Ulosoton kytkentä

keskustelu kaikista koneista ja vehkeistä

Valvoja: pelarusmaisteri

osilpi
Viestit: 73
Liittynyt: 20 Helmi 2011, 22:17
Paikkakunta: Sipoo

Re: Ulosoton kytkentä

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Kuvan mukaan näyttää siltä, että saattaa olla tekemätön paikka ulosoton kautta lähteä tuota vipua 14 tutkimaan... Onko kellään kokemusta, miten siihen parhaiten pääsee käsiksi? Jotenkin voisi arvata, että varmaan on vika tuolla vivun 14 tienoilla, kun tuo kahva on ihan hervoton.

Pääsisiköhän tuon kuskin puolen jarrun kautta sinne käsiksi? Ko jarrulevy kun pitäisi muutenkin vaihtaa (sain konetta ostaessa levyn mukaan).

Tässä on tuo sylinterin etukorvakko sellaista 15mm polttoleikattua teräslevyä ja lisäksi hervottoman kokoinen akku rajoittaa vivun liikettä (piti laittaa puukalikat akun alle, jotta sai vivun taka-asentoon, mutta ei kylläkään tapahtunut mitään).
Tuo kahvan yläpää on näköjään hitsattu kiinni tuohon akseliin, että ei tuo korvakon irroittaminenkaan ihan helppoa ole.
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-Toyota Camry 2.4 2002
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0TD, lukkoakselit, SOA
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: Ulosoton kytkentä

Viesti Kirjoittaja ukki »

Jos vipu on hitsattu yläpäästä akseliin kiinni, on silloin vika siellä alapäässä, siirtohaarukka irti tai on vääntynyt. On myös mahdollista, että ulosoton toinen akseli on vääntynyt, jolloin siirto holkki ei pääse liikkumaan akselin boorissa lainkaan ( mutta ajovoiman otto pelaa). Kerran olen vastaanvan tapauksen korjannut. Perän kansilevy irti ja sitten vain korjaamaan. Jos irroitat perästä ulosoton pakan sekä, sitten siitä seuraavan akselin pois, niin sieltäkin jo jotain näkee, jotenkin jopa yltää kädellä siirto haarukkaan. Samalla näkee on se akseli puneella (kiertynyt)

Meneekä ajovoiman otto päälle ja toimiiko se?

ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
osilpi
Viestit: 73
Liittynyt: 20 Helmi 2011, 22:17
Paikkakunta: Sipoo

Re: Ulosoton kytkentä

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Ei tosiaan toimi se ajovoiman ulosottokaan... Kuvittelin, että se toimii, mutta sehän oli ulosoton jarru. Yksin kun on, niin aika vaikea nähdä, pyöriikö siellä takana ajon aikana jotain vai ei (ei siis pyöri).

Eli työjärjestys vissiin seuraava:
-öljyt pois
-penkki irti
-hydraulisylinteri irti
-kansilevy auki (kait se siellä penkin alla on, niin paskainen on lattia, etten vielä ole tutkinut -> pestävä koko lattia ensin)
-ulosoton pannat löysälle ja ulosotto mäkeen
-siitä seuraava akseli pois (lähteneekö ihan vetämällä?)

Parin viikon päähän menee varmaan, että ehtii syventyä. Onneksi ei ole koneelle käyttöä nyt.
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-Toyota Camry 2.4 2002
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0TD, lukkoakselit, SOA
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Ulosoton kytkentä

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

osilpi kirjoitti:-siitä seuraava akseli pois (lähteneekö ihan vetämällä?)
Lähtee, kun kuvan http://i108.photobucket.com/albums/n27/ ... G_1104.jpg keskipisteen alapuolella näkyvä laakerin lukituspultti (lukkomutterikin siinä) on avattu tarpeeksi ja jos akseli ei ole juuttunut etupäästään mitenkään erikoisesti.
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
osilpi
Viestit: 73
Liittynyt: 20 Helmi 2011, 22:17
Paikkakunta: Sipoo

Re: Ulosoton kytkentä

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Nyt vasta ehdin aloittaa remontin. En vielä irroittanut vaihteiston yläkantta työläyden takia. Tarkoitus oli irroittaa ulosottomötikkä ensin ja kurkistaa sisälle. No eihän se lähtenyt, pannat haraa vastaan, vaikka löysytin ihan löysälle (en irroittanut säätöpultteja kokonaan). Muuten kyllä tuli mötikkä pari senttiä ulospäin.
Korjaamokäsikirjaa luin, mutten ihan hahmottanut, onko yläkannen irroitus välttämätöntä, kun halutaan irroittaa ulosotto. Jotenkin äsken lukiessani jäin uskoon, että pantojen säätöpultit irroitettaisiin kokonaan ja pantojen käyttöakseli samoin irroitettaisiin paikaltaan (tätähän en hoksannut tehdä).
Mutta saako noita enää takaisin, jos vaihteiston yläkantta ei ole irroitettu?

