Sivu 1/2

raktoreiden kehitys

Lähetetty: 28 Loka 2007, 19:55
Kirjoittaja zetka_voimaa
en oo belkkumies vaan zetkamies, mutta itäraktoreihin luotan, mutta asiaan tiällä tuntuu olevan semmosta porukkaa joka ymmärtää karua meinkiä niin kysyisin keitenkä mielestä raktoreiden kehitys on menossa huonompaan suuntaa :?: itseni mielestä minua harmittaa kun kaekki toemii melekeen sähköllä, eikä perusvarmalla tekniikalla.

Lähetetty: 28 Loka 2007, 20:33
Kirjoittaja EJH10
Nuin, äänestetty on.
Mitä äänestin jää vaalisalasuuveksi jälleen :D
Tässähän tietenkin tarkotettiin nykytilannetta, että sähkövikaa pukkaa...

Lähetetty: 28 Loka 2007, 20:56
Kirjoittaja Torsti
Mutta yleisesti ottaen kuitenkin hyvään suuntaan jos vaan kaikki härpäkkeet toimisi luotettavasti :roll:

Lähetetty: 01 Marras 2007, 10:05
Kirjoittaja =MTZ=
Omasta mielestäni huonoon suuntaan. Kaikesta tehdään niin hienoa ja helppokäyttöistä, että sitten vian tullessa sitä on lähes mahdotonta korjata. Itse inhoan nappivaihteita yli kaiken. Vaihtaminen on mielestäni todella epätasaista. Kunnon kuski pykältää varmasti manuaalilootalla yhtä nopeasti kuin pullamössö sähkölelullaan. Ja toinen juttu on nämä päästörajoitukset.

Lähetetty: 01 Marras 2007, 16:36
Kirjoittaja zetka_voimaa
itsekin ole sitä mieltä että nykyraktoreissa on liikaa elektroniikkaa, saa sitä työt hoidettua karun oloisellakin koneella käyttäjästä se on vaen kiinni :x :roll: :wink:

Lähetetty: 01 Marras 2007, 17:33
Kirjoittaja Torsti
zetka_voimaa kirjoitti:itsekin ole sitä mieltä että nykyraktoreissa on liikaa elektroniikkaa, saa sitä työt hoidettua karun oloisellakin koneella käyttäjästä se on vaen kiinni :x :roll: :wink:
Saa saa totta ihmeessä, ja itsekkin suosin näitä karumpia itävehkeitä. Mutta jos työkseen pitäisi ajaa päivät pitkät työkoneita, niin kyllä sitten vaaditaan vähän parempaa ergonomiaa ja työtä jouduttavia toimintoja. Saataisi vain uudetkin koneet toimimaan kunnolla, ja sehän on loppupelissä rahasta kiinni. Jos traktoreiden teossa ei oltaisi niin ahneita, eikä tavoiteltaisi niin suurta voittoa, voitaisiin varaosista koostuvaa tuottoa pienentää -> kestävempiä koneita. Lisäksi uusia ratkaisuja ja teknisiä sovelluksia voitaisiin testata huomattavasti parempaan ja pitempään. Esimerkkinä nämä jontikan tms. uudet vaihteistot joita ei selvästikkään testata riittävästi.
Sama juttu tuntuu olevan joka asiassa nykyään, autoissa, kodinkoneissa jne.

Mutta nämä nyt oli vain tämmöisiä meikäläisen ajatelmia...

Lähetetty: 01 Marras 2007, 18:07
Kirjoittaja Hasse
Belaruksiin ja muihin lähinnä neuvostoaikasiin olen jäänyt koukkuun,mutta häpeäksi täytyy tunnustaa että omistan myös tätä nykyistä sähköstettyä teknikkaakin.
Silloin kun maapallolla tulee jokin vakavampi kriisi,niin viimeiset koneet jotka liikkuu on nämä mekaaniset itäkampeet.

Ei voi kieltää että kesäkuumalla ilmaistoitu tiivis hytti houkuttaa.Ajan kyllä tehtävästä riippuen paljon Belkuilla.
Mä pyrin päivittämään Belkkuja,mitä aikani antaa myöten.

Torsti kiteytti mun mielestä realisesti asiat,sähkövehkeittenkin kanssa pystyy elämään.Meillä on purkufirmassa 7kpl sähköistä pikkausrobottia(BROKK merkkisiä) onhan nissä joskus sähkövikojakin,mutta enimäkseen ihan mekaanista kulumaa.Nämä koneet on "tietokoneohjattuja"eli nollaa ja ykkösiä menee ja tulee,koneita ohjataan radio-ohjaimella.

