Remonttiakin välillä

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Remonttiakin välillä

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Jepulis. Pistin 525:n katkasuhoitoon, kun oli pirusti päittäisvälystä kampiakselissa. Samalla vaihtaa kytkinlevynkin, entinen niin lopussa kun pystyy ajamaan ilman suurempia vaurioita.

Mietityttää vaan tuo päittäislaakerointi. Aksiaalilaakerin palat oli öljypohjassa, oli melkeen kymmenessä osassa. Toisaalta öljynpaineet ovat hyvät ja muut laakeriliuskat aivan hyvän näköisiä.

Mistä päittäislaakerin rikkoutuminen siis johtuu? Asennusvirhe? Valmistusvirhe, esim. laakeripukki ei mitoissaan eli jää välys liuskan ja pukin väliin? Vai mikä siinä on?
Vilske
Viestit: 3038
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Jaaha, oliskohan yhdistelmä kytkimen pitkäikaista käyttöä, luistatusta ja huonoa tuuria.
Valmistusvirhettäkään ei voi laske pois syistä.
Aikanaan valmet 502-702 malleissa varoitettiin oikein ohjekirjassa ja tarralla voimaulosottoakselin käsikytkimen käytöstä että saa olla max. 5 min päällä kun kuormittaa kampiakselin päittäislaakereita ja saattaa vaurioittaa niitä, tosin sitä ei missään mainittu :D
Belaruksessa kyseisen käsikytkimen käyttö ei aiheuta päittäiskuormaa moottorille :)
Aikoinaan c-kadetistani meni kanssa päittäislaakerit vaikka koneella ei ollut ajettu kuin 100tkm :(
Kytkintä kun painoi niin hihnapyörä työntyi rohinan säestämänä n. 10 mm ulospäin.
Ei muutakun belkkuun uudet liuskat paikalleen ja uudella kytkimellä tunteja mittariin :)
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
er3004
Viestit: 341
Liittynyt: 02 Syys 2007, 07:09
Paikkakunta: Kanta-häme

Re: Remonttiakin välillä

Viesti Kirjoittaja er3004 »

Kampiakselin päittäislaakerin rikkoutumisen voi aiheuttaa pitkäaikainen pienillä kierroksilla tyhjäkäynti. Ostin 60 luvulla kaupunkin vanhan majurin, joka oli rouskutellut
5000 tuntia pää asiassa tyhjäkäyntiä. Aika pian alkoi äänteleen oudosti, rikkoutumisen syyksi epäilivät käyttöä liian pienillä kierroksilla.
En tiedä onko belaruksen jakopään ratas suora, vai vino hampainen, vino hammas aiheuttaa pienen päittäis rasituksen edellä mainituille laakereille.
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Remonttiakin välillä

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Siellähän on kampiakselilla kaksi vinohampaista pyörää (toinen pyörittää öljypumppua ja toinen yläpuolella olevaa välipyörää) ja jos oikein järkeilin, niin molemmat hammaspyöräparit aiheuttaa kampiakselia eteen päin työntävän voiman.
Minski traktor paras traktor!
Samppa79
Viestit: 137
Liittynyt: 02 Syys 2007, 14:00
Viesti:

Re: Remonttiakin välillä

Viesti Kirjoittaja Samppa79 »

Torsti kirjoitti:Jepulis. Pistin 525:n katkasuhoitoon, kun oli pirusti päittäisvälystä kampiakselissa. Samalla vaihtaa kytkinlevynkin, entinen niin lopussa kun pystyy ajamaan ilman suurempia vaurioita.



Mietityttää vaan tuo päittäislaakerointi. Aksiaalilaakerin palat oli öljypohjassa, oli melkeen kymmenessä osassa. Toisaalta öljynpaineet ovat hyvät ja muut laakeriliuskat aivan hyvän näköisiä.



Mistä päittäislaakerin rikkoutuminen siis johtuu? Asennusvirhe? Valmistusvirhe, esim. laakeripukki ei mitoissaan eli jää välys liuskan ja pukin väliin? Vai mikä siinä on?
Vaihdoin päittäislevyt omaan 820:een pari vuotta sitten samasta syystä. Tulin siihen tulokseen että rikkoontuminen johtuu ylemmän liuskanpuolikkaan irtoamisesta. Se ei ole juuri missään kiinni ja pääsee aikanaan luiskahtamaan välistä pois. Omaan oli jo lyöty aikaisemmin lukkosokat pitämään päittäislevyä paikollaan. Oli vaan ne sokat jäänyt pitkäksi ja kampiakselin liukupinta on ottanut siitä kipeää... Lyhensin sokat ja laitoin uudet levyt paikoilleen. Lisäksi laitoin yhden ylimääräisen liuskanpuolikkaan keskimmäiseen kampiakselin laakeripukkiin uppokantaruuveilla kiinni. Samalla vaihdoin kampiakselin laakerit kolmeen taempaan pukkiin. Muistaakseni etummaiseen ei jostakin syytä saanut vaihdettua ilman suurempaa purkamista. Entisissä ei suurempaa vikaa ollut mutta koska ne maksoi muistaakseni 17 EUR, niin vaihdoin ne mitkä helposti sai vaihdettua. Päittäislevyt on jotenkin heppoisen oloista suunnittelua.
Vastaa Viestiin