Belarus 920S -2001 Ei starttaa.

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

belakuu
Viestit: 7
Liittynyt: 30 Kesä 2018, 07:58

Belarus 920S -2001 Ei starttaa.

Viesti Kirjoittaja belakuu »

Terve,

Olisin kysellyt vinkkejä, mikä on kun ei traktori starttaa. :cry:

Vika ilmeni ensimmäisen kerran avaimesta käännettäessä, kun ei startti pyörinytkään ja penkin takaa kuului epämääräistä rapinaa. Rapiseva ääni startatessa paikallistui 12/24v valintakytkimeen.
Aikani tätä palstaa luettuani, laitoin uuden 12/24v boxin tilaukseen. Nyt kun sain sen asennettua, avaimesta käännettäessä rasiasta kuuluu napakka napsaus (oletin sen toimivan kuten pitääkin), mutta startti ei edelleenkään pyöritä, vaan startin solenoidi napsuu vaimeasti.


Mittasin jännitteet startilta ja kuvan

paksu virtakaapeli + oranssijohto:
virtojen ollessa päällä 12,7v
starttiasennossa jännite putoaa nopeasti aina 2v paikkeille.


violetti/sininen liekkö tämä se herätevirta?
Virtojen ollessa päällä, näyttää nollaa
starttiasennossa jännite valahtaa 12,7:stä noin 2v kuten yllä.

https://yadi.sk/i/-nbeRiNVRTPQjQ


Mittasin 12/24v Valintakytkimen isoista liittimistä (+ & -), myös 12,7v lukemat.



Äkkiseltään virtalukko sekä vaihdekepin turvamekanismi tuntuisi toimivan kuten kuuluukin.

Molemmat akut on ladattu täyteen.


Kysymykset:

1. Mistä tuo 24v pitäisi olle mitattavissa, jos siis kaikki olisi kunnossa?

2. Johtuisiko tuo startin solenoiden vaimea napsunta siitä, ettei uudesta 12/24v valintakykimestä huolimatta, startille vieläkään tule 24v vaan vain 12volttia?

3. Akkukotelossa kuskin selkänojan takana heti 12/24v valintakytkimen edessä on tälläinen pienempi rasia johon menee kaksi oranssia johtoa. Mikähän tarkoitus sillä on?
https://yadi.sk/i/WcScJTgRwn_ntA

4. Miten tässä kannattaisi edetä? :?


Kiitoksia!
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Belarus 920S -2001 Ei starttaa.

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Terve vaan, jos avuntarve on vielä ajankohtainen, niin tässä muutamia ajatuksia. :)
belakuu kirjoitti:
14 Tammi 2021, 16:43
Nyt kun sain sen asennettua, avaimesta käännettäessä rasiasta kuuluu napakka napsaus (oletin sen toimivan kuten pitääkin), mutta startti ei edelleenkään pyöritä, vaan startin solenoidi napsuu vaimeasti.

