Jontikka vs. höyrykone

täällä saavat belkkumiehet ja -naiset turista kaikista asioista

Valvoja: pelarusmaisteri

Pienviljelijä
Viestit: 900
Liittynyt: 15 Syys 2007, 14:42
Paikkakunta: Suomussalmi

Jontikka vs. höyrykone

Viesti Kirjoittaja Pienviljelijä »

https://youtu.be/-KCpXV0I2j0?t=7m12s" onclick="window.open(this.href);return false;
___________________________
Lupinki-korpitila/Хутор "Лупинки"
МТЗ-50
ДТ-75
ПТУ-5
КРН-2.1
Урал 6х6
ГАЗ-21 Волга

Rokressi
Viestit: 459
Liittynyt: 28 Marras 2007, 11:23
Paikkakunta: Juuka

Re: Jontikka vs. höyrykone

Viesti Kirjoittaja Rokressi »

Hinaustangon kulma ja kiinityspisteiden ero taka-akseliin nähden pistää Jontikan hiukka huonompaan asemaan. Paljonkohan tuollainen höyrykone muuten painaa?
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!

Pienviljelijä
Viestit: 900
Liittynyt: 15 Syys 2007, 14:42
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Jontikka vs. höyrykone

Viesti Kirjoittaja Pienviljelijä »

Tangon kulma ym. lienevät tässä täysin sivuseikkaa: kevyttä kamaa, tuollainen jontikka....massa ja voima ratkaisevat. Hauska muistutus "vanhasta voimasta"!

Ja huomio: takaveto.....
___________________________
Lupinki-korpitila/Хутор "Лупинки"
МТЗ-50
ДТ-75
ПТУ-5
КРН-2.1
Урал 6х6
ГАЗ-21 Волга

Kulakki
Viestit: 187
Liittynyt: 21 Marras 2015, 18:58
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Jontikka vs. höyrykone

Viesti Kirjoittaja Kulakki »

Case 110hp painaa jonkun tiedon mukaan 34 250 lbs elikkäs jotain +15 tonnia, pannu tyhjänä.

Timukka
Viestit: 816
Liittynyt: 17 Helmi 2010, 08:41

Re: Jontikka vs. höyrykone

Viesti Kirjoittaja Timukka »

:) joskus olen ennenkin nähny ja ihastellu noita höyrykone-bulling-videoita. Mahtavan rauhallista ja varmaa menoa. Painaisko jotain 8000-10000kg? Joo, ja takaveto :)
Viimeksi muokannut Timukka, 17 Helmi 2017, 12:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

MtZ525
Viestit: 88
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 18:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: Jontikka vs. höyrykone

Viesti Kirjoittaja MtZ525 »

Timukka kirjoitti::) Painaisko jotain 8000-1000kg? Joo, ja takaveto :)
Kyllä se nyt enemmän painaa luin 1000kg! Mutta Mulla olis hiukan vastaava kokemus, kaverilla on näitä viimmeisen aallon Nivoja, ja aina kehuu kuinka se nenee paikesta kuin paikasta! Toista on nuo nykypäivän sitimaasturit ( viittaa pihassa olleeseen minun Fordiin) niillä ei pääse minnekkään asvaltin loputtua? No ehdotin että jos koitetaan niin että laitetaan köysi koukusta koukkuun ja vedetään? No asvaltti alusta ei kaverille tietenkään kelvannut vaan piti mennä pehmeälle soratielle, ei muuta sitten kuin perät vastakkain ja köysi kiinni, no niinhän siinä kävi että Niva oli kuin kuoriämpäri Foordin perässä, ei käytännössä tuntunut missään :D

Timukka
Viestit: 816
Liittynyt: 17 Helmi 2010, 08:41

Re: Jontikka vs. höyrykone

Viesti Kirjoittaja Timukka »

