Öljyn paine 501

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

cezeta man
Viestit: 74
Liittynyt: 01 Syys 2007, 18:43
Paikkakunta: Tampere

Öljyn paine 501

Viesti Kirjoittaja cezeta man »

Mooro !
Jollakin on varmaan tietoo 501/ D60 moottorin öljynpaineista?
Onko normaalia että lämpösillä kesällä (helteellä)kun koneen starttaa
niin öljynpaine on tossa 3,5-4,0 kg kylmänä, mutta sitten
kun saavuttaa normilämmöt tyhjäkäynnillä 1,5kg ja kierroksilla
ei juurikaan siitä meinaa nousta.Talvella taas kylmillä paineet
pysyy paremmin tallessa.Ohjekirja tarjoo kyllä suurempia
painelukuja lämpöselle koneelle kierroksilla, mutta tyhjäkäyntipaine olisi
samaa luokkaa.
MTZ
Viestit: 295
Liittynyt: 05 Joulu 2007, 22:21
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja MTZ »

Mulla pysyy kylmänä ja kuumana 3-4kg:na.

Suodattimen alla on paineen säätö ruuvi(jonkun tulpan alla en muista minkä) sitä säätelin omassa ja sen jälkeen ei ole tippuneet alle kolmen kuumanakaan.
501 -76 turbo
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
cezeta man
Viestit: 74
Liittynyt: 01 Syys 2007, 18:43
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja cezeta man »

Joo kattelin ittekin ohjekirjasta että suodattimen alla ,edestä katsoen oikealla puolella takimmainen tulppa lähinnä lohkoa tulpan alla olisi paineensäätö. Pitänee kokeilla.
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Viesti Kirjoittaja ukki »

Öljyn puhdistajan roottorin tiiviste kannattaa vaihtaa (on siinä alalaidassa, kun avaat sen), sillä on myös vaikutusta öljyn paineeseen.

Tuo 1,5 kg ei vielä ole hälyyttävää, mutta jos se vieläkin laskee alle 1,0 kg kierroksilla, kannattaa vaihtaa öljypumppu. Jos sekään ei vaikuta on laakerin vaihto edessä.

Paineen säädöllä on jonkin verran merkitys, kannattaa varmistaa, että sisällä oleva jousi ei ole melto tai poikki.

Oletko milloin vaihtanut moottori öljyt??

t. ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
cezeta man
Viestit: 74
Liittynyt: 01 Syys 2007, 18:43
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja cezeta man »

Öljyt vaihdettu n.25h sitten ,roottori ja kuppi pesty puhtaaksi lävet avattu
roottorin tiiviste uusittu ja kupin tiiviste uusittu.

Olinkohan sen säätötulpan suhteen oikeessa tulpassa? Kirjasta sai sen käsityksen että edestä oikealla takimmainen lähinnä lohkoa oleva tulppa olisi säädön kansi.

Jos jousi on meltoksi mennyt tuleeko se ronkkimalla pihalle vai kuinka
sen saa pois?
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Eiköhän noista selviä oleellinen :)

Kuva

http://www.autosoft.ru/online/acat/?idg ... 25&atype=3
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
tapsa 86
Viestit: 368
Liittynyt: 06 Syys 2008, 18:07
Paikkakunta: Kristiinankaupunki, Tervakoski

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

Päteekös tuo suodattimen räjäytys kuva myös MTZ-52 D50 koneeseen?
Tuossa omassani on öljynpaineet tyhjäkäynillä 1kg ja kieroksilla 1.5kg
Kuinkas tuossa koneessa säädetään öljyn paineet? Onko tuohon belkun öljyn painemittariin luottamista?
Täytyy ensin kyllä vaihtaa öljyt ennen kuin alkaa mitään säätelemään.
Belarus MTZ 52 -69
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Laitetaan siintä vanhastakin kuvaa:

Kuva

Painetta säädetään alimmaisen pultin alta varmaan samoin kuin tossa uudemmassakin suotimessakin.
Jos oon väärässä niin korjatkaa :wink:
Mittariin voi luottaa :)
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
tapsa 86
Viestit: 368
Liittynyt: 06 Syys 2008, 18:07
Paikkakunta: Kristiinankaupunki, Tervakoski

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

Yritin säätää tuosta koneesta öljynpaineita, mutta se se säätö ruuvi oli jo kierretty aivan pohjaan. No meni se 1/4 kierroksen, se ei kyllä taida paljoa vaikuttaa?

