Agross vaihteet ja lukko
Valvoja: pelarusmaisteri
Agross vaihteet ja lukko
Minkäslaisia toimenpiteitä pystyy tehdä kun agrossin vaihdevipu on todella löysä.. eli tuskin on normaalia että kun on jalka kaasupolkimella ja käyttää puolittajaa nopealla niin käy se vipu jalkaan, eli varmasti lähes metri on liike varaa puolittajien ääripäissä.
muutenkin ajaminen on sellasta arvomme seuraavan pykälän vaikka belkun kaavio on kyllä tuttu kun on 15 vuotta harjoteltu. ja miten oikeen pitäis toimia sen tasauspyörästön lukon ku sieltähän tulee ohjaustehostimelta öljyputket sinne vaihdelaatikon kylkeen niihin limppuihin että kuinka paljo ohjausta pitää kääntää että lukko vapautuu vai miten sen kuuluis toimia??
muutenkin ajaminen on sellasta arvomme seuraavan pykälän vaikka belkun kaavio on kyllä tuttu kun on 15 vuotta harjoteltu. ja miten oikeen pitäis toimia sen tasauspyörästön lukon ku sieltähän tulee ohjaustehostimelta öljyputket sinne vaihdelaatikon kylkeen niihin limppuihin että kuinka paljo ohjausta pitää kääntää että lukko vapautuu vai miten sen kuuluis toimia??
mtz-50 501 & 526 HX
Oletko katsonut ettei keppi ole pääsyt löystymään sieltä alapästä. On HX vai pyöritettävä malli?
Ohjaustehostimen (toteemi) vasemallapuolen ylhäällä on tasauspyörästön venttiili ja siihen tulee ohjaamosta vaijeri (avaa konepelti). Katso onko merkit kohdalaan (pyörä/runko) ja liikkuuko pyörä kun vedät ohjaamosta tasauspyörästön lukko vipua. Lukon tulee aueta, kun pyörät kääntyvät 13 astetta.
Tasauspyörästön lukon ohjausventtilin vapaa asennossa
- käyttövipu tulee palautua vapaasti käyttöpyörän lovi (ylimmän merkin kohdalle BbIKA (A on melkein kuin A -kirjain)), kun käyttövipu on painettu sisään (ohjaamossa)
Tasauspyörästön lukko automaatti asennossa
-käyttöpyörän loven tulee olla keskimmäisen merkin kohdalla (BKA)
SÄÄTÖ. ( näin kertoo korjaamo käsikirja)
- vedä käyttövipu automaattiasentoon
- tarkista tuleeko lovi keskimmäisen merkin kohdalla ( kuuluu myös pieni napsahdus)
-Mikäli merkki ja lovi eivät osu kohdakkain on vaijerin pituutta säädettävä tarpeen mukaan
Tasauspyörästön lukko pakkoasennossa. Lovi on nyt viivan - kohdalla.
Öljy menee venttiilin kautta tosiaan tasauspyörästön akselille ei vaihdelaatikon kylkeen. Siellä on kalvopaisunta joka käyttään lukkoa levyjen välityksellä.
jos öljyä valuu kotelosta on se merkki siitä, että kulmanipan tiivisteen ovat kuluneet, niitä on kahta mallia mittaa aina akseli, jotta voit hankkia oikean kokoiset O-renkaat.
Jospa Vilske laittaisi ko.a asiasta kuvia.
t.ukki
Ohjaustehostimen (toteemi) vasemallapuolen ylhäällä on tasauspyörästön venttiili ja siihen tulee ohjaamosta vaijeri (avaa konepelti). Katso onko merkit kohdalaan (pyörä/runko) ja liikkuuko pyörä kun vedät ohjaamosta tasauspyörästön lukko vipua. Lukon tulee aueta, kun pyörät kääntyvät 13 astetta.
