425:sen lataus kateissa
Valvoja: pelarusmaisteri
425:sen lataus kateissa
Mikähän kun ei lataa akkuja. Laturin perästä mittasin, 13,76 tulee yhteen napaan, latausreleelle sama kahteen napaan,
yhteen n. 12 volttia.
Amppeerimittari vain näyttää miinusta ja akuilta mittaus antaa vähän päälle 12 volttia.
Akut on 12 volttisia kaksi kappaletta, mutta 12 voltin systeemi se on. Apuva!
yhteen n. 12 volttia.
Amppeerimittari vain näyttää miinusta ja akuilta mittaus antaa vähän päälle 12 volttia.
Akut on 12 volttisia kaksi kappaletta, mutta 12 voltin systeemi se on. Apuva!
Re: 425:sen lataus kateissa
Se ohjaamoon menevä läpivienti pistoke kantsii tarkistaa (vasemmassa kulmassa tuulilasin alla) että on kunnolla kiinni? Itellä on latauksen puute johtunut tästä.make kirjoitti:Mikähän kun ei lataa akkuja. Laturin perästä mittasin, 13,76 tulee yhteen napaan, latausreleelle sama kahteen napaan,
yhteen n. 12 volttia.
Amppeerimittari vain näyttää miinusta ja akuilta mittaus antaa vähän päälle 12 volttia.
Akut on 12 volttisia kaksi kappaletta, mutta 12 voltin systeemi se on. Apuva!
Harasoo
Re: 425:sen lataus kateissa
Joo, kyllä ajattelin samaa, olis vissiin viisainta tehdä semmonen juttu.
Kaksi 70 ah akkua on nyt paikallaan, uusia ovat.
Se ei varmaan kummoinen muutostyö olisi?
Kaksi 70 ah akkua on nyt paikallaan, uusia ovat.
Se ei varmaan kummoinen muutostyö olisi?
Re: 425:sen lataus kateissa
Joo, käytin laturin penkissä, sökö on.
Saas nähdä millanen laturi tulee tuolt puolen...tilattu on.
Releet on kans uudet jos tarvii yleensä laittaa.
Saas nähdä millanen laturi tulee tuolt puolen...tilattu on.
Releet on kans uudet jos tarvii yleensä laittaa.
Re: 425:sen lataus kateissa
Eiku oitis pois orkkisroina, jos renaamaan alkaa - ei oo sähköstä ollu pulaa ja akutkin lataantuvat
Ei oo paha rasti korvata, esim. Iskralla
Ei oo paha rasti korvata, esim. Iskralla
Re: 425:sen lataus kateissa
Uusi laturi on nyt käsissä, mutta kertokaa nyt erittäin hölmölle , miten kytkentä tapahtuu, että ei vaan mene väärin.
Eli vanhassa systeemissä oli viisi johtoa, kahteen eri releeseen niitä meni ja uudessa on paikat kolmelle johdolle.
B+ paikka, ~ paikka ja joku ihme venäläinen kirjain.
Täytyy uusia muutenkin laturille menevät johdot, niin mistä paikasta mihinkin laitan johdon?
Eli tämä on nyt semmonen laturi, missä ei releitä tarvita.
Eli vanhassa systeemissä oli viisi johtoa, kahteen eri releeseen niitä meni ja uudessa on paikat kolmelle johdolle.
B+ paikka, ~ paikka ja joku ihme venäläinen kirjain.
Täytyy uusia muutenkin laturille menevät johdot, niin mistä paikasta mihinkin laitan johdon?
Eli tämä on nyt semmonen laturi, missä ei releitä tarvita.
Re: 425:sen lataus kateissa
välttämättä ei tartte laittaa kuin B+ lta paksuhko johto akulle tai startin päähän. laturi on dynamo tyyppinen, ei tartte herätevirtaa = ei ole hiiliä
siitä ~ navalta saa kierrosluku tiedon jos elektroninen kiekkamittari.
näin on omassani kytketty
tarkentakaa viisaammat!!
siitä ~ navalta saa kierrosluku tiedon jos elektroninen kiekkamittari.
näin on omassani kytketty
tarkentakaa viisaammat!!
Belarus 952(.2) vm 2006
Belarus progress 825 vm 1985
Belarus 820 vm 1983
Belarus 521 vm 1978 projekti
Belarus 806 HX turbo
DT 75 vm 1987
Belarus progress 825 vm 1985
Belarus 820 vm 1983
Belarus 521 vm 1978 projekti
Belarus 806 HX turbo
DT 75 vm 1987
Re: 425:sen lataus kateissa
Tämmönen peräpää siinä on.
Niin joutaahan ne kaks isoa vanhaa relettä molemmat poistaa?
Niin joutaahan ne kaks isoa vanhaa relettä molemmat poistaa?
Re: 425:sen lataus kateissa
Eli B+:lta paksu johto akkuun..käsitinkö oikein?
