolla, miten se kääntö käytännössä onnistuu ja jaksaako moottori vielä kiertää täyvet sillä välityksellä. Ite kyllä uskoisin tuon väitteen pottupellossa pitävän paikkansa. Turvallisuus ja ajo-ominaisuusasioihin en tässä kommentoi, kaikkihan sen tietää, että rattorista loppuu ajo-ominaisuuvet hyvin äkkiä nopeuven kohotessa. :D
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
DslCat
Viestit: 132
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:59
Paikkakunta: N-järvi

Viesti Kirjoittaja DslCat »

Olisi toinen veikkaus;

Jos kerran taakse kulkee sen minkä eteenpäin, niin kertojan koplaus ylentäväksi ei tuottais suunnanvaihtajalle peruutusasentoon ylennystä. Kepin asennot on; Nopea eteen-nopea taakse-hidasalue eteen. Ja 6 pykäläisessä päävaihtestossa pakki on tiuhempi kuin ykkönen.

Siksi epäilykseni kohdistuukin perän ja takapyörien väliin; alennusvaihdekoteloissa välityssuhde muutettu tai hommattu jostain eri välityssuhteella olevat. Tuskin kokonaan poistettu, koska muutoin kulkusuunta vaihtuu päinvastaiseksi ja takapyörien sijainti olisi edempänä.

Olisiko jossain meille oudoissa T25 tai 30:ssä käypästä takapyörien alennusvaihdekoteloa?
Viimeksi muokannut DslCat, 22 Elo 2007, 21:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Siis jos lipetskiläisessä on lisäksi se ryömintävaihteisto, niin sekö pelittää sitten aluevaihtajan ollessa hitaalla puolella eteen päin?

Sittenpä se tieten voi olla nuo portaalitkin :roll:
DslCat
Viestit: 132
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:59
Paikkakunta: N-järvi

Viesti Kirjoittaja DslCat »

En tiedä sekoittiko aluevaihtaja nimitykseni asian (korjasin sen), mutta yksi ja samakeppi valitsee nopeanpuolen suunnan ja hitaan eteenpäin. Hidasta ei taakse saa kuin päävaihteiston pakki asennossa. Päävaihteisto 6:lla pääsee samaa vauhtia n. 30km/h eteen ja taakse - vakiona

Räjäytyskuvien mukaan laatikossa on siis suunnanvaihtaja/kertoja(planeetta- ja aurinkopyöräpaketti). Kertoja muuttaa suhdetta 1:2,76 eli tuon nurjauttaminen toisinpäin tuottaisi vakio 12x38 takapyörillä ja nimellispyör. nop. 1950 rpm 30km/h sijasta 82,8 km/h. Enkä usko, että puhti riittäisi :D
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Joo, tiedän kyllä tuon suunnanvaihtajasysteemin. Muutaman kerran olen ajanut nelisatasella.

Meinasin sitä erillistä ryömintää jonka saa lisävarusteena. Tarkoitit nyt kaiketi vain suunnanvaihtajan hidasta puolta. En ole kyllä aivan varma mitenkä se ryömintäpaketti sitten toimii, vaikuttaako se koko laatikon pyörintänopeuteen vai valitaanko se suunnanvaihtajavivulla esim. tuon hitaan alueen tilalle. Sitten ei kyllä laskelmat kävisi ihan yksiin.

Sietäisi EJH10 kommeintoija vielä tätä hommaa.
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

No niin. Eli ensiksi näistä nimityksistä. Olen puheissani ja kirjotuksissani käyttänyt tästä 400:n suunnanvaihtajakepistä löytyvästä hitaasta välityksestä nimitystä ryömintävaihteisto, joka nyt on sitten näköjään aiheuttanut sekaannusta, sori vaan :( . Suomenkielinen kirjallisuushan käyttää tästä nimitystä alennusvaihde, tuon ryömintävaihe nimityksen sain päähäni venäjänkielisestä kirjallisuudesta, jossa tämä 400-sarjan alennusvaihe ja 500-800-sarjan lisävarusteena saatava ryömintävaihe on samalla Ходоуменьшитель-nimellä. Ja kun ei oo sitten tuota venäjänkielen taitoo, eli se niistä selityksistä.
Varsinaisessa asiassa oon DslCatin kans samalla linjalla, alennusvaihe kääntämällä saahaan kovat nopeuvet vaan eteenpäin, suurimmaksi nopeuveksi taakseppäin tulis 3,4*2,76=9,3km/h. Eli jos pottupellon kone kulkee taaksekinpäin yhtä kovaa kuin eteenpäin, niin sitten mun täytyy perua tuolla aikasemmin kirjoittamani "Ite kyllä uskoisin tuon väitteen pottupellossa pitävän paikkansa", homma on toteutettu jollakin meikäläiselle vielä tuntemattomalla tavalla.
Lopuksi vielä linkkejä portaalien räjäytyskuvista

T40 http://www.autocat.ru/catalog/?model=231&group=106

T25 http://www.autocat.ru/catalog/?model=229&group=69
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

No niin, rupesipa se tämäkin homma selviämään. Puuta heinäähän tässä on näköjään tullu selitettyä :oops:

Noilla portaaleillahan voisi saada kasisataseenkin nopeutta. Jos vaan saa haalittua jostain käypäsiä...
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Tiedä onko toi totta, mutta isommat takarenkaat on laitettu alle 18.4/38?
http://www.farmphoto.com/FPv2/message.aspx?mid=427757
Hasse
Viestit: 337
Liittynyt: 26 Syys 2007, 20:29
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja Hasse »

Mahtaako ensimmäisissä 800;sissa olla nopeampi perä,vai oliko mun VM-77 820;sessä jokin pikavaihdeviritys,meinaan kun kulki 15,5x38 renkailla lähemmäs 50.Jotenkin olis valju muistikuva että pikavaihteet ois ollut väärinpäin muihin verrattuna.Eli ois ollut ylentävä ja sitten vielä enemmän ylentevä.Mä möin sen vuonna 96 heikkona hetkenä.
Ukki varmaan voi vahvistaa oliko se perä ollut aina sama,jos on näin niin pikavaihde oli sitten viritetty.
Jos siihen koneseen ois tällänyt 16,9;set ois vauhtia lähemmäs 60km/h.
Etukartaani ainakin oli kovilla,jouduin ristikoita vaihtaan muutaman kerran.
zetka_voimaa
Viestit: 11
Liittynyt: 28 Loka 2007, 19:46

Viesti Kirjoittaja zetka_voimaa »

onhan se traktorille mukava vauhti :lol:
Karu meininki
=MTZ=
Viestit: 621
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 23:12
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja =MTZ= »

Hasse kirjoitti:Mahtaako ensimmäisissä 800;sissa olla nopeampi perä,vai oliko mun VM-77 820;sessä jokin pikavaihdeviritys,meinaan kun kulki 15,5x38 renkailla lähemmäs 50.Jotenkin olis valju muistikuva että pikavaihteet ois ollut väärinpäin muihin verrattuna.Eli ois ollut ylentävä ja sitten vielä enemmän ylentevä.Mä möin sen vuonna 96 heikkona hetkenä.
Ukki varmaan voi vahvistaa oliko se perä ollut aina sama,jos on näin niin pikavaihde oli sitten viritetty.
Jos siihen koneseen ois tällänyt 16,9;set ois vauhtia lähemmäs 60km/h.
Etukartaani ainakin oli kovilla,jouduin ristikoita vaihtaan muutaman kerran.
Itsekin olen tullut siihen tulokseen, että uudemmissa on alentava pikavaihde.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Vastaa Viestiin