Linkoa hankkimassa

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

Rokressi
Viestit: 459
Liittynyt: 28 Marras 2007, 11:23
Paikkakunta: Juuka

Re: Linkoa hankkimassa

Viesti Kirjoittaja Rokressi »

Periaatteessa mikä tahansa ehjä ja edullinen linko käy, jos sinulla on takalevy käytössäsi nuoskalunta varten. Pakkaslumella toimivat kaikki. Harva uusikaan linko toimii edes tyydyttävästi tietyn tyyppisessä nuoskalumessa. Suosittelen kuitenkin kahdella poistoluukulla olevaa mallia.
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
tapsa 86
Viestit: 368
Liittynyt: 06 Syys 2008, 18:07
Paikkakunta: Kristiinankaupunki, Tervakoski

Re: Linkoa hankkimassa

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

Puskulevy löytyy etupäästä ja sillä on tullut lumet lykittyä tähän asti.
Kaksi luukkuinen sen lingon tulisi olla ja sellaisiahan suurin osa onkin. Aika moni näistä halvoista lingoista näyttää olevan turhan kapeita, lingon kun olisi varmaan hyvä olla traktoria leveämpi.
Belarus MTZ 52 -69
Rokressi
Viestit: 459
Liittynyt: 28 Marras 2007, 11:23
Paikkakunta: Juuka

Re: Linkoa hankkimassa

Viesti Kirjoittaja Rokressi »

Joo, kyllä ehdottomasti leveämpi pitää olla, muuten alkaa tie kapenemaan! Pieneen linkoon kannattaa ojanpuoleista siipeä levittää ainakin sen verran ettei traktorilla tarvitse aivan ojanpenkalla ajella, siitä näet pyöräyttää hirmu helposti koko koneen ojaan. Myös tuo lingon ja siiven korkeus ja avara rakenne on eduksi jos tarviit pihamaita puhdistaa. Voit siirtää vetämällä lunta pois rakennusten välistä ja puhaltaa sitten avarammalla paikalla.
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
osilpi
Viestit: 73
Liittynyt: 20 Helmi 2011, 22:17
Paikkakunta: Sipoo

Re: Linkoa hankkimassa

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Äsken sain kytkettyä "uuden" lingon 521:een kiinni ja en ole koskaan lingonnut mitään. Jos lunta tulee, niin pääsee kokeilemaan. Linko on tuo TR-210 ja minkäänlaisia heittotorvia ei enää ole tallella. Edellinen omistaja kertoi, ettei ole niitä ikinä käyttänyt, eikä ole kuulemma ollut tarvetta.
Nivelakseli on murtopultilla oleva http://www.ikh.fi/tuotehaku/nivelakseli#!tid20445" onclick="window.open(this.href);return false; . Tosin on niin paljon muovisuojaa päällä, etten koko murtopulttia löytänyt... Mukana tuli pussillinen uusia eli kait se pultti jossain on piilossa.

Kysymyksiä:

1. Linko on muuten hyväkuntoisen oloinen, mutta nivelakselin vastatumppi on näköjään hieman kiero. Sanoisin, että puoli senttiä on heittoa tumpin päästä mitattuna. Kyllähän se näköjään silmin nähden ravistaa ja tuntuu ohjaamossakin hieman, mutta onko siitä miten paljon haittaa, kun lingotaan pelkkää pihaa + 50m tietä? Akselitumppi on varmaan joskus vaihdettu, koska liitos on karun oloinen. En saanut sitä tumppia irtikään ihan helpolla. Onko tuo ylipäätään vaihdettavissa oleva osa eli miten se on kiinni?
Ed omistaja ei kuulemma ole havainnut ravistamista.

2. Voinko käynnistää raktorin ulosotto kytkettynä (huomasin, että ulosotto menee hyvin päälle startatessa)? Jos kyllä, onko parempi olla käyttövivun vapaa-asennossa vai jarruasennossa? Nythän ulosoton säädöt varmaan eivät ole ihan optimit, kun linko pyörii ilman kuormitusta vapaa-asennossakin aika vauhdilla. Toisaalta pannat on uudet ja säädetty näppituntumalle eli olisiko syytä löysätä?
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-Toyota Camry 2.4 2002
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0TD, lukkoakselit, SOA
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Linkoa hankkimassa

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Eikös se ole tuo pultti, mikä kuvassakin näkyy :) http://www.ikh.fi/tuotehaku/nivelakseli#!tid20445" onclick="window.open(this.href);return false;
Linkoa vaan menemään, vaikka tumppi vähän vippaa. Hitsaamallahan se varmaankin on kiinni, eli oma hommansa vaihtaa/oikoa ja saada vielä linjaan.
Uudet pannat sijautuu varmaan aika pian, kun pääset linkoamaan ja kytkemään/vapauttamaan pyöritystä kuormitettuna. Luulisin, että käyttövivun vapaalla ollessa pyöriminen vähenee sitä myöten. Mutta, jos näin ei käy, niin löysää vaan pyörityspannan ruuvia puoli kierrosta kerrallaan ja kokeile.
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
diesel
Viestit: 159
Liittynyt: 28 Heinä 2007, 17:21

