Sivu 1/1

Liikenneturvallisuus

Lähetetty: 10 Heinä 2013, 08:42
Kirjoittaja Vilske
Nousi mieleen tuollainen aihe ajatuksiin eilen illalla pojan kaverin menehdyttyä kevarilla risteysonnettumuudessa :cry:
Myöhemmin ajatusten ristitulessa nettiä selatessani näin toisen tapahtuneen järkyttävän onnettumuuden :cry:
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... 12951.html

En nosta asiaa tähän siksi että peräänajon kohde oli belkku vaan siksi että miksi suomen viranomaiset ovat kieltäneet keltaisen vilkkuvalon käytön tieliikenteessä traktorin siirtoajossa?
Kun muuten kopioidaan kaikki asiat eu:sta niin miksi tuon vilkkumajakan käyttö on sallittu vain tiellä tapahtuvan työn ajaksi?
Esim. saksassa ei traktoria saa ajaa yleisellä tiellä ilman oranssista majakan vilkkuvaloa.
Yksi syy miksei täällä, oli viranomaisten käsitys oranssisen vilkkuvalon huomioarvon heikentyminen, kuinkahan on käynnyt hitaan ajon kolmion??

Re: Liikenneturvallisuus

Lähetetty: 10 Heinä 2013, 09:58
Kirjoittaja HL-Zetor
Tuosta traktorionnettomuudesta, surullinen juttu.

Mutta miksi poliisi kiinnostunut nimenomaan traktorin liikkeistä ennen onnettomuutta?
Eikö samaa voisi tiedustella yhdistelmäajoneuvosta.
Sentäs suora tie, satasen rajotus.
Otetaankohan vastaavissa tapauksissa selvää esim. kännykkätapahtumista rysähdyshetkeltä?
Hyttii levinneet puoliksi syödyt eväät ym. oheistoiminnat ajoaikana.

Tuon vilkkuvalokiellon syytä sopii ihmetellä.

Harvinaisempi kolari

Lähetetty: 29 Maalis 2016, 08:09
Kirjoittaja Pienviljelijä
Venäjän kolarivideot edustavat aivan omaa laatuaan, mutta tämä kohtaus on sen verran harvinainen, että oheistan sen tänne:

https://youtu.be/hoDXHOPQ1Ag?t=280

ja matka metsään sen kuin jatkuu..

Re: Liikenneturvallisuus

Lähetetty: 29 Maalis 2016, 09:30
Kirjoittaja Timukka
:( todella ikävä tapaus, kuten kaikki muutkin liikenneonnettomuudet ja kuolemat.

Tuo majakka pakollisena raktorin katolla voisi oikeasti olla hyödyllinen ja turvallisuutta edistävä varuste.

Re: Liikenneturvallisuus

Lähetetty: 29 Maalis 2016, 13:40
Kirjoittaja nokka kone
Saakos traktorilla ajella majakan kanssa miten :?: . Onkos se jotenkin että täytyy tehdä töitä (auraus lanaus ym) ja sitten siirtymä ajolle majakka pois päältä. Varmaan ite unohtaisin ne majakat päälle :wink:

Re: Liikenneturvallisuus

Lähetetty: 02 Huhti 2016, 09:44
Kirjoittaja Nikuzai
Takaa ohjastettavalla kun lähden tielle niin varmasti majakka päällä ja kaivurissa pidin majakkaa päällä, et ihmiset tajuaa sen taivaltavan tavallista hitaammin

Muuten en kyllä majakkaa päällä pitäisi huvia maantiellä ajellessa vaan vasta sitten kun jotain outoa on tapahtumassa, esim. just suodatin ryytyy niin siinä vaiheessa oon napannut vilkun päälle, et ny ajellaan oudosti.
Onneksi ei ole mitään sattunut ois siitäkin tullut sanomista, et miksi varoitusvilkku on päällä vaikkei töitä tehdä :shock:


Mutta onhan suomessa kuolemantapaus missä takatyövalot oli traktorissa päällä ja autoilija luuli sen tulevan vastaan, sit kun oli lähellä ei varmaan enää nähnyt vaan häikäistyi ja ajoi perään

Siinä ei paljoa hitaankolmiot tai pari 10w parkkia auta kun vastaan tulee 300w xenon työvaloa

Re: Liikenneturvallisuus

Lähetetty: 02 Huhti 2016, 15:24
Kirjoittaja Belkur
Ajelin tässä talvella poikaniluo aurailemaan pihaa linko perässä ja alueaura edessä, tietysti majakka päällä, poliisi ajeli ohi niinkuin muutkin autoilijat.

Re: Liikenneturvallisuus

Lähetetty: 02 Huhti 2016, 17:15
Kirjoittaja katoi
Talvella tuli työnantajalta ainakin määräys, että pitää olla siirtoajossakin vilkut päällä kun ajetaan aurauskalustolla vaikka laki ei vaadi.