Ajattelin tässä yrittää ensin helpointa tietä, kun aika on kortilla.

Ainut löytämäni ulosoton irroitus käsittelevä ohje oli sivulla 141 eikä se ollut kovin selkeä. Sivulta 165 alkaen käsitellään lähinnä purkamista, muttei kerrota, miten mötikkä irroitetaan.
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-Toyota Camry 2.4 2002
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0TD, lukkoakselit, SOA
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Ulosoton kytkentä

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Kyllä ne pitkät säätöruuvit pitää kiertää auki kokonaan. Sitten se mötikkä tulee vetämällä ulos. Olitkos jo tutustunut Vilskeen kuvasarjaan http://m100.photobucket.com/albums/Belkku/Korjauskuvat/
Kasatessa saattaa olla vaikeaa saaha lähteen ne säätöruuvit kierteelle, mutta kyllä ne sinne lähtee, kun aikansa haroo :)
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
osilpi
Viestit: 73
Liittynyt: 20 Helmi 2011, 22:17
Paikkakunta: Sipoo

Re: Ulosoton kytkentä

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Kiitos hyvä tietää. Kierränpä ne kokonaan irti, mutten koske siihen pantojen käyttövipuun, jos kerta ei ole välttämätöntä.

Tuo kuvasarja ei harmillisesti aukea työ- eikä kotikoneella... Tyhjää sivua tarjoaa ja lataaminen loppuu.

EDIT: Nyt sain ulosoton pöydälle. Kaikki on mekaanisesti ehjää. Poorit ym on kunnossa. Siirtäjävivun pultti oli kuitenkin tippunut öljytilan pohjalle. Sen voisi takakautta saada paikalleen, jos olisi pitkät ja ohuet kädet. Minulla ei ole... Sormenpää yltää kyllä siirtäjään, muttei sitä pulttia kyllä saa paikalleen, varsinkin kun pultinreiät eivät ole kohdakkain enää.
Yläkantta sitten irroittamaan joskus ensi viikolla ja siinä pitäisikin tulla tuon siirtäjän mukana.

Nuo kitkapinnat (jonkun sortin kangasta tms) sinänsä eivät olleet mitenkään loppu, mutta ajattelin kyllä uusia, kun ovat irti.

Kyllä oli öljytilan pohjalla uskomaton lieju. Pari senttiä epämääräistä tavaraa, josta poistin sen, mitä helpolla sai.
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-Toyota Camry 2.4 2002
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0TD, lukkoakselit, SOA
osilpi
Viestit: 73
Liittynyt: 20 Helmi 2011, 22:17
Paikkakunta: Sipoo

Re: Ulosoton kytkentä

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Nyt on homma siinä pisteessä, että vaihteiston yläkannen pitäisi lähteä irti (kaikki näkyvät pultit irroitettu). Mutta eipä irtoa, tuntuu kanittavan edestä jostain. Varovasti kokeilin sorkkaraudalla vääntää, ei hievahdakaan.

Katsokaapa noita kuvia. Onkohan tuon kenen lie kyläsepän tekemän ja hitsaaman sylinterin korvakkeen alla vielä kiinnityspultteja piilossa? Jos näin on, ei niihin ihan helpolla pääse käsiksi. On nimittäin siihen malliin hitsattu, että ei rälläkällä irtoa ihan helpolla. Kaverilla olisi plasmaleikkuri, mutta sillä saa helposti tuhoa jo itse vaihteistoon...
Noista muutamasta reiästä kun sorkkii sisään, on siellä jonkun sortin potero, jonne on valunut öljyliejua.

Vai kanittaako tuo hitsattu ulosoton vipu? Ei kyllä oikein tunnu siltä. Ymmärtääkseni tuon vivun pitäisi tulla kokonaisuudessaan ulos tuon yläkannen kanssa. Olenkohan oikeassa?