12/24-vaihtoreleen, eli salamaraudan napakka napsaus käännettäessä virta-avain käynnistysasentoon on hyvä merkki, silloin se vetää niin kuin pitääkin. Oletan, että pysyy vetäneenä niin kauan, kuin avainta pidetään käynnistysasennossa, eikä ala räpättämään. Eli virtalukko ja startin releohjaukset käynnistyksenestoinenn toimivat, niin kuin pitääkin.
belakuu kirjoitti:
14 Tammi 2021, 16:43
Mittasin jännitteet startilta ja kuvan
paksu virtakaapeli + oranssijohto:
virtojen ollessa päällä 12,7v
starttiasennossa jännite putoaa nopeasti aina 2v paikkeille.
Päävirta päällä paksussa kaapelissa pitää olla sama jännite kuin akuilla, eli tämä kuulostaisi olevan ok. Mutta, kun startataan, salamarauta vetää ja silloin paksuun kaapeliin pitää tulla se n. 24V Eli tämä ei nyt toteudu.
belakuu kirjoitti:
14 Tammi 2021, 16:43
violetti/sininen liekkö tämä se herätevirta?
Virtojen ollessa päällä, näyttää nollaa
starttiasennossa jännite valahtaa 12,7:stä noin 2v kuten yllä.
Violetti/sininen on joo herätevirta ja siinä ei ole normaalisti jännitettä, eli ok. Mutta, kun startataan, salamarauta vetää ja silloin tähän herätevirtaan pitää myös tulla se n. 24V Eli tämä ei nyt toteudu.
belakuu kirjoitti:
14 Tammi 2021, 16:43
Kysymykset:
3. Akkukotelossa kuskin selkänojan takana heti 12/24v valintakytkimen edessä on tälläinen pienempi rasia johon menee kaksi oranssia johtoa. Mikähän tarkoitus sillä on?
4. Miten tässä kannattaisi edetä? :?
Pienessä rasiassa on pääsulake, joka on tarkoitettu lähinnä suojaamaan latauslinjaa, jos vahingossa tarjotaan virtaa väärinpäin.
Seuraavaksi pitää mitata, että löytyykö se 24V akkujen puoleisesta päästä, eli käännetään avain käynnistysasentoon, jolloin salamarauta vetää, ja nyt 24V pitää olla mitattavissa sarjassa alemman akun miinusnavan ja ylemmän akun plusnavan väliltä (sarjassa alemmalla akulla tarkoitan toista akkua,jonka miinusnavasta menee kaapeli päävirtakatkaisimeen). Jos akut ja salamarauta on kunnossa, 24V löytyy. Ja jos se 24V löytyy akuilta, pitää sen löytyä myös startilta. Jos tilanne on kuitenkin se, että käynnistyshetkellä startilta on mitattavissa vain 2V jännite, tapahtuu jossakin suuri jännitehäviö. Yleensä sellaisen syy löytyy jommasta kummasta akusta, salamaraudasta tai päävirtakatkaisimesta, mutta silloin se ilmenee salamaraudan räpättämisenä. Ymmärsin kertomastasi, että tällaista räpätystä ei tapahdu. Epäilisin siis syyksi, että maadoitus päävirtakatkaisijalta hytin kautta raktorin runkoon ei ole kunnossa. Tämän voisi tarkastaa siten, että riittävän pitkällä apuvirtakaapelilla yhdistetään alemman akun miinusnapa startin kiinnityspulttiin, jolloin maadoitus perille asti toimii varmasti ja kokeillaan startata. Toisena vaihtoehtona sama ilmiö voi olla virtapuolella ja johtua viallisesta päävirtakaapelista ylemmän akun plusnavasta startille. Myös siinä voi kokeilla apuvirtakaapelikikkaa. Kokeile nämä, niin palataan asiaan. :)
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
belakuu
Viestit: 7
Liittynyt: 30 Kesä 2018, 07:58

Re: Belarus 920S -2001 Ei starttaa.

Viesti Kirjoittaja belakuu »

Terve!


Kiitos selkeästä vastauksesta, tämä selvitti paljon! :)
Ja jos se 24V löytyy akuilta, pitää sen löytyä myös startilta. Jos tilanne on kuitenkin se, että käynnistyshetkellä startilta on mitattavissa vain 2V jännite, tapahtuu jossakin suuri jännitehäviö. Yleensä sellaisen syy löytyy jommasta kummasta akusta, salamaraudasta tai päävirtakatkaisimesta, mutta silloin se ilmenee salamaraudan räpättämisenä. Ymmärsin kertomastasi, että tällaista räpätystä ei tapahdu.

Juu, Vanha salamarauta piti räpätystä, mutta vaihdettuani sen uuteen, räpätys loppui ja nyt avaimesta käännettäessä rasiasta kuuluu napakka napsaus!
Seuraavaksi pitää mitata, että löytyykö se 24V akkujen puoleisesta päästä, eli käännetään avain käynnistysasentoon, jolloin salamarauta vetää, ja nyt 24V pitää olla mitattavissa sarjassa alemman akun miinusnavan ja ylemmän akun plusnavan väliltä (sarjassa alemmalla akulla tarkoitan toista akkua,jonka miinusnavasta menee kaapeli päävirtakatkaisimeen). Jos akut ja salamarauta on kunnossa, 24V löytyy. Ja jos se 24V löytyy akuilta, pitää sen löytyä myös startilta. Jos tilanne on kuitenkin se, että käynnistyshetkellä startilta on mitattavissa vain 2V jännite, tapahtuu jossakin suuri jännitehäviö. Yleensä sellaisen syy löytyy jommasta kummasta akusta, salamaraudasta tai päävirtakatkaisimesta, mutta silloin se ilmenee salamaraudan räpättämisenä. Ymmärsin kertomastasi, että tällaista räpätystä ei tapahdu. Epäilisin siis syyksi, että maadoitus päävirtakatkaisijalta hytin kautta raktorin runkoon ei ole kunnossa. Tämän voisi tarkastaa siten, että riittävän pitkällä apuvirtakaapelilla yhdistetään alemman akun miinusnapa startin kiinnityspulttiin, jolloin maadoitus perille asti toimii varmasti ja kokeillaan startata. Toisena vaihtoehtona sama ilmiö voi olla virtapuolella ja johtua viallisesta päävirtakaapelista ylemmän akun plusnavasta startille. Myös siinä voi kokeilla apuvirtakaapelikikkaa. Kokeile nämä, niin palataan asiaan. :)
Palataan asiaan kunhan olen testannut yllä mainittuja asioita!
belakuu
Viestit: 7
Liittynyt: 30 Kesä 2018, 07:58

