Belaruksen 0hjauksen modernisointi

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Viesti Kirjoittaja katoi »

ukki kirjoitti:Kyllä "toteemi" ohjaus on aivan kohtuullinen käytössä, jos verrataan muita saman aikakauden rattoreiden ohjauksia. Täytyy vain olla paikat kunnossa ja auraus kohillaan. Tietenkin ohjauksen voi muutaa täysin obirooli ohjaukseksi ilman "toteemia". Otetaan vain öljy hydrauliikka säiliöstä, rakentaa ohjaussylinterin kiinnikeet, muutetaan raidetangot sekä laittaa rattiakselille sen orbiroolin. Olihan "toteemi" ohjaus muutettu orbiroolille jo 501 ja 521 sarjan viimeissä vuosi malleissa ( 1975 -).
t. ukki
Ukki mainitsi, että orbitrooli-ohjaus jo vm. 1975 eteenpäin. Minulla vm. 1977 501 ja ei ole orbitrooli-ohjaus :?: Mitenkäs on muilla :?:

Onko tämä ollut toteemin jälkeinen parannus ohjaukseen.http://pmkaubamaja.ee/index.php?page=sh ... 20&lang=fi Tuossa olisi raidetanko yhdistetty yhdeksi tangoksi ja vas. olka-akseliin vaihdettu erilainen kääntövarsi, johon saa kääntösylinterin toisen päähän ja toisen etuakseliin kiinni.
Olisko kellään kuvaa siitä ratissa olevasta orbitroolista. Kiinnostaa asia hieman tutkia jos joskus vaikka parantelisi ohjausta.
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Mielestäni ensimmäiset orbitrol-mallit olivat valkoiset junkkari hytilliset 505-820 mallit (maitokopilliset) jossa kojetaulun alle oli rattiakseliin pultattu oritroll-venttiili ja pelkkä öljy hoiti ratin liikkeen toteemin sylinterille.
Siis muutosta ohjaussysteemissä ei ollut muuta kuin orbitrolventtiili ja hydrauliletkut.
Toteemista alaspäin kaikki oli entisellään joka pienillä välyksillä tuo etenkin maatienopeuksilla pientä epävarmuutta suunnassa pysymiseen.
Huima askel eteenpäin oli tuo http://pmkaubamaja.ee/index.php?page=sh ... 20&lang=fi versio.
Tuossahan toteemin männänliikkeen tekeekin tuo ohjaussylinteri kääntäen raidetankoja suoraan toteemin toimiessa vain öljysäiliönä.

Kuva

Kuva

Voin ottaa viikonloppuna kuvia kojetaulun alta orbitrolista rattiakselissa (505)
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Nikuzai
Viestit: 406
Liittynyt: 17 Tammi 2011, 22:08
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Viesti Kirjoittaja Nikuzai »

Jos orbitrolia aikoo rakentaa, kannattaa lähteä helpolla liikkeelle, ostaa orbitrolin ja ottaa paineet belkun omasta hyde pumpusta jossei ole tehostimen pumppua.
Renkaiden kääntämiseen sylinteri ja antaa toteemin ilman sisuskaluja olla raidetankojen tukena/välinivelenä. Valmet käyttää sitä tehdasvahvistetuisa akseleissa.

Orbitrooli yleensä on rakennettu sillein, että toiseen suuntaan kääntää pienemmällä öljymäärällä joka kompensoi sylinterin varren tilavuuden.
Paitti ford joka kääntää oikealle nopeammin :evil: on muuten ilkeä ajettaessa ahtaassa tilassa.
Tarvike orbitroolissa on liittimet oikealle, vasemmalle, paine ja säiliöön paluu. Kytkentä on helppo jos osaa hydrauli liittimiä kiinnittää.
Asennuksen voi tehdä koelaudan sisälle tai kauemmas ratista minne parhaiten kiinni saa.
952Gl isme 140L kuormain
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Viesti Kirjoittaja katoi »

Nikuzai kirjoitti:Jos orbitrolia aikoo rakentaa, kannattaa lähteä helpolla liikkeelle, ostaa orbitrolin ja ottaa paineet belkun omasta hyde pumpusta jossei ole tehostimen pumppua.
Renkaiden kääntämiseen sylinteri ja antaa toteemin ilman sisuskaluja olla raidetankojen tukena/välinivelenä. Valmet käyttää sitä tehdasvahvistetuisa akseleissa.

