820 nostolaite temppuilee
Valvoja: pelarusmaisteri
820 nostolaite temppuilee
Nyt olis vinkit tarpeeseen Talvi tulee luultavasti tänäkin vuonna ja linko pitäis saada nostettua ylös .
820 nostolaite kyllästyi nostamaan ja teki lakon. Ongelma on se että nostolaite ei nosta. Toisinaan sen saattaa saada härnättyä nostamaan. Yleensä se tekee sen että joku paikka kuulostaa menevän tukkoon ja pumppun äänestä kuulee että painetta on. 2-toiminen nostolaite ei myöskään toimi. "parhaiten" se toimii niin että jakkaran alta kääntää sen n. 5cm pitkän vivun toiseen asentoon, jolloin nostolaite normaalisti toimiessaan nostaisi hitaasti. Toisessa asennossa se ei nosta ollenkaan. Ongelma ilmaantui yhtäkkiä kun sain survottu takalaatikon tukevasti sorakasaan ja yritin nostaa sen ylös. Sillä kertaa ei enää noussut.
Nyt tarvitaa ihan oikeaa Belarus-lääkäriä antamaan pikku vinkkiä mistä vikaa voisi ruveta etsimään. Onko siellä jokin ylipaineventtiili tai jokin muu venttiili mikä ei ole oikeassa asennossa..?
Sen huomion olen tehnyt että mitä kylmempi keli niin sen huonommin nostolaite pelaa. Filtterin olen puhdistanut ja öljyäkin näyttäisi olevan. Painetta tosiaan tuntuu löytyvän koska jakkaran alta rupeaa liittimestä tihkumaan kun vika on päällä ja nostaa kierroksia.
820 nostolaite kyllästyi nostamaan ja teki lakon. Ongelma on se että nostolaite ei nosta. Toisinaan sen saattaa saada härnättyä nostamaan. Yleensä se tekee sen että joku paikka kuulostaa menevän tukkoon ja pumppun äänestä kuulee että painetta on. 2-toiminen nostolaite ei myöskään toimi. "parhaiten" se toimii niin että jakkaran alta kääntää sen n. 5cm pitkän vivun toiseen asentoon, jolloin nostolaite normaalisti toimiessaan nostaisi hitaasti. Toisessa asennossa se ei nosta ollenkaan. Ongelma ilmaantui yhtäkkiä kun sain survottu takalaatikon tukevasti sorakasaan ja yritin nostaa sen ylös. Sillä kertaa ei enää noussut.
Nyt tarvitaa ihan oikeaa Belarus-lääkäriä antamaan pikku vinkkiä mistä vikaa voisi ruveta etsimään. Onko siellä jokin ylipaineventtiili tai jokin muu venttiili mikä ei ole oikeassa asennossa..?
Sen huomion olen tehnyt että mitä kylmempi keli niin sen huonommin nostolaite pelaa. Filtterin olen puhdistanut ja öljyäkin näyttäisi olevan. Painetta tosiaan tuntuu löytyvän koska jakkaran alta rupeaa liittimestä tihkumaan kun vika on päällä ja nostaa kierroksia.
Moi! Oireitten perusteella kääntäisin korjaavan katseen siihen penkin alla olevaan pääkäyttöventtiiliin kerran jos sinne asti painetta tulee.
Jos nostolaitteet ei nosta ja painetta on, vika voi olla seuraavissa:
- nostosylinterin nostokorkeudenrajoitin on juuttunut pohjaan.
- pääkäyttöventtiilin lukitusventtiilin ( kuvassa no.32 ) jousi poikki,
vinossa tai heikentynyt.
- nostosylinterin letkujen pikaliittimien jouset löystyneet tai katkenneet ( poistetaan kuulat ja jouset )
Toivotaan että tästä on apua
Jos nostolaitteet ei nosta ja painetta on, vika voi olla seuraavissa:
- nostosylinterin nostokorkeudenrajoitin on juuttunut pohjaan.
- pääkäyttöventtiilin lukitusventtiilin ( kuvassa no.32 ) jousi poikki,
vinossa tai heikentynyt.