Re: Belarus 920S -2001 Ei starttaa.

Viesti Kirjoittaja belakuu »

Päivitystä..
Seuraavaksi pitää mitata, että löytyykö se 24V akkujen puoleisesta päästä, eli käännetään avain käynnistysasentoon,
jolloin salamarauta vetää, ja nyt 24V pitää olla mitattavissa sarjassa alemman akun miinusnavan ja ylemmän akun
plusnavan väliltä (sarjassa alemmalla akulla tarkoitan toista akkua,jonka miinusnavasta menee kaapeli
päävirtakatkaisimeen). Jos akut ja salamarauta on kunnossa, 24V löytyy.


Kokeilin mitata jännitettä ja se näytti virtojen ollessa päällä 12,5v ja startatessa putosi noin 1,5-2V kuten aiemminkin. Näin siis siitä huolimatta, että ääni kuulostaa kuin salamarauta toimisi, ensin reipas napsaus penkin takaa ja heti perään 3-5 vaimeaa napinaa startin solenoidilta.

Testasin myös starttikaapeleita, kuten yllä neuvoit ja ainoa ero oli siinä, ettei päävirtakytkintä tarvinnut erikseen kääntää, sillon kuin vein maan suoraan kaapelilla, akulta startille (varmaan kuten kuuluukin).



---------------


Laitan vielä kuvan ja kytkentäkaavion tästä uudesta salamaraudasta, jonka kytkentä oli mielestäni hyvin samanlainen entisen kanssa, joskin vanhassa oranssi johto tuli yhteen salamaraudan + navan kanssa (merkitty 30/51), kun taas tässä uudemmassa oranssille on 30a:n vieressä oma erillinen liitin (51).

Kuitenkin vanhan merkintä 30/51 vs tämän uuden 51 erillään, vaikutti niin loogiselta, etten uskonut sen vaikuttavan toimivuuteen.

https://yadi.sk/i/dZzMS9axNg3PSw

https://yadi.sk/i/igC9BYXaiYSAJw

https://yadi.sk/i/gj1BHZb88XljIA

https://yadi.sk/i/VarRbIHjfMohBA


Alkuperäinen salamarauta joka piti räpätystä oli tälläinen:

https://yadi.sk/i/DN-s0LHXuX1B-g


------------------------


Lisäksi:

Unohdin mainita avausviestissä, palaneesta 30A laattasulakkeesta, joka sijaitsi takaikkunan alla rasiassa heti salamaraudan vieressä. Jos nuo kaksi punaista johtoa ja niiden sulakkeet, ei liity tähän, voitanee unohtaa tämä asia (ettei mene entistä sekavammaksi). Laitan siitä kuvan ja jos viitsit kommentoida mihin tämä sulakerasia ja nuo kaksi punaista (rasian laitimmaiset) johdot liittyy?
Tämän palaneen 30A sulakkeen vaihdoin jo ennen salamaraudan uusimista, enkä huomannut vaikutusta startin toimivuuteen.

https://yadi.sk/i/WdK6tPYrzf1BuQ

Nyt kun en saa sitä 24volttia edes sieltä akuilta mitattua, niin viittaako se edelleen siihen, että salamarauta aiheuttaisi ongelmia?

Mitähän kannattaisi testata seuraavaksi? :idea:
kimmoa
Viestit: 725
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Re: Belarus 920S -2001 Ei starttaa.

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Jos sinulla on käytettävissä lohkolämmitin aina pakkaskaudella niin etkö pääse paljon vähemmällä, jos nakkaat helvettiin koko tuon jännitteenmuuntosysteemin ja alkuperäisen starttinsa ja pistät paikalle Iskran alennusvaihteellisen 12V:n startin sekä kytket akut rinnan taikka käytät vain yhdellä akulla.