Kerran ajelin sankassa lumisateessa Nurmeksesta Siilinjärvelle päin varovasti 70- 80 km/h matkalla Helsinkiin. Yhtäkkiä huomasin hämärästi jotain edessä ja vaistonvaraisesti punasin rattia vasemmalle . Auto meni sivuluisussa vasenta kaistaa ohi traktorin ja juuri ohi päästyä vauhdin hiljettyä syöksyi oikealle lumiseen ojaan. Nousimme autosta emännän kanssa ja totesimme, että sehän oli traktori linko perässä ilman minkäänlaista valoa täysin pimeä kone. Kumpikaan ei kerinnyt nähdä ohittaessa mikä siinä oli. :( No auto vedettiin traktorilla pois ojasta ja laitettiin majakka päälle traktoriin muut valot ei toiminut ollenkaan. Kyllä tälläisiä pösilöitä on vain liikenteessä ja minun uskomattoman nopeat silloisen nuoren miehen vaistot pelasti ettei törmätty linkoon. Näkyvyys oli siinä sateesa korkeintaan 20 m.

Re: Liikenneturvallisuus

Lähetetty: 02 Huhti 2016, 20:12
Kirjoittaja k1200rs
Muuan vuosisitten kävin tieturvakortti koulutuksessa niin siellä kurssinpitäjä sanoi, että vilkkuvaloa ei saa pitää siirtoajossa päällä. Vahingon sattuessa vilkkuvalollinen aina ensisijaisesti syyllinen ennenkuin toisin todistetaan. Vilkuvalo tarkoittaa, että kone/auto saattaa tehdä ennalta arvaamattomia liikkeitä. Käsitykseni mukaan se ei kuitenkaan anna etuajo oikeutta. Omasta mielestä traktori voi pitää vilkkuvalon päällä aina on kuitenki niin hidas ajoneuvo tien päällä, kiinnittääpä huomion. Suurempi pahan on täällä Koillismaan suunnalla kirkkaat takatyövalot päällä ajavat aura-autot :evil:

Re: Liikenneturvallisuus

Lähetetty: 07 Huhti 2016, 07:16
Kirjoittaja Nikuzai
Jos on jo se majakka päällä maantiellä ajellessa, niin milläs kiinnität huomion siihen, et nyt alat ajelemaan oudosti?

Ite nappaan majakan päälle kun liityn viistoon vastaantulevien kaistan yli auratessa
Tai siinä vaiheessa kun alan pysähtymään tien varteen, monesti kun majakka lähtee pyörimään jättää takana olevat väliä kun huomaavat et ny tapahtuu jotain.


Mites te ketkä olette sitä mieltä et majakka pitäis olla aina ja koko ajan päällä, mitä siitä tulisi jos rekat ajelisi majakat päällä kokoajan ja hinurit kanssa, entäs poliisit ambulanssit ja hälytysajoneuvot, mitä jos ne ajelisi siniset vilkut päällä kokoajan?

Mistä sen silloin huomaa, et se tukkirekka seisoo maantienvarressa tekemässä kuormaa jos ne majakat vilkkuu aina liikkuessa? hätävilkkuja kunnei saa käyttää kuin osoittamaan "hädästä" ja se kuormaaminen tuskin on mikään hätä?


Jos tiellä on 60 rajoitus ja traktori kulkee maantiellä 50Kmh niin montako tuntia kestää kohtaaminen, et kolari tulee vaikkei olisi sitä majakkaa päällä?
Vastataans pari tuntia menee törmäämiseen siitä kun sen traktorin havaitsee jos molemmat kulkee omaa nopeuttaan ja traktorilla ei ole vilkkuvalo päällä, siinä jossei kahden kilometrin lähestymisen jälkeen vielä ole huomannut sitä traktoria, niin ei se vilkkuvalokaan mitään hyödytä.

Mutta sitten kun se traktori kääntyy pellolle siitä ojarummusta yli ja ei varoita mitenkään sitä takanatulevaa autoa kun se majakka on vilkkunut jo sieltä kirkolta asti sen viimeset pari tuntia.
Samalla tulee auto vastaan eikä se traktorin takavilkku satukkaan näkymään auranrakenteiden takaa silloin kun se palaa kauanko menee siihen kolariin jos eroa on puolikilometriä ja auto tulee 60Kmh ja traktori seisoo paikallaan?

Siinä puhutaan minuuteista ja sen jälkeen tunneista kun lehdissä kirjoitellaan kolarista jossa aura seivästi perheen vanhemmat


Oisko siinä vaiheessa kannattanut ehkä sammuttaa se vilkkuvalo sieltä kotosalta lähdettäessä ja säästää se siihen kohtaan kun kanssaliikkujia pitää varoittaa oudoista liikkeistä tai pysähtymisestä erikoiseen paikkaan






Sit loppukaneettina jos ihmiset ei näe 60tonnia painavaa junanveturia ja sen perässä kilometrin mittaista junaa, niin helvatillako se sen 21W vilkkuvalon sieltä traktorin päältä näkee ja monet ihmiset kykenee havaitsemaan vain yhden vilkkuvan valon kerralla