525 Perushuolto nesteineen sekä muuta höpinää

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: 525 Perushuolto nesteineen sekä muuta höpinää

Viesti Kirjoittaja Vilske »

EJH10 kirjoitti:Pitänee varmaan laittaa nippa niihin em. kohteisiin ja vetää sitten letku ylös johonkin korkeammalle.
Tuolla oikein kuvat ja ohjeet huohottimien tekoon.
http://www.belkku.fi/foorumi/viewtopic. ... t=huohotin
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 525 Perushuolto nesteineen sekä muuta höpinää

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Vilskehän se löysikin sen vanhan kirjotuksen, mitä aamulla pikavisiitillä koneella en löytäny... :D
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Gerbi
Viestit: 50
Liittynyt: 10 Elo 2010, 20:50

Re: 525 Perushuolto nesteineen sekä muuta höpinää

Viesti Kirjoittaja Gerbi »

Teimpä ne huohotusnipat parpäivää sit, ei oo isommin vuodellu kyllä enää. Aikasemmin öljynvaihdon jälkee tuli ihan kunnon tumma piste alle yössä tai siirron jälkeen kun hetken ajo. Nyt ei ollu valunu edes maahan asti mitään. Jarruputkiliittimillä tein siihen ne nipat ja siitä letkut akselin yläosiin.

Onkos uudet ruiskusuuttimet kuinka hirmuisen arvokkaat? Kai ne sinne saa vaihdettua niinkö noihin autonkin runkoihin? Jos talveksi laittelis kaikki kuntoo viimisen päälle, hydraulivuotojakin on taltuteltu kovasti edestä että myös penkin alta.
jazzy78
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Heinä 2010, 19:28
Paikkakunta: tenhola

Re: 525 Perushuolto nesteineen sekä muuta höpinää

Viesti Kirjoittaja jazzy78 »

Gerbi kirjoitti: Onkos uudet ruiskusuuttimet kuinka hirmuisen arvokkaat? Kai ne sinne saa vaihdettua niinkö noihin autonkin runkoihin? Jos talveksi laittelis kaikki kuntoo viimisen päälle, hydraulivuotojakin on taltuteltu kovasti edestä että myös penkin alta.
hinnasta en tiedä mutta samat periaatteet niissä ovat kuin kuin autossakin eivät ole kovin hankalia vaihtaa joskin joskus saattavat olla lujaa kiinni varsinkin jos koskaan ei ole olleet auki :D
aja millä ajat mutta belaruksella ajat varmimmin
belarus mtz 50 vm 69
Hiace 2.4 4x4 99
Transit 2.5 91
Vectra 1.8 95

useita kanarotuja ja 5x suomenvuohia
Siberiahysky ja labbis.
Gerbi
Viestit: 50
Liittynyt: 10 Elo 2010, 20:50

Re: 525 Perushuolto nesteineen sekä muuta höpinää

Viesti Kirjoittaja Gerbi »

OIOI ohjekirja ja huoltomanuska tuli eilen oheislahjoineen kerholta! Nyt se on laavattu jo moneen kertaan läpi ja on kyllä asiakamaa, ei voi muutakuin suositella. Huomattavasti kattavampi mitä monet itselle vastaan tulleet. Löyty aivan ihmeellisiä rasvanippojakin :D mm se painelaakerissa oleva. Latauksen säätimessäkin kesä ja talviasento :O.

Mutta asiaan enää vaivaa suuremmin vain lähivalojen ja parkkien puute. Sähkö hukkuu ilmeisesti jonnekkin kojelaudan alle josta sitä on varsin tuskaista metsästää. Tästä en tiedä syyttäisinkö suomalaista vai venäläistä suunnittelua tuon johtopituuksien osalta... Voi luoja mikä käärmeenpesä se on, eikä johdot tahdo yltää edes nappeihin ja releisiin itsestään saati että niitä saisi katsottaviksi. Se äänimerkkillinen viiksi on kyllä todella kummallinen siinähän on johtoja vähemmän mitä toimintoja :mrgreen:
Gerbi
Viestit: 50
Liittynyt: 10 Elo 2010, 20:50

Re: 525 Perushuolto nesteineen sekä muuta höpinää

Viesti Kirjoittaja Gerbi »

Meinas tuota vähä vituttaa tuon mettäreissun tuloksena. Hienosuodatin polttoaineelle alko vuotaa kierteen juuresta josta se on kyllä vuotanu aiemminkin, ei vain kovin suuresti ja katosi jälkikiristyksellä. Uuden asennuksen jälkee totesin että perkele sehän vuotaa vieläki. Ei muutako irti ja halkihan se oli perhana. No näitä tulee vanhois romuis aina vastaan joskus. Ei se muuten mut tigin kaasupullo on viety pois, joten piti sit tehdä koko uus kansi... Toistaseks uus kansi pelas koekäytön ajan loistavasti kuvaakin ehkä saatanee lähiaikoina.