Totta että nykytraktoreissa käytetään liian paljon halpoja kompponentteja,niillä pilataan hyvän suunnitelun.

Nyt on ihan huulilla uusi hytti belkuun joka vastais tämän päivän hasteisiin,mutta hinta ei sais nousta, sitä on uusissa belkuissa jo tarpeeksi.

Lähetetty: 01 Marras 2007, 18:33
Kirjoittaja Pienviljelijä
Hasse kirjoitti:Belaruksiin ja muihin lähinnä neuvostoaikaisiin olen jäänyt koukkuun.
Det är samma här.

Lähetetty: 01 Marras 2007, 19:00
Kirjoittaja zetka_voimaa
tae voesivat tehä karumpia traktoreita semmoisille kuskeille jotka arvostavat mekaanista tekniikkaa, minuakin harmittaa se että Zetoreihinkin rupee tulemaan niitä sähkö hienouksia, yritän itse kyllä pysyä karuissa raktoreissa niin kauan kun niitä maailmassa on :D :)

Lähetetty: 01 Marras 2007, 19:25
Kirjoittaja Hasse
Luulen että mekaaniset tekee vielä combakin,ei kaikilla ole tarvetta hienoihin voimasiirtoihin.Esm äestyshommassa ajetaan samalla vaihteella koko päivän.
Kuitenkin esm. ilmastoinnin hinta on halventunut takavuoden hinnoista että sen soisin kaikkiin uusiin traktoreihin.

Kehitettiin 80-luvulla Minskissäkin hydrashiftlaatikkoa,oli kuulemma koekäytössäkin,ei sitten kuitenkaan tuotantoon otettu,tietääkö pelarus-sepät tästä mitään?

Lähetetty: 01 Marras 2007, 20:17
Kirjoittaja ukki
Olen nähnyt kaaviokuvan (halkileikkaus) Agroman toimiston seinällä, syksyllä -88. Missähän sekin kuva nyt on? Pelastiko joku vai menikö roskiin???


t.ukki

Lähetetty: 01 Marras 2007, 20:55
Kirjoittaja anglia67
Liian hienoksi menee tekniikka :evil:

Lähetetty: 01 Marras 2007, 21:16
Kirjoittaja Vilske
Joo, satuin näkemään -83 syksyllä Agroman hallin perimmäisessä nurkassa valkoisen huomattavasti 80-sarjaa suuremman mallin mutta kun oli konela-belaruksen myyjä vieressä en pääsyt lähempää katsomaan, oli kuulemma top-secret se kone.
Sen verran myyjä Niilo Peuhkuri sanoi että se on hyrdra-shift malli :shock:
Sillä reissulla tuli ostettuu toi nykyään hallissa oleva 505:nen :)

Hitto kun olis aikakone ja pääsis uudelleen sinne Agroman poistomyynnin kuumimpiin hetkiin, ukin kanssa siellä vähän kilpaa osteltiin eräitä tavaroita :lol:
On vaan nyt myöhemmin tullut ilmi sekin asia :)

Lähetetty: 04 Marras 2007, 21:25
Kirjoittaja Hasse
Ai jaa että hydrashiftbelkku oli ihan Suomessa!
Olisipa kiva jos joku vielä muistais mitä koneelle kävi.Voi olla että oli Kouvolassa hytinasennuksessa? Kun käytte taas tehtaalla ottakaa puheeks.

Olin määkin Agroman loppumyynissä viikko ennen kun Agrikymin kanssa saivat kaupan aikaan.Olin Kotkassa purkamassa Lämpölaitoksen tiilipiipun,kun kotimatkalla huvikseni kurvasin pääkallopaikan kautta,kun en ennen ollut siellä.
Sitä oikein aisti siellä menneitä aikoja kun oman väen lisäksi oli jopa 50 neuvostomiestä loppukokoonpanossa.

Lähetetty: 04 Marras 2007, 21:53
Kirjoittaja Vilske
Hasse kirjoitti:Ai jaa että hydrashiftbelkku oli ihan Suomessa!
Olisipa kiva jos joku vielä muistais mitä koneelle kävi.Voi olla että oli Kouvolassa hytinasennuksessa?
Jos oikein muistan niin koneessa oli jo alkuperäinen venäläinen agross-mallin hytti jo silloin.
Täytyykin kysellä asiasta mahdollisesti tietäviltä kyseisen koneen kohtalosta ja minne se joutui :)