Orbitrooli yleensä on rakennettu sillein, että toiseen suuntaan kääntää pienemmällä öljymäärällä joka kompensoi sylinterin varren tilavuuden.
Paitti ford joka kääntää oikealle nopeammin :evil: on muuten ilkeä ajettaessa ahtaassa tilassa.
Tarvike orbitroolissa on liittimet oikealle, vasemmalle, paine ja säiliöön paluu. Kytkentä on helppo jos osaa hydrauli liittimiä kiinnittää.
Asennuksen voi tehdä koelaudan sisälle tai kauemmas ratista minne parhaiten kiinni saa.
On tullut ajettua vm. 75 Fordilla ja on kyllä kevyt ja tarkka ohjaus. Siinä on ohjaussylinteri kummallekin puolelle oma. Tässä Belkun systeemissä on vain vasemmalle puolelle, joka on minusta huono. Rasittaa enemmän vas. puolen kääntövartta kun siihen kohdistuu kaikki vääntö. Onko miten kevyt pyöritellä ? Mulla on tosin Belkussa ohjaus kiitettävässä kunnossa, joten sen takia ei tarvitsisi alkaa parantelemaan sitä. Ajattelin vain selvittää itselleni, että minkälainen homma se olisi jos vaikka myöhemmin laittaisi ja varmaankin on muitakin Belkkulaisia joita asia kiinnostaa. Onko orbitrolissa boorit ja miten sen laitto onnistuu ratin akselille. Siellä ei taida olla booreja. Joutuuko vaihtaa ratin akselin, jossa olisi boorit. Tuo sylinteri ei olisi kyllä Greenellä kallis. Orbitroli taitaa olla kalliimpi ja mistähän niitä saanee. Kääntövarsi ei varmaan paljon maksa ja hydrauliletkut joutuu tietättää. Onkohan tuo viisasta jättää vanhat raidetangot ja se kynkkä vielä paikoilleen kun siinähän se vanhassa ohjauksessa on nimenomaan ongelma kun se kynkkä tahtoo löystyä ja remppasta siellä välissä, joka tekee ohjauksesta vipattavan ? Joutuu kynkkää kiristelemään silloin tällöin.
Ohjaustehostimen pumppuhan tässä jo on, joten siitä saisi paineet. Ei tämä nykyinen tehostettu ohjauskaan niin huono ole, mutta parempihan se varmaankin olisi hydrostaattinen orbitroli ohjaus vaikkakin yhdellä kääntösylinterillä.
Jostain olen lukenut, että sen Fordin ohjauksen saa säädettyä niin, että se ei ole oikealle nopeampi kuin vasemmalle. Minkä mallinen orbitroli käy 501:seen.
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Viesti Kirjoittaja Vilske »

katoi kirjoitti:Tuo sylinteri ei olisi kyllä Greenellä kallis. Orbitroli taitaa olla kalliimpi ja mistähän niitä saanee.
Esim. täältä :)
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Viesti Kirjoittaja katoi »

Eipä ole hinnan kiroissa orbitroli 164 e. Sylinteri 106 e. http://pmkaubamaja.ee/index.php?page=sh ... 20&lang=fi
Tästä taitaisi saada yhtenäisen raidetangon 43 e. http://pmkaubamaja.ee/index.php?page=sh ... 20&lang=fi
Kääntövarsi 23 ja sylinterin kiinnike 27 http://pmkaubamaja.ee/index.php?page=sh ... 20&lang=fi.
Vielä hydrauliletkut ja siinä kai ne osat olisikin :?: Taitaisi n. 500 e tulla hintaa tarvikkeille. Ei paha hinta.
Miten se ratin akseli tulee siihen orbitroliin.
Olisi todella mielnkiintoista nähdä kuvat siitä orbitrolista ratin akselilla jos Vilske kerkiät ottamaan ne :D Täällä taitaa tulla JYTKY PAKKASET lupaili - 30 astetta säätiedoitus. Aamulla oli - 25 astetta.
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Kylmässä hallissa mullakin toi 505 on, siintähän on purettuna jo kojetaulusta alaosat hydepumpun irroitusta ja käyttörattaan vaihtoo varten mutta remontin paisuessa on nyt oottamassa lintujen laulua ja kärpäsiä :)
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Nikuzai
Viestit: 406
Liittynyt: 17 Tammi 2011, 22:08
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Viesti Kirjoittaja Nikuzai »

Tarvike orbitroolissa on noin 10cm. akseli johon ratti tulee kiilalla.

