Ulosoton jarrupantojen säätö
Valvoja: pelarusmaisteri
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: 03 Huhti 2011, 15:10
Re: Ulosoton jarrupantojen säätö
Jos ulosotto on kovassa käytössä,esim.kotitarvemyllyt,paalaimet,tuorerehusilppurit,kenttäsirkkelit ym.mielestäni aina vapaakytkinakseli. Säästää jarrupantoja sanoinkuvaamattomasti ja onhan nivelakselin paikalleen kytkeminenkin helponpaa. Koneet joissa vauhtimassaa ei pahemmin ole esim.kasvinsuojeluruiskut ja muut ketjuharavat pärjää kyllä tavallisella nivelakselilla.IKH-konetarvikeliikkeen sivu T5.25 /nivelakselitarvikkeet on nähtävillä pikakiinnitteinen vapaakytkin,kätevä peli!
Re: Ulosoton jarrupantojen säätö
Tänään tuli kokeiltua tuota säätöä niin, että vapaalla ei pyörittänyt nivelakselia ja kyllä täytyy sanoa että "ukki" oli oikeassa, että luistaa sillä säädöllä lingotessa veto päällä. Tuli opittua kantapään kautta että pitää säätää niin kireälle että tuolla vapaa-asennollakin on veto. Hieno ominaisuus vapaa-asento mutta ei mitään käytännön virkaa, vaan käytännössä jarru ja veto vaihtoehdot. Oli muuten 20 cm tullut tielle lunta, joten ei kovin rivakasti voinut lingota. Tuo Esa Patu kääntyvällä torvella on surkein linko lauhalla kelillä mitä olen nähnyt. Aina meinaa olla tukossa jos ei aja kaasu pohjassa ja 3. vaihteella. Vikaostos viime keväänä.ukki kirjoitti:No nyt asia ratkesi!
Belarus malleissa MTZ 50, 500 ja 501, sekä neliveto malleissa on vuosimallien 1964 - 77 välillä, sellainen pitkä ulosoton kitkin vipu kopissa. Siinä on kolme asentoa, ylhäällä jarru päällä (ei pyöri), väliasento, jos voi tarvittaessa pyörittää ulosotto akselia käsi, silloin KUN TRAKTORI EI OLE KÄYNNISSÄ!!, alhaalla on veto päällä.
Väli asennolla on tosiaankin mahdollista antaa murrosnivelakselille "vapaata", kun veto ei tarvita jatkuvasti.
Siis tämä on ominaisuus, ei vika.
t. ukki
Viimeksi muokannut katoi, 16 Tammi 2012, 12:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Ulosoton jarrupantojen säätö
Mitenkäs se säätö pitää tehdä? Omassa pelkussa panta luistaa jos kasaa linkoon lunta ja laittaa ulosoton päälle.ukki kirjoitti:
Jos halua sen olosoton pitävän tosi hyvin, saat silloin unohtaa ohjekirjan saadöt.
t. ukki
Belarus 526 Agross Turbo -89 + Inter Tech IT 1600- etukuormain, ZTS 14245 -97.
Re: Ulosoton jarrupantojen säätö
Sen pienen luukun ruuvaat auki sieltä perästä tankin alapuolelta. Sieltä näkyy pari säätötankoa ja niitä pyörittämällä myötäpäivään saat ottamaan paremmin. Lähinnä itseä on jarrupannan säätö ja ulompi pitopannan säätö. Minä kiristin pitopannan niin, että alkoi jo murrosnivel pyöriä käyttövivun keskiasennossa. Se on vain näppituntumalla säädettävä vanhoihin kuluneisiin pantoihin.
Re: Ulosoton jarrupantojen säätö
Taitaa olla riski säätää pitopannat liian kireälle. Virallisen ohjeen mukaan keskellä pitää pyöriä vapaasti ulosottoakseli ilman vetoa Pitänee vielä säätää uudelleen ohjeen mukaan ja kokeilla pitääkö se käytännössä kunnolla pitopannat pitopäällä.
Nyt taidan ymmärtää tämän keskiasennon merkityksen se toimii tietynlaisena ylikuormitussuojana kun akselin massa jatkaa pyörimistä kun ulosoton käyttö lopetettu esim. vetävän peräkärryn.
Nyt taidan ymmärtää tämän keskiasennon merkityksen se toimii tietynlaisena ylikuormitussuojana kun akselin massa jatkaa pyörimistä kun ulosoton käyttö lopetettu esim. vetävän peräkärryn.
Re: Ulosoton jarrupantojen säätö
En kyllä käyttäisi ulosoton keski asentoa vetävän peräkärryn kanssa. Vaan ihan ajo ulosoton valinta vivusta sen poistaisin, koskaan ei tiedä meneekö VOA jarru päälle esim. heitossa tai vahingossa.
Itellä on vain kaksi asentoa päällä tai poissa ja ohjekirja käskee käyttämään laitteiden kanssa missä on vähänkään pyörintämassaa vapaa kytkimellistä VOA akselia.
Itellä on vain kaksi asentoa päällä tai poissa ja ohjekirja käskee käyttämään laitteiden kanssa missä on vähänkään pyörintämassaa vapaa kytkimellistä VOA akselia.
952Gl isme 140L kuormain
Re: Ulosoton jarrupantojen säätö
http://www.belkku.fi/foorumi/viewtopic. ... %A4t%C3%B6pihlavan kirjoitti:Mitenkäs se säätö pitää tehdä? Omassa pelkussa panta luistaa jos kasaa linkoon lunta ja laittaa ulosoton päälle.ukki kirjoitti:
Jos halua sen olosoton pitävän tosi hyvin, saat silloin unohtaa ohjekirjan saadöt.
t. ukki
ukki ei taida nyt olla kovin aktiivinen foorumilla mutta tälläiset ohjeet mulle ainaskin antoi.
"Kiritään seuraavasti: kansi takaa auki. kiritää sitä majavan häntä ruuvia joka kiristyy helposti (käsin), vipu jarru asennossa= ei pyöri. Laitetaan vipu pitoasentoo=pyörii, nyt kiritää sitä ruuvia joka helpoiten pyörii (käsin). näin jatketaan ja säädetää lopuksi vipujen kulmat, että vipu pysyy ns. pohjassa ja ylhäällä. jarru puoli saa olla hitaasti pysähtyvä (aseli pyörii hitaasti, ei pysähdy kuin seinään). tietenkin pannat pitää olla kunnossa. tuolleen kun säädin linko rattorista on se siinä pysynyt yli 15 vuotta"
Jokapäivä työkaluna Belarus
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
505 1983
920S 2002
952GL 2003
"Belaruksen hallinta on helpointa siihen suuntaan mihin se on jo menossa"
Kerho facebookissa
Re: Ulosoton jarrupantojen säätö
Joo eipä taho keritä tänne pastalle juuri komentoimaan!! On noita rakennus kiireitä ollut jo yli puolivuotta ja tahti vain kiihtyy.
Aivan oikein on Vilske minua lainannut.
Olen lingonut kymmenvuotta ihan suoralla akselilla (ei levykytkintä) ja hyvin pelasi, ei säre mitään koska pannat antavat periksi tiukassa vedossa (este lingossa). Mutta nykyisessä lingossa se on ollut, siis levykytkin. Pannat ovat nytkin niin tiukalla että sammuu, kun linkoo menee liikaa lunta (liian suuri vaihde) tai este. Yletön luistaminen tuhoaa ajan oloon myös pitorummun ja pannan.
t. ukki
Aivan oikein on Vilske minua lainannut.
Olen lingonut kymmenvuotta ihan suoralla akselilla (ei levykytkintä) ja hyvin pelasi, ei säre mitään koska pannat antavat periksi tiukassa vedossa (este lingossa). Mutta nykyisessä lingossa se on ollut, siis levykytkin. Pannat ovat nytkin niin tiukalla että sammuu, kun linkoo menee liikaa lunta (liian suuri vaihde) tai este. Yletön luistaminen tuhoaa ajan oloon myös pitorummun ja pannan.
t. ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Re: Ulosoton jarrupantojen säätö
Säädin nuo jarrupannat huoltokirjan ohjeen mukaan, siten että vapaa asennossa kun ulosotto päällä traktori sammuksissa pyörittää ulosottoakselia niin juuri saa sen pyörimään käsin lingon siivistä kääntämällä. Kokeilin lingotessa, ajoin kovempaa lingon tukkoon niin että belkku melkein sammui ja hyvin piti. Levykytkimen säädin akselin valmistajan säätöohjeen mukaan ja toimi ihan oikein kun lingon ajoi ihan jumiin niin luisti.
Tämä tietysti edellyttää, että jarrupannat ja jarrurummut VOA:ssa on hyvät.
Tämä tietysti edellyttää, että jarrupannat ja jarrurummut VOA:ssa on hyvät.
Re: Ulosoton jarrupantojen säätö
Hmmm, otetaanpas nyt tämäkin esille. Oma peli siis 525 vm -77, eli menee tuohon ukin haarukkaan; ylös-alas -vipukin kuulostaa tutulta. Nyt on niin, että en meinaa saada pyörivää akselia pysähtymään millään. Vain vetämällä vipu täysin ylös ja pitämällä sitä käsin aivan yläasennossaan loppuu pyöriminen. Arvannette, että tuo ei ole erityisen kätevää. Saisikos tätä jotenkin säädettyä? (Tai siis varmaankin saa, mutta miten )ukki kirjoitti:No nyt asia ratkesi!
Belarus malleissa MTZ 50, 500 ja 501, sekä neliveto malleissa on vuosimallien 1964 - 77 välillä, sellainen pitkä ulosoton kitkin vipu kopissa. Siinä on kolme asentoa, ylhäällä jarru päällä (ei pyöri), väliasento, jos voi tarvittaessa pyörittää ulosotto akselia käsi, silloin KUN TRAKTORI EI OLE KÄYNNISSÄ!!, alhaalla on veto päällä.
Väli asennolla on tosiaankin mahdollista antaa murrosnivelakselille "vapaata", kun veto ei tarvita jatkuvasti.
Siis tämä on ominaisuus, ei vika.
t. ukki
-------
Mitenkäs tässä taas näin pääsi käymään...
Mitenkäs tässä taas näin pääsi käymään...
Re: Ulosoton jarrupantojen säätö
Joo, nyt on sitten pannat säädetty.
Lue tarkaan tekstiä "säädä lopuksi vipujen kulma, että pysyy ylhäällä ja alhaalla". Jatka vielä harjoitusta.
t. ukki
Lue tarkaan tekstiä "säädä lopuksi vipujen kulma, että pysyy ylhäällä ja alhaalla". Jatka vielä harjoitusta.
t. ukki
Belaruksen ratissa vuodesta 1966
Re: Ulosoton jarrupantojen säätö
Aukaise perästä se luukku ja sieltä pääset säätämään sekä pitopantaa ja jarrupantaa.viniinim kirjoitti:Hmmm, otetaanpas nyt tämäkin esille. Oma peli siis 525 vm -77, eli menee tuohon ukin haarukkaan; ylös-alas -vipukin kuulostaa tutulta. Nyt on niin, että en meinaa saada pyörivää akselia pysähtymään millään. Vain vetämällä vipu täysin ylös ja pitämällä sitä käsin aivan yläasennossaan loppuu pyöriminen. Arvannette, että tuo ei ole erityisen kätevää. Saisikos tätä jotenkin säädettyä? (Tai siis varmaankin saa, mutta miten )ukki kirjoitti:No nyt asia ratkesi!
Belarus malleissa MTZ 50, 500 ja 501, sekä neliveto malleissa on vuosimallien 1964 - 77 välillä, sellainen pitkä ulosoton kitkin vipu kopissa. Siinä on kolme asentoa, ylhäällä jarru päällä (ei pyöri), väliasento, jos voi tarvittaessa pyörittää ulosotto akselia käsi, silloin KUN TRAKTORI EI OLE KÄYNNISSÄ!!, alhaalla on veto päällä.
Väli asennolla on tosiaankin mahdollista antaa murrosnivelakselille "vapaata", kun veto ei tarvita jatkuvasti.