Ei lähde pakkasessa yhtä hyvin käyntiin kuin alkuperäisellä, mutta jos sulla on lohkolämmitin käytössä ja traktorin moottori on suunnilleenkaan kunnossa niin pärjäät kyllä ja säästyt tuolla monelta riesalta.
belakuu
Viestit: 7
Liittynyt: 30 Kesä 2018, 07:58

Re: Belarus 920S -2001 Ei starttaa.

Viesti Kirjoittaja belakuu »

Terve kimmoa!

Kiitos vinkistä!

Kyllä lohkolämmitin löytyy, Täytyy miettiä 12v starttia yhtenä ratkaisuvaihtoehtona, vaikka en ihan mielellään luopuisi 24v startista.



Laitan vielä pari ääninäytettä, josko jotain juolahtaisi mieleen. :?:


Salamaraudan napsaus: (video)


Startin solenoidin napsutusta: (video)
belarusmestari
Viestit: 51
Liittynyt: 03 Huhti 2011, 15:10

Re: Belarus 920S -2001 Ei starttaa.

Viesti Kirjoittaja belarusmestari »

Oletko aivan satavarma, että molemmat akut on kunnossa? Releen ja solenoidin napsutus, sekä jännitteen romahtaminen starttihetkellä näyttäisi siltä kuin toinen akku olisi sökö. Akkutesteri kuormitusvastuksella kova sana.
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Belarus 920S -2001 Ei starttaa.

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

belakuu kirjoitti:
19 Tammi 2021, 16:54
Laitan vielä kuvan ja kytkentäkaavion tästä uudesta salamaraudasta, jonka kytkentä oli mielestäni hyvin samanlainen entisen kanssa, joskin vanhassa oranssi johto tuli yhteen salamaraudan + navan kanssa (merkitty 30/51), kun taas tässä uudemmassa oranssille on 30a:n vieressä oma erillinen liitin (51). Kuitenkin vanhan merkintä 30/51 vs tämän uuden 51 erillään, vaikutti niin loogiselta, etten uskonut sen vaikuttavan toimivuuteen.
Juuri näin, 30 ja 51 linjat yhtyvät joka tapauksessa salamaraudassa ulkoisesti tai sisäisesti.
belakuu kirjoitti:
19 Tammi 2021, 16:54
https://yadi.sk/i/dZzMS9axNg3PSw
salamaraudan_kytkenta.gif
Tuossa ylempänä olevassa kuvassa pisti silmään, että verrattuna pykälää vanhemman mallin kaavioon, olisi vihreä ja violetti johto ristissä. Tämä aiheuttaa sen, että salamarauta kyllä napsahtaa niin kuin pitääkin, mutta sarjassa ylempi akku ei kytkeydy rinnan alemman kanssa lepotilanteessa, eli ei siis lataudu jne. Mutta ei takerruta väreihin, vaan kannattaa tarkastaa, että pääkatkaisimelta tuleva pieni johto on kytketty salamaraudan napaan 31
8280.png
belakuu kirjoitti:
19 Tammi 2021, 16:54
Unohdin mainita avausviestissä, palaneesta 30A laattasulakkeesta, joka sijaitsi takaikkunan alla rasiassa heti salamaraudan vieressä. Jos nuo kaksi punaista johtoa ja niiden sulakkeet, ei liity tähän, voitanee unohtaa tämä asia (ettei mene entistä sekavammaksi). Laitan siitä kuvan ja jos viitsit kommentoida mihin tämä sulakerasia ja nuo kaksi punaista (rasian laitimmaiset) johdot liittyy?
Tämän palaneen 30A sulakkeen vaihdoin jo ennen salamaraudan uusimista, enkä huomannut vaikutusta startin toimivuuteen.
https://yadi.sk/i/WdK6tPYrzf1BuQ
Kuvassa läpinäkyvällä kannella varustettu sulakerasia on selkeästi jälkiasennus, eikä todennäköisesti pitäisi vaikuttaa startin toimintaan.
belakuu kirjoitti:
19 Tammi 2021, 16:54
Nyt kun en saa sitä 24volttia edes sieltä akuilta mitattua, niin viittaako se edelleen siihen, että salamarauta aiheuttaisi ongelmia? Mitähän kannattaisi testata seuraavaksi?
Mitataan jännitteet starttihetkellä vielä kerran akkukotelossa, näillä kolmella mittauksella saadaan selvitettyä, miksi 24V ei tule.
8271.png
belarusmestari kirjoitti:
21 Tammi 2021, 17:33
Oletko aivan satavarma, että molemmat akut on kunnossa? Releen ja solenoidin napsutus, sekä jännitteen romahtaminen starttihetkellä näyttäisi siltä kuin toinen akku olisi sökö. Akkutesteri kuormitusvastuksella kova sana.
Juuri näin :)
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
kimmoa
Viestit: 725
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Re: Belarus 920S -2001 Ei starttaa.