Itellä on kestänyt 952;ssa sylinterin nivelet, mutta raidetangon päät on väljistyneet nelivedon myötä. Renkaat tekee pienen mutkan joka kuvio lavan kohdalla ja se ilmeisesti on ravistanut päät väljäksi. Ei muuten kiristynyt eikä löystynyt metrin putkitongeilla :shock: Täytyy keväällä tilata uudet suoja kumit ja lämmittää nivelet.

Valmet ja olikohan leyland joilla on sama rakenne missä on keskellä toteemin alapää kuin belkussa ja yhdellä sylinterillä kääntö. joten eiköhän se rakenne kestä, mutta suora raidetanko on vähempi nivelinen eikä tarvii alle ryömiä rasvaamaan.
952Gl isme 140L kuormain
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Nikuzai kirjoitti:Itellä on kestänyt 952;ssa sylinterin nivelet, mutta raidetangon päät on väljistyneet nelivedon myötä. Renkaat tekee pienen mutkan joka kuvio lavan kohdalla ja se ilmeisesti on ravistanut päät väljäksi. Ei muuten kiristynyt eikä löystynyt metrin putkitongeilla :shock: Täytyy keväällä tilata uudet suoja kumit ja lämmittää nivelet.
Ei tarvii niveliä tilata vaan rehellistä rautaa :)
Itsekkin kiristelin noita palloniveliä kunnes huomasin että raidetangon pään kartio-osa oli kalvanut pyörien kääntövarsien reiät soikeiksi :shock:
Eli joutuu tuolaiset tilaamaan että saa ohjauksen taas timmiin kuntoon :wink:
Siis tuo väljistyminen on ilmennyt vain tuossa etukuormain belkussa, varmaan suuremmalla rasituksella ollut kuin kun toi toinen samallaisella suoralla etuakselilla varustettu belkku.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Nikuzai
Viestit: 406
Liittynyt: 17 Tammi 2011, 22:08
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Viesti Kirjoittaja Nikuzai »

Ilman kauhaa ajaessa keula nykyttää pysty liikettä, mutta kauha täynnä renkaat mutkittelee.

Täytyys siis katella noi silmät tarkemmin kesän huollossa. Pitäiskö hommata jostain sellainen haarukka mallin raidetanko koska eihän navasta toiseeen tuleva tarvii kuin yhden suuntaisen kääntyvyyden? Niin jäisi pois se silmiä soikeuttava vääntö.
952Gl isme 140L kuormain
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Viesti Kirjoittaja Vilske »

katoi kirjoitti: Miten se ratin akseli tulee siihen orbitroliin.
Olisi todella mielnkiintoista nähdä kuvat siitä orbitrolista ratin akselilla jos Vilske kerkiät ottamaan ne :D
Täällä olisi niitä kuvia :)
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
=MTZ=
Viestit: 621
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 23:12
Paikkakunta: Kuopio

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Viesti Kirjoittaja =MTZ= »

Tässä myös yksi variaatio mikä on tullut vastaan.

Kuva
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Viesti Kirjoittaja katoi »

Kiitoksia Vilskelle ja MTZ:lle hyvistä orbitrol kuvista. Yksi kuva valaisee asiaa enemmän kuin tuhat sanaa tai jotenkin sinne päin :D
katoi
Viestit: 622
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Viesti Kirjoittaja katoi »

Vilske kirjoitti:
katoi kirjoitti: Miten se ratin akseli tulee siihen orbitroliin.
Olisi todella mielnkiintoista nähdä kuvat siitä orbitrolista ratin akselilla jos Vilske kerkiät ottamaan ne :D
Täällä olisi niitä kuvia :)
Vielä jos saisi kuvan edestä siitä kääntösylinteristä. Näkisi miten se mahtuu etupainojen kanssa olemaan.
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Belaruksen 0hjauksen modernisointi

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Ei oo mitään kääntösylinteriä edessä muutakuin toteemin sylinteri mihin orbitrolin paineletkut menee, ainoastaan mekaaninen yhteys puuttuu toteemin ja ratin väliltä muuten samanlainen systeemi kuin sinun 501:ssä on. Näin olivat ensimmäiset versiot hydrostaattisesta onjauksesta toteutettu.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Vastaa Viestiin