etunapa

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

mimä
Viestit: 4
Liittynyt: 17 Syys 2007, 18:29

etunapa

Viesti Kirjoittaja mimä »

mitenkä saisin helpoiten belaruksesta 4wd etunavan jousituksen holkin pois tuntuu olevan aika lujasti kiinni. lukkotappi on irrotettu ja ei tunnu lähtevän
Jones
Viestit: 333
Liittynyt: 11 Syys 2007, 20:40
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Jones »

Mikä malli on kyseessä? 400,500 vai 800 sarja? en tiedä onko kuin paljo eroja mutta varmaan auttaa vastaamista ku tietää. 5 ja 8 on varmaan just samat.
mtz-50 501 & 526 HX
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Joo 500- ja 800-sarjassa on sama vetävä etuakseli.
Jos on tuo malli niin oliskohan tästä apua:

Kuva

Toivottavasti ollaan samassa osassa :)
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
mimä
Viestit: 4
Liittynyt: 17 Syys 2007, 18:29

Viesti Kirjoittaja mimä »

kyseessä on 521 vm 75 ja se osa joka on etunavassa kiinni on ilmeisesti puristussovitteella voi olla että pitää irroittaa rikkomalla ja uusi painaa prässillä kiinni sitten vielä moottorista että miten pitkään uskaltaa hehkuttaa kun lähtee käyntiin vähän huonosti ja pukkaa harmaata sauhua minuutin verran. suutinkärjet ja hehkut uusittu
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Jos se kovin tiukassa on niin rikkoa se varmaan täytyy. Jos pääsee hitsaamaan, niin voihan siihen hitsata jonkun raudan kiinni, josta mahollisesi pääsee paremmin vetämään. Onko lämmittämällä kokeiltu avittaa irtoamista?

Onko minkälainen johdotus hehkuille? kulkeeko varmasti virta virtalukon hehkuasennossa. Kyllä sitä hyvinkin yli puol minuuttia kärsii hehkuttaa. Se kytkentähän on ainakin alunperin semmonen, että hehkuille tulee virta myös starttausasennossa.
mimä
Viestit: 4
Liittynyt: 17 Syys 2007, 18:29

Viesti Kirjoittaja mimä »

koelaudassa suolasirottimen kannen alla hehkulanka tulee kyllä punaiseksi ja hehkuille tulee virtaa mutta mistä sitä tietää onko hehkulanka tulpissa punainen.tunteja koneella 2500 noin ei syö öljyä ja puristuksetkin on kunnossa mutta auttaa vähän kun pitää hehkua päällä kun on käynnistynyt
Torsti
Viestit: 959
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:45
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Osaisko siellä kuitenkin olla venttiilipuolella sitten jotakin kulumaa, onko tietoa onko niitä koskaan uusittu?

Ei oo tullu koskaan kokeiltua, mutta eikö se pitäis onnistua kun ottaa yhen hehkun ulos mutta jättää piuhat paikalleen ja sitten hehkuttaa. Näkis että kuinka kauan pitää hehkuttaa että menee punaseksi.
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Viesti Kirjoittaja ukki »

Työnnä ulosveto pulteilla se putki irti (katso vilskee laittama kuva) ylhäällä oikealla.

Jos et saa irti kohtuudella ota kuva ja laita se sivulle nähtäville. Älä säre vielä mitään. On helpompi antaa sitten ohjeita.

Vai oletko saanut vielä pyörän napaakaan irti?

Kun moottori käynnistyy, siirrä virta-avain hehku asentoo ja jatka niin kauan, että kone käy tasaiseen (jotain 10 - 40 sekuntia)


t. ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Taidettiin ukin kanssa olla nyt väärässä putkessa :D
Ollaan sisimmässä ja mimä nimimerkki tarkoittaa varmaan sitä uloimmaista joka jää siihen alennusvaihteeseen kiinni (etunapa) kun kulmavaihteesta sen pudottaa pois :lol:
Joo sen irroittamiseen varmaan sopii toi varovaisesti lämmittäminen ja jollain ulosvetäminen tartuntoja hitsaten varsinkin jos tuo holkki on jo vaurioitunut jostain syystä :?:
Korjauskäsikirjakaan ei anna varsinaista keinoa tuon holkin irroittamiseen.

Etukammio kone kuin tuo D-60 tarvii tuon jälkihehkutuksen, mutta lämpimänä käynti on pehmeämpää kuin vanhemmissa suoraruiskuissa.
Pyydä kaveri hyppylangalla ohittamaan aina seuraava hehkutulppa niin näät hehkuuko vastus kojetaulussa nopeemmin, kyseisellä konstilla voi ohittaa mahdollisesti palaneen hehkutulpan :wink:
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
mimä
Viestit: 4
Liittynyt: 17 Syys 2007, 18:29

Viesti Kirjoittaja mimä »

kyse on juuri tuosta edellisessä viestissä olleesta osasta kiitoksia paljon avustanne laitoin tonne kotisivuilleni yhden kuvan siitä osasta siellä myös jotain muita harrastevehkeitä http://www.surffi.net/~mikomet/
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Viesti Kirjoittaja ukki »

Kuva selvensi asiaa, hyvä. Hitsaa tappi ja vedä tunkilla pois.

Hyvin voivan näköiset koneet sinulla!!!



t.ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Vilske
Viestit: 3036
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Niin oottko vaihtanut jo o-renkaat liukupinnoista :?:
Kiitos kuvista :D
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Vastaa Viestiin