Yksi kansiaihio jäi ylimääräseks jos jollaki ois tarvista sitä vois kohtuhintaa luopua kun niitä 2 tehtiin kerralla.
http://lh6.ggpht.com/_Okv8tsRGzZM/TI0Gk ... AG0018.jpg
Kuva
jazzy78
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Heinä 2010, 19:28
Paikkakunta: tenhola

Re: 525 Perushuolto nesteineen sekä muuta höpinää

Viesti Kirjoittaja jazzy78 »

Gerbi kirjoitti: Löyty aivan ihmeellisiä rasvanippojakin :D mm se painelaakerissa oleva. Latauksen säätimessäkin kesä ja talviasento :O.
toi painelaakerin nippa kannattaa voidella prässillä missä on rautaputki mulla jäi kumiletkumalli jumiin nippaan ja vähänkö tein töitä että sain sen sieltä irti 8)
aja millä ajat mutta belaruksella ajat varmimmin
belarus mtz 50 vm 69
Hiace 2.4 4x4 99
Transit 2.5 91
Vectra 1.8 95

useita kanarotuja ja 5x suomenvuohia
Siberiahysky ja labbis.
Gerbi
Viestit: 50
Liittynyt: 10 Elo 2010, 20:50

Re: 525 Perushuolto nesteineen sekä muuta höpinää

Viesti Kirjoittaja Gerbi »

jazzy78 kirjoitti:
Gerbi kirjoitti: Löyty aivan ihmeellisiä rasvanippojakin :D mm se painelaakerissa oleva. Latauksen säätimessäkin kesä ja talviasento :O.
toi painelaakerin nippa kannattaa voidella prässillä missä on rautaputki mulla jäi kumiletkumalli jumiin nippaan ja vähänkö tein töitä että sain sen sieltä irti 8)
Oli rautaputki mutta arvaa jäikö jumii ja teinkö töitä että sain pois :mrgreen:
Gerbi
Viestit: 50
Liittynyt: 10 Elo 2010, 20:50

Re: 525 Perushuolto nesteineen sekä muuta höpinää

Viesti Kirjoittaja Gerbi »

Taas löyty yks uus häiritsevä tekijä. Syöttöpumppu tihhuuttaa öljyä. Keulan päästä tulee hieman hikoilemalla läpi ilmeisesti löpöä sieltä ylähäältä. Takapään puolelta tulee jostain sieltä letkun luota joka menee suodattimelle takaisin, mutta ei ilmeisesti kuitenkaan siitä liittimestä. Onko siellä päädyn kannen alla muka paineistä löpöä jos se sieltä tulee:O eikai sentään, eikö siellä ole keskipakosäädin. Mistä se löpö sieltä nyt ylipäätänsä voisi vuotaa... Ilmiö korostuu huomattavasti käsipumpulla pumpatessa mutta ei ole niin voimakas koneen käydessä.

Btw suosittelen tarkistamaan sen käsipumpu ympärillä olevat letkut ne tuntuvat löystyvän.
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 525 Perushuolto nesteineen sekä muuta höpinää

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Tuosta kuvasta päätellen sulla taitaa olla siellä vielä alkuperästä muoviputkea pumpun ja suodattimen välillä, kun on vielä maaliakin päällä. Nehän tuppaa vanhemmuuten halkeamaan silleen ovelasti, ettei vuotopaikkaa oikeen näykkään, luulisin, että sieltä ruikkii pumpun säätimen päälle. Säätimessähän on vaan öljy, ei sieltä pitäs löpöä tulla, niin kuin arvelitkin.
Niistä valoista, niin kannattaa mittailla alkuun sulakkeilta, tuleeko sinne jännite ja että jatkaako varmasti sulakkeen läpi. Ainakin mulla tuossa omassa tuppas olemaan huonoa kosketusta niissä sulakkeissa ja muissakin vehkeissä olen törmänny ilmiöön, että ehjännäkönen (ns. posliini)sulake, mutta eipä mee virta läpi. Monitoimikatkaisijaan (vilkut-valonvaihto-äänimerkki) tulee sen takia vain vähän johtoja, kun se valojen vaihto tapahtuu sillä viereisellä askelreleellä, jolle tällä vaihtokatkaisijalla annetaan vaan pulssi. Kirjotit tuolla aikasemmin, että parkit ja lähivalot puuttuu, eli toimiiko kaukovalot kuitenkin vai nekin pimeänä
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Gerbi
Viestit: 50
Liittynyt: 10 Elo 2010, 20:50

Re: 525 Perushuolto nesteineen sekä muuta höpinää

Viesti Kirjoittaja Gerbi »