Tasauspyörästön lukon ohjausventtilin vapaa asennossa
- käyttövipu tulee palautua vapaasti käyttöpyörän lovi (ylimmän merkin kohdalle BbIKA (A on melkein kuin A -kirjain)), kun käyttövipu on painettu sisään (ohjaamossa)
Tasauspyörästön lukko automaatti asennossa
-käyttöpyörän loven tulee olla keskimmäisen merkin kohdalla (BKA)
SÄÄTÖ. ( näin kertoo korjaamo käsikirja)
- vedä käyttövipu automaattiasentoon
- tarkista tuleeko lovi keskimmäisen merkin kohdalla ( kuuluu myös pieni napsahdus)
-Mikäli merkki ja lovi eivät osu kohdakkain on vaijerin pituutta säädettävä tarpeen mukaan
Tasauspyörästön lukko pakkoasennossa. Lovi on nyt viivan - kohdalla.
Öljy menee venttiilin kautta tosiaan tasauspyörästön akselille ei vaihdelaatikon kylkeen. Siellä on kalvopaisunta joka käyttään lukkoa levyjen välityksellä.
jos öljyä valuu kotelosta on se merkki siitä, että kulmanipan tiivisteen ovat kuluneet, niitä on kahta mallia mittaa aina akseli, jotta voit hankkia oikean kokoiset O-renkaat.
Jospa Vilske laittaisi ko.a asiasta kuvia.
t.ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Se on ominaisuus että nopean ja hitaan perän kytkennässä vaihdekepin liikevara on niin pitkä.
Voit hieman kiristellä vaihekepin juuressa olevaa haarukkaa pulttilla (kuvassa nro. 21) kiristämällä, samoin voit kiristää keskityskuulan lukitusta (kuva nro. 41).
http://www.autocat.ru/catalog/?model=152&group=60
Ja pyynnöstä pidetään oppitunti automaattisesta tasauspyörästön kytkennästä
Jälleen kiitokset EHJ10:lle digitoinista
Voit hieman kiristellä vaihekepin juuressa olevaa haarukkaa pulttilla (kuvassa nro. 21) kiristämällä, samoin voit kiristää keskityskuulan lukitusta (kuva nro. 41).
http://www.autocat.ru/catalog/?model=152&group=60
Ja pyynnöstä pidetään oppitunti automaattisesta tasauspyörästön kytkennästä
Jälleen kiitokset EHJ10:lle digitoinista
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Kiitos hyvistä vastauksista ja kuvista, olin vaan vko:n loppuna kaupoissa yhestä hx agrossista ja lähes varmat kaupat jäi parista sadasta kiinni noiden vaihteiden ja muutaman muun pikku jutun vuoks . itellä on toi 501:nen ja siinä on kyllä jämäkät pykälät ja kun on niihin tottunu niin ei oikeen tunnu että vaihtaa "parempaan" kun saa arpoa vaihteita... vaikkakin eiköhän siihen saattais tottua pitemmän päälle. tiesin kyllä tuon lukon että toimii ohjauksen kautta mutta tuota vaijeria kyllä kieltämättä ihmeteltiin että mikä se on kun ei myyjäkään ollu kovin tuttu sen koneen kanssa
mtz-50 501 & 526 HX
Toivotaan että se renkaan rikkoutuminen on nyt suurin vika
Annetaan kyllä ohjeita kun saat taas koneen rullaamaa
Annetaan kyllä ohjeita kun saat taas koneen rullaamaa
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Venäläisiä renkaitahan saa esim. valmerilta länsirenkaita edullisemmin, ja taitaa tuo 15,5-38 (jos siinä vielä on alkuperäiset kumit) olla länsimerkeissä vähän harvinaisemmat. Ja jostain saa vielä valmeriakin halvemmalla nuita kumeja, meinaan jos ei selviä pelkällä sisärenkaan vaihdolla tai paikkauksella.