MtZ525 kirjoitti:
Timukka kirjoitti::) Painaisko jotain 8000-1000kg? Joo, ja takaveto :)
Kyllä se nyt enemmän painaa luin 1000kg! Mutta Mulla olis hiukan vastaava kokemus, kaverilla on näitä viimmeisen aallon Nivoja, ja aina kehuu kuinka se nenee paikesta kuin paikasta! Toista on nuo nykypäivän sitimaasturit ( viittaa pihassa olleeseen minun Fordiin) niillä ei pääse minnekkään asvaltin loputtua? No ehdotin että jos koitetaan niin että laitetaan köysi koukusta koukkuun ja vedetään? No asvaltti alusta ei kaverille tietenkään kelvannut vaan piti mennä pehmeälle soratielle, ei muuta sitten kuin perät vastakkain ja köysi kiinni, no niinhän siinä kävi että Niva oli kuin kuoriämpäri Foordin perässä, ei käytännössä tuntunut missään :D
10000 piti kirjoittaa :oops:

Pienviljelijä
Viestit: 900
Liittynyt: 15 Syys 2007, 14:42
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Jontikka vs. höyrykone

Viesti Kirjoittaja Pienviljelijä »

Timukka kirjoitti:10000 piti kirjoittaa :oops:
Joo, sen tajusi jo lukiessa. Tämä kommenttisi oli hyvä: "Mahtavan rauhallista ja varmaa menoa". Juuri siitä on kysymys. Vielä kun siihen laitettaisiin leveämmät renkaat niin se olisi (takavetoisenakin) edelleen ylivoimainen vetopeli pelloilla!
___________________________
Lupinki-korpitila/Хутор "Лупинки"
МТЗ-50
ДТ-75
ПТУ-5
КРН-2.1
Урал 6х6
ГАЗ-21 Волга

Kulakki
Viestit: 187
Liittynyt: 21 Marras 2015, 18:58
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Jontikka vs. höyrykone

Viesti Kirjoittaja Kulakki »

Kehitys kehittyy... Usein kuulee puhuttavan miten erinomainen savusauna on muihin saunoihin verrattuna. Sitä sopii sitten ihmetellä, että minkä takia niitä piippuja alettiin saunoihinkin muurata. Pari kesää takaperin olin kaverin höyrypaatin kyydissä, onhan se lupsakkaa menoa. Höyrykoneen vääntömomentti on hirmuinen suhteessa hevosvoimiin.

Pienviljelijä
Viestit: 900
Liittynyt: 15 Syys 2007, 14:42
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Jontikka vs. höyrykone

Viesti Kirjoittaja Pienviljelijä »

Kulakki kirjoitti:Höyrykoneen vääntömomentti on hirmuinen suhteessa hevosvoimiin.
Siltä kyllä vaikuttaa, hyvinkin vakuuttavasti.
___________________________
Lupinki-korpitila/Хутор "Лупинки"
МТЗ-50
ДТ-75
ПТУ-5
КРН-2.1
Урал 6х6
ГАЗ-21 Волга

kimmoa
Viestit: 713
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Re: Jontikka vs. höyrykone

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Pienviljelijä kirjoitti:
Timukka kirjoitti:10000 piti kirjoittaa :oops:
Joo, sen tajusi jo lukiessa. Tämä kommenttisi oli hyvä: "Mahtavan rauhallista ja varmaa menoa". Juuri siitä on kysymys. Vielä kun siihen laitettaisiin leveämmät renkaat niin se olisi (takavetoisenakin) edelleen ylivoimainen vetopeli pelloilla!

Sen hyötysuhde on vaan olematon verrattuna dieselkalustoon: muistaakseni parhaat laivakoneet pääsivät johonkin alle 20% hyötysuhteeseen ja ne olivat monipaisuntaisia lauhdutinkoneita. Suoraan rummakkovedellä toimiva pahimmillaan märkää höyryä käyttävä ei-lauhduttava ilmaan höyrynsä päästävä kone pääsee vain muutaman prosentin hyötysuhteeseen. Polttoaineenkulutus dieseltraktoriin verrattuna kymmenkertaistuisi. Ja jos joku kuvittelee että sillä ajettaisiin puulla niin koivuhalkoa saisi olla eräskin motti ennenkuin 100ha on muokattu.

Myös remontintarve kymmenkertaistuu kun puuta polttava kattila, joka käyttää tuoretta ei-ionivaihdettua (ja muuten käsiteltyä) vettä syöpyy paskaksi tuhannessa tunnissa.

Jokin syy on siihen että höyryveturit katosivat rautateiltä ja häkäpönttöautot liikenteestä ja ne ovat juuri nuo yllämainitut.

Vastaa Viestiin