- nostosylinterin letkujen pikaliittimien jouset löystyneet tai katkenneet ( poistetaan kuulat ja jouset )
Toivotaan että tästä on apua
Kiitoksia nopeasti annetuista vinkeistä
Huomio kiinnittyi heti kohtaan:
"- nostosylinterin letkujen pikaliittimien jouset löystyneet tai katkenneet ( poistetaan kuulat ja jouset )"
Vikahan tosiaan tuli sen jälkeen kun nostosylinteristä poksahti toinen letku. Liittimiä ei mistään siihen hätään löytynyt vaan tilalle piti rakennella euro-systeemin liittimet je letkut. Silloin mietin jo noita kuulia mutta päätin rohkeasti antaa niiden olla ja koneistin uuteen liittimeenkin kolosen jouselle ja kuulalle->taisi olla virhe virhe virhe. Pitää kurkata ensiksi noihin liitoksiin ja heittää kuulat ja jouset kankaalle.
Kunhan sade loppuu niin asiaan täytyy perehtyä.
Huomio kiinnittyi heti kohtaan:
"- nostosylinterin letkujen pikaliittimien jouset löystyneet tai katkenneet ( poistetaan kuulat ja jouset )"
Vikahan tosiaan tuli sen jälkeen kun nostosylinteristä poksahti toinen letku. Liittimiä ei mistään siihen hätään löytynyt vaan tilalle piti rakennella euro-systeemin liittimet je letkut. Silloin mietin jo noita kuulia mutta päätin rohkeasti antaa niiden olla ja koneistin uuteen liittimeenkin kolosen jouselle ja kuulalle->taisi olla virhe virhe virhe. Pitää kurkata ensiksi noihin liitoksiin ja heittää kuulat ja jouset kankaalle.
Kunhan sade loppuu niin asiaan täytyy perehtyä.
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: 11 Elo 2007, 18:36
Se on uudempien ominaisuus eli ei paina vetovarsia alas kuin noin 100 kg voimalla
Kaksitoimisuus on melkein poistettu, tarkoittanet varmaan nostolaiteen säätökaarta ja vipua penkin vieressä ja kaaren alaosassa on painatus.
Kaksitoimisuus on melkein poistettu, tarkoittanet varmaan nostolaiteen säätökaarta ja vipua penkin vieressä ja kaaren alaosassa on painatus.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: 11 Elo 2007, 18:36
Juu, sitä tarkoitin.Vilske kirjoitti:Se on uudempien ominaisuus eli ei paina vetovarsia alas kuin noin 100 kg voimalla
Kaksitoimisuus on melkein poistettu, tarkoittanet varmaan nostolaiteen säätökaarta ja vipua penkin vieressä ja kaaren alaosassa on painatus.
Onkohan kyseessä vaurioiden ennaltaehkäisy, vai miksi tuosta on melkein luovuttu?
Noh, hyvä puoli on se, ettei se olekkaan vika vaan ominaisuus.
On joo, letkutuksia joutuu muuttamaan.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Toinen juttu mitä jäi kaipaamaan vanhemmista malleista on nostolaitteen käyttö ratin viereisistä vivuista. Menisihän tuo nykyinenkin, mikäli se painattaisi kunnolla.
Belarus MTZ-2, 1954
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
Belarus MTZ-50, 1966
Belarus MTZ-521, 1976
Belarus MTZ-05 Motoblok , 1985
Belarus Progress 825, 1990
Belarus MTZ-920 Turbo, 2007
Motovelo Minsk MMVZ-3.112, 1993
kyllä siinä aikansa meni että tottui nostolaitetta käyttelee vain tuolla säätokaarella olevalla vivulla samoin kuin ulkopuolisen hydrauliikan ulosoton joystikkiin
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
-
- Viestit: 159
- Liittynyt: 06 Loka 2008, 19:05
- Paikkakunta: alavieska
nostolaitteen säätöä
kysymyksessä juuri tällainen ns uudempi systeemi..säätökaaren etuosassa painatus..onko olemassa mitään ohjetta käyttövivun säätöön? nostaa ihan väärässä asennossa ja nolla kohta ihan väärässä paikassa..älyttömän tarkka hakea nolla kohta ettei jää paine ylöspäin tai alaspäin
Joo tarkka on säädettävä, varsinaista säätöohjetta ei taida olla mutta jos kuva helpoittais missä näkyy säätötangon mutterin etäisyys tangon päästä mitta taustalla tosta omasta belkusta niin saat ees osviittaa minne päin säädät tankoo.
Koitan ottaa kuvan tän päivän aikana jos kerkeen.
Koitan ottaa kuvan tän päivän aikana jos kerkeen.
Viimeksi muokannut Vilske, 13 Tammi 2009, 22:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
-
- Viestit: 159
- Liittynyt: 06 Loka 2008, 19:05
- Paikkakunta: alavieska