Joo sisäkumi tulee uusi toiselle puolen ja päälikumet löyty käytetyt, kylläkin 16.9-38 en just löytänyt kuin paljo mutta ei siinä oo ku jotain senttejä korkeus eroa että välitykset pysyy suunnilleen samana. Ja aivan tuntuu että olisin joskus jostain lukenu että eikös noissa saa ollakki vähä suuremmat takana???
mtz-50 501 & 526 HX
-
- Viestit: 33
- Liittynyt: 13 Loka 2007, 19:18
- Paikkakunta: KAJAANI
agros 526hx
joo toi keppi käy melkein etulasissa ja taakse ei taho tila riittää ite laitoin kannen ja lootan väliin 20mm korokkeen ja jatkoin kepin alapäätä että ottaa hahloihin liike inhimillinen ja sit renkaista 18.4 takana eessä 400/65 22.5 tosin kuluneet goodearit n 30mm.
No nyt ei eilen enää startille tullu herätettä ja akkujen välissä olevaan vaihtoreleeseen tuli kaikki muut varmaankin oikeen mutta siihen johon tulee lila johto nro31 ei tullu virtaa vaan maata joka varmaan tulee startin solenoidin käämistä, eli pitäiskö siihen tulla 24v kun rele napsahtaa? jos niin on joutuu ottaa sen auki ja putsata. niin ja siihen jossa on punainen ja nro50 niin ei kans tullu mitään
Viimeksi muokannut Jones, 27 Loka 2007, 21:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mtz-50 501 & 526 HX
niin mun koneeseen tuli vastaava vika ja laitettiin käynnistys suoraan akkukotelosta
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Joo oli suoraan painonapilla johdoilla ohi akkukotelon tuotu toi kännistys, oli suoraan kotelon päältä käynnistys
Siis tää oli viritys kun jouduin hakee vaihdossa menneen koneen takaisin töihin maahantuojalta, olivat saaneet sen rikki 826:sen, kun vaihdokki oli vähän huonossa kunnossa 920:nen, kannentiiviste.
Siis tää oli viritys kun jouduin hakee vaihdossa menneen koneen takaisin töihin maahantuojalta, olivat saaneet sen rikki 826:sen, kun vaihdokki oli vähän huonossa kunnossa 920:nen, kannentiiviste.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Löytyipäs lopussakin sähkökuva, mikä mahollisesti pitää paikkansa Agrossissa.
http://i108.photobucket.com/albums/n27/ ... an0007.jpg
tuon kun tallentaa omalle koneelle, niin voi tsuumailla tätä käynnistysvirtapiiriä tarkemmin, valitettavasti kuvaämpärin kuvakoko pilaa tsuumausmahollisuuven aika hyvin. Ne, jotka haluaa kuvan alkuperäisessä koossa, ottakoot yhteyttä yv:llä ja lähettäkööt s-postiosoitteensa, niin lähetän alkuperäisen skannauksen tulemaan.
Olennaistahan tässä kuvassa on, että startin herätevirtajohto, startin päässä lila, vaihtaa matkalla väriä, ja on muuntoreleellä punainen johto navassa 50.
Sitten alkaakin ristiriita: napaan 31 pitäisi tulla vihreä johto, joka maadoittuu päävirtakytkimen kautta, tässä sotii nyt sitten lila johto navassa 31, kun taas teoriaa puoltaa, että navassa 31 on maa.
Hommanhan pitäisi toimia niin, että kun startin rele saa herätevirran virtalukolta ja maadoittuu vaihteiston vapaa-asennon katkaisijan kautta, alkaa se syöttää virtaa muuntoreleen käämin toiseen napaan 50a. Muuntoreleen käämi maadoittuu navan 31 kautta. Akut kytkeytyvät sarjaan ja herätevirtaa startin solenoidille syötetään navasta 50.
Joissakin muuntoreleissä on sisällä 2kpl 40A sulakkeita, joista 30a napaan kytketyn palaminen saa aikaan juuri tuon mitä Jones kuvaili. Ei muuta kun muuntorele auki ja katsomaan onko siellä mahollisesti sulake palanu vai ne kärjet, jotka syöttää napaa 50. Jos kärjet on vaan nokeentunu, niin nehän saa puhtaaksi vaikka hiomapaperilla ja taas homma laulaa.
