Etu/pyörrekammiokone

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

asova
Viestit: 159
Liittynyt: 12 Maalis 2018, 09:40

Etu/pyörrekammiokone

Viesti Kirjoittaja asova »

Konedata kertoo esim, että 526 on D60 moottori, ja 526 HX on sitten D-242 kone 1950 rpm. Tieto on varmaan lainattu vastaavasta englanninkielisestä laitoksesta. Vilske kertoo muistaakseni Masinisti sivuilla Konelan esitteeseen vedoten, että kone olisi suorasuihkutuskone ja 1800 rpm. Itsestäni alkoi tuntua, että 526 ovat vuoteen ainakin 1989 asti D60. Miksi tämä kiinnostaa..??? Minusta tuntuu, että 1980 luvun D60 koneet on parsittu kokoon D50, D65 ja D82 osilla.
Olisi mukava tietää onko näin? Edellyttäen, että joku vanhoista batuista on vielä järjisssään.
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Etu/pyörrekammiokone

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Vanhat batut on järissään ja tutkiivat asiaa, mutta ollaan melkein asiassa tuon ilmoitetun faktan varassa.
Belarus 526 kyllä tuli muistaakseni agross-hytillisenä juuri tuolla D-242 moottorilla markkinoille ja HX-mallissa tuli hydraulikan paluuliitin lisättynä liitinvalikoimaan.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
kaikkonen
Viestit: 284
Liittynyt: 29 Loka 2010, 01:33

Re: Etu/pyörrekammiokone

Viesti Kirjoittaja kaikkonen »

Д-50 ja д-60 koneet ovat alkujaan aika identtisiä ja niitä on valmistettu pitkään yhtäaikaa. Ero löytyy tehosta ja pyörimisnopeudesta. Luukuton lohko tuli käyttöön kumpaankin moottorin noin 1975. Näiden valmistus loppui 1990.
Д-65 osia en usko д-60 moottorin käytetyn ainakin kansi ja lohko ovat hyvinkin erilaisia ja käsittääkseni ei edes minskiläinen
Д-82 moottista en olekkaan kuullut, mutta jos tarkoitat 1974 esiteltyä suoraruisku д-240 moottoria niin siitä todellakin tuli tuo luukuton lohko.
Tuo д-60 on kai jonkinlainen "viritetty" д-50 koska siitä ei juurikaan löydy tietoa esimerkiksi Virosta ja varaosa numerot kun alkavat 50-_____. Varaosia hankittaessa on kuitenkin huomioitava että, penikkastartillinen д-50л on ainakin jäähdytys järjestelmän, vauhtipyörä, moottorin takalevyn ja sylinterikannen (ei hehkuja)osalta erilainen.
pihlavan
Viestit: 247
Liittynyt: 05 Marras 2008, 13:15
Paikkakunta: Kiihtelysvaara

Re: Etu/pyörrekammiokone

Viesti Kirjoittaja pihlavan »

Sen verran pitää kommentoida,että konedatassa on tosiaan virhe. Miulla itellä on 526 vm 89 pyöritettävällä kepillä ja siinä on jo d 242-moottori.
Belarus 526 Agross Turbo -89 + Inter Tech IT 1600- etukuormain, ZTS 14245 -97.
asova
Viestit: 159
Liittynyt: 12 Maalis 2018, 09:40

Re: Etu/pyörrekammiokone

Viesti Kirjoittaja asova »

Tarkoitin MTZ 82 höpinöillä D-240 konetta. Mutta asiaan, ruotsalainen mainosesite osoiteessa http://veterantraktorsidan.se/onewebmed ... %20562.PDF kertoo 562 olevan etukammiokone 1800 rpm ja 80 hv din ja 75 hv OECD ja muuta ..
Voihan se olla, että kun etukammiokoneen osat loppuivat niin siirryttiin tekemään suorasuhkutusmoottoreita.
920GL
Viestit: 707
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:43
Paikkakunta: Kurikka

Re: Etu/pyörrekammiokone

Viesti Kirjoittaja 920GL »

Ja sekin vielä että viimeisissä Progress-sarjan viissatasissa oli jo suorasuihkukoneet. Siitä on mulla tallessa lehdestä leikattu mainos.
Belarus 952.3 Isme 140L etukuormain
DT-14 vm.-57
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: Etu/pyörrekammiokone

Viesti Kirjoittaja ukki »

Suomeen tulivat suorasuihku koneet 1988 syksyllä. Varmaankin viimeiset etukammio koneet tehty silloin?

t. ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
asova
Viestit: 159
Liittynyt: 12 Maalis 2018, 09:40

Re: Etu/pyörrekammiokone

Viesti Kirjoittaja asova »

Ihmetytti nuo maksimikierrokset 1800 ja 1950 noissa myynti esitteissä. Lieneekö syynä tasapainoilla varustetut kamipakselit esim. varaosanumerolla 50--1005015 löytyy alkuperäistä ja noilla ruuvaattavilla tasapainoilla olevia versioita. Sikäli kuin olen ymmärtänyt oikein nuo tasapainoituspalat.
Neuvostoliiton "myyntiin" tulivat suorasuhkutus versiot 1970. Sovhooseilla ja kolhooseilla ajettiin loppuun 50 sarjan koneet, korjaten varaosa tilanteen mukaan ja purkamalla romuista käyttökelpoiset osat. Tukkumyynnin puuttumisen ja suunnitelmatalous määräsivät mitä varaosia kannattaa paikallisissa "korjaamoissa" pitää. Aika luonnollista pistää ulkomaan myyntiin loput 50 sarjan tuotteet, koska tiettyjä varaosia oli tehtynä varmaan maailaman tappiin asti eli sinne 1998 asti.
PS. "yhteisomistus" on utopia, joka ei nevostoliitossa eikä suomessa onnistuisi, ehken entisessä ruotsissa olisi voinut jollain lailla toimia.
Vastaa Viestiin