Sivu 1/1

belarus mutkittelee

Lähetetty: 10 Tammi 2011, 16:39
Kirjoittaja johannes
Minkä luulis auttavan ku ajelee belaruksella ja se rupeaa mutkittelemaan ilman että kääntää ratista .Raidetangon tiivisteetkin on vaihdettu pari vuotta sitte eli ei niissäkää luulis olevan mitään vikaa.Ja kääntyilee niin paljon että meinas kerran mennä ihan hiljasessa vauhdissa hallin seinästä läpi.

Re: belarus mutkittelee

Lähetetty: 10 Tammi 2011, 17:43
Kirjoittaja Jones
On ollu puhetta paljonkin ohjauksen välyksistä jo ennenkin, joten kirjota vain rohkeasti hakuun avainsanaksi vaikka "ohjauksen" niin kyllä on lukemista :wink:

Re: belarus mutkittelee

Lähetetty: 10 Tammi 2011, 17:44
Kirjoittaja flysurferi
Kyllä ne raidetangon nivelet aika herkästi väljistyy, kannattaa tarkistaa, ja sieltä keskeltä alta sen vääntövarren kiinnitys :D .Renkaista reilusti nytkyttämällä väljyys pitäisi selvitä.Ottaa vaikka tunkilla vähän ylös niin ei koneen paino haittaa. :wink: Jos on orbitrooliongelma , niin sitten tarvii viisaampien neuvoja.

Re: belarus mutkittelee

Lähetetty: 10 Tammi 2011, 17:48
Kirjoittaja kronos
:?: Mikäs belkku sulla on onko nivelissä löysää miten tehostimen öljyt ja etupyörien auraus :?:

Re: belarus mutkittelee

Lähetetty: 10 Tammi 2011, 19:00
Kirjoittaja katoi
Minulla oli mös sama ongelma ostamassani belkussa ei meinannut pysyä tiellä. Kannattaa ensin kokeilla paikallaan rattia ja jos on yli 30 astetta klappia, niin ensin on helpointa tarkistaa onko ratista ohjaustehostimelle menevässä tangon nivelessä välystä pitämällä tangosta moottorin päällä kun toinen heiluttaa rattia. Seuraavaksi tarkistaisin raidetangon nivelet, olka-akseli ja kääntövarren boorien kunnon nostamalla tunkilla renkaan ilmaan ja heiluttamalla renkaasta käsin. Jos kääntövarren ja olka-akselin boorit kuluneet niin ohjaus on aivan hirveä. Samalla kun rengas on ilmassa kannattaa kiristää pyöränlaakerit oikeaan tiukkuuteen. Vaikuttaa myös ohjaukseen jonkin verran. Raidetangon nivelet voi kiristää, jos tuntuu välystä
ja niissä yleensä tuppaa olemaan. Jos ei kiristäminen auta niin uudet sisuskalut niveleen. Seuraavaksi tarkistin ohjaustehostimen pystyakselin alapäästä kääntövarren tiukkuuden ja se on yleensä liian löysällä jos ei ole muutamaan vuoteen kiritty
ja siinä on boorit jotka voi mennä sököksi jos on ollut mutteri liian löysällä jonkin aikaa. Lopuksi säädin ohjaustehostimen välyksen epäkeskoa kääntämällä myotäpäivään niin että ohjausakseli pyörähti vain 1,2 mm. Ohjaustehostimen säätömutterin
säädin myös ohjaustehostimen päältä kääntämällä kiinni ja sen jälkeen 1/8 kierrosta auki ja lukitusmutteri kiinni. Näillä tarkistuksilla ja säädöillä ja korjauksilla pitäisi ohjaus tulla melko hyvään kuntoon. Ohjeet vanhoihin belkkuihin, uusista ei ole
kokemusta.
Minä jouduin uusimaan olka-akselin ja kääntövarren toiselle puolelle. Oli boorit kuluneet väljiksi. Ohjaustehostimen akseli alapään ruuvi oli myös löysällä. Ohjaustehostimen epäkeskoa kiristämällä lähti loput klapit. Ennen korjausta traktorissa
100 astetta klappia ja korjauksen jälkeen 10 astetta.
Suosittelen hankkimaan korjauskäsikirjan, se maksaa itsensä takuulla takaisin.

Re: belarus mutkittelee

Lähetetty: 10 Tammi 2011, 20:49
Kirjoittaja Jones
kronos kirjoitti::?: Mikäs belkku sulla on onko nivelissä löysää miten tehostimen öljyt ja etupyörien auraus :?:
Kyse taitaa olla 820:stä

Re: belarus mutkittelee

Lähetetty: 11 Tammi 2011, 17:18
Kirjoittaja johannes
joo on 820 ja on kyllä tossa ohjauksessa ollut ongelmia .On korjaamokäsikirjaki ,mutta voisiko olla siitä kysymys että toteemin öljyihin ois jäänyt ilmaa ja johtuisi siitä se heittelehtiminen.

