521:sen jarrut hirttää

täällä saavat belkkumiehet ja -naiset turista kaikista asioista

Valvoja: pelarusmaisteri

er3004
Viestit: 341
Liittynyt: 02 Syys 2007, 07:09
Paikkakunta: Kanta-häme

521:sen jarrut hirttää

Viesti Kirjoittaja er3004 »

521:sen belaruksen jarrut hirttää pienestäkin polkimen painamisesta, niin että on muutettava ajosuuntaa niiden irroittamiseksi. Ne ei ole säädetty liian lähelle.Oletan syyn olevan liian vähäinen käyttö, mutta en ole ennenkään sitä aktiiivisesti käyttänyt eikä se ole siitä vihoitteleen alkanut. Se tilapäisesti
helpottaa, kun lämmittää ajamalla jarruttaen. Onko tällainen yleinen ilmiö?
ukki
Viestit: 865
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 07:17
Paikkakunta: Eedenistä itään

Re: 521:sen jarrut hirttää

Viesti Kirjoittaja ukki »

Jarru kotelot auki, puhdistu. Paisuttajan jousien vaihto ( jos ovat mennet melloiksi) 3 kpl:ta ja samalla puhdistetaan ne kuulat ja urat. Levyjen minimi mitta on 9,5 mm. Viime viikolla tein jarru huollon.

ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Kulakki
Viestit: 187
Liittynyt: 21 Marras 2015, 18:58
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: 521:sen jarrut hirttää

Viesti Kirjoittaja Kulakki »

Joitain monia vuosia sitten, kun prokressin ensiasennuslevyistä irtosi kitkapinnat liimauksistaan, niitattiin uudet jotka tais olla Valmettiin tarkoitettu, mutta siis kooltaan sopivat. Ja sitten kohta alkoi nämä hirtto-ongelmat. Esim. kun laski venettä järveen, ei voinut jarrua painaa, vaan piti ykkönen päällä valuttaa ja kytkimellä jarruttaa. Tuli kokeiltua vaikka mitä, shimmasin rumpujakin kauemmaksi, mutta ei. Kerran hirtti niin koville että toinen rumpu halkesi kun rytkin konetta liikkeelle. Vaihdoin sitten uudet alkuperäiset (kai) levyt, ja vot vot, kaikissa autoissakaan ei ole ollut noin hyviä jarruja. Hirveästi ei jarruja ole käytetty, kun eka levyt kesti 20 vuotta... Vaikka moottoritunteja onkin useampi tuhat. En ymmärrä mikä siellä hirtti, mutta pääasia että ei hirtä enää.
nokka kone
Viestit: 804
Liittynyt: 01 Elo 2015, 18:33
Paikkakunta: Asikkala

Re: 521:sen jarrut hirttää

Viesti Kirjoittaja nokka kone »

Kulakki kirjoitti:Joitain monia vuosia sitten, kun prokressin ensiasennuslevyistä irtosi kitkapinnat liimauksistaan, niitattiin uudet jotka tais olla Valmettiin tarkoitettu, mutta siis kooltaan sopivat. Ja sitten kohta alkoi nämä hirtto-ongelmat. Esim. kun laski venettä järveen, ei voinut jarrua painaa, vaan piti ykkönen päällä valuttaa ja kytkimellä jarruttaa. Tuli kokeiltua vaikka mitä, shimmasin rumpujakin kauemmaksi, mutta ei. Kerran hirtti niin koville että toinen rumpu halkesi kun rytkin konetta liikkeelle. Vaihdoin sitten uudet alkuperäiset (kai) levyt, ja vot vot, kaikissa autoissakaan ei ole ollut noin hyviä jarruja. Hirveästi ei jarruja ole käytetty, kun eka levyt kesti 20 vuotta... Vaikka moottoritunteja onkin useampi tuhat. En ymmärrä mikä siellä hirtti, mutta pääasia että ei hirtä enää.

Sama meillä massikan 165sen KUIVISSA jarruissa että tykkäävät hirttää :cry: . Mutta belaruksissa ei ole tätä ongelmaa juuri koskaan ole ollut :D
Tosin massikan jarrut tuntuvat tehokkaammilta kun 500sarjan belkuissa :roll:
Belarus sen olla pitää.

https://www.youtube.com/channel/UCVL4Mk ... e0TIy1TuGA" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin