Vuotava hienosuodatin

Belarus traktoreihin liittyviä ja miksei muitakin korjausohjeita

Valvoja: pelarusmaisteri

katoi
Viestit: 620
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Vuotava hienosuodatin

Viesti Kirjoittaja katoi »

Miten olette saaneet hienosuodattimen kannen belkussa (MTZ 501) pitämään. Minä vaihdoin uudet suodattimet ja molemmat
uudet tiivisteet ja silti vuotaa polttoainetta tiivisteen läpi. Välikannen ja kopan tasot hioin suoraksi ja laitoin uudelleen paikalleen
uusilla tiivisteillä (Agri-Kymin) ja vielä vaan vuotaa yhden pultin luota. En löytänyt halkeamiakaan. Momenttiavaimella tasaisesti kiristin.
Pitääkö tiivisteiden paikalle laittaa jotain sopivaa tiivisteliimaa. Onko kellään ollut vastaavaa ongelmaa ?
Rokressi
Viestit: 459
Liittynyt: 28 Marras 2007, 11:23
Paikkakunta: Juuka

Re: Vuotava hienosuodatin

Viesti Kirjoittaja Rokressi »

Vähän samaa vikaa oli minullakin. Tosin kasasin vanhoilla tiivisteillä, kun läksi ehjänä irti :) Kun kerta tihkui niin otin irti ja sivelin tiivisteiden molempiin pintoihin ohuelti tiivistesilikonia ja annoin kuivaa vuorokauden. Sitten kasaan ja eipä tihkunut enää :D
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
katoi
Viestit: 620
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Vuotava hienosuodatin

Viesti Kirjoittaja katoi »

Alkuperäiset tiivisteet on minun mielestä liian kovia. Niiissä ei ole joustoa ollenkaan eikä niihin näytä paikoillaan tulleen edes painumia.
Viimeksi muokannut katoi, 15 Tammi 2011, 09:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Rokressi
Viestit: 459
Liittynyt: 28 Marras 2007, 11:23
Paikkakunta: Juuka

Re: Vuotava hienosuodatin

Viesti Kirjoittaja Rokressi »

katoi kirjoitti:Agri-Kymin tiivisteet on minun mielestä liian kovia. Niiissä ei ole joustoa ollenkaan eikä niihin näytä paikoillaan tulleen edes painumia, joten liekkö olleet varaston hyllyllä liian kauan ja kovettuneet.
Voipi olla juurikin tuo tiivisteen kovuus se syy miksi ei tiivisty kunnolla. jos laipassa on vähääkään muotovirhettä niin kova ja ohut tiiviste ei anna mitään anteeksi. Koitappa tuon tiivistesikonin kanssa laittaa ne tiivisteet, mutta anna kuivua kunnolla niin ei pursu välistä pois vaan jää elastinen tiivistävä kerros.
Ikinä ei tiedä kumpaan suuntaan keulan viskaa kun jarrua painaa!
katoi
Viestit: 620
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Vuotava hienosuodatin

Viesti Kirjoittaja katoi »

Enää ei vuoda suodattimen tiiviste. Laitoin loctite 5922 tasotiivistettä ja loppui vuoto. On hyvää ainetta,voi 3 minuutin kuluttua kasata ja saa purettua auki myöhemmin helposti.
Kuukauden päivät tässä on kunnostettu Jouluna ostamaani belkkua MTZ 501. Laitanpa tähän luetteloa mitä olen korjannut: Uusi lasi oveen, oven saranoitten oikaisu, oven lukon korjaus kahva irti lukosta, uudet takavalot, uusi vilkkurele,
uusi hehkun merkkivastus, uusi päävirtakatkaisin, merkkilamppujen vaihtoa kojetauluun, uudet takatyövalot, johto oli irti ajovaloumpioista, uusi startti, uusi kiilahihna, uusi termostaatti, vuotavan lämmityslaitteen kennon korjaus tinaamalla,
uusi eturengas, uusi olka-akseli ja kääntövarsi, pyöränlaakerien säätö, toteemin säätö, öljyjen vaihto moottoriin, uudet jäähdytysnesteet, uusi pyyhkijän moottori+varsi+sulka, rikkinäisen akun kengän vaihto uuteen, kaikkien suodattimien
puhdistus tai uusiminen ja jarrujen säätö. Nyt on belkku kunnossa ajettu vain 2200 h. Jarruvalokatkaisin pitää vielä korjata ja kesällä vaihtaa loput öljyt.
Kiitoksia paljon foorumille. Täältä on saanut hyviä neuvoja ja on nopeasti päässyt sinuiksi Belaruksen kanssa.
Aikaisemmin olen touhunnut Fordson Majorin kanssa, joten kyllähän ensi alkuun ennakkoluulot olivat vahvasti negatiivisia venäläisestä traktorista. Tämän foorumin ansiosta uskalsin ottaa riskin ja ostaa Belaruksen ja en ole vielä yhtään
katunut.
Vilske
Viestit: 2950
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Vuotava hienosuodatin

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Kiitoksia antamastasi positiivisesta palautteesta :D
Antaa voimia foorumin taustajoukoille jatkaa eteenpäin :)
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Gerbi
Viestit: 50
Liittynyt: 10 Elo 2010, 20:50

Re: Vuotava hienosuodatin

Viesti Kirjoittaja Gerbi »

Itsellä oli ainaki halkeema siinä kannessa mistä se vuoti. Näytti just että itki tiivisteestä mutta olikin halkeema ja tursusi kaposta uraa pitkin tiivisteelle. Silmällä tahtonut nähdä edes sitä. Tekasin uuden kannen niin vuoto loppui kuin seinään.
katoi
Viestit: 620
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Vuotava hienosuodatin

Viesti Kirjoittaja katoi »

Alkoi vuotamaan uudelleen ja epäilen että siellä on halkeama (vuoto näyttäisi tulevan kannen päältä). Tilasin uuden koko suodattimen Agri-Kymiltä. Tulee uudemman mallinen jossa on vain yksi tiiviste ja yksi halvempi suodatinpatruuna. Ei ole niin herkkä vuotamaan.
Vanhaan maksaa pelkät tiivisteet ja suodatinpatruunat enemmän kuin uudemman mallinen koko mötikkä eli suodattimen runko + tiiviste ja suodatinpatruuna. Ilmeisesti täytyy toinen polttoaineletku rakentaa uudelleen ja onhan se jo aikakin
uusia.
tapsa 86
Viestit: 368
Liittynyt: 06 Syys 2008, 18:07
Paikkakunta: Kristiinankaupunki, Tervakoski

Re: Vuotava hienosuodatin

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

Millainen tuo uusi suodatinkotelo on? Jos vaihtaan alkaa ja suodatin koteloa uusiin voisi cavin mallit olla hyviä vaihtoehtoja ja nekin ovat halpoja.
Belarus MTZ 52 -69
katoi
Viestit: 620
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 09:12
Paikkakunta: Kajaani

Re: Vuotava hienosuodatin

Viesti Kirjoittaja katoi »

Uusi suodatinkotelo on sama kuin 80 - 90 luvun belaruksissa. Onhan tässä uudessakin samanlainen laippatiiviste kuin vanhassa, mutta siinä ei ole välikantta ja kahta tiivistettä.
Uusi maksoi 30 € ja Cav yleismallin saa n.23 £. Onhan se CAV:n suodatin helpompi vaihtaa ja varmasti ei ala vuotamaan . Minä laitoin tämän alkuperäisen uudemman mallin, koska se oli halpa ja ei
tarvinnut sen enempää miettiä miten sen saa käymään paikalle. Haluan myös belkun pitää mahdollisimman paljon alkuperäisessä kokoonpanossa.
Mistähän johtuu, että syöttöpumpun/hienosuodattimen/siirtopumpun välille on suunniteltu muoviset polttoaineputket ja karkeasuodattimen ja siirtopumpun väliin kuminen ?
Lähinnä mietin näiden muovisten putkien uusimista,uudet muoviset vai kumiset ?
Vilske
Viestit: 2950
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Vuotava hienosuodatin

Viesti Kirjoittaja Vilske »

katoi kirjoitti:Lähinnä mietin näiden muovisten putkien uusimista,uudet muoviset vai kumiset ?
Kaikki letkut kumisiksi, tuolla lisää juttua aiheesta http://www.belkku.fi/foorumi/viewtopic. ... etku#p7755
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Nikuzai
Viestit: 406
Liittynyt: 17 Tammi 2011, 22:08
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Vuotava hienosuodatin

Viesti Kirjoittaja Nikuzai »

Se karkea suodattimen ja siirtopumpun välinen letku "sykkii" aika reippaasti itellä on kieppi hieman ennen siirtopumppua pehmeässä läpinäkyvässä letkussa ja on pysynyt paikallaan. suora letku irtosi joten jatkoin sitä 15 senttiä ja tein sen kiepin niin ei ole ollut ongelmia.
Syy letkuun vaihtoon oli alkuperäisen kovan muovi putken jatkuva murtuminen siirtopumpun banjosta.


Niin ja se läpinäkyvä letku on hyvä kun tulee ilmaa tai ei näy dieseliä tietää, että tankki on tyhjä mutta kone käy vielä kymmenen minuuttia (ainakin itellä) ehtii ajaa pysäkille tai pellon reunaan soittamaan löpöä paikalle :lol:
952Gl isme 140L kuormain
Vilske
Viestit: 2950
Liittynyt: 24 Heinä 2007, 19:16
Paikkakunta: Iitti

Re: Vuotava hienosuodatin

Viesti Kirjoittaja Vilske »

Tuntuu ainakin näissä uudemmissa huonontuneen sen sinisen muoviletkun laatu, 6 vuotta kesti tossa 952 GL:ssä ja tietysti alkoi ruiskuttaa löpöö ympäriinsä ja moottorin kylkeä alas suoraan tuorerehukarheen päälle mitä olin paalamassa.
Sai yli 10 paalia ajaa metsään lievän löpönhajun takii :(
Taasen -82 vm. 505:ssa (5000h) on alkuperäiset letkut polttoaine puolella.
Olisko löpön koostumus muuttunut, varmastikin.
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Vastaa Viestiin