Siis tämä on ominaisuus, ei vika.
t. ukki
Onko sinulla käyttö- ja huoltokirjaa Siellä on neuvottu säätö tarkasti ja kun sen mukaan teet niin asia tulee parhaiten kuntoon. Ei siinä säädössä ole mitään ihmeellistä kun vain tekee ohjeen mukaan.
Re: Ulosoton jarrupantojen säätö
Varsinaista huoltokirjaa ei ole, minulla on "805 825 omistajan käsikirja", eli n. 120 sivua aanelosia, Agri-Kymin kansilehdellä. Näitä tässä mainittuja säätöohjeita ei mielestäni tuosta löydy. 525:sta oli jokin keltakansinen A5 -kokoinen lirpake, jonka tämänhetkinen sijainti ei ole selvillä...katoi kirjoitti:Aukaise perästä se luukku ja sieltä pääset säätämään sekä pitopantaa ja jarrupantaa.viniinim kirjoitti:Hmmm, otetaanpas nyt tämäkin esille. Oma peli siis 525 vm -77, eli menee tuohon ukin haarukkaan; ylös-alas -vipukin kuulostaa tutulta. Nyt on niin, että en meinaa saada pyörivää akselia pysähtymään millään. Vain vetämällä vipu täysin ylös ja pitämällä sitä käsin aivan yläasennossaan loppuu pyöriminen. Arvannette, että tuo ei ole erityisen kätevää. Saisikos tätä jotenkin säädettyä? (Tai siis varmaankin saa, mutta miten )ukki kirjoitti:No nyt asia ratkesi!
Belarus malleissa MTZ 50, 500 ja 501, sekä neliveto malleissa on vuosimallien 1964 - 77 välillä, sellainen pitkä ulosoton kitkin vipu kopissa. Siinä on kolme asentoa, ylhäällä jarru päällä (ei pyöri), väliasento, jos voi tarvittaessa pyörittää ulosotto akselia käsi, silloin KUN TRAKTORI EI OLE KÄYNNISSÄ!!, alhaalla on veto päällä.
Väli asennolla on tosiaankin mahdollista antaa murrosnivelakselille "vapaata", kun veto ei tarvita jatkuvasti.
Siis tämä on ominaisuus, ei vika.
t. ukki
Onko sinulla käyttö- ja huoltokirjaa Siellä on neuvottu säätö tarkasti ja kun sen mukaan teet niin asia tulee parhaiten kuntoon. Ei siinä säädössä ole mitään ihmeellistä kun vain tekee ohjeen mukaan.
-------
Mitenkäs tässä taas näin pääsi käymään...
Mitenkäs tässä taas näin pääsi käymään...
Re: Ulosoton jarrupantojen säätö
Tuolta tilaamalla korjauskäsikirja http://www.belkku.fi/kauppa.html Kysäise Pennaselta onko siinä säätöohje kun tilailet. Kokemuksesta sanon, että säädä jarrupanta aavistuksen tiukemmalle kuin ohje on, että ei ala liian herkästi luistamaan jolloin pannat ja rummut kuluu piloille.
Re: Ulosoton jarrupantojen säätö
Nyt olen lueskellut foorumia ja koettanyt ymmärtää korjaamokäsikirjan kuvia. Vielä työn aloitusta suunnitelevana, siinä vieressä patsastellen näyttää, että sen luukun aukaisu vaatii jotain kätilön ja hammaslääkärin käden väliltä. Olenko oikeassa, vai onko asiaan jotain oikopolkua?
Talvella linko on muutamia kertoja mennyt tukkoon sammuttamatta traktoria, mikä ei tunnu ihan terveeltä. Nyt sohjoa lingotessa tuli se "viimeinen" varoitus: enää ei oikein pyöritä kunnolla ollenkaan. Olenkohan jo mennyt kriittisen rajan yli vai vieläkö saisi säätämällä pitoa aikaiseksi?
Petri
Talvella linko on muutamia kertoja mennyt tukkoon sammuttamatta traktoria, mikä ei tunnu ihan terveeltä. Nyt sohjoa lingotessa tuli se "viimeinen" varoitus: enää ei oikein pyöritä kunnolla ollenkaan. Olenkohan jo mennyt kriittisen rajan yli vai vieläkö saisi säätämällä pitoa aikaiseksi?
Petri