Re: belarus mutkittelee

Lähetetty: 11 Tammi 2011, 17:48
Kirjoittaja er3004
Minun 521 belarukseni toteemin pystyakselin alapään mutterin kiristys alkoi pitää sen jälkeen, kun
huomasin mutterin alla olevan prikan törmäävän pooreihin, en muista isonsinko reikääm mutta niin kuitenkin
että se ei estänyt mutterin kiristymistä. Minulla oli aika ronski tapa kiristää sitä, jatkoin kiintoavaimen vartta
tuuman vesijohtoputkella, tuin sen niin että se pysyi paikallaan, sittä vai ratista kääntämällä mutteri kireälle.
On varmaan kymmenen vuotta pysynyt kiini. Muuta vikaa ohjauksessa ole ollutkaan. Aikanaan 82 mallin
820:nen oli nivelien kanssa kiristelemisiä.

Re: belarus mutkittelee

Lähetetty: 08 Helmi 2011, 19:33
Kirjoittaja belmatti
tallinnassa saukolla on halvat nivelet

Re: belarus mutkittelee

Lähetetty: 09 Helmi 2011, 14:09
Kirjoittaja jazzy78
agrikymi veloitti muistaakseni reilu 60 lahetettynä 2 raidepäästä täydellisistä joten ei nuo hinnalla ole pilattuja suomessakaan.
tilasin pelkät korjaussarjat niin pistivät täydelliset tulemaan ei kuulema ollut korjaussarjoja hyllyssä :D

Re: belarus mutkittelee

Lähetetty: 09 Helmi 2011, 18:47
Kirjoittaja belmatti
tallinnassa koko hela hoito (koko nivel) huomattavasti halvempi
noin 20 €

Re: belarus mutkittelee

Lähetetty: 05 Heinä 2012, 17:51
Kirjoittaja johannes
Nyt rupeaa olemaan se heitto sellasta 30 cm luokkaa. Mutteri on kireellä ja nivelet on kireät.

Re: belarus mutkittelee

Lähetetty: 05 Heinä 2012, 19:16
Kirjoittaja EJH10
Onko sulla se 820 tällä huonoimman mallisella ohjauksella, eli orpitrooli suomi-kopissa (Junkkari-turvaohjaamo) ja kääntö toteemin sylinterillä?, eli ei ulkopuolista kääntösylinteriä.
Silloinhan tulee kysymykseen toteemin sisäiset ongelmat, eli mäntä löysällä varresta (öljy pääsee virtaamaan männän läpi puolelta toiselle), männänvarren/hammastangon tappiliitos löysä/irti/rikki, hammastangon/-sektorin välys suuri (milli näissä näkyy pyörän päässä sentteinä).
Kuva
kuva imuroitu http://www.agrotechtorg.ru sivuilta. Sehän kuvaa perinteistä toteemiohjausta, mutta alkuvaiheen suomi-koppisissahan tuosta heitettiin matopyörä 33 tykötarpeineen 22-43 mäkeen. Muita mahollisia vuotokohtia tuli mieleen tuosta männänvarren reijän kautta takasin säiliötilaan.
Itellähän mulla on 505:ssa tämä huonoin malli käytössä. Sillä pysyy kyllä vielä täyvessä vauhissa tiellä, mutta tyhjäkäynnillä tarkassahommassa ei toiminu, summanmutikassa paiskasin sitten uuven pumpun, niin johan taas tuntuu toimivan.

Re: belarus mutkittelee

Lähetetty: 06 Heinä 2012, 19:23
Kirjoittaja er3004
EJH10 kirjoitti:Onko sulla se 820 tällä huonoimman mallisella ohjauksella, eli orpitrooli suomi-kopissa (Junkkari-turvaohjaamo) ja kääntö toteemin sylinterillä?, eli ei ulkopuolista kääntösylinteriä.
Silloinhan tulee kysymykseen toteemin sisäiset ongelmat, eli mäntä löysällä varresta (öljy pääsee virtaamaan männän läpi puolelta toiselle), männänvarren/hammastangon tappiliitos löysä/irti/rikki, hammastangon/-sektorin välys suuri (milli näissä näkyy pyörän päässä sentteinä).
Kuva
kuva imuroitu http://www.agrotechtorg.ru sivuilta. Sehän kuvaa perinteistä toteemiohjausta, mutta alkuvaiheen suomi-koppisissahan tuosta heitettiin matopyörä 33 tykötarpeineen 22-43 mäkeen. Muita mahollisia vuotokohtia tuli mieleen tuosta männänvarren reijän kautta takasin säiliötilaan.
Itellähän mulla on 505:ssa tämä huonoin malli käytössä. Sillä pysyy kyllä vielä täyvessä vauhissa tiellä, mutta tyhjäkäynnillä tarkassahommassa ei toiminu, summanmutikassa paiskasin sitten uuven pumpun, niin johan taas tuntuu toimivan.
Minun 820 Vm. 82:dessa oli männänrenkas väljä, pyrki kääntyyn, en muista kumpaan suuntaan, joutui jatkuvasti kääntään rattia. Se oli muutenkin sellainen
maanantaikappale. Siinä kerkisi 2000 tunnissa, mitä sillä ajoin oleen enemmän vikoja, kuin muissa belaruksissayhteensä yhteensä minulla olo aikana.