Kuva
Kuva
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-Toyota Camry 2.4 2002
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0TD, lukkoakselit, SOA
joksu
Viestit: 87
Liittynyt: 07 Huhti 2010, 20:17

Re: Ulosoton kytkentä

Viesti Kirjoittaja joksu »

Näyttäisi korvakko olevan kiinni vielä kolmella isolla pultilla.
osilpi
Viestit: 73
Liittynyt: 20 Helmi 2011, 22:17
Paikkakunta: Sipoo

Re: Ulosoton kytkentä

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Sitä minä olen muiden kuvista yrittänyt tiirailla, mutten noita pultteja ole muilla nähnyt. Siksi arvelin, että ne liittyisi jotenkin korvakkeen pituussuuntaiseen vetoon eivätkä varsinaisesti pulttaisi kiinni mitään.
Tuohon viittaisi sekin, että nuo pultit on hepattu jokainen migillä kiinni.

Vai pitääkö ne kuitenkin irroittaa...?
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-Toyota Camry 2.4 2002
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0TD, lukkoakselit, SOA
joksu
Viestit: 87
Liittynyt: 07 Huhti 2010, 20:17

Re: Ulosoton kytkentä

Viesti Kirjoittaja joksu »

Kyseisillä pulteilla alkuperäinen korvakko pellin läpi kiinni rungossa. Ilman pulttien irroitusta pelti ei lähde irti.
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: Ulosoton kytkentä

Viesti Kirjoittaja ukki »

Mutta onhan ollut taasen "seppä" joka on tuonkin korvakon hitsannut! "Onhan meillä hitsauskone" sanonnalla on paljon pilattu koneita merkkiin katsomatta.

Ulos oton vipu kanittaa, kun on hitsattu yläpäästä kiinni! Vipu on lukittu yläpäästä akseliin pultilla, joten rälläköi se irti.
Käyttöakseli joka on ulos otto vivun alapuolella on laatikon sisältä lukittu siirtohaarukkaan. Joten sinun olisi rikottava siitä kiinnitys, jotta saisit tuon kannen nousemaan kokonaan.

ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
osilpi
Viestit: 73
Liittynyt: 20 Helmi 2011, 22:17
Paikkakunta: Sipoo

Re: Ulosoton kytkentä

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Jatketaan harjoituksia. Eli isot pultit väkisin irti ja rälläkällä käyttövipu katkipoikki... Täytyy sitten väkertää siihen ulosoton vipuun jonkun sortin uusi kemppiliimaa fiksumpi kiinnitys aikanaan. Ja pulteille lukitukseksi ruuvilukitetta heppauksen sijaan...

Kyllä tässä koneessa on kyllä muutenkin mielenkiintoisia virityksiä. Esim kauha on polttoleikattu mistä lie kamasta ja työnjälki on aikas karkeaa. Etukuormaimen tukirunko... Hitsauspuikkoja ilmeisesti on ollut saatavilla.
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-Toyota Camry 2.4 2002
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0TD, lukkoakselit, SOA
belmatti
Viestit: 55
Liittynyt: 23 Joulu 2010, 09:00

Re: Ulosoton kytkentä

Viesti Kirjoittaja belmatti »

onko majuri myynnissä majurimiestä kiinnostanee aina
Belarus 501 mainio työkone pakkolukko takspyörissä joten lumet saavat kyytiä
osilpi
Viestit: 73
Liittynyt: 20 Helmi 2011, 22:17
Paikkakunta: Sipoo

Re: Ulosoton kytkentä

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Sain vihdoin kannen auki. Syy, miksi isot pultit oli hitsattu kiinni: pulteissa ei kierteitä jäljellä... Vastakierteet kyllä vaikutti silmämääräisesti ehjiltä eli ei ole viitsitty etsiä sopivia pultteja. Mikä tuon ison pultin oikea koko on, jotta osaisi ostaa sopivat kokoiset kerralla (vanhoista ei ole malliksi)?

Miten tuo ulosoton pystytanko lopulta lähtee irti? Riittääkö, jos alapäästä kopistaa siirtohaarukan pois? Yläkautta ei kylläkään pääse yhtään sen paremmin siirtohaarukkaan käsin kuin takaa ulosoton aukosta. Ajatuksena oli, jos vaikka olisi vaihtanut koko akselin. Tuskin maksaa kovin paljoa Greenellä, jos vain löytää tuotenumerot ym. Jos ei saa uutta, niin sitten viritän vanhaan paremman kiinnityksen.

Samoin on tasauspyörästön lukon vivun runko puoliksi murtunut (itse jalkapoljin siis ehjä). Vaikuttaa valuraudalta eli meikäläisen hitsaamana tuskin tulee kovin hyvää (toki ajattelin kokeilla migillä turata, menettävää kun ei ole). Senkin voisi ostaa uuden tai paremman käytetyn, jos löytää.
Kuva
-Belarus MTZ-521-4x4 1975 "Igor"
-Toyota Camry 2.4 2002
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0TD, lukkoakselit, SOA
Vastaa Viestiin