Kiitos Paljon vastauksista!!, jos sen huomenna taas herättelis pitkästä unesta..
Kiitos Paljon vastauksista!!, jos sen huomenna taas herättelis pitkästä unesta..
Re: 425:sen lataus kateissa
Minulla on tuommoinen 805:ssa ja siinä ainakin piti jättää toinen rele paikalleen, että latausvalo toimisi normaalisti. Sitä ei kytketä tuossa niinkuin lucaksissa tms.
Minun laturini lataa vain 13V vaikka olen vaihtanut säätäjänkin tuonne sisälle.... Tietääkö joku, miten tuon latausjännitettä saa nostettua?
Minun laturini lataa vain 13V vaikka olen vaihtanut säätäjänkin tuonne sisälle.... Tietääkö joku, miten tuon latausjännitettä saa nostettua?
Re: 425:sen lataus kateissa
Kato siitä Diesel Catin kuvasta.Ei tarvi ottaa käyttöön kun se paksumpi virtajohto ja se ohuempi herätevirtajohto.Ite otin kaikki muut johdot pois.Tekemälläni kytkennällä jää latauksen merkkivalo palamaan mutta amppeerimittari ja lataus toimii.Se virtajohto kantsii vetää kylläkin suoraan uudella ja tarpeeksi paksulla johdolla siihen tarttimoottorin päähän suoraan.Jää se raktorin rele välistä pois.Se voi himmentää sitä latausjännitettä turhanpäiten.Meinaan itekkin ilmojen lämmettyä kytkeä sen merkkivalon ja amppeerimittarin uudelleen.make kirjoitti:Eli B+:lta paksu johto akkuun..käsitinkö oikein?
Kiitos Paljon vastauksista!!, jos sen huomenna taas herättelis pitkästä unesta..
Harasoo
Re: 425:sen lataus kateissa
Oletko mitannut laturin päästä ja akuista että on kummassakin sama? Mulla on yhdessä alkuperäisen laturin päässä lattameisselillä kierrettävä säätöruuvi josta voi säätää + / - 1 v. Toinen muuten samanlainen mutta puuttuu säätöruuvi.kimmoa kirjoitti:Minulla on tuommoinen 805:ssa ja siinä ainakin piti jättää toinen rele paikalleen, että latausvalo toimisi normaalisti. Sitä ei kytketä tuossa niinkuin lucaksissa tms.
Minun laturini lataa vain 13V vaikka olen vaihtanut säätäjänkin tuonne sisälle.... Tietääkö joku, miten tuon latausjännitettä saa nostettua?
Harasoo
Re: 425:sen lataus kateissa
Mikähän siinä nyt meni vikaan, kun ei tule startin herätejohtoon virtaa, kun starttaa?
Otin ne kaksi latausrelettä irti kokonaan ja kaikki johdot myös. Aattelin laittaa vaan sen virtajohdon ja herätejohdon laturille uusista johdoista.
Eli startille tulee herätejohto semmoisesta pienestä releestä, johon meni johto yhdestä latausreleestä ja siihen tulee jatkuva virta, mittasin.
Onkohan sillä nyt joku merkitys?
Pitääkös siihen laturin herätteeseen tulla jatkuva virta?
Otin ne kaksi latausrelettä irti kokonaan ja kaikki johdot myös. Aattelin laittaa vaan sen virtajohdon ja herätejohdon laturille uusista johdoista.
Eli startille tulee herätejohto semmoisesta pienestä releestä, johon meni johto yhdestä latausreleestä ja siihen tulee jatkuva virta, mittasin.
Onkohan sillä nyt joku merkitys?
Pitääkös siihen laturin herätteeseen tulla jatkuva virta?
Re: 425:sen lataus kateissa
Se meni vikaan nimenomaan siinä vaiheessa kun revit irti sen pienemmän releen. Se + startin solenoidin heräterele tekevät yhdessä kaksoiskäynnistyksen eston, eli et voi startata kun moottori käy. Ko. kytkentä on nyt purkautunut ja startin heräterele ei vedä.
Kytkentäkaavion tarkastaminen auttaisi asiaa. Onko sulla sellainen?
Kytkentäkaavion tarkastaminen auttaisi asiaa. Onko sulla sellainen?
Re: 425:sen lataus kateissa
Onhan mulla se korjaamokirja olemassa, siinähän on semmonen kaavio.
Joo, auttaakos se nyt jos laitan sen pienen releen takaisin paikalleen ja kytken sen yhden johdon paikalleen missä on se jatkuva virta?
Sehän olis helppo juttu, jos se silleen selviäis.
Joo, auttaakos se nyt jos laitan sen pienen releen takaisin paikalleen ja kytken sen yhden johdon paikalleen missä on se jatkuva virta?
Sehän olis helppo juttu, jos se silleen selviäis.