Kylmänä 2 kg/cm^2 kierroksilla ja tyhjäkäynillä sama. Kuumana kierroksilla noin 1.7, kaasu täysillä viisari myös vähän seilaa ja tyhjäkäynnillä 1kg
Voisiko siinä öljynpaine säätö venttiilissä olla jotain vikaa?
Vai täytyykö alkaa heti remontti linjalle?

Nyt öljyinä on kai jotkut notkeat luirut ja siltä ne vaikuttavatkin. Taidan vaihtaa koneeseen 15w-40 ja katsoa mitä tapahtuu painelle.

Onkos tuo 15w-40 liaan jäykkää talvella, jos ei tarvi käynnistellä yli -20c?

Millainen se roottorin tiiviste on tuohon öljynsuodattimeen, onko jotain paperia vai kumia? Pystyykö sen tekeen itse?

Muistaakos joku mitä tuohon maksaa öljypumppu, entä laakerit?
Belarus MTZ 52 -69
tapsa 86
Viestit: 368
Liittynyt: 06 Syys 2008, 18:07
Paikkakunta: Kristiinankaupunki, Tervakoski

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

EDIT: öljypumppu 240€ ja laakerit 100€


Tutkiskelin tuota käyttö ohjekirjaa, siinä kun puhuttiin tuosta öljynpaineesta. Siinä oli annettu kaksi eri painetta, riippuen mihin öljyn-painemittari kytketty:
Kytketty pää-öljykanavaan paine kuumana 2.5 - 3 ja tyhjäkäynnillä 1.5.
Tai
1-runkolaakerin kanavaan jolloin 1 - 2 kuumana.

Itsellä lähtee öljynpaine mittarin putki tuolta koneen etupäästä vasemmalta puolen, varmaan juuri ensimmäisen runko laakerin kohdalta, jos laakerien järjestys numerointi alkaa jakopäästä / etupäästä, eli onko silloin kytketty juuri tuohon 1-runkolaakerin kanavaan jolloin tuossa moottorissa olisi paineet ihan ok?
Belarus MTZ 52 -69
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

tapsa 86 kirjoitti: Itsellä lähtee öljynpaine mittarin putki tuolta koneen etupäästä vasemmalta puolen, varmaan juuri ensimmäisen runko laakerin kohdalta, jos laakerien järjestys numerointi alkaa jakopäästä / etupäästä, eli onko silloin kytketty juuri tuohon 1-runkolaakerin kanavaan jolloin tuossa moottorissa olisi paineet ihan ok?
Luultavasti se on juuri näin, numerointi alkaa etupäästä.
Minski traktor paras traktor!
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Itse ajelen noilla 15W/40 öljyillä läpi vuoden, letkulämmittimet kaikissa koneissa.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
MTZ
Viestit: 295
Liittynyt: 05 Joulu 2007, 22:21
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja MTZ »

Tutkin kerran uusilla teollisuus käyttöön tarkotetuilla paine mittareilla Belaruksen öljyn paine mittarin heittämää ja on tarkka 8)

Vaikka vanha mittari,näyttää samaa kun hyvät uudet.En vaihtanut.
501 -76 turbo
MF 135
Zetor 25A
Harkov T150
tapsa 86
Viestit: 368
Liittynyt: 06 Syys 2008, 18:07
Paikkakunta: Kristiinankaupunki, Tervakoski

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

Taidan irroittaa belkusta öljypohjan samalla kun vaihdan öljyt.
Saa putsattua sen jos ja kun siellä on pahasti moskaa pohjalla ja tarkastettua ettei ole imusiivilä tukossa, sekä varmistaa että on pumpun imu ja paine putket kiinni kunnolla.
Jospa noilla toimenpiteillä ja uusilla Shell rimula super 15w-40 saisi lisää paineita koneeseen ja itseltä pois :D

Pystyykö tuohon moottoriin vaihtamaan laakerit irroittamatta kampiakselia?
Kannaattako tuota öljypumppua samalla avata ja mittailla? Vai antaako olla paikallaan ettei tarvi vaihtaa uutta pumppua :oops:
Belarus MTZ 52 -69
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Kampiakselia ei välttämättä tarvitse ottaa pois laakereita vaihdettaessa, mutta takimmaista runkolaakeria, jossa on myös päittäislaakerointi, ei pysty vaihtamaan ilman traktorin katkaisua. Myös vauhtipyörän joutuu irroittamaan, ja sen takaa välilevyn, joka on moottorissa kiinni. Sitten onkin jo aivan se ja sama ottaako kampiakselin irti vai ei, ei juuri työtä enää lisää.
Minski traktor paras traktor!
Vastaa Viestiin