Re: Linkoa hankkimassa

Viesti Kirjoittaja diesel »

Taitaa olla itsellä samanlainen linko mutta siinä on kaksi 10*70mm(murto) pulttia akselin ja siivenvälisessä liitoksessa jos oikein säädetyt pannat ulosotossa niin jaksaa katkaista pultit juuri ennen kuin moottori sammuu.
Mitä suuremmat kierrokset nivelakselissa sitä pienemipi momentti(vääntö) akselissa eli kierroskuku ja vääntö ovat käänteisiä suureita (kääntäenverrannollisia)
osilpi
Viestit: 73
Liittynyt: 20 Helmi 2011, 22:17
Paikkakunta: Sipoo

Re: Linkoa hankkimassa

Viesti Kirjoittaja osilpi »

EJH10 kirjoitti:Eikös se ole tuo pultti, mikä kuvassakin näkyy :) http://www.ikh.fi/tuotehaku/nivelakseli#!tid20445" onclick="window.open(this.href);return false;
No niinhän se taitaa olla... Ajattelin, että se olisi poikittain akseliin nähden, mutta se pultti onkin akselin suuntaisesti. Kiitos huomiosta.

Nyt on tänään linko koeponnistettu, kun tuli 5-10 cm pakkaslunta. Hyvin lentää lumi, myös pienet kivet, vaikka tukijalat on säädetty ylimpään asentoon :-) Onhan se aikaista lingota, kun ei ole tamppaantunutta lunta, mutta ei viitsi enää irroitella linkoa.
Kolmosella jaksoi juuri ja juuri lingota kaasu pohjassa pienessä ylämäessä. Ykkösellä on aika hidasta touhua.

Ei lingotessa tunnu juuri vatkaavan eli eiköhän tällä mennä tämä talvi. Täytyy sitten löysyttää sitä pitopantaa vähitelleen, jos ei ala vapaa-asennossa vauhti vähenemään.
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-Toyota Camry 2.4 2002
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0TD, lukkoakselit, SOA
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: Linkoa hankkimassa

Viesti Kirjoittaja ukki »

Siis ei jaksa pyörittää vai vetää linkoa? Onko tuo sinun kolmosvaihde seuraava, pienen puolen kolme vai onko kertoja isolla jolloin se on kuutonen?

Lainaus, "Hyvin lentää lumi, myös pienet kivet, vaikka tukijalat on säädetty ylimpään asentoon"

Jos tukijalat ovat ylhäällä, on terä alhaalla, silloin linko vetää sisäänsä kaiken tien tai pihan pinnasta (soraa), niin johan tulee raskas vetää.

Kyllä tuon kokoisen lingon on noilla lumilla mentävä vielä kuutosella reippaasti. Sitten kun on lunta 30 - 50 cm:ä, otetaan pienemmät vaihteet käyttöön.


ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
osilpi
Viestit: 73
Liittynyt: 20 Helmi 2011, 22:17
Paikkakunta: Sipoo

Re: Linkoa hankkimassa

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Hitsi kirjoitin väärin. Tarkoitin, että tukijalat oli alhaalla, mutta silti keräsi kiviä reippasti. Tosin piha on kovin kuoppainen vielä, että josko vuoden päästä olisi tasaisempaa.
Tuossa on tukijalat jotenkin hassusti, sillä niissä on vain kaksi asentoa eli joko kokonaan pois tai sitten lingon etuosa 3 cm ilmassa. Pitää varmaan porata lisää reikiä, jotta saa enemmän vaihtoehtoja. Kävi mielessä, että ei varmasti olisi haittaa, jos lingon takaosassakin olisi tukijalka, jolla perän saisi nostettua irti tien pinnasta.

Sain lingon myyjältä vinkin, että työntövarren sijaan tämmöisellä kuoppaisella ja mäkisellä pihalla/tiellä kannattaa käyttää ketjua. Nyt on sitten ketju, jonka päällä on muutaman sentin lyhyempi putki, jotta linko ei pääse kippaamaan, jos etuosa haukkaa jumiin. Elämisvaraa tuntuu olevan juuri sopivasti eli seurailee hyvin tien pintaa.

Kolmosvaihteella tarkoitin pikkupuolen kolmosta. Mäki nyt ei ole kovin jyrkkä, mutta kyllä perälevyn kanssakin lumitöitä tehdessä monet kerrat on jäänyt sutimaan tuohon mäkeen, vaikka on ketjut (melko kuluneet sellaiset + etuveto on pois pelistä).
Jotenkin ehkä tuntuu vähän nuhaiselta tämä kone. Tuskin jaksaisi kuutosella lingota kovin hyvin. Mutta ei kyllä haittaa, kun tuota lingottavaa on noin 100 m.
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-Toyota Camry 2.4 2002
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0TD, lukkoakselit, SOA
Vastaa Viestiin