Jos on käyny niin ikävästi, että kärjet on tuhoutuneet, niin sentakia muuntorelettä ei ole pakko vaihtaa, rakennetaan vaan sen rinnalle 12V yleisrele, jonka virrankesto väh. 40A, muistaakseni 70A:kaan ei ole kovin kallis autotarvikeliikkeessä. Eli jätetään muuntoreleeseen kaikki alkuperäset johot kiinni, lisätään sen napaan 50 yhtäpaksu johto kuin mikä siihen nyt jo tulee (6mm²???), lisätyn johon toinenpää uuteen releeseen napaan 87, samalla paksulla yhdistetään muuntoreleen napa 30a ja uuden releen napa 30. Uuden releen maadotus navasta 85 yhdistetään muuntoreleen napaan 31 ohuemmalla johdolla esim. 1,5mm² ja ohjausvirta uudelle releelle napaan 86 otetaan samalla ohuemmalla johdolla muuntoreleen navasta 50a. Eli sama ohjausvirta startin releeltä syöttää nyt uudella releellä 24V startin solenoidille.
Hmm...kauhee sepustus, ymmärtääköhän tästä kukaan mitään
http://i108.photobucket.com/albums/n27/ ... an0007.jpg
tuon kun tallentaa omalle koneelle, niin voi tsuumailla tätä käynnistysvirtapiiriä tarkemmin, valitettavasti kuvaämpärin kuvakoko pilaa tsuumausmahollisuuven aika hyvin. Ne, jotka haluaa kuvan alkuperäisessä koossa, ottakoot yhteyttä yv:llä ja lähettäkööt s-postiosoitteensa, niin lähetän alkuperäisen skannauksen tulemaan.
Olennaistahan tässä kuvassa on, että startin herätevirtajohto, startin päässä lila, vaihtaa matkalla väriä, ja on muuntoreleellä punainen johto navassa 50.
Sitten alkaakin ristiriita: napaan 31 pitäisi tulla vihreä johto, joka maadoittuu päävirtakytkimen kautta, tässä sotii nyt sitten lila johto navassa 31, kun taas teoriaa puoltaa, että navassa 31 on maa.
Hommanhan pitäisi toimia niin, että kun startin rele saa herätevirran virtalukolta ja maadoittuu vaihteiston vapaa-asennon katkaisijan kautta, alkaa se syöttää virtaa muuntoreleen käämin toiseen napaan 50a. Muuntoreleen käämi maadoittuu navan 31 kautta. Akut kytkeytyvät sarjaan ja herätevirtaa startin solenoidille syötetään navasta 50.
Joissakin muuntoreleissä on sisällä 2kpl 40A sulakkeita, joista 30a napaan kytketyn palaminen saa aikaan juuri tuon mitä Jones kuvaili. Ei muuta kun muuntorele auki ja katsomaan onko siellä mahollisesti sulake palanu vai ne kärjet, jotka syöttää napaa 50. Jos kärjet on vaan nokeentunu, niin nehän saa puhtaaksi vaikka hiomapaperilla ja taas homma laulaa.
Jos on käyny niin ikävästi, että kärjet on tuhoutuneet, niin sentakia muuntorelettä ei ole pakko vaihtaa, rakennetaan vaan sen rinnalle 12V yleisrele, jonka virrankesto väh. 40A, muistaakseni 70A:kaan ei ole kovin kallis autotarvikeliikkeessä. Eli jätetään muuntoreleeseen kaikki alkuperäset johot kiinni, lisätään sen napaan 50 yhtäpaksu johto kuin mikä siihen nyt jo tulee (6mm²???), lisätyn johon toinenpää uuteen releeseen napaan 87, samalla paksulla yhdistetään muuntoreleen napa 30a ja uuden releen napa 30. Uuden releen maadotus navasta 85 yhdistetään muuntoreleen napaan 31 ohuemmalla johdolla esim. 1,5mm² ja ohjausvirta uudelle releelle napaan 86 otetaan samalla ohuemmalla johdolla muuntoreleen navasta 50a. Eli sama ohjausvirta startin releeltä syöttää nyt uudella releellä 24V startin solenoidille.
Hmm...kauhee sepustus, ymmärtääköhän tästä kukaan mitään
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
МТЗ-50 1977, eli 505 -77