EJH10 kirjoitti:Tuosta kuvasta päätellen sulla taitaa olla siellä vielä alkuperästä muoviputkea pumpun ja suodattimen välillä, kun on vielä maaliakin päällä. Nehän tuppaa vanhemmuuten halkeamaan silleen ovelasti, ettei vuotopaikkaa oikeen näykkään, luulisin, että sieltä ruikkii pumpun säätimen päälle. Säätimessähän on vaan öljy, ei sieltä pitäs löpöä tulla, niin kuin arvelitkin.
Niistä valoista, niin kannattaa mittailla alkuun sulakkeilta, tuleeko sinne jännite ja että jatkaako varmasti sulakkeen läpi. Ainakin mulla tuossa omassa tuppas olemaan huonoa kosketusta niissä sulakkeissa ja muissakin vehkeissä olen törmänny ilmiöön, että ehjännäkönen (ns. posliini)sulake, mutta eipä mee virta läpi. Monitoimikatkaisijaan (vilkut-valonvaihto-äänimerkki) tulee sen takia vain vähän johtoja, kun se valojen vaihto tapahtuu sillä viereisellä askelreleellä, jolle tällä vaihtokatkaisijalla annetaan vaan pulssi. Kirjotit tuolla aikasemmin, että parkit ja lähivalot puuttuu, eli toimiiko kaukovalot kuitenkin vai nekin pimeänä

Niitä muoviputkia hiplasinki ja toista käytin irtikki mut ei siitä perhana mitää löytyny, mutta mikäpä estää että siinä joku pieni halkeema ois jota ei huomais. Valot alko pelaamaan toissapäivänä kun löin meisselillä sitä vaihtorelettä lujaa :D. Siitä asti tuntuneet pelaavan että liekö ollut vain se rele juminut, pitkät kun tosiaan pelas kyllä mutta lähivalot oli pimeenä ja sulakkeetki päästi läpi. Vaihteenvaihtokin parani kummasti kun sääti sen kytkinakselijarrun. Se oli säädetty ihan persiilleen kyllä.

Hydrauliliikkeissäkö ootta noita letkuja teettäny vai? Näytti päälisin ainaki moiselta että ei ihan heti voi korvata perusletkulla.
Vilske
Viestit: 3039
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: 525 Perushuolto nesteineen sekä muuta höpinää

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Katkaise vanha muovinen polttoaineletku että pääset kiertämään banjoliittimessä olevan letkun kierteellä olevan kiristysosan irti.
Banjoliittimessä on alla olevan kuvan kaltainen liitinosa tuon kierteen lisäksi.
Kuva
Autotarvikeliikkeestä ostat sopivan kokoista polttoaineen kestävää kumiletkua ja lemmarit niin alkaa homma hoitumaan :)
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Gerbi
Viestit: 50
Liittynyt: 10 Elo 2010, 20:50

Re: 525 Perushuolto nesteineen sekä muuta höpinää

Viesti Kirjoittaja Gerbi »

Pumpusta se löpö tihkuu läpi niistä yläpäässä olevista talttapäisistä ruuveista. Ilmeisesti kanavaporauksia olevinaan. mihinkään suuntaanhan ne ei paikallaa liiku... mistä lie sieltä välistä tihkuu. Onkoha tuosta jossain purkukuvaa. mutta ilmeisesti jos ne haluaa tukkia on pumppu irroitettava kokonaan.

http://www.autosoft.ru/online/acat/data/mtz/80/015.gif

Kuva

Ilmeisesti tuo 64 ja noita on molemmissa päissä 2kpl
Gerbi
Viestit: 50
Liittynyt: 10 Elo 2010, 20:50

Re: 525 Perushuolto nesteineen sekä muuta höpinää

Viesti Kirjoittaja Gerbi »

"Purkka" piti pumpussa :mrgreen: .

Se vaihteistoöljyn tarkistusproppu on varmaa öljyn yläpinnassa. Eli sieltä ei saisi hirveitä tulla öljyä ulos jos sen avaa vaan korkeintaan hieman? Avasin sen kokonaan irti tänään ku nuo vaihteet pelaa lämpimänä huonosti ja välistä muutenkin. Sieltä tuli 12l siitä propusta öljyä ulos.
EJH10
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 21:28
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 525 Perushuolto nesteineen sekä muuta höpinää

Viesti Kirjoittaja EJH10 »

Kyllä se tarkistusroppu on juurikin yläraja. Jos tuli 12L ylimäärästä ulos, niin on syytä olettaa, että hydraulipumpusta pääsee hydraulliikkaöljy vuotaan voimansiirtoon. Nyt tarkkana, tarviiko lisätä hydr.öljyä ja kertyykö se voimansiirtoon. Jos näin on, niin uus pumppu vaan, pääsee pienimmillä vaivoilla.
Беларусь
МТЗ-50 1977, eli 505 -77
Vastaa Viestiin