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

belarusmestari kirjoitti:
21 Tammi 2021, 17:33
Oletko aivan satavarma, että molemmat akut on kunnossa? Releen ja solenoidin napsutus, sekä jännitteen romahtaminen starttihetkellä näyttäisi siltä kuin toinen akku olisi sökö. Akkutesteri kuormitusvastuksella kova sana.
Nytpä kun itse muistelen menneitten aikojen belarusihanuutta niin sattui kahdestikin, ettei käyntiin saatu millään ja syynä oli, että toinen akku oli mennyt paskaksi. Niin se aika kultaa muistot. Nyt muistankin, että itsellä syynä 12V-muunnokseen ja iskran starttiin oli nimenomaan se, että tuon startin sai paljon halvemmalla kuin uudet akut. 12V:n systeemillä pystyi vielä hyödyntämään jäljellä olevaa ehjää akkua. Tai viimeinen pisara oli sitten se, ettei latausvirta enää kulkenut salamaraudan läpi.
belakuu
Viestit: 7
Liittynyt: 30 Kesä 2018, 07:58

Re: Belarus 920S -2001 Ei starttaa.

Viesti Kirjoittaja belakuu »

Terve vaan kaikille ja kiitos hyvistä neuvoista!

Hyvä nähdä ettei ole vielä ideat loppuneet!

Olin alkuun vähän skeptinen, että tämä ongelma voisi johtua akuista, mutta nyt on selvinnyt ettei mitään kannata poissulkea tässä vaiheessa. :)


EJH10 kirjoitti:
22 Tammi 2021, 08:16
Tuossa ylempänä olevassa kuvassa pisti silmään, että verrattuna pykälää vanhemman mallin kaavioon, olisi vihreä ja violetti johto ristissä.
Tämä aiheuttaa sen, että salamarauta kyllä napsahtaa niin kuin pitääkin,
mutta sarjassa ylempi akku ei kytkeydy rinnan alemman kanssa lepotilanteessa, eli ei siis lataudu jne.


Tein vielä uuden kuvan, jossa on alkuperäisen ja uuden salamaraudan kytkentä, niin onko näetkö vielä tämän perusteella, että violetti ja vihreä olisi vaihtaneet paikkaa?

Lisäksi jos katsoo miten sulalakkeet liitetty molemmissa: 31 violetti - 30a beige.

EJH10 kirjoitti:
22 Tammi 2021, 08:16
Mutta ei takerruta väreihin, vaan kannattaa tarkastaa, että pääkatkaisimelta tuleva pieni johto on kytketty salamaraudan napaan 31
EJH10 kirjoitti:
22 Tammi 2021, 08:16

Mitataan jännitteet starttihetkellä vielä kerran akkukotelossa, näillä kolmella mittauksella saadaan selvitettyä, miksi 24V ei tule.8271.png
Kiitokset näistä, mittaan nämä huomenna ja tarkistan minne tuo pieni johto pääkatkaisijalta menee ja palaan sitten asiaan.
belakuu
Viestit: 7
Liittynyt: 30 Kesä 2018, 07:58

Re: Belarus 920S -2001 Ei starttaa.

Viesti Kirjoittaja belakuu »

Jatketaampa...
EJH10 kirjoitti:
22 Tammi 2021, 08:16
Tuossa ylempänä olevassa kuvassa pisti silmään, että verrattuna pykälää vanhemman mallin kaavioon, olisi vihreä ja violetti johto ristissä. Tämä aiheuttaa sen, että salamarauta kyllä napsahtaa niin kuin pitääkin, mutta sarjassa ylempi akku ei kytkeydy rinnan alemman kanssa lepotilanteessa, eli ei siis lataudu jne. Mutta ei takerruta väreihin, vaan kannattaa tarkastaa, että pääkatkaisimelta tuleva pieni johto on kytketty salamaraudan napaan 31
8280.png
Juu, näin se menee! Eli se ohut violetti johto (31) menee päävirtakytkimelle, joten tältä osin kytkentä lienee ok.


