521:sen belaruksen jarrut hirttää pienestäkin polkimen painamisesta, niin että on muutettava ajosuuntaa niiden irroittamiseksi. Ne ei ole säädetty liian lähelle.Oletan syyn olevan liian vähäinen käyttö, mutta en ole ennenkään sitä aktiiivisesti käyttänyt eikä se ole siitä vihoitteleen alkanut. Se tilapäisesti
helpottaa, kun lämmittää ajamalla jarruttaen. Onko tällainen yleinen ilmiö?
521:sen jarrut hirttää
Valvoja: pelarusmaisteri
Re: 521:sen jarrut hirttää
Jarru kotelot auki, puhdistu. Paisuttajan jousien vaihto ( jos ovat mennet melloiksi) 3 kpl:ta ja samalla puhdistetaan ne kuulat ja urat. Levyjen minimi mitta on 9,5 mm. Viime viikolla tein jarru huollon.
ukki
ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Re: 521:sen jarrut hirttää
Joitain monia vuosia sitten, kun prokressin ensiasennuslevyistä irtosi kitkapinnat liimauksistaan, niitattiin uudet jotka tais olla Valmettiin tarkoitettu, mutta siis kooltaan sopivat. Ja sitten kohta alkoi nämä hirtto-ongelmat. Esim. kun laski venettä järveen, ei voinut jarrua painaa, vaan piti ykkönen päällä valuttaa ja kytkimellä jarruttaa. Tuli kokeiltua vaikka mitä, shimmasin rumpujakin kauemmaksi, mutta ei. Kerran hirtti niin koville että toinen rumpu halkesi kun rytkin konetta liikkeelle. Vaihdoin sitten uudet alkuperäiset (kai) levyt, ja vot vot, kaikissa autoissakaan ei ole ollut noin hyviä jarruja. Hirveästi ei jarruja ole käytetty, kun eka levyt kesti 20 vuotta... Vaikka moottoritunteja onkin useampi tuhat. En ymmärrä mikä siellä hirtti, mutta pääasia että ei hirtä enää.
-
- Viestit: 804
- Liittynyt: 01 Elo 2015, 18:33
- Paikkakunta: Asikkala
Re: 521:sen jarrut hirttää
Kulakki kirjoitti:Joitain monia vuosia sitten, kun prokressin ensiasennuslevyistä irtosi kitkapinnat liimauksistaan, niitattiin uudet jotka tais olla Valmettiin tarkoitettu, mutta siis kooltaan sopivat. Ja sitten kohta alkoi nämä hirtto-ongelmat. Esim. kun laski venettä järveen, ei voinut jarrua painaa, vaan piti ykkönen päällä valuttaa ja kytkimellä jarruttaa. Tuli kokeiltua vaikka mitä, shimmasin rumpujakin kauemmaksi, mutta ei. Kerran hirtti niin koville että toinen rumpu halkesi kun rytkin konetta liikkeelle. Vaihdoin sitten uudet alkuperäiset (kai) levyt, ja vot vot, kaikissa autoissakaan ei ole ollut noin hyviä jarruja. Hirveästi ei jarruja ole käytetty, kun eka levyt kesti 20 vuotta... Vaikka moottoritunteja onkin useampi tuhat. En ymmärrä mikä siellä hirtti, mutta pääasia että ei hirtä enää.
Sama meillä massikan 165sen KUIVISSA jarruissa että tykkäävät hirttää . Mutta belaruksissa ei ole tätä ongelmaa juuri koskaan ole ollut
Tosin massikan jarrut tuntuvat tehokkaammilta kun 500sarjan belkuissa
Belarus sen olla pitää.
https://www.youtube.com/channel/UCVL4Mk ... e0TIy1TuGA" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/channel/UCVL4Mk ... e0TIy1TuGA" onclick="window.open(this.href);return false;