EJH10 kirjoitti:
22 Tammi 2021, 08:16
Mitataan jännitteet starttihetkellä vielä kerran akkukotelossa, näillä kolmella mittauksella saadaan selvitettyä, miksi 24V ei tule.8271.png

Jännitemittauksissa, kaikissa kolmessa lepojännite oli 12,5Volttia.

Mutta startatessa (startin solenoidin napsuttaessa) jänniteet putosivat seuraavasti:

1. Sarjassa 2-2,5 Volttia.

2. Alempi akku 9,2 Volttia

3. Ylempi akku 11,9 Volttia

Samat lukemat lisätty kuvaan.


Kysymys: Viittaako nämä tulokset siihen, että vika onkin aku(i)ssa. Salamaraudan kytkennän sijaan?
kimmoa
Viestit: 725
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 21:13
Paikkakunta: Sievi

Re: Belarus 920S -2001 Ei starttaa.

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Eihän sun tarvi kun ottaa vaikka autosta tilapäisesti akku ja kokeilla sitä vuorotellen traktorin molempien akkujen tilalle vuorollaan ja katsoa korjautuuko tilanne. SIllä on yksi vikakohde saatu poissuljettua. Käy muuten huomattavasti näppärämmin kuin pähkiä asiaa palstalla vuorokausien ajan.....
belakuu
Viestit: 7
Liittynyt: 30 Kesä 2018, 07:58

Re: Belarus 920S -2001 Ei starttaa.

Viesti Kirjoittaja belakuu »

Terve taas!

kimmoa,

^Olipa hyvä idea kokeilla toista akkua ja sehän pamahti käyntiin heti laakista, kun korvasin tuon ylemmän (9.2v) starttijännitettä näyttäneen akun toisella.

Liekkö se vanha salamarauta ehti vahingoittaa sitä, kun ei pelkän raudan vaihto riittänyt. Ei myöskään tunnu loogiselta, että molemmissa, noin 20v vanhassa salamaraudassa ja toisessa akussa (7v vanha) tulisi tunnit täyteen samaan aikaan.

Noh, oli miten oli, pääasia että toimii! 8)


Kiitokset koko porukalle hyvistä neuvoista ja erityisesti EJH10:lle, kun viitsit varmistaa tuon kytkennän oikeellisuuden joka oli se suurin kysymysmerkki!
PetriL
Viestit: 25
Liittynyt: 17 Syys 2009, 08:25

Re: Belarus 920S -2001 Ei starttaa.

Viesti Kirjoittaja PetriL »

Hienoa näin sivusta seurata että neuvoa tarvitsevalle löytyy aktiivisia auttajia. Foorumilla onkin ollut muutoin aika hiljaista viime aikoina.
Vilske
Viestit: 2950
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Belarus 920S -2001 Ei starttaa.

Viesti Kirjoittaja Vilske »

PetriL kirjoitti:
25 Tammi 2021, 20:28
Hienoa näin sivusta seurata että neuvoa tarvitsevalle löytyy aktiivisia auttajia. Foorumilla onkin ollut muutoin aika hiljaista viime aikoina.
Asiaa on tullut seurattua googlen kävijälaskurin kautta ja olen huomannut sivuvierailujen kasvaneen määrän mobiililaitteilla joihin tälläinen foorumipohja on raskas ja hidaskäyttöinen.

Keskustelu on siirtynyt facebookissa kerhon ulkopuoliseen ryhmään nimeltään "Belarus-traktorit" jossa keskustelijoita on jo yli 1000 kpl.
Foorumiin verrattuna vastaukset tulee nopeasti mutta vastausten taso on aika köykäistä joskin poikkeuksiakin on.
Mitään ei oikein jää vastauksista ja kysymyksistä arkistoon tai jää mutta on mutkien takana ja vaarana on että muutaman poikkinaisen kommentin takia Facebook voi poistaa kyseisen ryhmän bittitaivaaseen kuten kävi Traktorit-ryhmälle jossa oli yli 8000 liittynyttä keskustelijaa.

Joku sanoo että se on tätä nykyaikaa ja kiireisen ihmisen halua saada kommentteja melkein reaaliajassa mutta katsotaan että jaksaako tämä foorumi vielä pitää pintansa.

Hyvää alkanutta vuotta 2020 ja pitäkäähän ittenne terveenä, toivoopi Vilske
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Vastaa Viestiin